Holdet 2024 ma/q HFe - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e) Christian Christiansen
Hold 2024 ma/q HFe (1q ma HFe)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Funktioner - Lineær funktion
Titel 2 Procent og rentesregning
Titel 3 Geometri og trekanter.
Titel 4 Funktioner - Eksponentiel funktion
Titel 5 Statistik
Titel 6 Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Titel 7 Opsparing og Lån
Titel 8 Repetition, mundtlig ræsonnement og beviseførelse.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Funktioner - Lineær funktion

Kernestof: Regningsarternes hierarki, bogstavregning, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder.
Kendetegn ved lineære funktioner herunder forskellige repræsentationer af lineære funktioner. Løsning af lineære ligninger algebraisk og grafisk. Opstilling og tolkning af lineære modeller. Lineær regression.

Undervisningsmetoder: Lærergennemgang, individuel arbejde og gruppearbejde med undersøgende opgavetyper.

Litteratur: Matema10k, Matematik for HF C-niveau 3. udgave af Thomas Jensen, Helle Groth Hovmand-Hansen og Morten Overgård Nielsen, Frydenlund 2018 side side 15-46, side 109-136.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Procent og rentesregning

Kernestof: Procent og rentesregning, fremskrivningsfaktor og kapitalformlen.

Undervisningsmetoder: Lærergennemgang, individuel arbejde, mundtlig træning og gruppearbejde med undersøgende opgavetyper.


Litteratur: Matema10k, Matematik for HF C-niveau 3. udgave af Thomas Jensen, Helle Groth Hovmand-Hansen og Morten Overgård Nielsen, Frydenlund 2018 side 49-72.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Geometri og trekanter.

Kernestof: Ensvinklede trekanter, retvinklede trekanter, Pythagoras sætning, trigonometri med cosinus, sinus og tangens i retvinklede  trekanter. Konstruktion af trekanter i Geogebra.
Bevisførelse indenfor trigonometri.

Undervisningsmetoder: Lærergennemgang, individuel arbejde, mundtlig træning og gruppearbejde med undersøgende opgavetyper.

Litteratur: Matema10k, Matematik for HF C-niveau 3. udgave af Thomas Jensen, Helle Groth Hovmand-Hansen og Morten Overgård Nielsen, Frydenlund 2018 side 73-107.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Funktioner - Eksponentiel funktion

Kernestof: Eksponentiel funktion, karakteristiske egenskaber ved eksponentiel funktion herunder grafisk forløb, eksponentiel regression, logaritme, potensregneregler og eksponentielle modeller. Bevisførelse indenfor eksponentiel funktion.

Undervisningsmetoder: Lærergennemgang, individuel arbejde og gruppearbejde med undersøgende opgavetyper.

Litteratur: Matema10k, Matematik for HF C-niveau 3. udgave af Thomas Jensen, Helle Groth Hovmand-Hansen og Morten Overgård Nielsen, Frydenlund 2018 side 137-156, 166-167 og 197-205.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Statistik

Kernestof:
Ugrupperede observationer, herunder statiske deskriptorer middeltal, kvartilsæt, variationsbredde, kvartilbredde. Boksplot og outlier.
Grupperede observationer, herunder kvartiler og fraktiler. Statistisk bearbejdning af autentisk grupperet talmateriale.

Undervisningsmetoder: Lærergennemgang, individuel arbejde, mundtlig træning og arbejde med autentisk talmateriale.

Litteratur: Matema10k, Matematik for HF C-niveau 3. udgave af Thomas Jensen, Helle Groth Hovmand-Hansen og Morten Overgård Nielsen, Frydenlund 2018 side 243-263, 267.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sandsynlighedsregning og kombinatorik

Kernestof: Grundlæggende sandsynlighedsregning og kombinatorik, sandsynlighedsfelt, symmetrisk sandsynlighedsfelt, frekventielle sandsynligheder, tælletræ, multiplikations- og additionsprincippet, fakultet og antal kombinationer K(n,r).

Undervisningsmetoder: Lærergennemgang, individuel arbejde, mundtlig træning og gruppearbejde med undersøgende opgavetyper.

Litteratur: Matema10k, Matematik for HF C-niveau 3. udgave af Thomas Jensen, Helle Groth Hovmand-Hansen og Morten Overgård Nielsen, Frydenlund 2018 side 269-279..
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Opsparing og Lån

Supplerende stof: Temaforløb i annuitetsopsparing og annuitetslån herunder amortisationsplaner.

Undervisningsmetoder: Lærergennemgang, individuel arbejde, set tv udsendelse, arbejde med undersøgende opgavetyper. I undervisning har det været inddraget karrierer læring i forbindelse med besøg af en fra den lokale bank.

Litteratur: Matema10k, Matematik for HF C-niveau 3. udgave af Thomas Jensen, Helle Groth Hovmand-Hansen og Morten Overgård Nielsen, Frydenlund 2018 side 231-241.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Repetition, mundtlig ræsonnement og beviseførelse.

Repetition, bevisførelse og gennemgang af de mulige mundtlige eksamen spørgsmål.

Undervisningsmetoder: Lærergennemgang, individuel opgaveregning og mundtlig træning.

Litteratur:
Lærer noter til beviserne i de mundtlige eksamens spørgsmål.
Lærer udarbejdet eksempler på løsning af opgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer