Holdet 2024 bi/md - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Maria Christina Røjbek
Hold 2024 bi/md (1md bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellebiologi og mikrobiologi
Titel 2 Forplantning og evolution
Titel 3 Genetik og genteknologi
Titel 4 Kost og sundhed
Titel 5 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellebiologi og mikrobiologi

Fokusområder:
Cellers opbygning, forskellige celletyper (eukaryote og prokaryote celler), membrantransportprocesser (diffusion, osmose, faciliteret transport, aktiv transport), celledelinger, mikroorganismer, vækstkurve, vækstfaktorer (temperatur og pH)

Kernestof:
Biologi til tiden, Egebo, L. A et al, 2011; sider 7-15, 141-147
Biologi i fokus; side 9-11

Supplerende stof:
Cellens strukturer: https://www.youtube.com/watch?v=URUJD5NEXC8

Øvelser:
Mikroskopi i celler
Gærs aktivitet som funktion af temperatur (nv)
Osmose i kartofler
Bakterier i klasselokalet

Skriftligt arbejde:
Osmose i kartofler
Bakterier i klasselokalet
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spg til cellen 07-11-2024
Spg til cellemembran 12-11-2024
Cellemembranen og transportprocesser 21-11-2024
Spørgsmål til mikroorganismer 26-11-2024
Bakterier i klasselokalet 03-12-2024
Osmose i kartofler 03-12-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Forplantning og evolution

Fokusområder: Sex, sex-strategier, sexsignaler, kønsorganers opbygning og funktion, prævention, befrugtning og implantation, mitose, meiose, kønsceller, evolution, evolutionsteori, naturlig selektion, Darwins finker, Birkemåleren

Kernestof:
Biologi til tiden, 2011; sider 63-80, 84-89
Biologi i udvikling, 2011; sider 222-223, 230-235

Supplerende stof:
Artikel: Se hvordan kropsidealet har ændret sig gennem 100 år

Øvelser:

Skriftligt arbejde:
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Genetik og genteknologi

Fokusområder:
Kromosomer, celledeling, mitose, meiose, klassisk genetik, Mendels love, stamtræer, autosomal og kønsbunden arv, nedarvning, DNAs og RNAs opbygning, proteinsyntese, den genetisk kode, mutationer, genetiske sygdomme, gensplejsning af mikroorganismer.

Kernestof:
Biologi til tiden, Nucleus 2011; sider: 97, 101-111, 144-158
Biologi i udvikling: 192-194

Supplerende stof:
ELDON - blodtypebestemmelse
Kort dokumentar, Sådan producere Novo insulin: https://ing.dk/video/saadan-producerer-novo-insulin-165916

Øvelser:
Vores forskellige egenskaber
Blodtypebestemmelse
The blood typing game: https://www.nobelprize.org/educational/medicine/bloodtypinggame/gamev2/index.html
DNA cocktail - DNA ekstraktion af jordbær
Proteinsynteserace:
https://biomanbio.com/HTML5GamesandLabs/LifeChemgames/protsynthracehtml5page.html
Produktion af enzymer vha. gensplejsning, Det virtuelle laboratorium 2, Biotech Academy

Skriftligt arbejde:
Rapport over blodtypebestemmelse
Test i genetik
Spørgsmål til øvelsen i det Virtuelle laboratorium

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Kost og sundhed

Fokusområder:
Kroppens organsystemer, kost, kulhydrater, fedtstof, protein, energibalance, fordøjelse, fordøjelsesenzymer, blodsukkerregulering, sult og mæthed, sukker, diabetes, hjertekar sygdomme

Kernestof:
Biologi til tiden, Egebo et al 2011: 16-17, 19-36, 146-149

Supplerende stof:
De officielle kostråd: https://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/de-officielle-kostraad/
Artikel: Sådan fungerer din krop med diabetes. Diabetes.dk, februar 2014

Øvelser:
Øvelse med stivelse og spytamylase

Skriftligt arbejde:
Journal over stivelse og spytamylase


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spytamylase 27-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Økologi

Fokusområder:
Økosystemer, fødekæder, abiotiske og biotiske faktorer, næringsstoffer, fotosyntese, respiration, produktion, primærproducenter, konsumenter, nedbrydere, vandløb, søer, vandkvalitetsbedømmelse, forurening, BI5, iltsvind, naturlig selektion, biodiversitet.

Kernestof:
Biologi til tiden, Egebo, L. A. et al, 2011; sider: 117-140
  
Supplerende stof:
Undersøg Naturen, elevens bog; sider: 41-48
Artikel: Hvad er biodiversitet, Miljøstyrelsen
Explainer - Sæson 2023: Hvad kvæler livet i havet. DR.dk

Øvelser:
Fotosyntese og respiration i vandpest (nv)
Vandløbskvalitetsbedømmelse; Økologisk vandkvalitet ud fra faunaklasse
BI5 i vandløb
Artsbestemmelse planter i skoven

Skriftligt arbejde:
Journal over vandpestforsøg
Journal over vandkvalitetsbedømmelse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vandløbsbedømmelse 16-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde