Holdet 2023 Ke/2s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Morten Birk Finne
Hold 2023 Ke/2s (2s Ke, 3s Ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det periodiske system og bindingstyper
Titel 2 næringssalte og vandmiljøet
Titel 3 Molekyler - når elektroner er fælles
Titel 4 Kemisk Analyse - abiotiske forhold
Titel 5 Organisk kemi - en verden for sig
Titel 6 Når det er surt eller basisk
Titel 7 info om årsprøven
Titel 8 Repetition fra 2g
Titel 9 Holocaust
Titel 10 Redoxkemi - når elektroner flytter sig
Titel 11 Kemisk ligevægt
Titel 12 Ølbrygning - kemi i praksis (og biologi)
Titel 13 svage syre og baser
Titel 14 Reaktionshastighed
Titel 15 Proteinkemi
Titel 16 Aspirin - fra pilebark til tablet
Titel 17 klar til eksamen
Titel 18 Kemisk Analyse
Titel 19 Når det er surt eller basisk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det periodiske system og bindingstyper

Det er det første forløb i kemi. Vi starter med at kikke på det periodiske system og dens struktur og opbygning. Hvorefter der præsenteres de forskellige bindingstyper som I kommer til at beskæftige jer med i kemifaget. Når det er på plads skal vi se på et eksempel hvor kemi kan spille en stor rolle både nu og i fremtiden da vi skal se nærmere på begrebet "power to x" med udgangspunk i brintsamfundet.


De faglige mål  
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger

- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

- gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder  tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde

- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder

- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

- demonstrere viden om kemis identitet og metoder

- anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige,
teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer

- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning

- kemiske bindingstyper & tilstandsformer

- kvalitative eksperimentelle metoder, herunder separation

- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Supplerende stof
-

-


Materiale


Det eksperimentelle arbejde
- Forsøg med elektrolyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse - hvordan læser man en kemisk fagtekst
  • Søge information - i forbindelse med casen brintsamfundet
  • Skrive - Der er skrevet et essay omkring begrebet power to x i forbindelse med brintsamfundet.
  • Diskutere - for og evt imod power to x teknologien
  • Formidling - både mundtligt og skriftligt
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere - i forbindelse med forsøg. Hvordan oversætter man en vejledning til flowdiagram. samt hvordan laves en journal/afrapportering af forsøget.
  • Personlige
  • Ansvarlighed - Hvordan arbejder man i et laboratorie
  • Sociale
  • Samarbejdsevne - forsøgene udføres i grupper. Så hvordan fordeler man ansvaret og arbejder sammen før, under og efter forsøget.
  • IT
  • Tekstbehandling - essay og journaler
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 2 næringssalte og vandmiljøet

Forløbet kommer til at tage udgangspunkt i ioner og ionforbindelser. Vi skal se på hvordan man udnytter denne viden indenfor den kemiske spildevandsrensning for at udgå at udlede nærringsioner som kan være problematisk for vandmiljøet.

De faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger

- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

- gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder  tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde

- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

- demonstrere viden om kemis identitet og metoder

- anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige,
teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger  

Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer

- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning

- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold.

- uorganisk kemi: herunder ionforbindelser

- stofidentifikation ved kvalitative analyser har fældningsreaktioner, kompleks dannelse & syre-base reaktion.

- fældningsreaktioner

- kvalitative eksperimentel metode

- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Supplerende stof
- Nærringssalte og vandmiljø

Materiale
Basiskemi C af Helge Mygind m.fl.
I gang med kemi af Lone Als Egebo kap. 4  Tema: Nærringssalte og vandmiljø s. 176-181


Det eksperimentelle arbejde
- Fældningsreaktioner
- Påvisning af gødningssalte
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
fældningsreaktioner 03-11-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling - Der skal laves en journal over forsøget: fældningsreaktioner
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Molekyler - når elektroner er fælles

Vi skal nu kikke på den anden store gruppe af kemiske forbindelse nemlig molekyler... Forløbet kommer til at beskæftige sig med hvad en kovalent binding er og hvordan de har indflydelse på molekylets rummelige struktur. Dernæst skal vi undersøge hvordan molekyler kan interagere med hindanden og hvilken betydning det har for en blanding af stoffer. Til sidst skal arbejdes et eksempel fra hverdagen nemlig creme da det er en opløsning hvor der skabet en "forbindelse imellem" 2 forskellige grupper som normalt ikke kan blandes men med hjælp fra en emulgator godt kan alligevel.

De faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger

- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

- gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder  tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde

- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer

- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning

- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold

- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Supplerende stof
I forløbet arbejder vi med et område der har relation til elevens hverdag i form af kosmetikfremstilling her hvordan en creme fremstilles vha. en emulgator samt hvordan man kan undersøge om ens creme er en olie i vand eller vand i olie emulsion.

Materialer
Basiskemi C af Helge Mygind m.fl.
ISIS kemi C af Kim Bruun m.fl.

Det eksperimentelle arbejde
- Stoffers blandbarhed
- lav din egen creme
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kemisk Analyse - abiotiske forhold

Forløbet omhandler hvordan vi kan bruge kemien til at


De faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger

- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder  tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde

- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger

- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng

- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger

- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder

- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

- demonstrere viden om kemis identitet og metoder

- anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige,
teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger


Kernestof
kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer

mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger

kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder, typer af titrering her en fældningstitrering, vejeanalyse og spektrofotometri

- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Supplerende stof
Der skal indgå områder med relation til elevernes hverdag, den aktuelle debat eller kemis betydning i global
sammenhæng.  


Materiale
Basiskemi C af Helge mygind m.fl.
Basiskemi B af Helge mygind m.fl.
indslag fra TV2Bornholm: https://tv2bornholm.dk/artikel/indsats-mod-nitrat-i-drikkevand-kan-give-gevinst
Artikel: Health-economic valuation of lowering nitrate standards in drinking water related to colorectal cancer in Denmark


Det eksperimentelle arbejde
- Natron
- Havvand (mikroskala)
- Forsøg: Nitrat- og Nitritindhold i vandprøve
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
prøve 27-02-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Organisk kemi - en verden for sig

Indtil nu har vi primært beskæftiget os med den uorganiske kemi... I denne forløb skal vi ser nærmere på carbonatomet og dens rummelige opbygning. Hvilket føre os videre til carbonhydrider, hvor der skal arbejdes med navngivning, fysiske og kemiske egenskaber samt  isomeriforhold. Til sidst i forløbet stilles der skrap på R/S- og Z/E isomerien. Hvor R/S isomeri kan have stor betydning i visse sammenhænge eksempvis når vi taler om lægemidlet thalidomid som fik store konsekvenser...

De faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger

- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder
tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde

- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter.

- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger

- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder

- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

- demonstrere viden om kemis identitet og metoder

- anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige,
teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold.

Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer

- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning fokus på carbon atomet

- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer

- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri

- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider og alkoholer.

- organiske reaktionstyper: substitution, addition og elimination

- kvalitative eksperimentel metode

- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Supplerende stof
Thalidomid børnene

Materiale
Basiskemi C af Helge mygind m.fl.
Basiskemi B af Helge mygind m.fl.
Artikel: https://elifesciences.org/articles/41002
Hjemmeside: https://www.sciencemuseum.org.uk/objects-and-stories/medicine/thalidomide


Det eksperimentelle arbejde
- Forsøg, Reaktioner med carbonhydrider
- vandopløselighed
- Undersøgelse af duft og smag, spiller isomeri en rolle?

Demo forsøg
Forsøg, Lightergas
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Isomeri 19-04-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Når det er surt eller basisk




De faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger

relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder  tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde

dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger

anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger

formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

demonstrere viden om kemis identitet og metoder


Kernestof
kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer

mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger

organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, og anvendelse for stofklassen carboxylsyre.

stofidentifikation ved kvalitative analyse

syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser

kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation,  syre-base titrering & vejeanalyse.

kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.


Materiale
Basiskemi C af Helge mygind m.fl.
I gang med kemi af Lone Als Egebo kap. 5 Tema: Frugters indhold af syre s. 223-227

Det eksperimentelle arbejde
- Salmiak
- Hvilken frugt er surest?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 info om årsprøven

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
disposition til årsprøven 05-06-2024
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Repetition fra 2g

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Holocaust

Dette korte tværfaglige forløb med historie belyser kemiske aspekter af Holocaust med fokus på anvendelse af Zyklon B.

