Holdet 2022 SO/c htx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau projektfag -
Lærer(e)
Hold 2022 SO/c htx ()
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SO4: Kemisk industri
Titel 2 SO2: Kolonitid og kulturmøder (DHO-forløb)
Titel 3 SO1: Mikrobryggeri
Titel 4 SO5 Power to x
Titel 5 SO3 Machine Learning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SO4: Kemisk industri

Der arbejdes tværfagligt i kemi og idehistorie med udviklingen af den kemiske industri i sidste halvdel af 1800-tallet og første halvdel af 1900-tallet, med særligt fokus på den kemiske farve industri. Forløbet afsluttedes med et skriftligt produkt (synopsis) og mundtlig fremlæggelse.

Kernestof: Arbejdsmiljø

Faglige mål:

- undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en
problemformulering
- søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
- kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
- demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og
fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
- vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
- kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.

placering: 4. semester

fordybelsestid: 5 timer
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 SO2: Kolonitid og kulturmøder (DHO-forløb)

- indsæt beskrivelse - (viden, metoder)

Fag: Idéhistorie og dansk

Kernestof: Demokrati og medborgerskab

faglige mål:
• undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
• søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
• kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
• demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
• vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen.

Studiemetoder:


Skrive-uge:
Deadline:

Fordybelsestid: 15 timer
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 SO1: Mikrobryggeri

SO - Mikrobryggeri
Et samarbejde imellem Teknologi ogBiologi

Teknologi: Eleverne lavede øl og arbejdede med markedsføring og design af etiketter. Eleverne lavede målgruppeanalyse ud fra minervamodellen samt kommunikationsanalyse af en sort guld reklame. Eleverne blev desuden introduceret til Belbins grupperoller. Biologi: Eleverne arbejder med de biologiske processer som gæring/fermentering af sukker via gær og enzymaktivitet ift. optimale vækstbetingelser for ens gærceller samt basalt kendskab til hygiejne indenfor fødevarehåndtering.

Kernestof:
- videnskab og teknologi

Faglige mål:
• søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
• kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
• vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
• Kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde
- innovativt sigte

Forløbets placering:
2. semester

fordybelsestid:
Biologi 5 timer
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 SO5 Power to x

Studieretningscasen laves i fagene Teknologi og Matematik.
I Teknologi arbejdes der med begrebet Teknologivurdering. Der anvendes "Trekasse-modellen" og "PESTEL"-analyse, som metoder til at undersøge og analyserer en teknologis samspil med det omgivende samfund.
Metoder og modeller gennemgås og der udarbejdes eksempler på anvendelse af disse på teknologier indenfor affaldshåndtering.

Der laves enkle undersøgelser til forståelse af centrale principper bag Power-to-X teknologierne.

Studietur til Bornholms Energi og Forsyning (BEOF). Maja Hach, Leder af forsknings- og udviklingsprojekter hos BEOF, fortæller om de energiteknologier der anvendes og udvikles i forbindelse med Bornholm som test-ø for fremtidens energiforsyning.


Kernestof:
Bæredygtighed

Faglige mål:
- undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
̶  søge, vurdere og anvende fagligt relevant information ̶
kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
̶ perspektivere den behandlede problemstilling
-  demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
̶ vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
̶ kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.


placering: 5 semester
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 SO3 Machine Learning

Har set på Perceptron algoritmen både matematisk og implementeret algoritmen. Set på perceptronalgortimen som et eksempel på en klassifikationsalgoritme.

Eleverne har til et selvvalgt IT-produkt diskuteret hvordan man kunne bruge machine learning (klassifikationsalgoritme eller forudsigelsesalgoritme) og hvilke etiske overvejelser man skulle gøre sig i den forbindelse.

Har brugt modelcard (https://studio.code.org/s/aiml-2023/lessons/9/levels/2) som model for at diskutere etik i forbindelse med machine learning.

Faglige mål:
- Undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
- Søge, vurdere og anvende faglige relevant information
Kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearebjdning af problemstillingen
- perspektivere den behandlede problemstilling
- demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftlig, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformer i en skriftlig opgavebesvarelse
- vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
- kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen lærerproces og eget arbejde
- innovativt sigt

placering:
3. semester
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer