Holdet 2024 nf/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Anita Ladegaard Grandt, Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen, Klaus Nørskov Kristiansen
Hold 2024 nf/p (1p nf, 1p nf-bi, 1p nf-ge, 1p nf-ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mennesket og jorden (biologi)
Titel 2 Mennesket og jorden (kemi)
Titel 3 Mennesket og jorden (Geografi)
Titel 4 Mennesket og jordens fremtid (biologi)
Titel 5 Mennesket og jordens fremtid (kemi)
Titel 6 Mennesket og jordens fremtid - geografi
Titel 7 Mennesket (kemi)
Titel 8 Mennesket (biologi)
Titel 9 Fossile brændsler og energiforbrug (Geografi)
Titel 10 Mennesket (Geografi)
Titel 11 repetition (biologi)
Titel 12 Repetition og ASP

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Mennesket og jorden (kemi)

Temaet har til formål at tilbyde eleven kemisk indblik ioners og næringsstoffers kemi sammen med det tværfaglige nf-tema Mennesket og jorden

Fokuspunkter:
- Jordbundskemi
- Projekt- og feltarbejde
- Ionforbindelser

Faglige mål:
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskellige typer af kilder
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes

Kernestof:
- Atommodellen
. Det periodiske system
- Kemiske bindingstyper, tilstandsformer
- Molekyler og ioner
- Reaktionsskema
- Reaktionstyper: Forbrændingsreaktion
- Simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder
- Ioner og ionforbindelser
- Fældningsreaktioner, fældningstitrering
- Elektronegativitet, polaritet
- Opløselighed, polaritet
- Mængdeberegning
- Stofmængdekoncentration
- Simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder

Materialer:
holdets OneNote-notesbog
iPraxis NF fagpakke, moduler... n/a
Bøger: n/a

Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): XX:XX
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mennesket og jorden (Geografi)

Jorden og mennesket - Geografi

anvende naturvidenskabeligt fagsprog

– relatere observationer, modelfremstillinger og symbolfremstillinger til hinanden

– skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis

– udføre eksperimentelt arbejde under hensyntagen til almindelig laboratoriesikkerhed og omgås kemikalier på forsvarlig måde

– foretage systematiske observationer og dataindsamling under feltarbejde og i laboratoriet

– opstille enkle hypoteser og forklare betydningen af kontrolforsøg

– opsamle data og bearbejde resultater fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser

– identificere og diskutere fejlkilder ved vurdering af resultater fra eksperimentelt arbejde

Vi arbejder med naturgrundlaget i Danmark. Hvordan landskabet er skabt. Vi ser på kulturlandskaber kontra naturlandskaber. Jordbundensegskaber og dens betydning for planters vækst sættes i forhold til en felttur til nordskoven, hvor jordprøver udtages og deres laves en jordbundsprofil. Jordprøverne danner grundlag for forsøgene.

Kernestof:
Naturgeografi C, Tomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther og Pernille Ladegaard-Pedersen, 3. udgave, 1. oplag 2014, Lindhardt og Ringhof. Side 99-119

Geografiske Verdensbilleder, Jens Dolin, Pernille Ehlers og søren Poulsen, 2. udgave, 1. oplag, 2003, Nordisk Forlag.  side 108-111

supplerende stof:
Øvelsesvejledning til feltarbejde i Nordskoven
Dokumentar: Into the ice, 2022, Lars Ostenfeld, Hansen & Pedersen
https://skoven-i-skolen.dk/leksikon/planternes-optagelse-af-naeringsstof
ekstra om jordvandet : side på OneNote

Video:
Randmoræne: https://www.youtube.com/watch?v=Dz7qFXnc7RI
Tunneldal: https://www.youtube.com/watch?v=tWHT5Sy-lPI
Ås: https://www.youtube.com/watch?v=-TXjPjcup40
Dødislandskab: https://www.youtube.com/watch?v=7qcWqwzXyo4
Istiden forklaret: https://www.dr.dk/skole/geografi/udskoling/tema/istiden-forklaret


Øvelsesvejledninger
- Bestemmelse af vandindhold
- Bestemmelse af kornstørrelse
- Bestemmelse af permeabilitet
- Bestemmelse af porøsitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mennesket og jordens fremtid (biologi)

Temaet har til formål at knytte det enkeltfaglige og tværfaglige stof sammen med elevernes egne refleksioner og klimaforandringer.


Faglige mål:
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskellige typer af kilder
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes

Kernestof:

Materialer:
OneNote-notesbog
iPraxis NF-fagpakke, moduler ... n/a
Bøger:
NF-bogen...
Biologi til  tiden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Mennesket og jordens fremtid (kemi)

Temaet har til formål at knytte det enkeltfaglige og tværfaglige stof sammen med elevernes egne refleksioner og klimaforandringer.

Fokuspunkter:
Molekyler; Molekylernes rummelige opbygning
Navngivning af alkaner, alkener og alkyner
Carbondioxid og Forbrændingsreaktion
Alkohol, OH-gruppe
Kulsyre og CO2 reaktion med vand

Faglige mål:
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskellige typer af kilder
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes

Kernestof:
- Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
- Simple organiske og uorganiske molekylers op-bygning, navngivning, egenskaber og anvendelse”
- Stofmaengdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmaengdekoncentration
- Syrebasereaktioner, herunder pH-begrebet
- Simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder titrering og vejeanalyse

Materialer:
OneNote-notesbog
iPraxis NF-fagpakke, moduler ... n/a
Bøger:
NF-bogen...
Basiskemi C af H. Mygind, O. Vesterlund Nielsen, Vibeke Axelsen, 1. ugd. Haase Forlaget 2010 s.  67-75

Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): XX:XX
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Mennesket og jordens fremtid - geografi

Kernestof:
Alverdens geografi, side 29-44, 54-58
Naturgeografi C, Tomas Westh Nørrekjær, Niels Vinther og Pernille Ladegaard-Pedersen, 3. udgave, 1. oplag 2014, Lindhardt og Ringhof,  side 135-139

Supplerende stof:
Drivhusgassernerne - fra CO2 til SF6, Hessberg, P og Nielsen, O, Københavns Universitet 2009
Kort over golfstrømmen https://earth.nullschool.net/#current/ocean/surface/currents/orthographic=-65.02,40.80,327/loc=-56.586,55.275
smeltevand kan slukke Nordeuropas lune radiator, Illustreret videnskab, 7-2016
Diverse vejrkort fra DMI
Diverse animationer fra nettet (corioliskraft, det globale vindsystem, Vandrene lavtryk, Frontnedbør)
Hjemmeside med energiproduktion: https://app.electricitymaps.com/zone/FR
Elnettet i Danmark www.energunet.dk
Olie og gasdannelse: https://www.nbvm.no/dk/oil_gas_dk.html
Oplæg på Niels Bohr Instituttet om Klima og iskerneboringer


Video:
Golfstrømmen https://www.youtube.com/watch?v=UuGrBhK2c7U&t=235s
Podcast #7 coriolis effekten https://www.youtube.com/watch?v=HNq12ahA4eU
Atmosfæren
Termisk  og dynamiske høj og lavtryk
https://www.youtube.com/watch?v=wp2xo-YvuU4
https://www.youtube.com/watch?v=7Qe8cI4OpTk
Corioliseffekten https://www.youtube.com/watch?v=mPsLanVS1Q8
Den atmosfæriske cirkulation
https://www.youtube.com/watch?v=IOBH6V9QOP4
Older Arctic Sea Ice Disappearing https://www.youtube.com/watch?v=Vj1G9gqhkYA
Isdække på nordpolen https://www.youtube.com/watch?v=Vj1G9gqhkYA


Forsøg, øvelser og journaler:
Forsøg: Skydannelse i en flaske
Øvelse: globusøvelse – hvorfor har vi forskelligt klima forskellige steder på jorden
Øvelse: føhnvind over et bjerg
Forsøg: Måling af albedo
Forsøg: Grønlandspumpen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mennesket (kemi)

Temaet har til formål at knytte nf-forløbet "Mennesket" sammen med kemifaget. Det er i praksis svært at uddybe emnet i så tidlig fase af elevernes progression i faget og derfor indeholder forløbet en del enkeltfaglige (grundfaglige) elemeneter.

Fokuspunkter:
- Kemisk formalisme og kemisk fagsprog
- Hverdagens kemi
- Molekyler og ioner

Faglige mål:
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskellige typer af kilder
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes

Kernestof:
Carbons bindingsforhold
Alkaner, alkener, alkyner
Funktionelle grupper -OH, -COH, -COOH
Carbohydrater, proteiner, fedtstoffer
Kondensationsreaktion og hydrolyse

Materialer:

OneNote-notesbog sammensat af Kirsi Inkeri Pakkanen. OneNote-notesbogen indeholder lærerens eget, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.

Primærproducenter Kemi af Bente Schou, 1. udg. Kemiforlaget 2007 s. XX-XX

andet??

Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): XX:XX
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Mennesket (biologi)

Temaet har til formål at knytte nf-forløbet "Mennesket" sammen med biologifaget. .

Fokuspunkter:
menneskets fysiologi, herunder:
iltoptagelse og -transport
føde og fordøjelse
forplantning

Faglige mål:
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskellige typer af kilder
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes

Kernestof:

Materialer:

OneNote-notesbog
Biologi til  tiden, 2. udgave, Nucleus
NF-grundbogen, Lindhart og Ringhof
Praxis-online

Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): XX:XX
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Fossile brændsler og energiforbrug (Geografi)

Miniforløb om dannelse af kul og olie samt Danmarks og verdens energiforbrug
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Mennesket (Geografi)

Faglige mål:
udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt

– indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder

– analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller

Demografi - befolkningspyramider og den demografiske transitionsmodel

Urbanisering - udvikling af den moderne by

Erhvervsgeografi - primær, sekundær og tertiær sektor, håndværk, mekanisering og automatisering, fra land til by, industrialisering


Kernestof:
Alverdens geografi - Befolkning 83 - 129


Supplerende:

Miraklet på Broad Street, DR2, 2008
Podcast: Til arbejdet Liv eller død - børnearbejde
Demografisk transition 1 - https://www.youtube.com/watch?v=O_8V9AqTSjc
20:44

"Indbyggertallet falder: For få babyer og for mange aflagte træsko", TV2 Bornholm, 12/2 2025
"Få nogen børn og få dem tidligt", Berlingske, 6/4 2023

Ingen panik - befolkningseksplosionen er aflyst! - DR2, 2015 - https://www.youtube.com/watch?v=FACK2knC08E&t=9s




Øvelser:
Befolkningspyramider
Aldersstruktur og forsørgerbyrde i Danmark, Indien og Mozambique
Den demografiske transition
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Titrering af saltsyre og kimchi 02-03-2025
Befolkningspyramider 14-03-2025
Middellevealder og Sundhed – Årsager og Forskelle 25-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Repetition og ASP

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer