Holdet 2024 mu/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Anders Bech
Hold 2024 mu/1 (1g mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 basis musikteori
Titel 2 rytmer og groove
Titel 3 sang og sammenspil
Titel 4 former og formanalyse
Titel 5 klassisk musikhistorie og symfoniorkesteret
Titel 6 melodisk analyse
Titel 7 Det gode hit
Titel 8 harmonik, sound og opsamlende analyser
Titel 9 SOUL (eksamensemne)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 basis musikteori

Dette fokus giver eleverne en begyndende forståelse af musik teori. Målet er gradvist at opbygge et sprog og en viden, der giver mulighed for musikalsk analyse - og dermed en nuanceret forståelse for den musikalske oplevelse.
Vi har haft fokus på følgende :
tonehøjde, nodeværdier, node systemet, G+F nøgler, basis intervaller, dur/mol/dim akkorder, akkordens opbygning, dur skalaen, toneartsbegrebet, kvintcirklen,

læsning: C-nøglen side 7-17 + 30-38

Vi har i forbindelse med undervisningen benyttet øvelser fra www.musikipedia.dk

Ydermere har elever analyseret arpeggio akkorder i:
- Adele: someone in love
- Coldplay: Clocks
- Bach: præludium i C
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 rytmer og groove

Dette fokus har til hensigt dels at give eleverne de musikkundskabsmæssige redskaber til at afkode rytmik både i nodebillede og ved aflytning, og dels en forståelse af et stykke musiks samlede groove - altså et stykke musiks samlede rytmiske billede / rytmiske samspil

Vi har arbejdet med begreberne: puls, taktart, takt, nodeværdier, pauser, bindebuer, punkteringer, rytmisk notation, beat skema, beatmarkering, modrytmer, off beat, lifts, ostinat, gentagelsesmønstre, komplementær rytmik, call-response

Undervisning har taget afsæt i diverse øvelser, rytmelæsning, SDS aktivitet, stomp,  samt groove analyser.

Eleverne har arbejdet både auditivt og med afsæt i grooveskemaer til følgende numre

- The beatles: Things we said today
- Sex Pistols: Problems
- Sting: Englishman in New York
- Michael Jackson: Billie jean (kun ostintfigur)

Litteratur:

Grønager, Rockmusik i tid og rum, side 82-90

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 sang og sammenspil

holdet har spillet følgende sammenspilsnumre:

Saybia: The Day After Tomorrov

- klaver
- bas
- trommer
- synth
- guitar
- vokaler

- Bill Withers: Ain't No Sunshine

- klaver
- bas
- trommer
- perkussion
- synth
- guitar
- vokaler

Lucas Graham: 7 years

- klaver
- bas
- trommer
- synth
- vokal

Djames Braun: Lytter ik til dem

- klaver
- bas
- trommer
- synth
- guitar
- vokal

Kim Larsen: Smukke unge mennesker

- klaver
- bas
- trommer
- synth
- guitar
- vokal

Ben E. King: Stand by Me

- klaver
- bas
- trommer
- synth
- guitar
- perkussion
- vokaler

+ en række danske og udenlandske sange

Klassen har deltaget i skolens koncerter som klasse, samt haft mulighed for at deltage i åben scene arrangementer samt deltagelse ved tværgående kor-orkester projekter og fremførelse af Søren Huus, Undertiden samt Kashmir, Mom in Love, Daddy in Space
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 former og formanalyse

Med dette fokus har klassen haft fokus på det musikalske parameter FORM, samt instrumentation.

Vi har beskæftiget os både med auditiv og visuel analyse.

Gennem analyse af en række numre har vi beskæftiget os med forskellige formtyper indenfor pop og rock musikken samt numrenes instrumentation.

Vi har læst om de mest almindelige formtyper, AABA, Popform, Udvidet Popform samt strofisk form i forbindelse med Blues formen.
Ydermere har vi kigget på CODA, volter og segno tegn

I forbindelse med lytning har vi diskuteret instrumenternes rolle i numrene som helhed

analyserede numre:

gruppearbejde og præsentationer af formanalyser af

- hound dog (strofisk form, blues form)
- Waterloo (popform)
- Just the way you are (AABA form)
- Galway Girl (udvidet popform) -

litteratur: Grønager, Rockmusik i tid og rum, side 34-43
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 klassisk musikhistorie og symfoniorkesteret

Forløbet her giver eleverne et helikopterperspektiv på musikhistorien fra pytagoras til John Cage. Gennem en række slides og musikeksempler berører vi stilmæssige forskelle gennem tiden, samt diskuterer sammenhænge mellem samfund og musik. Særlig vægt lægges på wienerklassikkens vægtning af formmæssig balance og melodisk logik.
Forløbet eksemplificerer sonateformen via 1 sats af Beethovens 5. symfoni.
Ydermere kigger vi på et orkesterpartitur og taler om instrumentgrupper i symfoniorkestret og dirigentens rolle.
I forløbet har vi berørt korte uddrag af følgende eksempler:

- Gregoriansk sang:
- Palæstrina, Missa Brevis:
- Jacobo Peri: Tu dormi, e 'l dolce sonno
- Händel: Coronation anthem
- Händel: And he shall purify (fra Händels messias)
- Johan Sebastian Bach: Fuga i Gmol
- Mozart: Symfoni nr. 40 i g-mol (1773), sats 1
- Beethoven symfoni (skæbnesymfonien), sats 1
- Chopin nocturne op9 nr 1 i Bb mol
- Verdis Requiem, Dies Ira
- Eric Satie: Gymnopedie nr. 1
- Schönberg: Blæserquintet opus 26
- John Cage: 4.33


litteratur: Jacob Jensen: Den vestlige kulturs klassisk musik
C-nøglen Grønager side 79-93


Analyse:

Hovedtema i Mozart symfoni nr 40 (melodisk analyse + partituroversigt)
Mahler symfoni nr. 5 (partituroversigt og symfoniorkestrets instrumentgrupper)





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 melodisk analyse

I dette fokus har vi arbejdet med melodien som musikalsk parameter. Vi har analyseret melodier både med afsæt i melodisk Form/struktur (perioder og fraser) samt med afsæt i den melodiske kendetegn og beskrivelser (kontur, bevægelse, intervaller, sekvensering mv.)

analytisk har klassen arbejdet med:

- Marken er mejet
- hovedtema i Mozart symfoni nr. 40, 1 sats
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Det gode hit

Vi diskuterer her skabeloner for "det gode hit" med afsæt i Louise Torp Rasmusssens artikel om emnet.

Litteratur:

Louise Torp Rasmussen, Hit med Hittet


analyser

- Harry styles, As it was (form, melodisk analyse, harmonisk analyse (trin)

I arbejdet har vi også fokuseret på melodisk analyse, trinanalyse og typiske 4-chord strukturer i popmusik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 harmonik, sound og opsamlende analyser

I dette forløb introduceres eleverne for harmonik og beslægtede akkorder. Vi tager afsæt i kvintcirklen og laver basal trinanalyse.

Paramteret sound introduceres også og er afsæt til en mere lydbevidst og kritisk lytning. Vi har taget udgangspunkt i soundboksen, der hjælper eleverne til at placere et instrument i lydbilledet ligesom vi har opereret med begreberne live-lyd og soundscape.

Samtidigt samler dette forløb samler op på arbejdet med de andre musikalske parametre form, instrumentation, melodi og  groove.

Eleverne arbejder med analyser af følgende numre:

- Kraftverk, The robots(sound)
- Billy Joel, Say Goodbye to Hollywood (Sound)
- Eurythmics: "Sweet Dreams" (form, groove, sound)
- Avichi: "Hey Brother" (form, melodi, insrumentation, harmonik, groove, sound)


Litteratur:
Rockmusik i tid og Rum, Aare mfl. side 103-123
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 SOUL (eksamensemne)

Forløbet skal give klassen en indføring i Soulmusikkens historiske baggrund og udtryk i 1960’ernes USA. Med afsæt i soul ikoner som James Brown og Aretha Franklin, samt lydstudiet Motowns produktioner skal vi beskæftige os analytisk med et forskellige musikalske udtryk, og genretræk, der knytter sig til soulgenren.
Vi vil arbejde analytisk med musikinterne parametre som form, melodi, harmoni (blues,trinanalyse), groove, tekst og sound, samt diskutere musikkens kraft og betydning i en musikekstern kontekst-

baggrundsmateriale:

- Soulbogen, Jacob Jensen mfl., side 7-17, 57-59, 68-77, 80-98
- Rebel &Remix, Reinholdt Nielsen, side 78-86

- Dokumentarfilmen: Hitsville, the Making of Motown, Gabe Turner mfl.

analyser:

Aretha Franklin: Respect

  - formanalyse
  - instrumentation
  - melodisk analyse
  - grooveanalyse
  - harmonisk analyse
  - genretræk

James Brown: I Feel Good

  - formanalyse
  - Instrumentation
  - melodisk analyse
  - grooveanalyse
  - harmonisk analyse
  - genretræk

The Supremes: Stop in the Name of Love

  - formanalyse
  - Instrumentation
  - melodisk analyse
  - grooveanalyse
  - harmonisk analyse
  - sound
  - genretræk (motown)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer