Titel
2
|
rytmer og groove
Dette fokus har til hensigt dels at give eleverne de musikkundskabsmæssige redskaber til at afkode rytmik både i nodebillede og ved aflytning, og dels en forståelse af et stykke musiks samlede groove - altså et stykke musiks samlede rytmiske billede / rytmiske samspil
Vi har arbejdet med begreberne: puls, taktart, takt, nodeværdier, pauser, bindebuer, punkteringer, rytmisk notation, beat skema, beatmarkering, modrytmer, off beat, lifts, ostinat, gentagelsesmønstre, komplementær rytmik, call-response
Undervisning har taget afsæt i diverse øvelser, rytmelæsning, SDS aktivitet, stomp, samt groove analyser.
Eleverne har arbejdet både auditivt og med afsæt i grooveskemaer til følgende numre
- The beatles: Things we said today
- Sex Pistols: Problems
- Sting: Englishman in New York
- Michael Jackson: Billie jean (kun ostintfigur)
Litteratur:
Grønager, Rockmusik i tid og rum, side 82-90
|