Titel
4
|
Forløb#4 Teknologi, individ og samfund
I forløbet arbejdede vi med sociale mediers betydning for unges identitetsdannelse og stress i det senmoderne informationssamfund. Der var fokus på temaer som perfekthedskultur, kropsidealer, køn, stress, søvn og identitet. Forløbet introducerede til begreberne: Socialisering, identitetsdannelse (personlig- og social identitet), samfundstyper (landbrug, industri, informationssamfund; traditionel, moderne og senmoderne), Giddens (adskillelse af rum og tid, aftraditionalisering, øget refleksivitet, udlejring af sociale relationer), Ulrich Beck (Institutionaliseret individualisering og risikosamfund, Hartmut Rosa og accelerationssamfund samt Front- og backstage.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for
- aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materiale typer til at dokumentere
faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
- sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre,
kommunikation og erhvervsstruktur.
- kvantitativ og kvalitativ metode.
Luk samfundet op! (4. udgave) kapitel 2 - 3,
Samfundsfag c (2017) kap 8.4 (uddrag)
SamfNU HTX, kap 2.3
Begreber:
Normer og værdier, socialisering (Primær, sekundær og tertiær), Identitetsdannelse (jeg-, personlig-, social- og kollektiv identitet), Samfundstyper (traditionel-, moderne- og senmode samfund), Anthony Giddens (Øget refleksivitet, aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer), individualisering, institutionaliseret individualisering, Ulrich Beck, Hartmut Rosa, Accelerationssamfund (teknologisk acceleration, acceleration af livstempo, acceleration af forandringsprocesser), front- og backstage, image og branding, familietyper
Supplerende stof:
- "Sociale medier og mobiltelefoner styrer ikke familiernes liv", Københavns universitet 27.09.2023
- "Internettets betydning for individet" (videoklip), Luk samfundet op, Columbus
- "Det digitale liv ødelægger unge kvinders søvn", Kristeligt dagblad (10.05.2018)
- (Uddrag) , Endnu et fald i unges mentale sundhed får partier til at kræve handling, Altinget (10.03.2022)
- (uddrag) Vi har skabt et samfund, som mange unge ganske enkelt ikke kan holde til, Politiken (26.03.2022)
- (Uddrag) Vi ved ikke meget om, hvorfor unge mistrives, Altinget (01.11.2019)
- "Stor forskel mellem piger og drenge overrasker forskere", TV2 (06.02.2024)
- "ny rapport om stress blandt børn og unge: "Jeg føler mig som et omvandrende tal", Børns vilkår (29.06.2020)
- "Svarene fundet til bedre trivsel blandt unge", TV 2 Bornholm (18.09.2024)
-"Drenge helt ned til ti årsalderen nægter at snakke til kvindelige skolelærere og taler nedladende til kvindelige ansatte", BT (2025)
-"All about teens", Aller (2022) (Udvalgte sider)
-"børnene er igen låst fast i deres forældres fodspor" KU, (2021)
-"Brinkmann sæt tempoet ned" Altinget (2022)
-"Krop køn og digital adfærd", Børns vilkår (2021) (uddrag)
- "Der var på et tidspunkt en fyr, der spurgte mig, hvem er du egentlig", Politiken (2021) Uddrag
-"Sandra fandt vejen ud af sammenligningsfælden" Berlingske (2021)
|