Holdet 2023 En/2r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Line Marie Pihl Hansen, Susanne Wittrup
Hold 2023 En/2r (2r En, 3r En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identities
Titel 2 American Beliefs and Values (Exam theme)
Titel 3 The US: Black Voices (Exam theme)
Titel 4 The UK: Immigration and Integration (Exam theme)
Titel 5 The US: Presidential Election
Titel 6 The UK: English as Lingua Franca
Titel 7 British Colony to Modern Day India (Exam theme)
Titel 8 Exam Preparation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identities

Introduktionsforløb til engelsk i gymnasiet. Vi arbejder med fiktion versus non-fiktion og kommer igennem de mest anvendte genrer. I grammatikken fokuseres der på ordklasser.

Faglige mål:
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner.
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster.
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode.
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler.

Kernestof:
- "Personality development" af Nanna Flindt Kreiner m.fl. fra Compass, Systime iBog, 2021.
- "Reshaping how we see identity", TedTalk by Zahra Dry, January 2018.
- "Theme for English B" by Langston Hughes.
- "Close to the water's edge" by Claire Keegan.
- "Not my responsibility" by Billie Eilish, (tekst + video).
- "Dead Poets Society", film by Peter Weir, 1989.

Nøgleord:
Identity, personality, race, sexuality, identify with, gender, stereotypes, discrimination, expression, change, society and individual, expectations, development, genes, individual, nature vs. nurture.

Grammatik og metode:
- Ordklasser
- Det retoriske pentagram
- Fiktionsanalyse
- Digtanalyse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
A letter to your teacher 28-08-2023
Close to the water's edge 05-09-2023
Dead Poets Society 30-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 American Beliefs and Values (Exam theme)

Forløbet begynder med de traditionelle amerikanske værdier og baggrunden for denne identitet og kultur, som perspektiveres til vores egen danske kultur samt elevernes individuelle værdier. Her arbejdes med ordforrådstilegnelse, læsestrategier og kollokationer.

Fokus er på den amerikanske drøm, som eksemplificeres gennem forskellige fiktive tekster (sang, novelle, film) samt non-fiktion (en artikel).

Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster af en vis længde om almene emner.
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode.
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.
Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler.

Kernestof:
- "Traditional American Beliefs and Values". American Ways, Pearson Education 2014.
- "An Introduction to the American Dream". From: "The American Dream" by Kelly Nørgaard, Gyldendal 2013.
- "American Land" by Bruce Springsteen, 2006.
- Short story: "The Thing Around Your Neck" by Chimamanda Ngozi Archie, 2009.
- Short story: “Clothes” by Chitra Banerjee Divakaruni, 1996.
- Article: The American Dream Is Still Just A Dream For Most Minorities" by Plilip M. Deutsch. The Tech online edition, 2003.

Supplerende stof:
- Film: The Pursuit of Happyness", 2007.

Grammatik:
- Apostrof-ejefald.
- Of-ejefald.
- Udsagnsordenes tider: Nutid, datid, førnutid, førdatid, fremtid.

Metoder:
- Fiktionsanalyse.
- Analyse af non-fiktion.
- Digtanalyse brugt på sang.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Summary and Discussion - The Castle 08-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 The US: Black Voices (Exam theme)

Forløbet præsenterer eleverne for konteksten for sorte amerikaneres selvforståelse og plads i samfundet i dag.

Romanen læses i sin fulde længde med fokus på characters, setting og language, samt måden hvorpå hovedpersonen navigerer mellem to forskellige verdener: hendes hjem i Garden Heights og privatskolen Williamson Prep. Filmen ses også. Undervejs i forløbet foldes forskellige aspekter af de sorte amerikaneres selvforståelse og virkelighed i dagens USA ud, og eleverne arbejder bl.a. med code-switching, #BlackLivesMatter, systemisk racisme, police brutality og police accountability.

Arbejdet med romanen har til formål dels at træne elevernes læsehastighed dels deres close-reading skills.

Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner.
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode.
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.

Kernestof:
- Roman: "The Hate U Give" by Angie Thomas, Walker Books Ltd, 2018.
- Dokumentar: "13th" by Ava Duvernay, 2016.
- Artikel: "How can we enhance police accountability in the US?" by Rashawn Rae, Brookings, 25 August 2020.

Supplerende stof:
- Film: The Hate U Give, 20th Century Fox, 2018.

Grammatik:
- Uregelmæssige udsagnsord
- Mådesudsagnsord

Metoder:
- Læsestrategier
- Fiktionsanalyse
- Non-fiktionsanalyse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analytical essay - The Castle 04-02-2024
Summary and Discussion - A Rumour of Fire 03-03-2024
The Hate U Give - Creative Assignment 12-03-2024
Analytical Essay - A Rumour of Fire 03-04-2024
Summary and Discussion - Reappear 07-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The UK: Immigration and Integration (Exam theme)

Et områdestudie af The UK, som er opdelt i to underemner "English as Lingua Franca" og "Immigration and Integration".

English as Lingua Franca:
Eleverne introduceres til det engelske sprogs historiske og nutidige udvikling. Termen ”Lingua Franca” anvendes og debatteres. Engelsk som koncernsprog og EU-sprog diskuteres. Der sluttes af med sproglige misforståelser pga. kulturel støj. Lingvistisk undersøges oversættelse af idiomer og kollokationer.

Immigration and Integration:
Forløbet baseres på tekster fra Systimes onlinebog "Everyone is here - New shapes of diversity and belonging in Britain".

Teksterne introducerer eleverne til nye måder at forstå og arbejde med temaer som identitet, race, belonging og diversitet. De tager udgangspunkt i den seneste udvikling i sort og britisk asiatisk litteratur, der viser, hvordan det multikulturelle samfund i Storbritannien er gået ind i en ny fase. Immigration og kulturel mangfoldighed er ikke længere undtagelsesvise brud på det normale, men er blevet til en ny normaltilstand, der påvirker alle uanset farve og baggrund. Der arbejdes med digt, uddrag af tale, short story og artikel.

Faglige mål:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode.
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
- anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge.
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler.

Kernestof:
- A short history of the English language from The Open University https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s
- Materiale fra “Company, Culture, Communication” af Gitte Jæger Nehlsen. Systime, 2019:
-- The Position of English.
-- Why more and more Japanese companies are doing business in English.
-- Can English remain the EU's lingua franca?

Følgende tekster er fra "Everyone is here - New shapes of diversity and belonging in Britain" af Sten Pultz Moslund og Systime A/S. Første udgivelsesår 2021.
- "A Nation Shaped by Migration".
- "Literature as a special mirror of identity struggles".
- "Encounter" af John Agard, 2006.
- "Day Trippers" af Raman Mundair, 2015.
- "Mixed Race in the UK" af Laura Smith, 2014.
- "Rivers of Blood Speech" af Enoch Powell, 1968.

Nøgleord:
- Integrationsmodeller: Pluralistisk integration, assimilation, segregation.

Grammatik:
- Omskrivning med To Do.
- Tillægsord.
- Biord.
- Præpositioner.

Metoder:
- Fiktionsanalyse.
- Analyse af non-fiktion.
- Digtanalyse.
- Det retoriske pentagram.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 1 16-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The US: Presidential Election

Forløb omkring præsidentvalget i USA. Vi ser på processen for, hvordan man bliver valgt til præsident samt det specielle ved USA med to forskellige måder at optælle stemmer på. De to politiske partier Demokrater og Republikanere sættes op imod hinanden ift. værdier og synspunkter. Vi diskuterer Harris vs. Trump og analyserer Trumps vindertale retorisk.


Faglige mål:
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner.
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster.
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode.
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.

Kernestof:
- ”How to become President of the United States” by USAGov, 5 September 2016. Youtube.
- “Does your vote count? The Electoral College explained” by Christina Greer, 1 November 2012. Youtube.
- Chapter about “Political Parties” from “Being American” by Mette Holm. Gyldendal, 2016.
- Donald Trump’s victory speech in full, transcript.

Supplerende stof:
Online Lecture “Harris vs. Trump” By Derek Beach, Professor at Department of Political Science Aarhus.

Grammatik:
- Biord

Metoder og teori:
- Det retoriske pentagram
- Appelformer
- Stilfigurer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 2 19-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 The UK: English as Lingua Franca

Et områdestudie af The UK, som er opdelt i to underemner "English as Lingua Franca" og "Immigration and Integration".

English as Lingua Franca:
Eleverne introduceres til det engelske sprogs historiske og nutidige udvikling. Termen ”Lingua Franca” anvendes og debatteres. Engelsk som koncernsprog og EU-sprog diskuteres. Der sluttes af med sproglige misforståelser pga. kulturel støj. Lingvistisk undersøges oversættelse af idiomer og kollokationer.

Immigration and Integration:
Forløbet baseres på tekster fra Systimes onlinebog "Everyone is here - New shapes of diversity and belonging in Britain".

Teksterne introducerer eleverne til nye måder at forstå og arbejde med temaer som identitet, race, belonging og diversitet. De tager udgangspunkt i den seneste udvikling i sort og britisk asiatisk litteratur, der viser, hvordan det multikulturelle samfund i Storbritannien er gået ind i en ny fase. Immigration og kulturel mangfoldighed er ikke længere undtagelsesvise brud på det normale, men er blevet til en ny normaltilstand, der påvirker alle uanset farve og baggrund. Der arbejdes med digt, uddrag af tale, short story og artikel.

Faglige mål:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode.
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
- anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge.
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler.

Kernestof:
- A short history of the English language from The Open University https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s
- Materiale fra “Company, Culture, Communication” af Gitte Jæger Nehlsen. Systime, 2019:
-- The Position of English.
-- Why more and more Japanese companies are doing business in English.
-- Can English remain the EU's lingua franca?

Følgende tekster er fra "Everyone is here - New shapes of diversity and belonging in Britain" af Sten Pultz Moslund og Systime A/S. Første udgivelsesår 2021.
- "How Britain has been Shaped by Migration".
- "Literature as a special mirror of identity struggles".
- "Encounter" af John Agard, 2006.
- "Day Trippers" af Raman Mundair, 2015.
- "Mixed Race in the UK" af Laura Smith, 2014.
- "Rivers of Blood Speech" af Enoch Powell, 1968.

Nøgleord:
- Integrationsmodeller: Pluralistisk integration, assimilation, segregation.

Grammatik:
- Omskrivning med To Do.
- Tillægsord.
- Biord.
- Præpositioner.

Metoder:
- Fiktionsanalyse.
- Analyse af non-fiktion.
- Digtanalyse.
- Det retoriske pentagram.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 British Colony to Modern Day India (Exam theme)

Forløbet behandler historiske, kulturelle og samfundsmæssige aspekter i relation til britisk imperialisme og kolonisme med fokus på Indien. Forløbet er opbygget historisk i tre dele:
- India – a colony (Forholdet mellem det britiske empire og Indien).
- India – partition (Delingen af Indien og omstændighederne omkring dette).
- Postcolonial India (Det nutidige Indien og eftervirkninger af kolonitiden).

Faglige mål:
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner.
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
Sprog, tekst og kultur
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster.
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode.
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Indien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.

Kernestof:
- ”The White Man’s Burden” by Rudyard Kipling. A poem, 1899.
- “Burmese Days” by George Orwell. Short story, 1934.
- “Blood” by Urvashi Burtalia. Informative text, 1997.
- “Another Community” by Rasipuram Krishnaswamy Narayan. Short story, 1967.
- “Chokra” by Numair A. Choudhury. Short story, 2003.
- “The Ideas Shaping a New Nation” by Anand Giridharadas. Article, 2011.
- "Noise - The Rickshawala". Six Figma Films: Award Winning Hindi Short Film. YouTube.
- “How British Colonialism Killed 100 million Indians in 40 years” by Dylan Sullivan and Jason Hickel, Al Jazeera. An opinion article, 2022.

Supplerende stof:
- “How Britain Made the Modern World”. Documentary, https://www.youtube.com/watch?v=moZN2UZ1k60

Materialet findes i bøgerne:
1. “Wider Contexts” by Hanne Ohland-Andersen, Mette Grønvold, Jonna Engberg-Pedersen and Gyldendal A/S, 2020.
2. “Hot Spot India” by Mette Voigt. Systime, 2023.

Grammatik:
- Forholdsord og that-sætning/navneform.
- De udvidede tider.

Metoder:
- Digtanalyse
- Fiktionsanalyse
- Non-fiktionsanalyse
- Filmtekniske hjælpemidler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mid-terms (assignment 3) 19-02-2025
Ny opgave 02-03-2025
Checklist for the written exam 28-03-2025
Slutscreening 02-04-2025
Assignment 4 27-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer