Holdet 2024 sa/y htx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Rasmus Green
Hold 2024 sa/y htx (1y sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 velfærd og ulighed  (PU)
Titel 2 Forløb#2 Demokrati, medier og politik
Titel 3 Forløb#3 Samfundsøkonomi
Titel 4 Forløb#4 Teknologi, individ og samfund
Titel 5 Forløb#5 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 velfærd og ulighed (PU)

Forløbet var en del af PU.
Varetaget af anden lærer.

Forløbets overordnede tema var velfærd. Vi arbejdede med fokus på partiernes ideologier og holdning til velfærd, velfærdsstatens udfordringer samt mulige løsninger. Endelig arbejdede forløbet med social arv og mobilitet med særligt fokus på sundhed. Her arbejdede eleverne selvstændigt med indsamling og bearbejdning af kvantitative data fra danskernessundhed.dk. Eleverne blev introduceret til begreberne: Bourdieu, kapitaler, habitus, social arv, social mobilitet, velfærdsmodeller, ideologier,

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for
aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet  
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder  
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber  

Kernestof:
- økonomisk vækst, teknologisk udvikling og velfærd
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre,
kommunikation og erhvervsstruktur.

"Luk samfundet op!", Systime, 4. Udgave, kap. 4, 5, 8.1-8.2, 9

Begreber:
Social arv, Bourdieu (Kapital, felt, habitus), social mobilitet (generations- og karrieremobilitet), Ideologier, velfærdsmodeller, værd- og fordelingspolitik, minerva-modellen, fattigdom

Supplerende Stof:
- Danskernes sundhedsprofil, danskernes sundhed (Udvalgte statistikker)
- "En syg forskel", DR (2016)
-"Tinna drømmer om at få børnebørn men dropper blodtryksmedicinen fordi hun ikke har råd" DR (2014)
- "Fælles appel om en folkesundhedslov" (2020)
- "Danskerne vil abe efter norsk model mof ulighed i både børn og voksnes sundhed" DR (2024)
- Liberal alliance, konservative, venstre, sf og socialdemokratiets sundheds politik (Partiernes hjemmeside)
-"Sådan vil regeringen reformere sundhedsvæsenet" Altinget (2024)
- Der er behov for en ambitiøs folkesundhedslov" Avisen Danmark (2024)
- "Hvordan bruger det offentlige 1000 kr" Danmarks Statistik
- "udvikling i antal 0-17 årige og 65+ årige 2000 - 2040" (Momentum og DST)

.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Demokrati, medier og politik

Forløbet omhandlede demokrati og det politiske system i Danmark (og EU's indflydelse) samt mediernes betydning for demokrati - herunder hadetale, demokratisk dialog på sociale medier og mediernes dækning af Israel/Palæstina. I forløbet arbejdedes med folkemødet, folketingsvalg og partiadfærd, politisk deltagelse samt medialisering og debat/deltagelse på sociale medier.  Forløbet introducerede til begreberne: repræsentativ og direkte demokrati, den parlamentariske styringskæde, Eastons model, Molins model, fordeling og værdipolitik, Kaare Strøms model, medborgerskab, medialisering, spin, nyhedskriterier og demokratisk samtale, ekkokamre.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for
aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold  
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier  
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng  
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Luk samfundet op! (4. udgave) kap. 6, 7 og 5.8 + 5.9

Begeber: Direkte og repræsentativ demokrati, deltagelsesdemokrati og konkurrencedemokrati, parlamentarisme, Eastons model, deltagelse, parlamentarisk styringskæde, magtens tredeling, regeringstypr, blå og rød blok, flertalsvalg, forholdstalsvalg, medialisering, 4. statsmagt, Mediernes rolle, "mediehunde", demokratisk dialog, ekkokamre, fake news, shitstom, digitale bobler, værdi- og fordelingspolitik, Molins model, direktiv, forordning, EU forbehold.

Supplerende stof:
- "Nej vi ses ikke til blomsterudsmykning og yoga på Folkemødet", Politiken, (10.06.2025)
- "Død bededag jagter Mette Frederiksen som en zombie", Information (26.04.2024)
- (uddrag) "Impotente SVM-politikere forfalder til farlig populisme", Altinget (01.04.2024)
- (uddrag) "Enhedslisten forlader forhandlinger om den grønne trepart", TV2 (17.11.2024)
- (uddrag) "LA skal være danskernes foretrukne inflydelsesparti", Altinget (15.03.2023)
-"Medierne fordrejer Palæstina-støtten" Politiken (2.12.2023)
-- "Deltagelsesmuligheder i demokratiet" + "unges lave valgdeltagelse" (Videoklip), Luk samfundet op, Columbus
- Figur 1 og 3 i: "Danskernes brug af nyhedsmedier", RUC (2022)
- "Facebook rykker i Trumps retning", Berlingske (2025)
- "Den politiske skraldespand er flyttet ud i offentligheden", Kristeligt Dagblad (2021)
- Mandatfordeling, TV2 + DR 2024
- Den politiske dagsorden, Altinget 2024
- min grundlov
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Samfundsøkonomi

