Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Pia Koefoed Nielsen
|
Hold
|
2024 sa/u (1u sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Det gode samfund
Introduktion til samfundsfag.
Faget præsenteres med en opstart om ideologier og partier - tanker om det gode samfund.
Derefter om livsformer og livsstile, om hvad der sociologisk adskiller os og giver anledning til tanker om hvad der er det gode, samt velfærdsmodeller og velfærdstrekanten, med tanker om lighed og ulighed i samfund.
Blandt de faglige mål har vi især arbejdet med at:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
-undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
-formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestoffet har især været:
Sociologi
identitetsdannelse og socialisering
sociale og kulturelle forskelle
Politik
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Økonomi
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Introduktion til Metode: kvantitativ og kvalitativ metode.
Kernestof:
Peter Brøndum & Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! -3.udg. (Grøn), Columbus; sider: 89-123, 174-184, 205-208
vælgerprofiler 2022.docx
4.2 Livsstile - Luk Samfundet Op
Tekstbox 4.2
Debatfilm - Luk Samfundet Op
NYT: Relativ fattigdom og indkomstulighed aftog i 2022 - Danmarks Statistik (dst.dk)
Legoland-debat rammer, mens uligheden stiger.docx
Eksempler på gode opgaver opgave 1 Samfundsfag 2024.docx
Forstå, hvorfor USA's særlige valgsystem tilgodeser folk på landet, fokuserer magten i svingstater og er sårbart over for snyd - politiken.dk
Supplerende stof:
Luk samfundet op 108-115 Ideologierne.docx
Ideologierne kort version skema blank.docx
Samfundsfag C introtime.pptx
Ideologierne skema udfyldt.docx
Luk samfundet op 108-124 Ideologierne forgreninger Molin.docx
På Svanholm ligger nøglen til det bæredygtige liv i fællesskabet - politiken.dk
Eksempler på gode besvarelser grfl 3.docx
Luk samfundet op 89-107 livsformer stile vilkår.docx
Metode i samfundsfag C.docx
I timen: Restaurantsøgning, årstalsopmærksomhed, falske svar altid en mulighed.
HUSK jeres præcise spørgsmål til: Google, AI og en fagside med de fundne svar. Skal medbringes til timen. I får lige et par minutter til at se på det men spørgsmålet og mindst 1 søgning skal være klar hjemmefra.
LSO Behovsopfyldelse og velfærdsmodeller 174-184 205-208.docx
Når du læser lektien, så overvej hvordan man kunne illustrere de mekanismer der beskrives i velfærdsmodellerne.
Luk samfundet op kap 8 174-184.docx
Velfærdsmodeller LSO 205-208.docx
Samfundsfag C introtime.pptx
Fremlæggelser af velfærdsmodeller - Fravær er forbudt i denne lektion!
Luk samfundet op 201-220 Velfærdsstat eller konkurrencestat.docx
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Demokratiet i USA og Danmark
Undersøgelse af hvad demokrati er, hvordan vælgerne har forskellig indflydelse efter hvilket system de afgiver deres stemme i, og hvordan love bliver til særligt i Danmark men også i EU i overskrifter.
Eleverne har udført en politisk aktivitet (og var en del af skolestrejken) og har arbejdet med en artikel om tilliden til demokratiet som "eksamenscase".
Vi har også set på samfundsfaglig metode, og undersøgt om vi kan finde forskelle på kønnenes deltagelse i demokratiet.
Forløbet fandt sted samtidig med den amerikanske valgkamp var på sit højeste, så vi har undersøgt det danske politiske system, på en baggrund af sammenligning med det amerikanske system, og kort om EU systemet.
Eleverne har selv lavet undersøgelser af elementer af den amerikanske valgkamp/det amerikanske politiske system, da deres forudsætninger var meget forskellige, og vi arbejdede med at lade nysgerrigheden på detaljer af forskellige elementer i valget være styrende.
Desuden har vi arbejdet med demokratiformer, valg og vælgere og hvordan en ide ender som lov.
Eleverne har lavet en kort skriftlig aflevering om trusler mod demokratiet.
Blandt de faglige mål har vi især arbejdet med at:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
-undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
-formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestoffet har især været:
Sociologi
sociale og kulturelle forskelle
Politik
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng ̶
politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Metode: kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Økonomi, velfærd og medier
I lyset af Trumps ønske om at overtage Grønland, har vi set på medier og deres indflydelse på debatten og demokratiet, samt om fake-news og sociale mediers indflydelse.
Derefter har vi set på de økonomiske mål og midler (finans- penge- og strukturpolitik).
Vi har undersøgt den aktuelle status for dansk økonomi, og de aktuelle trusler mod den.
De faglige mål der især har været i fokus er:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå ̶
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer ̶
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestoffet har især været
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund ̶
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Metode ̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
Men også med elementer af politik og politiske beslutningsprocesser
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge ̶
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler ̶
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber ̶
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Identitet i det senmoderne samfund
Forløbet undersøger vilkårene for mennesker - særligt unge i det senmoderne samfund.
Der ses på møderne mellem mennesker fra flere kulturer, og på forskellige teorier om identitet og identitetsskabelse.
Vi rundede af med elementer fra Trivselskommissionens arbejde.
Eleverne har lavet kvalitative eller kvantitative undersøgelser om "hvordan det er at være ung", og taget læring af metodefejlene. De har fremlagt resultaterne for klassen for deling af hvad der er svært når man laver en undersøgelse..
De faglige mål er alle berørt.
Kernestoffet er særligt sociologi med identitetsdannelse og socialisering ̶
sociale og kulturelle forskelle
Men også elementer af politik om politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene,
og med Riesmanns teori en tilbagevenden til velfærdsprincipperne.
Samlet set er der læst ca. 55 sider i tema 1, 60 i tema 2, 43 i tema 3 og 62 i tema 4
= ca. 219 sider læst i forløbet, foruden diverse medieklip.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65383224796",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65383224796",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65383224796"
}