Forløbet omhandler den kemiske vej for ammoniaksyntese og gødning (Haber-Bosch-processen) som er udgangspunktet for hydrogencyanid, der var det aktive stof i Zyklon B.

Der sættes fokus på toksikologi, herunder begreberne LD₅₀ og LC₅₀, samt hvordan man beregner og tolker giftighed via dosis-respons kurver.

Eleverne diskuterer kemikeres ansvar og etik, og arbejder eksperimentelt med forsøget: Er der gift i vandet?, hvor et "giftet stof simulerer" toksisk påvirkning på artemia rejer. Forløbet integrerer kemisk teori, historisk kontekst og etiske overvejelser.

De faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger

- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder  tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde

- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger

- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng

- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger

- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder

- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

- demonstrere viden om kemis identitet og metoder

- anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

- behandle problemstillinger i samspil med andre fag. Her historie



Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer

- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, her nitrogenforbindelser, herunder ionforbindelser

- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.



Materiale
- Basiskemi B af Ole Vesterlund Nielsen & Vibeke Axelsen
Kap. 9 sider 286-290

Artikel/pdf:
- From fertiliser to Zyklon B_ 100 years of the scientific discovery that brought life and death _ Chemistry _ The Guardian

- The Horror of Gas Chamber Poison Zyklon B

- Dosis-respons med matematik

Film/video:
- GCSE Chemistry - The Haber Process Explained

- Zyklon B: Nazis, Poison & The Final Solution | The SICKENING truth of the holocaust



Det eksperimentelle arbejde
Dosis respons - Er der gift i vandet?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 10 Redoxkemi - når elektroner flytter sig

Forløbet er opdelt i to dele og introducerer begrebet redoxreaktioner som elektronoverførsler, både i uorganisk og organisk kemi.
I del 1 arbejdes der med uorganisk redoxkemi, herunder afstemning af redoxreaktioner med oxidationstal og deres anvendelse i jernproduktion - jernvitrol. Dette belyses gennem forsøget: Fremstilling af jern(II)sulfat, hvor jern reagerer med svovlsyre.
I del 2 behandles organisk redox, hvor oxidationstal anvendes til at analysere oxidation af alkoholer. Forløbet afsluttes med en redoxtitrering af ascorbinsyre (C-vitamin) i juice, hvor eleverne kvantitativt bestemmer indholdet af antioxidant gennem en iod-titrering.
Der lægges vægt på koblingen mellem teori, eksperimentelt arbejde og anvendelsesorienterede perspektiver i industri og ernæring.


De faglige mål
anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger

relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde

dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger

indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder

formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige og miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold.


Kernestof  
kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer

mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger

kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold

uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer her jernforbindelser, herunder ionforbindelser

fældnings- og redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal

kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation(sugefiltrering), simpel syntese(fremstilling af jern(II)sulfat), forskellige typer af titrering(her redoxtitrering), vejeanalyse.

kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.


Materiale
- Basiskemi C af Ole Vesterlund Nielsen & Vibeke Axelsen
Kap. 8 sider: 173-180, 182-183, 185-186

- Basiskemi B af Ole Vesterlund Nielsen & Vibeke Axelsen
Kap. 5 sider 144-155

- i gang med kemi af Lone Als Egebo & Hanne Wolff
  Kap 6 sider 244-246

hjemmesider:
C-vitamin - et vigtigt vitamin for kroppens funktioner:
https://www.ernaeringsfokus.dk/energi-og naeringsstoffer/mikronaeringsstoffer/vitaminer/c-vitamin/

Ulovligt at bruge jernvitriol til bekæmpelse af mos:
https://www.bolius.dk/ulovligt-at-bruge-jernvitriol-til-bekaempelse-af-mos-46518


Det eksperimentelle arbejde
- Fremstilling af jern(II)sulfat
- primære, sekundere og tertiære alkoholer (alkoholers oxidation)
- Analyse af grapejuice
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
timeopgave 02-10-2024
Temaopgave jern 25-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 11 Kemisk ligevægt

Vi skal i dette forløb kikke på kemisk ligevægt som er porten til forståelse af rigtig meget: Svage syrer og baser, organiske synteser og industriel kemi fx lægemiddelfremstilling.


De Faglige Mål
- Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger

- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

- Tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til
laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser

- Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data

- Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

- Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger

- Anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger

- Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Kernestof
- Kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer

- Homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag

- Kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde

Materiale
- Basiskemi B af Ole Vesterlund Nielsen & Vibeke Axelsen
Kap. 2 sider 29-45

Eksperimenter i forløbet:
påvirkning af kemisk ligevægt mikroskala
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 12 Ølbrygning - kemi i praksis (og biologi)

Dette tværfaglige forløb med biologi tager udgangspunkt i ølbrygning som praktisk og anvendelsesorienteret kontekst. I kemi arbejdes der med de kulhydrater, der udgør øllets sukkergrundlag (carbonhydriderne), samt i biologi hvordan den efterfølgende alkoholproduktion foregår gennem gæringsprocessen.

Forløbet afsluttes i kemi med fokus på de duft- og aromastoffer, der dannes under fermenteringen – særligt estere, som opstår ved reaktion mellem alkoholer og fedtsyrer. I biologi skal I lærer at koble organiske reaktioner/enzymklasser til en konkret biokemisk proces og for begge fag få indblik i både råvarer og produkter i fødevareproduktion.

De faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger

- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde

- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger

- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger

- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder

- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

- demonstrere viden om kemis identitet og metoder

anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige & teknologiske problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

behandle problemstillinger i samspil med andre fag. Her biologi.


Kernestof
kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer

kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri

organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder og ketoner

eksempel på makromolekyler: mono-, di- og polysakkarider altså sukkerstofferne.

stofidentifikation ved kvalitative analyser

redoxreaktioner

organiske reaktionstyper: kondensation & hydrolyse

kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Materiale
- Basiskemi B af Ole Vesterlund Nielsen & Vibeke Axelsen
Kap. 5  sider 158-163, 167-170
Kap. 7  sider 217-232

Artikel
AN5-2016oelbryg

kompendium
Læring & gæring fra beerZymes af Christian Rix, Svend Erik Nielsen & Jacob Højgaard Thinggard.


Det eksperimentelle arbejde
- Reaktioner med aldehyder og ketoner
- Carbohydrater (mikroskala)
- Basiskemi_B_Esterdannelse tilrettet
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 13 svage syre og baser

Vi fortsætter den kemiske ligevægt ind i et emne vi egentlig har mødt før: syrer og baser. Nu ser vi så på de svage syrer og baser der efter reaktion med vand optræder som en kemisk ligevægt.

De faglige mål
- Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger

- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

- Tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til
laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser

- Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data

- Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

- Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger

- Anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng

- Anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger

- Indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder

- Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- Anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi,
produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof
-  Kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer

- Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger

- Syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser

- Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder titrering

- Kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde

Materialer

- Basiskemi B af Ole Vesterlund Nielsen & Vibeke Axelsen
Kap. 3 sider 73-92, 107-114


Det eksperimentelle arbejde
Syrestyrke og hydronolysegrad
Potentiometrisk titrering til bestemmelse af ethansyreindholdet i en fødevare
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 14 Reaktionshastighed

Reaktionshastiger spiller en større rolle i verden end man skulle tro. Det er viden omkring hvordan reaktionshastighed udgør fundamentet i teoretiseringen af kemisk reaktionskinetik. Det er altså et udtryk for hvor hurtig reaktanterne bliver til produkter i alle sammenhæng fra 1 glukosemolekyler bliver til vand og carbondioxid via vores enzymer til hvor hurtigt/langsom vores verdenshave optager den forhøjede mængde carbondioxid i luften.

Vi skal i dette forløb se på hvorfor reaktionshastigheden defineres som ændringen af en reaktants eller et produkts koncentration pr. tidsenhed, hvilke faktorer den afhænger af samt hvordan man kan øge eller sænke denne ved en katalysator.

Det vi arbejder med her, bliver der arbejdet videre med, i næste forløb som er proteinkemi. Hvor vi skal se nærmere på, de biologiske katalysatorer, som i har beskæftiget jer med tidligere i biologi.  

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger

- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed

- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde

- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger

- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

- demonstrere viden om kemis identitet og metoder


Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer

- reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalys

- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Materiale
- Basiskemi B af Ole Vesterlund Nielsen & Vibeke Axelsen
Kap. 2 sider 7-26

Det eksperimentelle arbejde
- Landolt forsøg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 15 Proteinkemi

I forlængelse af jeres forløb enzymer i biologi, arbejder vi videre med proteinkemi. Således at vi kikker på de biologiske katalysatorer som enzymerne er samt hvordan den er opbygget af proteiner, de bindinger som holder sammen på sådanne makromolekyler samt deres enkelte byggesten altså aminosyrerne.

De faglige mål
- Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger

- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

- Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde

- Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

- Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger

- Anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng

- Anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger

- Indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder

- Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof  
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer

organisk kemi: stofkendskab, herunder, opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklassen aminer.

- eksempel på makromolekyler, her proteiner og enzymer

- syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser. Her tænkes aminosyrerne.

- organiske reaktionstyper: hydrolyse

- reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse. Her tænkes på enzymer med bromelin som eksempel.

-  kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, her potentiometrisk titrering

- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.


Materiale
- Basiskemi B af Ole Vesterlund Nielsen & Vibeke Axelsen
Kap. 3 100-105  
Kap. 5 170-172

- Videre med kemi af Lone Als Egebo & Hanne Wolff
  Kap 7 s. 275-282,285-291, 294-303
  Kap 8 s. 326-329, 331-336

- Biokemi - levende organismer kemi af Christine Brænder Almstrup, Marie Eiland og Kresten Cæsar Torp
Kap 3 s. 29 - 41, 44  
Kap 4 s. 45- 55

Supplende stof:
Artikel: Structures of the free and inhibitors-bound forms of bromelain and ananain from Ananas comosus stem and in vitro study of their cytotoxicity

Det eksperimentelle arbejde
- Identifikation af ukendt aminosyre/eftervisning af isoelektrisk punkt for glycin
- Bromelin fra ananas
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
screencast af bromelin 27-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 16 Aspirin - fra pilebark til tablet

Forløbet tager udgangspunkt i den kemiske fremstilling og analyse af det smertestillende lægemiddel acetylsalicylsyre (ASA), med fagligt samspil til biologiens emne om nerver og rusmidler.
I den eksperimentelle del fremstilles ASA gennem en organisk syntese og der foretages efterfølgende analyse ved TLC (tyndtlagskromatografi) og spektrofotometri. Der arbejdes desuden med begreber som udbytte og renhed.

Der inddrages kort smertefysiologi og ASA's virkemekanisme som NSAID, herunder hvordan det hæmmer prostaglandinsyntesen og derved reducerer smerte og inflammation. Forløbet illustrerer kemis anvendelse i medicinalindustrien og den tværfaglige forståelse af lægemidler.



De faglige mål
anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger

relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog

gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter

indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde

dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter

gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger

anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng

anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger

indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder

demonstrere viden om kemis identitet og metoder

anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige og teknologiske problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

behandle problemstillinger i samspil med andre fag. her biologi



Kernestof
kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer

mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger

organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne alkoholer, carboxylsyrer og estere

homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag

organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse

kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, vejeanalyse, spektrofotometri og chromatografi

kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Materiale
- Basiskemi B af Ole Vesterlund Nielsen & Vibeke Axelsen
Kap. 5 sider 157, 163-167,167-170,175-178

- Basiskemi A af Ole Vesterlund Nielsen & Vibeke Axelsen
Kap 7 sider 222-229

- 05. molecule magic

- Smerter og smertemedicin - kompendium til Aspirin - fra pilebark til tablet

- Øvelsesvejledninger til forløbet lægemiddelkemi - Aspirin

- Komplekshæfte, B-niveau uden opgaver

Det eksperimentelle arbejde
ASA 1 - syntese og smeltepunkt
ASA 2 - Analyse via TLC
ASA 3 - Renhedsbestemmelse af synteseprodukt via spektrofotometri
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 17 klar til eksamen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Kemisk Analyse

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Når det er surt eller basisk

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer