Holdet 2024 ng/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Anita Ladegaard Grandt
Hold 2024 ng/k (1k ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NV Naturgeografi
Titel 2 Klima  - Nu og i fremtiden
Titel 3 Hvordan former vulkaner jorden?
Titel 4 Hvordan har isen formet vores landskab?
Titel 5 Er der mad nok til det stigende antal mennesker?
Titel 6 Hvorfor skal vi bruge bæredygtigt energi?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NV Naturgeografi

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Klima - Nu og i fremtiden

Det danske vejr og klimaændringer
Vi starter med at se på atmosfæren og hvor vejret foregår.
Vi arbejder med klimaændringer og klima ved hjælp af problemstillinger fra aktuelle temaer: Hedebølge i Indien, Monsun, vejrmønstre samt kulstofkredsløbet, drivhuseffekten og strålingsbalancen der kobles sammen.
Eleverne arbejder med klimasystemer, herunder klimazoner og plantebælter, hydrotermfiguerer. Vi har set på klimaets betydning for menneskets livsvilkår og klimaændringer med Afrika som eksempel og klimatilpasning via Den grønne mur på tværs af Afrika.

Der skal i dette forløb arbejdes med at identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge samt udføre simple former for eksperimentelt arbejde, herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende temperatur, tryk og albedomåling.

Materiale:
Naturgeografi C - s.81-117

Artikler:

"Ekstrem hede rammer Indien", Information 22/6 2024
"Det er ikke nemt at plante en 8.000 kilometer lang grøn mur på tværs af Afrika, Information 2/3 2023


Dokumentar: "The great green wall"


FORSØG og øvelser afleveret i lektio og OneNote:

Forsøg med øvelse – konvektion og lufttryk - konvektionskammer
Øvelse - Den tempererede cyklon – det vandrende lavtryk.
Øvelse – Føhnprincippet og stigningsregn
Forsøg – albedo – temperatur og albedo
Øvelse – Klimazoner, plantebælter og hydrotermfigurer
Forsøg: Grønlandspumpen
Globusøvelse: årstider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvordan former vulkaner jorden?

Et forløb hvor vi har set på de spor de indre og ydre geologiskeprocesser giver i landskabet. Førløbet er startet med at vi har set 1 afsnit af La Palma. Derfra har vi arbejdet med relevante faglige begreber : Tsunami, pladebevægelser, vulkanudbrud, erosion, magma, lava, eksplosionsvulkan, kegle- og skjoldvulkan, viskositet, bjergarter samt hvordan ved man at vulkanen vil eksplodere? Vi har arbejdet mod en faglig formidling af viden via forsøg, forsøgsvejledning, plancher og evaluering i form af quiz i grupper til resten af klassen.   Alle i klassen har formidlet et forsøg og set alle forsøg.
Materiale:
Teorien til forsøgene har eleverne lagt op på OneNote i Indholdsbiblioteket under vulkaner og er godkendt af mig - teorien og forsøgene kan også ses som PDF  Formidling af forsøg under forløbet.

Naturgeografi C - s. 53-79


Førsøg:
Lava og viskositet
Vulkanudbruddets forløb
Konvektionsstrømme
Bjergarter
Densitet
Sedimentering
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vandrende lavtryk 03-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Hvordan har isen formet vores landskab?

Et lille forløb om hvorfor vi har den jordbund og undergrund som vi har i Danmark. Vi ser på hvordan isen former landskabet samt hvilken betydning det har for Danmarks naturgrundlag. Hvordan har istiden skabt gode forhold for grundvand og hvordan dannes grundvand. Hvorfor er Danmark indtil for ganske nyligt et landbrugsland? Det skal føre hen til næste lille forløb om landbrug og madproduktion.

Materiale:
Naturgeografi c: s 137-149
Istider og landskabet i Danmark
https://www.youtube.com/watch?v=6qchsM9XkS8&ab_channel=Undervisningslokalet


Førsøg: Gletsjerlandskaber på stranden
Øvelse - Stendug med ledeblokke på stranden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Er der mad nok til det stigende antal mennesker?

Produktion og dens afhængighed af ressourcegrundlag og teknologisk udvikling samt produktionens konsekvenser for miljøet og bæredygtighed
Naturgrundlag som basis for fødevareproduktion, stofstrømme, næringsstofscirkulation, åbne og lukkede økosystemer, manipuleret og transformeret økonsystemer.
Vi har set på bæredygtighed, cirkulær økonomi og ændret forbrugsmønstre i forhold til animalske og vegetabilske fødevarer.
Hvilke betydning har vand for mennesker og afgrøder?
En del af forløbet Er der mad nok til det stigende antal mennesker
Vandets kredsløb, jordbund og vand, forurening af grundvand, iltsvind, potentiel fordampning og mangel på vand rundt i verden.
Hvilken betydning har jordbunden for grundvandsdannelse og afstrømning?
Vi laver forsøg med vandføring og snakker om betydningen af vandløb i byer samt  klimasikring.

Materiale:
Naturgeografi c: s. 21-35
Madspild: Explainer DR2 : "Hvorfor smider vi så meget mad ud?", 2023
"Substainible food systems", BBC World, 2021 (hvordan dyrker vi bæredygtigt)
Den grønne optur: "Kan vi 3d printe en bøf?", DR1, 2022
Den grønne optur: "Kan vi klæde os grønt?", DR1, 2022

Naturgeografi C - s.119-125
Øvelse:  Aralsøen
Førsøg: Vandføring i å
Forsøg: Porøsitet og permeabilitet på stranden.
Vandetsvej.dk : små film om grundvandsdannelse, forurening og vandets vej fra grundvand til forbruger

Artikler:
"Danmark bør møde flove op til globalt topmøde om biodiversitet", Berlinske 4/12 2022
Landgrabbing: https://europeantimes.news/2022/05/why-is-china-buying-africa/
https://wwf.dk/nyhed/jordens-ressourcer-er-opbrugt-for-i-aar/


Vi har sat naturgrundlag sammen med klimaændringer og de konsekvenser det får for fremtidens fødevareproduktion.
Vi har set på vandets kredsløb og vandbalancen i forbindelse med dyrkningsmuligheder og naturgrundlag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hvorfor skal vi bruge bæredygtigt energi?

Hvilke energikilder bruges der globalt og i Danmark og hvorfor er der stadig et stort forbrug af fossile energityper globalt?
Fordele og ulemper ved bæredygtig energi? Oplæg i grupper om forskellige bæredygtige energikilder
Energiforbrug globalt og i Danmark
Kulstofskredsløbet og hvordan den hænger sammen med strålingsbalancen.

Materiale: Naturgeografi c . s. 169- 182

Dokumentar: de første 20 min af "Størst-Klima"
"Den grønne optur - Kan man bygge solen på jorden", DR1 2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde