Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Kasper Astrup Eriksen
|
Hold
|
2024 fy/2k (2k fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Kvantitativt
Potentiel energi E_pot = m*g*h Typisk taget g= 10 J/(kg m)
Kinetisk energi E_kin = 1/2 m v^2
Varme energi (opvarmning) =m*c*tempstigning. Hovedsagelig regnet på vands opvarmning men også set på afkøling.
Elektrisk energi. E_el =P_el*tidsrum
Energien er bevaret
Kvalitativt
Andre energiformer såsom fordampning (faseskift), lydenergi, kemisk energi.
Omdannelse imellem energiformer
Effekt
Nyttevirkning
Pris på elektrisk energi er lille. Muligt at skifte elproducent.
1kWh = 3,6 millioner Joule = 3,6 MJ
Energimærke af Elpærer.
Tegn diagram over energiomsætning for bl.a. elpærer.
Perspektiveret til hvordan man "forbød" ineffektive pære. Man forbød lav nyttevirkning og ikke en speciel teknologi som glødepæren (Undgå konkurrenceforvreidning). Foregik på EU-niveau (eleverne havde et forløb om EU i samfundsfag, som vi trak lidt på.)
Forsøg:
Løb op ad trappe. Udregn pris ud fra prisen på elektrisk energi svarende til det arbejde der er udført ved løb op ad trappen
Lad et objekt falde og regn på omsætningen imellem potentiel og kinetisk energi
Drej på en håndgenerator og mærk forskel i hvor hårdt du skal arbejde afhængig af belastningen. Kvalitativt. Fulgt af løs snak om udfordringer for elnettet, når belastning ændres.
Mål den samlede elektriske energiomsætning ved opvarmning af vand med en dyppekoger som funktion af tiden. Behandl data grafisk i loggerPro og identificer hældning som effekt.
Mål nyttevirkningen af en dyppekoger.
Hjemmeforsøg: mål nyttevirkningen ved opvarmningen af vand derhjemme.
Demoforsøg:
Diverse faldende objekter.
Opvarmning af den samme mængde vand og olie på en kogeplade. hvad bliver varmest. Mængde er her både masse og volumen så tre bægerglas.
Blev også brugt til at diskutere variabelkontrol fra NV.
Orbit C: 26-30, 37-39, 50, 52-54 (12 sider)
se også materialet direkte på timerne.
https://www.nordpoolgroup.com/ (Elbørspriser)
https://www.borger.dk/Handlingsside?selfserviceId=df3efd28-1ab3-4fe7-bcc2-e2edebb631af&cookiebanner=true (sammenlign forbruger elpriser. Man kan skifte energieleverandør)
Databehandling af dyppekogerforsøg:
https://efif-my.sharepoint.com/personal/kae_cabh_dk/_layouts/Doc.aspx?sourcedoc={025060BD-2E7A-4BAF-9BAD-BDDD8536A096}&wd=target%28Energi.one%7C38DF2406-569F-44A5-B395-FFD28135EE17%2FDyppekogerfors%C3%B8g%7C328702FC-F0C1-4BC4-96F0-3187003BD21F%2F%29&wdpartid={3DB544C2-751C-00E1-2B64-8528E676F838}{1}&wdsectionfileid={38DF2406-569F-44A5-B395-FFD28135EE17}
Energimærke og elpærer:
https://www.lyskilderdirekte.dk/blog/energiemaerke-2021
https://www.lyskilderdirekte.dk/energimaerke-a-belysning?switch=1126938075324195106
https://theledspecialist.co.uk/blog/post/understanding-the-new-energy-efficiency-rating-in-lighting/
10-tals besvarelse af energihistorie:
https://efif-my.sharepoint.com/personal/kae_cabh_dk/_layouts/Doc.aspx?sourcedoc={025060BD-2E7A-4BAF-9BAD-BDDD8536A096}&wd=target%28Energi.one%7C38DF2406-569F-44A5-B395-FFD28135EE17%2F10-tals%20besvarelse%20p%C3%A5%20energihistorie.%20%283%5C%29%7C9EDDD2E8-7083-40B3-96CD-06A600DF1746%2F%29&wdpartid={BBC0C485-605C-02E7-382F-39B8D01664BC}{1}&wdsectionfileid={38DF2406-569F-44A5-B395-FFD28135EE17}
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Markedspriserne på el på auktionerne hos Nord Pool.Mener Bornholm er i område DK2.
-
Sammenlign elpriser
-
Faktura for trappeløb Delvist udfyldt.docx
-
Morten Brydensholt, Tommy Gjøe, Johannes Grønager, Claus Jessen,Ole Keller, Jon Møller og Jens Vaaben: Orbit C 2.udgave, Systime; sider: 29-30, 37-39, 45-48, 50, 52-54, 78, 81-83
-
Nøgleord til teksten: Energi, energiformer, energiomdannelse, energien er bevaret.Husk kig også på de mange billeder.
-
Kun til kapitel 7 på side 83.
-
Skal meget gerne handle om kinetisk og potentiel energi.
-
Jeg har lavet en side i jeres nyoprettede onenote Energi (Web view), hvor I som klasse i fællesskab kan skrive alle de formler ind I synes er relevante. Vær den første til at bidrage.
-
Husk jeres data fra sidst indtastet i loggerPro. Husk alle i gruppen har hver sin loggerPro og alle har alle data fra gruppen.
-
Opgaver i effekt (Web view)
-
Suppler gerne formelsamlingen med de formler I brugte i opgaverne i timen. De skal stå i underafsnittet under effekt. Energi (Web view)
-
Jeg har skrevet en tekst til grafen fra timen. Så kan I jo lade jer inspirere til fremtidige opgaver og noter. Dyppekogerforsøg (Web view)
-
Husk jeres resultat af gruppearbejdet. Vi dannet nye grupper på tværs i næste time
-
Det kan også være en god ide at genlæse lektien til sidst: gentaget nedenfor.
-
Det nye energimærke 2021 - Hvad er blevet ændret?
-
Energimærke A belysning | De mest energieffektive LED pærer | Lyskilderdirekte
-
image.png
-
New Energy Efficiency Labels | Blog | The LED Specialist
-
840Lumen svarer cirka i lysstyrke til en gammeldags 60W, men min erfaring siger bedre match til 40W. lad os sige der kommer cirka 3,6W lys ud.
-
10-tals besvarelse på energihistorie..docx
-
Tag jeres måledata med fra sidst.
-
Læs New Energy Efficiency Labels | Blog | The LED Specialist
-
Hvilke fysiske egenskaber fremhæves i "reklamen" Energimærke A belysning | De mest energieffektive LED pærer | Lyskilderdirekte og virker det rimeligt i en bredere samfundsmæssig kontekst?
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
NV
Især densitet og variabelkontrol. Lå i grundforløbet så elever på forskellige hold, men de har alle haft om densitet og forsøgsplanlægning. Variabelkontrol og kontrolforsøg ( i hvert fald i biologi). Om alle har haft lidt om omdrift er jeg usikker på.
Variabel kontrol kvalitativ kvantitativ er repeteret løbende.
Udførelse af eksperimenter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
bølger og lyd
Bølgelængde, amplitude, form, svingningstid og frekvens
Tegn en bølge og aflæs på en optagelse af lyd
lydspektrum
overtoner
Interferens
Stående bølger i kvartbølgerør og halvbølgerør
Hypotesetest
Dans til at illustrere molekylebevægelserne i et åbent og halvåbent rør.
Svingninger i broer (og kort omtalt bygninger)
Især Tacoma og milleniumbridge.
Gode antenner er cirka en kvart bølgelængde. Eksempler radio 100FM, mobiltelefoner.
Eksperimenter:
Mål svingningstid og frekvens af en vibrator.(mere præcist at måle på 10 svingninger end 1 svingning)
Optagelse af lyd (egen stemme, lyd fra rør). Bestem frekvens og svingningstid ud fra tid, udsving grafen i loggerPro. Sammenlign med FFT-spektrum i loggerpro.
Slå på et rør og optag spektrum og bestem længden af røret
Gangfrekvens ( i forbindelse med milleniumbroens svingninger)
Stående snorbølger. Mål sammenhæng imellem frekvens og bølgelængde. Bestem derudfra farten af snorbølgerne.
Lav en "tegnefilm" over to bølger som møder hinanden, ved at tegne sekvenserne for hvordan to bølger støder sammen.
Orbit C: 64-67, 70-72, 92-102 (18 sider)
Onenotesektionen om Bølger: https://efif-my.sharepoint.com/personal/kae_cabh_dk/_layouts/Doc.aspx?sourcedoc={025060BD-2E7A-4BAF-9BAD-BDDD8536A096}&wd=target%28B%C3%B8lger.one%7C43801BCA-667D-4348-A1CC-92CC10055CF1%2F%29&wdsectionfileid={FE3757B3-4F59-4B9D-A7EA-C81D3CB73D8A}
Millenium bridge youtube video
https://www.youtube.com/watch?v=eAXVa__XWZ8 (1min)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Energiformler C (Web view)
-
Læg især mærke til begreberne:bølgelængde, frekvens, svingningstid, fart og amplitude.
-
Morten Brydensholt, Tommy Gjøe, Johannes Grønager, Claus Jessen,Ole Keller, Jon Møller og Jens Vaaben: Orbit C 2.udgave, Systime; sider: 64-67, 70-72, 92-102
-
Millennium Bridge
-
Bølgelængde, frekvens, svingningstid opgaver (Web view)
-
Simulering af interferens stående bølge (Web view)
-
Genlæs lektien fra sidst
-
Tag gerne farveblyanter eller farvetusser med. Vi skal tegne bølger i flere farver. (3 farver)
-
Prøve se onenoten Energiformler C (Web view)
-
Vi laver en øvelse med stående snorbølger. Jeg har demonstreret dem i en time.
-
Stående snorbølger (Web view)
-
Opgver i bølgelængde, fart og frekvens (Web view)
-
se lektien til i mandags
-
Tast bølgelængden og svingningstiden ind i loggerPro.
-
Lav onenote tabellen med jeres forsøgsresultater færdig.
-
Vi forbereder os til prøven næste gang. så genlæs gerne lektierne om bølger.
-
Prøve i fysik bølger1 2014.docx
-
Prøve hovedsageligt om bølger, men måske også med repetitionsopgave om energi.
-
Prøve i fysik bølger1 2014 ØVE (Web view)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
solsystemet
Dag og nat. Årstider. Formørkelser (både måne og sol. Fuld, delvis og annular). Månens faser og verdenshjørner. solhøjden henover året forskellige steder på jorden.
Induktivt forkøb, hvor eleverne fra egne observationer skal prøve at udlede solsystemets indretning.
Herunder
månenens omløbstid og egenrotation. Orientering af rotationsakser.
Dark side of the moon. Jorden er samme sted på himlen set fra månen.
Kort omtalt de andre planeter og rækkefølgen historisk set blev bestemt af deres omløbstid (hvor hurtigt de flytter sig i forhold til fiksstjernerne), men som sagt kort.
Eksperimenter
elerverne har tegnet månen mindst 3 gange (derhjemme) og noteret verdenshjørne og tidspunkt og bemærket om kraterne er nogenlunde samme sted hver gang.
Har også analyseret fotosekvens af Venuses faser og størrelsen af Venus set fra jorden.
Har set efter og identificeret mønster i formørkelsesdata fra NASA. Forklaret ud fra at månens bane hælder 9 grader i forhold til ekliptika
Leget med globusser.
Sluttet af med læse lidt i orbit C 188-193
onenoten med materialer:
https://efif-my.sharepoint.com/personal/kae_cabh_dk/_layouts/Doc.aspx?sourcedoc={025060BD-2E7A-4BAF-9BAD-BDDD8536A096}&wd=target%28M%C3%A5ne%20sol.one%7CB480E887-17AB-4186-8810-334C6C59F8FE%2F%29&wdsectionfileid={0C35E18E-D709-4D60-B484-9E3EF0721AC5}
|
Indhold
|
Kernestof:
-
alpehorn | Musikipedia
-
HUSK JERES TEGNINGER AF MÅNEN. Hvis I tilfældigvis har nogle spillebriksholdere der kan holde jeres udklippede måne lodret må I gerne tage dem med. Bare hvis I har sådan nogle for I skal placere månen i forhold til jorden og solen i timen.
-
Sol og måneformørkelseslink (Web view)
-
NASA - Solar Eclipses: 2011 - 2020
-
Vi samler op på jeres arbejde med jeres månetegninger Maanespoergsmaal (Web view)
-
Vi skal også snakke om formørkelser. Se disse billeder af solformørkelserEclipses Gallery - NASA Science
-
https://eclipse.gsfc.nasa.gov/lunar.html
-
Repetition af måne, jord, sol uudfyldt (Web view)
-
Opgver i bølgelængde, fart og frekvens (Web view)
-
Morten Brydensholt, Tommy Gjøe, Johannes Grønager, Claus Jessen,Ole Keller, Jon Møller og Jens Vaaben: Orbit C 2.udgave, Systime; sider: 188-193
-
Vi har prøve i solsystemet i noget af timen, se sygdomsaflyste modul den 6/2.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
lys
lys
fotoners farve og energien af en foton Efoton = 200aJnm/lambda.
Vi har meget konsekvent kun snakket om bølgelængde og næsten ikke frekvens.
EM spektrum, mest synligt, IR og UV, men også radiobølger, mikrobølger, røntgen og gamma kort.
Identifikation af stoffer ud fra spektret
CIE systemet og RGB koblet til en model af nethindens virkemåde.
fotoelektrisk effekt. REgnet på energibevarelse og demoforsøg.
Bohrs atommodel
Emission og absorbtion af lys. (toppe og dale i spektret)
Spektret for emission og absorbtion og hhv. toppe og dale de samme steder, da energiforskellene er de samme imellem energiniveauerne i atomet.
Der skal 2,18 aJ til ionisere hydrogen og ofte mindre til at ødelægge molekyler.
Korbølget UV-stråling er skadeligt, da fotonerne har energi nok til at ødelægge molekyler i huden og man kan derfor på sigt få hudkræft.
Stråling fra atomer.
Kort omtalt at varmestråling skyldes at ladninger(elektroner) skrifter tilstand ved at ændre deres (kinetiske) energi og man derfor får et bredt kontinuert spektrum, hvor toppens placering afhænger af temperaturen (dvs. den gennemsnitlige energi af elektronerne).
Omtalt, at når en trøje er rød er det fordi at de blå fotoner absorberes og tilsvarende for en blå trøje.
Kort at glas er gennemsigtigt, fordi der ikke er nogen energiniveauforskelle med en fotonenergi i det synlige spektrum.
Eksperimenter
Måling af spektret fra diverse lyskilder især atomer, sparepære, belysningen i lokalet, solen (eller rettere den blå himmel).
Bestemmelse af stoffer ud fra deres spektrum.
Måling af spektret fra solen både for at identificere stoffer på solen. Herunder Hydrogen og Helium.
Afladning af et elektroskob med en svag lampe der har en anelse UV lys, men ikke fra en af de kraftige malerlamper.
Måling af spektret fra RGB indstillinger af ens skærm. Derfra bestemt CIE værdien i loggerpro. Herved set på blanding af lysfarver og hvordan man kombinerer to farver i CIE-diagrammet. Snakket om at en bedre skærm har pære der er længere ude mod hjørnerne for så kan man vise flere forskellige farver på en skærm. Regnbuen (de rene spektralfarver) kan ikke vises på en skærm.
ORbit C: 102-128, 135-139, 142-145, 148
Onenoten: https://efif-my.sharepoint.com/personal/kae_cabh_dk/_layouts/Doc.aspx?sourcedoc={025060BD-2E7A-4BAF-9BAD-BDDD8536A096}&wd=target%28B%C3%B8lger.one%7C43801BCA-667D-4348-A1CC-92CC10055CF1%2F%29&wdsectionfileid={FE3757B3-4F59-4B9D-A7EA-C81D3CB73D8A}
herunder den fotoelektriske effekt fra Khan:
Fotoelektrisk effekt:
https://da.khanacademy.org/science/hs-physics/x215e29cb31244fa1:electromagnetic-radiation/x215e29cb31244fa1:electromagnetic-radiation-and-matter/v/the-photoelectric-effect
Og især !!!
https://en.khanacademy.org/science/highschool-physics/x6679aa2c65c01e53:electromagnetic-radiation/x6679aa2c65c01e53:particle-behaviors-of-em-radiation/v/the_photoelectric_and_photovoltaic_effects
Med øvelsen
https://en.khanacademy.org/science/highschool-physics/x6679aa2c65c01e53:electromagnetic-radiation/x6679aa2c65c01e53:particle-behaviors-of-em-radiation/e/apply-the-photoelectric-and-photovoltaic-effects
Spektret fra atomer:
https://en.khanacademy.org/science/highschool-physics/x6679aa2c65c01e53:electromagnetic-radiation/x6679aa2c65c01e53:particle-behaviors-of-em-radiation/v/atomic_spectra
Og øvelsen:
https://en.khanacademy.org/science/highschool-physics/x6679aa2c65c01e53:electromagnetic-radiation/x6679aa2c65c01e53:particle-behaviors-of-em-radiation/e/apply-atomic-spectra
|
Indhold
|
Kernestof:
-
CIE Måling.cmbl
-
RGB og CIE .docx
-
Morten Brydensholt, Tommy Gjøe, Johannes Grønager, Claus Jessen,Ole Keller, Jon Møller og Jens Vaaben: Orbit C 2.udgave, Systime; sider: 120-128, 135-139, 142-145
-
136nederst-137 er vigtigst. (135 er f.eks. bare en forside). Figuren øverst side 137 er meget vigtig!!!
-
Bemærk nm= nanometer = 0,000 000 001m (en milliontedel af en meter.) Ret lille afstand. Jeg forventer I husker at synligt lys har bølgelængder imellem cirka 400nm(blåviolet) og 700nm(rødt)
-
Opgave 3 og 4 i Opgver i bølgelængde, fart og frekvens (Web view) fra timen. Vi gennemgår dem i starten af timen, så lav dem gerne hjemmefra. Husk formlen (formel)
-
Tag bogen med!!!
-
Prøve i solsystemet
-
Sæt jer efter mobilnummeret. nr. 1 ved kateteret ved døren osv derfra.
-
Husk prøveprøven minder om prøven: Prøveprøve (Web view) Der kommer også noget om (sol/måne/??)- formørkelser.
-
CIE Måling DK.cmbl
-
Vi har prøve i solsystemet i noget af timen, se sygdomsaflyste modul den 6/2.
-
(formel)
-
Khan fotoelektrisk øvelse
-
Khan video om fotoelektrisk effekt (forsøget fra sidste time)
-
Khan Spektret fra atomer og atommodel
-
Tag gerne en lille bold med f.eks. hacky sack, bordtennis, tennis. Den størrelse bold som kan spille rollen af en foton i de små atomrollespil I skal lave i timen. Kun hvis du har en lille bold.
-
Husk at synligt lys svarer til bølgelængder imellem 400nm (Violet) og 800nm(rødt) og dermed til at en foton er synlig, hvis dens energi ligger imellem 200/400 aJ og 200/800 aJ dvs. imellem 0,5aJ og 0,25aJ.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Universet
Dopplereffekten ud fra videoen
https://www.youtube.com/watch?v=h4OnBYrbCjY
og egen tegnefilm
Galaksespektre
Fart af galakser ud fra deres spektrum. Udregn z fra dopplerforskydning, som også kan fortolkes som procentvis forøgelse af universet siden lysets udsendelse.
Vi har især set på Ca-linjer og Halpha(656nm) linjen.
Vurder afstand til en galakse ud fra hvor stor galakser ser ud på himlen. Antagelse om at de i gennemsnit har samme størrelse i alle afstande/aldre.
Big bang. universets udvidelse
Universets historie ud fra videoerne
https://www.youtube.com/watch?v=wg1fs6vp9Ok (fra 50 sek til 8,5 min)
https://www.youtube.com/watch?v=KMQk6MveZOE (kun frem til cirka 8min)
Øvelse
Mål Hubbles lov:
"Først har vi ud fra hjemmesiden: http://depts.washington.edu/astroed/HubbleLaw/spectra.html
udvalgt galakser som var nogenlunde ens (især havde en emissionstop omkring 660nm)
Dernæst har vi målt rødfoskydningen af galaksen og størrelsen af galaksen. http://depts.washington.edu/astroed/HubbleLaw/galaxies.html
Størrelsen har vi brugt til at udregne afstanden til galaksen ud fra at en spiralgalakse typisk er 70 000 lysår i diameter afstand = (70/(vinklen i milliradianer)) millioner lysår og rødforskydningnen z er farten v=z*c målt i enheder af lysets fart. Vi lavede Hubblegrafen med fart ud ad x-aksen og afstand op ad y-aksen. Hældningen er så universets alder.".
Fundet alderen for, hvornår universet blev gennemsigtigt, dvs. når fotonenergierne kom under ioniseringsenergien for hydrogren (2,18 aJ) og der derfor blev dannet Hydrogen-atomer istedet for plasma. Fundet ved at sammenligne med bølgelængden af mikrobølgebaggrunden på cirka 2mm.
Vi har kun arbejdet med en model hvor universet udvider sig proportionalt med tiden.
Så når universet bliver dobbelt så gammelt, så bliver universet dobbelt så stort og bølgelængden af lys bliver dobbelt så stor.
Afstand til en klassekammerat ud fra måling af størrelsen af en kammerat i afstanden 1m (vinkelmålet i radianer) og kendskab til kammeratens højde.
Side 3, 5, og 7-11 i en note om doppler.
side 14.15 i spektrumII sektion om sort brag
6 siders egen tekst om universets udvidelse.
Ovennævnte videoer om universets historie.
Selvlavet hubblegraf.
https://efif-my.sharepoint.com/personal/kae_cabh_dk/_layouts/Doc.aspx?sourcedoc={025060BD-2E7A-4BAF-9BAD-BDDD8536A096}&wd=target%28Univers%20materialer%20fra%20lectio.one%7C481B00B8-1282-4C4E-800D-1CB3BC15002D%2F%29&wdsectionfileid={BCB1C41D-E40C-4DAF-B2EB-420967D562AA}
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Khan øvelse atomspektre
-
fra 0:39 til 9:18 1 -- History of the Universe Made Easy (Part 1)
-
Indtil 8:10 af 2 -- History of the Universe Made Easy (Part 2)
-
Morten Brydensholt, Tommy Gjøe, Johannes Grønager, Claus Jessen,Ole Keller, Jon Møller og Jens Vaaben: Orbit C 2.udgave, Systime; sider: 143-144, 148
-
Opg 514 side 150 i bogen
-
http://depts.washington.edu/astroed/HubbleLaw/
-
videoplan Universe made easy part 1 og 2.docx
-
side 3 og 5 samt afsnit 4 side 7-11 i note dopplereffekt.pdf
-
Da jeg er syg er dette planen for modulet:
-
Så du det også? Spektakulær måne spottet på himlen
-
simulering af doppler.html
-
The Doppler Effect: what does motion do to waves?
-
Se om der er noget I ikke kan genkende, huske eller jeg har lavet fejl i eller måske glemt i Undervisningsbeskrivelse 2k fy
-
Astronomer har fundet 'hidtil stærkeste bevis' på biologisk liv uden for vores solsystem
-
Hubblelov Redgørelse for hvad I har gjort.docx
-
læs side 14-15 i spektrumII_stortbrag.pdf
-
Læs universets udvidelse egen tekst.docxJeg har bedt chatgpt lave et resume til sidst (og rettet dets misforståelser)
-
Frivilligt!!!: side 2,3 og 5 i spektrumII_stortbrag.pdf forklarer meget godt hvordan man lavede fart aksen svarende til z. Bemærk deres Hubblegraf har byttet om på akserne i forhold til jeres egen graf.
-
spørgsmål 2019.docx
-
Formalia omkring eksamen.docx
-
Husk 24 minutters forberedelse og cirka 18-20minutter inde:
-
Vi repeterer nok lidt energi, så kig gerne på det.
-
Er der nogle af stikordene (som går igen imellem overskrifterne) eller spørgsmålene som I er i tvivl om? 2025 2k spørgsmål udkast.docx
-
Prøver at samle eksamensinformation i sektionen Eksamen (Web view)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398219072",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398219072",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398219072"
}