Titel
3
|
Læring i den senmoderne, digitaliserede verden.
LÆRING I DEN SENMODERNE, DIGITALISEREDE VERDEN
Hvad gør os motiverede for at lære? Og hvordan kan vi få lagret den viden, som vi skal gemme på i hukommelsen?
I dette forløber kigger vi nærmere på de forbundne begreber: Opmærksomhed, hukommelse, motivation og læring.
Grundbogsmateriale:
Riisager, Magnus: PsykC, Frydenlund (kapitel 4).
OPMÆRKSOMHED/PERCEPTION
Selektiv og delt opmærksomhed.
Multitasking og flexitasking
Ex: Simons & Chabris gorilla-video.
HUKOMMELSE
Multilager-modellen (sansehukommelse, arbejdshukommelse og langtidshukommelse).
Kortidshukommelsen/Arbejdshukommelsen: auditiv og visuel kanal.
George Miller (7 +/- 2) = arbejdshukommelsens kapacitet.
Langtidshukommelsen (eksplicit og implicit hukommelse):
Eksplicit = semantisk og episodisk.
Implicit = procedural, emotionel, sanselager.
Huskemetoder: opmærksomhed, chunking, gentagelse, visuel sti ….
Neuropsykologi. Hippocampus = biblioteksanalogien.
MOTIVATION
Richard Ryan og Edward L: Selvbestemmelsesteorien. Ydre (straf eller belønning/meningsfuldt mål) og indre motivation (lystbetonet). Tre faktorer styrker den indre motivation = autonomi, kompetence og tilhøreforhold.
Albert Bandura: Mestringsfornemmelse (4 typer): Tidligere erfaringer, Observation af rollemodeller, feedback og opmuntring, forstå/kontrollere egne følelser.
TÆNKNING
Kahnemanns dobbeltprocesteori: System 1 (hurtigt, førbevidst, automatisk, dagligdags beslutninger)og System 2 (langsomt, bevidst, grundigt, komplekse beslutninger).
Kognitiv bias, ex. aktør/observatør favorisering, gamblers fallacy, tilgængelig information bias.
CASES
Anders Colding Jørgensen: "Derfor kan du ikke multitaske" (2014)
Anne Sophie Hermansen: Vores skærme bliver fremtiden svar på tobak. Weekendavisen (2023)
DR TV: Mesterhjerner (om hukommelse). 2022.
Seligman m.fl: "Selvdisciplin er vigtigere end intelligens" (2005).
Marshmellow-eksperimentet.
DR Dokumentar: Min ødelagte hjerne, afsnit "Går du fra mig?" (2023).
DR Dokumentar: Fanget i afhængighed (2023)
|