Holdet 2024 me1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Nanna Wermelin
Hold 2024 me1 (1g me1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Jonas Risvig: Ungdom
Titel 2 Dokumentarisme: Ungdom
Titel 3 Kortfilm: Eksamensfilm

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Jonas Risvig: Ungdom

AUTEURFORLØB: JONAS RISVIG

SERIER OG FILM
Jonas Risvig: Drenge, Viaplay (2022)
Jonas Risvig: Kontra (2024)
Jonas Risvig: Grænser, YouTube (2021)

FILMISKE VIRKEMIDLER
Olsen og Schou: Levende Billeder, Grundbog i mediefag (2015).
Billede: beskæringer, perspektiver, komposition.
Lyd: diegetisk, ikke-diegetisk, subjektiv lyd, on-screen/off-screen, atmosfærelyd, lydeffekter, kontrapunktisk lyd.
Lys: high-key, low-key.
Kamera: stillestående, bevægeligt, panorering, tilt, dolly, tracking, travellling, drone, zoom.
Klipning: Kontinuitet, montage, match-cut, krydsklip, parrallelklip.

16:9 Talks: Peter Albrechtsen om lyd:
https://www.ekkofilm.dk/anmeldelser/drenge/

FEMO
Dorthe Schmidt Granild: FEMO: Fire veje til filmiske frames (16:9).
https://www.16-9.dk/2016/05/femo/

DRAMATURGI
Olsen og Schou: Levende Billeder, Grundbog i mediefag (2015).
Plot, temaer og præmis.
Aktantmodellen, tre-akter modellen, berettermodellen.

Jonas Risvig masterclass med fokus på begreberne: arena og indre/ydre plot).
https://cutmagazine.dk/jonas-risvig-en-overskrift/


Kjartan Hansen: Drenge, anmeldelse (2022).
https://www.ekkofilm.dk/anmeldelser/drenge/

PRAKTISKE ØVELSER
Lydøvelse på baggrund af en scene fra serien ”Drenge”.
”Jeg ser dig” (med fokus på kamera).
”The shoe” (med fokus på klipning. Kontinuitet og Montage).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dokumentarisme: Ungdom

DOKUMENTARISME: UNGDOM

DEFINITION AF DOKUMENTARISME
John Grierson: ”A creative treatment of actuality” (1929).

DR: ”Kulturmagasinet Gejst – dokumentarfilm og virkeligheden (2019)
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000115656&cfuid=4

UDSNIT OG UDDRAG AF DOKUMENTARER
Brødrene Lumiere: ”Arbejdere forlader fabrikken” (1896) og ”Toget ankommer” (1896)
DR: Efterskolen, afsnit 1 ”Noget er på vej” (2021)
DR: Musikrevolutionen, afsnit 1 (2024)
DR: Indefra med Anders Agger: Indre Mission Ungdom (2018)

TEORI OG METODE
Schou Olsen: Levende Billeder (2019).
Dokumentarismens fortælleformer og typer
Dokumentarismens materialetyper (interview, rekonstruktion, arkivmateriale, reportage-optagelser)
Bølgemodellen
Autenticitetsmarkører

Sammenligning af dokumentaren "En vild familie" (2024) og spillefilmen "Captain Fantastic" (2016). Samme tema men forskellige udtryk, der afhænger af, om der er tale om fakta eller fiktion.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kortfilm: Eksamensfilm

KORTFILM. EKSAMENSFILM

DRAMATURGI
Tre-akter modellen
In medias res og åben slutning.
Henrik Poulsen: ”Den korte film” (Filmens og fantasiens univers: Minus fortid og fremtid, vi må tænke os til det).

PERSONER OG PLOT
Plot, temaer, præmis
Aktantmodellen

FILM
Martin Reinhardt: “Svans” (2016). Ekko shortlist.
Puk Mailund Strong: “Isa” (2023). Ekko shortlist.  
Luis Krølkjær Hansen: Hjort (2023). Ekko shortlist.

PRAKTISKE ØVELSER
Synopsis-skrivning og Manus-skrivning.
Udarbejdelse af Pitch.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer