Holdet 2023 Ma/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Morten Frost
Hold 2023 Ma/s (1s Ma, 2s Ma)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Matematik i grundforløbet - Lineære funktioner
Titel 2 Tal, algebra og ligninger
Titel 3 Trekanter, cosinus og sinus
Titel 4 Variabelsammenhænge, funktioner og vækst
Titel 5 Bevisførelse, matematikkens metoder, temaopgaver
Titel 6 Intro til vektorer
Titel 7 Differentialregning 1
Titel 8 Gaudi og kædelinjer
Titel 9 Vektorer del 1 fortsat
Titel 10 Vektorer - del 2
Titel 11 Statistik
Titel 12 Sandsynlighedsregning
Titel 13 Deduktiv matematik og repetition
Titel 14 Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Matematik i grundforløbet - Lineære funktioner

Indhold: Lineære funktioner og funktions begrebet

Pensum:
Noter: Matematik Grundforløb version 2023, side 1-33

I forløbet indgår en matematik screening på 2 timer.

Man skal kunne
- arbejde med lineære funktioner
- lave lineær regression
- forstå og fortolke en lineær model
- bestemme og forstå betydning af a og b
- løse 1. grads ligninger
- tegne en lineær funktions graf både i TI-nspire og med blyant
- bevise udvalgte sætninger
- demonstrere en anvendelse
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tal, algebra og ligninger

Man skal kunne:
- redegøre for hvordan man løser ligninger, herunder to ligninger med to ubekendte
- redegøre for parentesregler og regningsarternes hieraki
- redegøre for grundlæggende reduktion
- redegøre for grundlæggende brøkregning
- kvadratsætningerne (med bevis)
- potensregneregler og definitionen af den n´te rod
- anvende TI-nspire til reduktion, ligningsløsning, og graftegning
- bruge nulreglen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Trekanter, cosinus og sinus

Noter - Trekanter 25 sider

Man skal kunne:
- bevise at vinkelsummen er 180 grader
- arbejde med ligedannede trekanter
- retvinklet trekant (herunder Pythagoras, sinus, cosinus og tangens)
- definition af cosinus, sinus, enhedscirkel
- generel trekant (cosinus- og sinus relationer, areal)
- bevise udvalgte sætninger (areal af trekant, sinusrel. og cos. rel i spidsviklet trekant
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Variabelsammenhænge, funktioner og vækst

Gyldendals Gymnasiematematik, Grundbog B1, side 8-103
Lineære funktioner (Noter fra Grundforløb)
Noter: Rentesregning og eksponentiel vækst (14 sider)
Noter: Øl, pH-skala og titalslogaritmen (4 sider)

Journal: Eksponentielle udviklinger i forbindelse med øve sig til årsprøve
Journal: Potensvækst og potens-modeller

Lineær sammenhæng (grundforløb)
-Identificere en lineær sammenhæng.
-Finde skæringspunkt mellem to grafer.
-Udregne forskrift for en lineær funktion.
-Afgøre om en udvikling beskrevet i en tabel kan beskrives ved en lineær model, også ved brug af et regneark og CAS, residualplot
-Ligefrem og omvendt proportionalitet.
-Bevis-førelse i matematik

Polynomier og funktioner:
-Andengrads polynomiet herunder rødder, graf, toppunkt, symmetriakse, faktorisering, andengrads regression
-Polynomier af højere grad end 2
-Funktioners monotoniforhold, toppunkter, minimum og maksimum, Vm(f), Dm(f), nulpunkter
-Bevisførelse i matematik
-Matematikkens metoder

Eksponentiel vækst:
- Procentregning
-At fremlægge og forklare hvad eksponentielle funktioner er og hvordan man arbejder med disse.
-At kunne finde frem til og forstå en eksponentiel model og hvad man kan anvende den til.
-At kunne lave en eksponentiel model grafisk i et regneark, og at kunne bestemme en forskrift for denne.
-At kunne bruge logaritme til at løse eksponentielle ligninger.
-At kunne lave beviser om eksponentielle udviklinger.
-Rentesregning, fremskrivningsfaktor, vækstrate
- Logaritmeregneregler, regneregler


Potensfunktion:
-at fremlægge og forklare hvad en potensudvikling er, og hvordan man arbejder med disse.
-At kunne finde frem til og forstå en model med potensudvikling og hvad man kan anvende den til.  
-At kunne lave en model med potensudvikling grafisk i et regneark, og at kunne bestemme en forskrift for denne. -- -Bevisførelse

Man skal kunne fortælle om:
Funktioner generelt
Sammensat funktion
Lineær funktioner
Polynomier, specielt andengradspolynomiet og andengradsligningen
Eksponentialfunktioner
Potensfunktioner
Logaritmefunktion
Vækst
Tegne og fortolke kurver
Regression
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Bevisførelse, matematikkens metoder, temaopgaver

I dette forløb samler vi op og laver beviser og repeterer beviser for udvalgte sætninger fra pensum i 1g. Desuden regnes temaopgaver og vi træner matematikken metoder.
Desuden repeterer vi med henblik på den mundtlige årsprøve i maj-juni.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Differentialregning 1

Gyldendals Gymnasie matematik B2, side 8-49, 180-194

Man skal kunne:
Differentiere simple funktioner og lave nogle beviser
Bevise hvorledes man differentierer: k*f, f+g, f-g,
Undersøge en funktion - herunder finde toppunkter og monotoniforhold
Bestemme ligninger for tangenter
Bruge differentialregning til optimering.
Nogle af beviserne gemmes til efter jul.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blæk 1 27-08-2024
opg den 29-8 29-08-2024
Blæk 2 10-09-2024
Blæk 3 24-09-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Gaudi og kædelinjer

I forbindelse med en anvendelse af differentialregning arbejdes med arkitektur og matematik. Specielt undersøges kædelinjen i udvalgte bygningsværker af Gaudi.

Noter: 6 sider
Hjemmeside: https://www.gualchos.eu/gaudi1/

Man skal kende forskriften for en kædelinje.
Man skal kunne differentiere de hyperbolske funktioner.
Man skal kunne finde forskriften for kædelinjer udfra et foto.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Vektorer del 1 fortsat

Gyldendals Gymnasiematematik B1, side 144-188
Noter: Trigonometri (se 1g)
Note: vinkel mellem vektorer, tværvektor, enhedsvektor, determinant (6 sider - se 1g)
Man skal kunne:
-regne med vektorer, herunder finde- længde, sum, differens, prikprodukt
-finde vinkel mellem vektorer
-finde vektorer mellem punkter; samt midtpunkt af et linjestykke
-finde en enhedsvektor og en tværvektor
-finde vinkler og sider i trekanter
-finde determinant og areal af trekant udspændt af 2 vektorer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Vektorer - del 2

Gyldendals Gymnasiematematik B2, side 140-178

Man skal kunne:
- finde en linjes parameterfremstilling og en linjes ligning
- finde en normalvektor og en retningsvektor for en given linje
- finde vinkel mellem linjer
- finde projektion af en vektor på en linje
- begrebet determinant og bevise egenskaber ved denne
- finde afstand fra punkt til linje
- redegøre for en cirklens ligning og ligning for tangent til cirkel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Statistik

Gyldendals Gymnasiematik B1, side 108-125

Man skal kunne:
-regne med indekstal
- behandle u-grupperede observationssæt, herunder lave/bestemme stolpediagrammer, boxplot, frekvenser og kumulerede frekvenser, kvartiler, spredning, middelværdi
- - behandle grupperede observationssæt, herunder lave/bestemme histogrammer, sumkurver, boxplot, frekvenser og kumulerede frekvenser, kvartiler, spredning, middelværdi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Sandsynlighedsregning

Gyldendals Gymnasiematematik B2, side 84-138
Noter: Spil 15 sider

Man skal kunne:
- fortælle om sandsynlighedsmodel, eksempelvis via kast med terninger
- redegøre for multiplikationsprincippet og additionsprincippet
- kombinationer og permutationer
- redegøre for binomialfordelingen
- fortælle om stikprøver og binomialtest
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer