Holdet 2024 sa/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Rasmus Green
Hold 2024 sa/a (1a sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Sundhed og velfærd
Titel 2 Forløb#2 Identitet i det senmoderne samfund
Titel 3 Forløb#3 Danmarks økonomi
Titel 4 Forløb#4 Demokrati og medier
Titel 5 Forløb#5 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Sundhed og velfærd

Forløbet omhandlede ulighed i sundhed  samt social arv. Indledningsvist har eleverne indsamlet statistikker fra danskernessundhed.dk og arbejdet med sociologiske forklaringer på ulighed med inddragelse af ddokumentaren "en syg forskel". Herefter er der arbejdet med velfærdsmodellerne, velfærdsstatens udfordringer samt de politiske ideologier.

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle
samfundsøkonomiske prioriteringer
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

kernestof:
̶ sociale og kulturelle forskelle.
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.

Luk samfundet op! kap. 4; 5.1-5-5, 5.8; 9.1-9.6

Begreber:
Social arv, Bourdieu (Kapital, felt, habitus), social mobilitet (generations- og karrieremobilitet), Ideologier, velfærdsmodeller, værd- og fordelingspolitik, minerva-modellen, fattigdom

Supplerende litteratur:
- Danskernes sundhedsprofil, danskernessundhed.dk (udvalgte statistikker)
- "En syg forskel", afsnit 1, DR 2016
- "Læger vil forskelsbehandle patienter: Borgerne på Lolland skal have mere tid end dem på Østerbro", DR (18.03.2024)
- "Cepos: Problemet med fattigdom i Danmark er kraftigt overvurderet", Altinget (09.10.2019)
- "Fattige skal ikke fordele fattigdom imellem sig", Frederiksbergliv.dk (09.06.2021)
- "Gaden hvor det offentlige forsvandt" DR (2021)
- "Tinna drømmer om at få børnebørn, men dropper blodtryksmedicinen, fordi hun ikke har råd", DR (17.03.2024)
- "Danske politikere vil abe efter norsk model mod ulighed i både børns og voksnes sundhed", DR (20.03.2024)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Identitet i det senmoderne samfund

Forløbet behandlede perfekthedskultur og præstation i det senmoderne samfund og herunder kommet ind på sociale mediers betydning for identitetsdannelse og socialisering. Eleverne blev introduceret til socialisering og identitetdannelse samt forskellige teorier der behandler det senmoderne samfund herunder Giddens, Beck og Rosa. Afslutningsvist er der blevet arbejdet med forskelle på piger og drenge og hvorfor særligt piger fylder i fx stress-statistikker.


Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.

Luk Samfundet op! kap. 2, Kap. 3.1 - 3.3, 3.5
Sociologiens kernestof kap. 5.4

Begreber:
Normer og værdier, socialisering (Primær, sekundær og tertiær), Identitetsdannelse (jeg-, personlig-, social- og kollektiv identitet), Samfundstyper (traditionel-, moderne- og senmode samfund), Anthony Giddens (Øget refleksivitet, aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer), individualisering, institutionaliseret individualisering, Ulrich Beck, Hartmut Rosa, Accelerationssamfund (teknologisk acceleration, acceleration af livstempo, acceleration af forandringsprocesser), front- og backstage, image og branding, familietyper

Supplerende litteratur:
- "Sociale medier og mobiltelefoner styrer ikke familiernes liv", Københavns universitet 27.09.2023
- "Internettets betydning for individet" (videoklip), Luk samfundet op, Columbus
- "Det digitale liv ødelægger unge kvinders søvn", Kristeligt dagblad (10.05.2018)
- "Teenagedyret", DR (2016)
- (Uddrag) , Endnu et fald i unges mentale sundhed får partier til at kræve handling, Altinget  (10.03.2022)
- (uddrag) Vi har skabt et samfund, som mange unge ganske enkelt ikke kan holde til, Politiken (26.03.2022)
- (Uddrag) Vi ved ikke meget om, hvorfor unge mistrives, Altinget (01.11.2019)
-  "Stor forskel mellem piger og drenge overrasker forskere", TV2 (06.02.2024)
- "ny rapport om stress blandt børn og unge: "Jeg føler mig som et omvandrende tal", Børns vilkår (29.06.2020)
- "Svarene fundet til bedre trivsel blandt unge", TV 2 Bornholm (18.09.2024)
- "Jeg bruger mange timer på sociale medier - det kan jeg ikke et problem i", Ugeavisen Sønderborg (16.02.2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Danmarks økonomi

Forløbet omhandlede den aktuelle økonomiske situation i Danmark. Med udgangspunkt heri udformede eleverne egne økonomiske politiker med inddragelse af vismandsspillet. Trump og EUs betydning er blevet undersøgt. Afslutningsvist er velfærdsstatens udfordringer blevet repeteret (grundforløb).

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle
samfundsøkonomiske prioriteringer
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fa

Kernestof:
-  velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark.

Luk samfundet op! kap. 8.2 - 8.7, Kap. 9.1 - 9.6
Samfundsfag c, kap. 20.4

Begreber: De økonomiske mål, told, Det økonomiske kredsløb, konjunkturer, økonomisk politik, finanspolitik (kontraktiv og ekspansiv), pengepolitik (kontraktiv og ekspansiv), strukturpolitik (opkvalificering og stramning), velfærdsstatens interne udfordringer, demografi og forventningspres, udvidelsesstrategi, nedskæring- og omprioriteringsstrategi), Det indre marked, harmonisering

Supplerende litteratur:
- "Økonomisk redegørelse 2024", Økonomiministeriet 2024 (Forordet)
- "Et overblik over dansk økonomi", Danmarks statistik (December 2024)
- "Dansk økonomi på vej mod neutrale konjunkturer", AE (06.11.2024)
- "økonomi for dummies", afsnit 1, DR (2012)
- "Udvis ansvar og stram finanspolitikken Wammen", Børsen (28.08.2024)
- "Regeringen trodser advarsel fra vagthund", Børsen (06.12.2024)
- "Borgmester ser ingen anden udvej end at skære i velfærdsopgaver", Danske kommuner (21.03.2024)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Demokrati og medier

Forløbet omhandlede demokrati og demokratiopfattelser, det danske politiske sytem og mediernes rolle i et demokrati. Herunder har der været fokus på dels traditionelle- og sociale mediers betydning for demokrati. Forløbet omhandlet folkemødets styrker og svagheder. Forløbet afsluttedes med et skriftligt projekt i samarbejde med dansk (SO).

Faglige Mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:

- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Luk samfundet op! Kap. 6.1 - 6.5; 7.1 - 7.6; 5.8 - 5.9

Begeber: Direkte og repræsentativ demokrati, deltagelsesdemokrati og konkurrencedemokrati, parlamentarisme, Eastons model, deltagelse, parlamentarisk styringskæde, magtens tredeling, regeringstypr, blå og rød blok, flertalsvalg, forholdstalsvalg, medialisering, 4. statsmagt, Mediernes rolle, "mediehunde", demokratisk dialog, ekkokamre, fake news, shitstom, digitale bobler, værdi- og fordelingspolitik, Molins model, direktiv, forordning, EU forbehold.

Supplerende litteratur:

- "Nej vi ses ikke til blomsterudsmykning og yoga på Folkemødet", Politiken, (10.06.2025)
- "Vismandsrapport: gentænk Energiø Bornholm eller drop projektet helt", TV2 Bornholm, (08.10.2024)
- "Tænketank: Stor risiko for at der ikke kommer nogen bud på Energiø Bornholm", TV2 Bornholm (26.10.2024)
- "Energiø Bornholm sættes på pause - udbud stoppes og statsstøtte i spil", TV2 Bornholm (31.01.2025)
- "Deltagelsesmuligheder i demokratiet" + "unges lave valgdeltagelse" (Videoklip), Luk samfundet op, Columbus
-. "Mandatfordeling", FT.dk
- "Grønlands chefredaktør efterlyser nuancer i debatten om selvstændighed", Information (17.02.2025)
- "Den politiske skraldespand er flyttet ud i offentligheden", Kristeligt Dagblad (31.03.2021)
- "Vincent Hendricks: Politikere lever af folkets tillid. Det bør Messerschmidt huske, når han laver deepfakes", Altinget (01.05.2024)
-"Ny undersøgelse viser udbredt bekymring om misinformation" Mediawatch, (06.02.2024)
- "Død bededag jagter Mette Frederiksen som en zombie", Information (26.04.2024)
- (uddrag) "Impotente SVM-politikere forfalder til farlig populisme", Altinget (01.04.2024)
- (uddrag) "Enhedslisten forlader forhandlinger om den grønne trepart", TV2 (17.11.2024)
- (uddrag) "LA skal være danskernes foretrukne inflydelsesparti", Altinget (15.03.2023)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Opsamling

Eleverne udarbejdede i grupper plancher for hvert forløb.

Faglige mål:
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber  
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer