Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Christian Christiansen
|
Hold
|
2024 ma/p (1p ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Funktioner - Lineær funktion
Kernestof: Regningsarternes hierarki, bogstavregning, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder.
Kendetegn ved lineære funktioner herunder forskellige repræsentationer af lineære funktioner. Løsning af lineære ligninger algebraisk og grafisk. Opstilling og tolkning af lineære modeller. Lineær regression.
Undervisningsmetoder: Lærergennemgang, individuel arbejde og gruppearbejde med undersøgende opgavetyper.
Litteratur: Matema10k, Matematik for HF C-niveau 3. udgave af Thomas Jensen, Helle Groth Hovmand-Hansen og Morten Overgård Nielsen, Frydenlund 2018 side side 15-46, side 109-136.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procent og rentesregning
Kernestof: Procent og rentesregning, fremskrivningsfaktor og kapitalformlen.
Undervisningsmetoder: Lærergennemgang, individuel arbejde, mundtlig træning og gruppearbejde med undersøgende opgavetyper.
Litteratur: Matema10k, Matematik for HF C-niveau 3. udgave af Thomas Jensen, Helle Groth Hovmand-Hansen og Morten Overgård Nielsen, Frydenlund 2018 side 49-72.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Geometri og trekanter.
Kernestof: Ensvinklede trekanter, retvinklede trekanter, Pythagoras sætning, trigonometri med cosinus, sinus og tangens i retvinklede trekanter. Konstruktion af trekanter i Geogebra.
Bevisførelse indenfor trigonometri.
Undervisningsmetoder: Lærergennemgang, individuel arbejde, mundtlig træning og gruppearbejde med undersøgende opgavetyper.
Litteratur: Matema10k, Matematik for HF C-niveau 3. udgave af Thomas Jensen, Helle Groth Hovmand-Hansen og Morten Overgård Nielsen, Frydenlund 2018 side 73-107.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Funktioner - Eksponentiel funktion
Kernestof: Eksponentiel funktion, karakteristiske egenskaber ved eksponentiel funktion herunder grafisk forløb, eksponentiel regression, logaritme, potensregneregler og eksponentielle modeller. Bevisførelse indenfor eksponentiel funktion.
Undervisningsmetoder: Lærergennemgang, individuel arbejde og gruppearbejde med undersøgende opgavetyper.
Litteratur: Matema10k, Matematik for HF C-niveau 3. udgave af Thomas Jensen, Helle Groth Hovmand-Hansen og Morten Overgård Nielsen, Frydenlund 2018 side 137-156, 166-167 og 197-205.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Statistik
Kernestof:
Ugrupperede observationer, herunder statiske deskriptorer middeltal, kvartilsæt, variationsbredde, kvartilbredde. Boksplot og outlier.
Grupperede observationer, herunder kvartiler og fraktiler. Statistisk bearbejdning af autentisk grupperet talmateriale.
Undervisningsmetoder: Lærergennemgang, individuel arbejde, mundtlig træning og arbejde med autentisk talmateriale.
Litteratur: Matema10k, Matematik for HF C-niveau 3. udgave af Thomas Jensen, Helle Groth Hovmand-Hansen og Morten Overgård Nielsen, Frydenlund 2018 side 243-263, 267.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Kernestof: Grundlæggende sandsynlighedsregning og kombinatorik, sandsynlighedsfelt, symmetrisk sandsynlighedsfelt, frekventielle sandsynligheder, tælletræ, multiplikations- og additionsprincippet, fakultet og antal kombinationer K(n,r).
Undervisningsmetoder: Lærergennemgang, individuel arbejde, mundtlig træning og gruppearbejde med undersøgende opgavetyper.
Litteratur: Matema10k, Matematik for HF C-niveau 3. udgave af Thomas Jensen, Helle Groth Hovmand-Hansen og Morten Overgård Nielsen, Frydenlund 2018 side 269-279.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Opsparing og Lån
Supplerende stof: Temaforløb i annuitetsopsparing og annuitetslån herunder amortisationsplaner.
Undervisningsmetoder: Lærergennemgang, individuel arbejde, set tv udsendelse, arbejde med undersøgende opgavetyper. I undervisning har det været inddraget karrierer læring i forbindelse med besøg af en fra den lokale bank.
Litteratur: Matema10k, Matematik for HF C-niveau 3. udgave af Thomas Jensen, Helle Groth Hovmand-Hansen og Morten Overgård Nielsen, Frydenlund 2018 side 231-241.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition, mundtlig ræsonnement og beviseførelse.
Repetition, bevisførelse og gennemgang af de mulige mundtlige eksamen spørgsmål.
Undervisningsmetoder: Lærergennemgang, individuel opgaveregning og mundtlig træning.
Litteratur:
Lærer noter til beviserne i de mundtlige eksamens spørgsmål.
Lærer udarbejdet eksempler på løsning af opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65380734250",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65380734250",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65380734250"
}