Holdet 2024 la/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Maja Kofod-Andersen
Hold 2024 la/d (2d la)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til latin
Titel 2 Phaedrus' fabler
Titel 3 Catul - odi et amo
Titel 4 Martial - Humor og dagligliv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til latin

Forløbet er baseret på kap 1-3 i ”Latin – her og nu” og fungerer som en introduktion til faget latin, både sprogligt og kulturelt.

Mål for forløbet:
Sprogligt:
• Kendskab til kasussystemet og kasusbrug (herunder separativ, lokativisk, instrumental ablativ)
• Øvelse i substantivernes bøjning
• Viden om og øvelse i syntaktisk analyse
• Opbygning af basalt ordforråd
• Kendskab til imperfektum, perfektum, infinitiv,
• Kendskab til strategier i læsning af latin, herunder transparente ord og forventelige led

Kulturelt stof:
• Kort overblik over romersk historie
• Viden om Roms grundlæggelsesmyter (Æneas samt Romulus og Remus)
• Viden om Cæsar, Cicero og Kejser Augustus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Phaedrus' fabler

I dette forløb vil vi læse fabler af Phaedrus og beskæftige os med de enkelte fablers morale, dyrenes karakteristika, Phaedrus' person og samtid samt fablen som genre.

Rent sprogligt vil vi repetere og bygge videre på den kendte grammatik, og så skal vi lære om finitte/infinitte verbalformer, participier og absolut ablativ.

Vi bruger bogen "Latin her og nu" kap. 4 og 5 s.52-89.


KERNESTOF:
De vitiis hominum (statarisk)
Lupus et agnus (statarisk)
Rana rupta et bos (statarisk)
Vacca, capella, ovis et leo (statarisk)
Vulpe et uva (kursorisk)
Juleevangeliet (kursorisk)

omfang: ca 4 sider

SUPPLERENDE STOF:
- oversættelser af fablerne
- Phaedrus: prologen, Muldyrene og Røverne, Hunden (s.87-88)
- Horats: bymusen og landmusen (s.88-89)
- satiretegninger (s.83-84)
- Indledning om Phaedrus i "Latin - her og nu" s.59-62
- filmen The Gladiator II (med fokus på magt og samfundsklasser)

Omfang: ca. 20 sider

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Catul - odi et amo

Vi læser et udvalg af Catuls digte med fokus på det lyriske jegs opfattelse af livet og af kærligheden; et hovedtema vil være det stormfulde forhold til Lesbia og de ambivalente følelser, dette kærlighedsforhold medfører hos jeget. I forbindelse med Catuls syn på kærlighed vil vi diskutere digtene set ud fra samtidens synsvinkel på kærlighed og ægteskab, og vi læser et uddrag af Ciceros ”pro Caelio” for at se et andet billede af Lesbia/Clodia. Som baggrund for at diskutere Catuls livssyn bliver eleverne meget kort introduceret til epikuræismen. Vi vil desuden læse et digt af Sulpicia kursorisk for at få en kvindelig synsvinkel på kærlighed med.
Som perspektivering vil vi læse lidt af det græske forbillede Sappho samt den senere lyriker, Ovid, der både i sine metamorfoser og i Ars Amatoria har kærlighed som hovedtema.

KERNESTOF
- Catul 85, 5, 58, 72, 8 (STATARISK)
- Catul 3, 70 (KURSORISK)
OMFANG: ca. 3,5 sider

SUPPLERENDE STOF
- forskellige oversættelser af Catul-digtene
- Catul 51
- digt af Sappho (”Latin – her og nu” s.127),
- uddrag af Ovids ”Ars amatoria”
- Sulpicia: digt XIII
- uddrag af Ciceros "Pro Caelio" (”Latin – her og nu” s.128-132)
- indledning til Catul-kapitlet (s.93-96 i Latin - her og nu)
- Kai Aalbæk-Nielsen: "Kærlighed i antikken" s.135-136 + 139-147
ca.22 sider


Sprogligt fokuserer vi på syntaktisk analyse, herunder helsætningsanalyse og ledsætningstyper, akk.m.inf og frit prædikat. Derudover udbygger vi kendskabet til verbernes tid, modus og diatese samt repeterer kasusbrug.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Martial - Humor og dagligliv

I dette forløb læser vi udvalgte digte af Martial med fokus på humor samt det billede vi får i digtene af dagliglivet i Rom. Vi skal fokusere på epigrammet som genre (og invektiv som en lignende genre) samt Ciceros syv kriterier for humor.
Rent sprogligt repeterer vi den grammatik, vi har lært i løbet af året. Forløbet afsluttes med en orientering om eksamen og en opsamling på året.

KERNESTOF:
Martials Epigrammer:
• 5.43: sorte eller hvide tænder (statarisk)
• 12.88: Tongilianus med den store næse  (statarisk)
• 7.3: om bøger  (statarisk)
• 1,64: til Fabulla  (statarisk)
• 3,26: Manden der har næsten alt  (statarisk)
• 9.97: berømmelsens pris  (statarisk)
• 12,77: hændeligt uheld  (statarisk)
• De spect. 29: jævnbyrdig kamp (statarisk)
• 9,68: skolemesteren (kursorisk)

Ca. 4 sider

SUPPLERENDE STOF:
- Latinbogen (grundbog til latin c) s.81-86 (indledning om romersk humor, Martial og genren) + 136-137 (om invektiver)
- danske oversættelser af de fire længere digte
- Martial-digte i oversættelse: 1.20, 1.19, 1.33,
- to invektiver af Catul i oversættelse: 57 og 41
- "Colosseum - Rome's arena of death" (BBC-drama-dokumentar)
ca.16 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer