Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Maja Kofod-Andersen
|
Hold
|
2024 la/d (2d la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til latin
Forløbet er baseret på kap 1-3 i ”Latin – her og nu” og fungerer som en introduktion til faget latin, både sprogligt og kulturelt.
Mål for forløbet:
Sprogligt:
• Kendskab til kasussystemet og kasusbrug (herunder separativ, lokativisk, instrumental ablativ)
• Øvelse i substantivernes bøjning
• Viden om og øvelse i syntaktisk analyse
• Opbygning af basalt ordforråd
• Kendskab til imperfektum, perfektum, infinitiv,
• Kendskab til strategier i læsning af latin, herunder transparente ord og forventelige led
Kulturelt stof:
• Kort overblik over romersk historie
• Viden om Roms grundlæggelsesmyter (Æneas samt Romulus og Remus)
• Viden om Cæsar, Cicero og Kejser Augustus
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Phaedrus' fabler
I dette forløb vil vi læse fabler af Phaedrus og beskæftige os med de enkelte fablers morale, dyrenes karakteristika, Phaedrus' person og samtid samt fablen som genre.
Rent sprogligt vil vi repetere og bygge videre på den kendte grammatik, og så skal vi lære om finitte/infinitte verbalformer, participier og absolut ablativ.
Vi bruger bogen "Latin her og nu" kap. 4 og 5 s.52-89.
KERNESTOF:
De vitiis hominum (statarisk)
Lupus et agnus (statarisk)
Rana rupta et bos (statarisk)
Vacca, capella, ovis et leo (statarisk)
Vulpe et uva (kursorisk)
Juleevangeliet (kursorisk)
omfang: ca 4 sider
SUPPLERENDE STOF:
- oversættelser af fablerne
- Phaedrus: prologen, Muldyrene og Røverne, Hunden (s.87-88)
- Horats: bymusen og landmusen (s.88-89)
- satiretegninger (s.83-84)
- Indledning om Phaedrus i "Latin - her og nu" s.59-62
- filmen The Gladiator II (med fokus på magt og samfundsklasser)
Omfang: ca. 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Catul - odi et amo
Vi læser et udvalg af Catuls digte med fokus på det lyriske jegs opfattelse af livet og af kærligheden; et hovedtema vil være det stormfulde forhold til Lesbia og de ambivalente følelser, dette kærlighedsforhold medfører hos jeget. I forbindelse med Catuls syn på kærlighed vil vi diskutere digtene set ud fra samtidens synsvinkel på kærlighed og ægteskab, og vi læser et uddrag af Ciceros ”pro Caelio” for at se et andet billede af Lesbia/Clodia. Som baggrund for at diskutere Catuls livssyn bliver eleverne meget kort introduceret til epikuræismen. Vi vil desuden læse et digt af Sulpicia kursorisk for at få en kvindelig synsvinkel på kærlighed med.
Som perspektivering vil vi læse lidt af det græske forbillede Sappho samt den senere lyriker, Ovid, der både i sine metamorfoser og i Ars Amatoria har kærlighed som hovedtema.
KERNESTOF
- Catul 85, 5, 58, 72, 8 (STATARISK)
- Catul 3, 70 (KURSORISK)
OMFANG: ca. 3,5 sider
SUPPLERENDE STOF
- forskellige oversættelser af Catul-digtene
- Catul 51
- digt af Sappho (”Latin – her og nu” s.127),
- uddrag af Ovids ”Ars amatoria”
- Sulpicia: digt XIII
- uddrag af Ciceros "Pro Caelio" (”Latin – her og nu” s.128-132)
- indledning til Catul-kapitlet (s.93-96 i Latin - her og nu)
- Kai Aalbæk-Nielsen: "Kærlighed i antikken" s.135-136 + 139-147
ca.22 sider
Sprogligt fokuserer vi på syntaktisk analyse, herunder helsætningsanalyse og ledsætningstyper, akk.m.inf og frit prædikat. Derudover udbygger vi kendskabet til verbernes tid, modus og diatese samt repeterer kasusbrug.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Martial - Humor og dagligliv
I dette forløb læser vi udvalgte digte af Martial med fokus på humor samt det billede vi får i digtene af dagliglivet i Rom. Vi skal fokusere på epigrammet som genre (og invektiv som en lignende genre) samt Ciceros syv kriterier for humor.
Rent sprogligt repeterer vi den grammatik, vi har lært i løbet af året. Forløbet afsluttes med en orientering om eksamen og en opsamling på året.
KERNESTOF:
Martials Epigrammer:
• 5.43: sorte eller hvide tænder (statarisk)
• 12.88: Tongilianus med den store næse (statarisk)
• 7.3: om bøger (statarisk)
• 1,64: til Fabulla (statarisk)
• 3,26: Manden der har næsten alt (statarisk)
• 9.97: berømmelsens pris (statarisk)
• 12,77: hændeligt uheld (statarisk)
• De spect. 29: jævnbyrdig kamp (statarisk)
• 9,68: skolemesteren (kursorisk)
Ca. 4 sider
SUPPLERENDE STOF:
- Latinbogen (grundbog til latin c) s.81-86 (indledning om romersk humor, Martial og genren) + 136-137 (om invektiver)
- danske oversættelser af de fire længere digte
- Martial-digte i oversættelse: 1.20, 1.19, 1.33,
- to invektiver af Catul i oversættelse: 57 og 41
- "Colosseum - Rome's arena of death" (BBC-drama-dokumentar)
ca.16 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398239647",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398239647",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398239647"
}