I forløbet har vi arbejdet med Danmarks aktuelle økonomiske situation herunder krig i Ukraine, corona og energikrise. Endelig har vi arbejdet med Energi Bornholm og flyafgift som eksempel på samspillet mellem økonomisk- og teknologisk udvikling. Eleverne er blevet introduceret til begreberne: Udbud og efterspørgsel, det økonomiske kredsløb, markedsøkonomi og planøkonomi, afgifter, konjunktur, de økonomiske mål, finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for
aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
-  det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
-  økonomisk vækst, teknologisk udvikling og velfærd.
-  politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng

Begreber: De økonomiske mål, told, Det økonomiske kredsløb, konjunkturer, økonomisk politik, finanspolitik (kontraktiv og ekspansiv), pengepolitik (kontraktiv og ekspansiv), strukturpolitik (opkvalificering og stramning), velfærdsstatens interne udfordringer, demografi og forventningspres, udvidelsesstrategi, nedskæring- og omprioriteringsstrategi),

Luk samfundet op! (4. udgave) kapitel 8
SamfNU HTX, 9.7 og 9.8

Supplerende stof:
- "Økonomisk redegørelse 2024", Økonomiministeriet 2024 (Forordet)
- "Et overblik over dansk økonomi", Danmarks statistik (December 2024)
- "Dansk økonomi på vej mod neutrale konjunkturer", AE (06.11.2024)
- "Udvis ansvar og stram finanspolitikken Wammen", Børsen (28.08.2024)
- "Regeringen trodser advarsel fra vagthund", Børsen (06.12.2024)
-"Trumps toldkrig kan allerede ramme Danmark - og det kan få betydning for beskæftigelsen" Berlingske (2025)
- "Borgmester ser ingen anden udvej end at skære i velfærdsopgaver", Danske kommuner (21.03.2024)
- "Udvikling i antal 0-17 årige og 65+ årige fra 2000 til 2040" Momentum og DST
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Teknologi, individ og samfund

I forløbet arbejdede vi med sociale mediers betydning for unges identitetsdannelse og stress i det senmoderne informationssamfund. Der var fokus på temaer som perfekthedskultur, kropsidealer, køn, stress, søvn og identitet. Forløbet introducerede til begreberne: Socialisering, identitetsdannelse (personlig- og social identitet), samfundstyper (landbrug, industri, informationssamfund; traditionel, moderne og senmoderne), Giddens (adskillelse af rum og tid, aftraditionalisering, øget refleksivitet, udlejring af sociale relationer), Ulrich Beck (Institutionaliseret individualisering og risikosamfund, Hartmut Rosa og accelerationssamfund samt Front- og backstage.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for
- aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder  
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materiale typer til at dokumentere
faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber  
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
- sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre,
kommunikation og erhvervsstruktur.
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Luk samfundet op! (4. udgave) kapitel 2 - 3,
Samfundsfag c (2017) kap 8.4 (uddrag)
SamfNU HTX, kap 2.3

Begreber:
Normer og værdier, socialisering (Primær, sekundær og tertiær), Identitetsdannelse (jeg-, personlig-, social- og kollektiv identitet), Samfundstyper (traditionel-, moderne- og senmode samfund), Anthony Giddens (Øget refleksivitet, aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer), individualisering, institutionaliseret individualisering, Ulrich Beck, Hartmut Rosa, Accelerationssamfund (teknologisk acceleration, acceleration af livstempo, acceleration af forandringsprocesser), front- og backstage, image og branding, familietyper

Supplerende stof:
- "Sociale medier og mobiltelefoner styrer ikke familiernes liv", Københavns universitet 27.09.2023
- "Internettets betydning for individet" (videoklip), Luk samfundet op, Columbus
- "Det digitale liv ødelægger unge kvinders søvn", Kristeligt dagblad (10.05.2018)
- (Uddrag) , Endnu et fald i unges mentale sundhed får partier til at kræve handling, Altinget  (10.03.2022)
- (uddrag) Vi har skabt et samfund, som mange unge ganske enkelt ikke kan holde til, Politiken (26.03.2022)
- (Uddrag) Vi ved ikke meget om, hvorfor unge mistrives, Altinget (01.11.2019)
-  "Stor forskel mellem piger og drenge overrasker forskere", TV2 (06.02.2024)
- "ny rapport om stress blandt børn og unge: "Jeg føler mig som et omvandrende tal", Børns vilkår (29.06.2020)
- "Svarene fundet til bedre trivsel blandt unge", TV 2 Bornholm (18.09.2024)
-"Drenge helt ned til ti årsalderen nægter at snakke til kvindelige skolelærere og taler nedladende til kvindelige ansatte", BT (2025)
-"All about teens", Aller (2022) (Udvalgte sider)
-"børnene er igen låst fast i deres forældres fodspor" KU, (2021)
-"Brinkmann sæt tempoet ned" Altinget (2022)
-"Krop køn og digital adfærd", Børns vilkår (2021) (uddrag)
- "Der var på et tidspunkt en fyr, der spurgte mig, hvem er du egentlig", Politiken (2021) Uddrag
-"Sandra fandt vejen ud af sammenligningsfælden" Berlingske (2021)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Opsamling

Eleverne udarbejdede i grupper plancher for hvert forløb.

Faglige mål:
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber  
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer