Holdet 2024 ol/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Mette-Lene Vandel Lind
Hold 2024 ol/k (3k ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Guder og mennesker
Titel 2 Odysseen: Helten, rejsen og kvinderne
Titel 3 Græsk-romersk skulptur og dens efterliv
Titel 4 Græsk tragedie: Medea- en kvindes hævn
Titel 5 Filosofi: Sokrates forsvarstale

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Guder og mennesker

Forløbet har til formål at introducere eleverne for nogle grundlæggende tanker i det antikke livssyn med fokus på forholdet mellem mennesker og guder via uddrag af Herodots "Historie" og Ovids "Metamorfoser"; centrale begreber vil i den sammenhæng være moira, hybris-nemesis, sofrosyne, do-ut-des, antropomorfisme, arete, kleos, apollinsk-dionysisk livssyn. Samtidig får eleverne viden om antikkens syn på årsager og forklaringer, herunder begreberne mythos, logos og ætiologi. Under læsningen af Herodot, vil vi desuden diskutere de to lykkesyn, der kommer til udtryk (olbos >< eudaimonia), og under læsningen af Ovid vil vi beskæftige os med metamorfose- og kærligheds-tematikken. Vi vil også kort beskæftige os med de to teksters genre (historieskrivning og epos), forfatterne og samtiden.

KERNETEKSTER:
Herodot: Kroisos-historien ("fra Hellenere og barbarer" ved Hastrup, Hjortsø og Jorsal)):
             afsnit 28-46 (s.23-31)
             afsnit 85-91 (s.37-42)

15 sider

Ovid: Metamorfoserne:
             Philemon og Baucis (8.sang vers 611-724) s.186-189
             Pygmalion (10.sang vers 243-297) s.226-227
             Arachne (6.sang vers 1-145) s.121-125
            Apollon og Daphne: 1.sang, vers 452-567,  side 18-21  
            Narcissus v. 341-510

20 sider


Perspektiverende:
- Lafontaine: Mennesket og dets billede
- Villy Sørensen: Pygmalion      
De læste myter i en kreativ remediering.

Supplerende:
Papir med de historiske perioder
Paideia s.69-70, s.19 (grå boks), s.30, s.37-38
Om apollinsk-dionysisk livssyn: Europæiske ideers historie s.29-35
Ark om Herodot
Hjælpenoter til Ovid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Odysseen: Helten, rejsen og kvinderne

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb vil I / eleverne arbejde med
- den episke genre og dens karakteristikaer
- det homeriske spørgsmål og mundtlighedsteorien
- billedet af Odysseus som helt og leder, herunder hans forhold til tre af de kvinder han møder på sin vej
- det overordnede tema om en mand og hans rejse, både på det indre og det ydre plan.
- forskellige temaer i Odysseen, såsom det civiliserede samfund >< det barbariske samfund, gudernes rolle, skæbnebegrebet


KERNETEKSTER:
Odysseen (Otte Sten Dues oversættelse)
1.sang, v.1-95 3 sider
5.sang v.1-227  6 sider
6 sang (hele sangen). 8, 5 sider
9. sang (hele sangen) 14,5 sider
10 sang. v.135-495 9 sider
23.sang v.1-287 (s.431-439) 7,5 sider.
I alt  sider 48,5

BAGGRUNDSTOF:
Paideia s.11-13 +16-29
Thambour: Kvindens begær, mandens død.

PERSPEKTIVERENDE STOF:
Film: ”O Brother Were Art Thou”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Græsk-romersk skulptur og dens efterliv

Forløbet starter med gruppearbejde og oplæg om  græsk historie fra arkaisk, tidlig klassisk, højklassisk, senklassisk og hellenistisk tid, for at få et indblik i den historiske periode.  
Efter en introduktion til de forskellige perioder inden for græsk-romersk skulptur med fokus på karakteristiske træk og skulpturens udvikling, trænes der i skulpturanalyse på klassen. Herefter skal klassen i grupper arbejde med to skulpturer hver. Produktet er en fremlæggelse med analyse/fortolkning af skulpturerne. Dernæst får eleverne en kort introduktion til renæssancen, barokken, nyklassicismen og moderne kunst. Herefter arbejder klassen gruppevis med nogle eksempler på perspektiverende skulptur, hvor produktet er en screencast.

ANTIKKE SKULPTURER I GRUPPEPROJEKT:
- Peploskoren
- Kleobis og Biton
Vognstyreren
- Eirene og Plutos
-Hermes og Dionysosbarnet  
-Laokoon
- Prima Porta

BRUGT I UNDERVISNINGEN:

- Auxerre-koren
-Antenors Kore
-Sounion-kouros
-Kalvebæreren
- Berlinerkoren

-Aristodikos
- Krittios-drengen
-Athene Lemnia
- Spydbæreren
- Nike
- Afrodite fra Knidos
-Marathondrengen
-Eirene og Ploutos
-Herakles
-Døende galler
-Bokseren
- Demonsthenes
- Dreng med gås
- Sovende satyr
- Kejser Augustus
-Kejserinde Livia som gudinden Fortuna.
- Marcus Aurelius


EFTERANTIKKE/PERSPEKTIVERENDE SKULPTURER:
Michelangelo
David (1504)
Botticelli: Venus’ fødsel (1478)
Gian Lorenzo Bernini : Skt. Theresas Ekstase (1947-1652)
Bertel Thorvaldsen:  Jason med det gyldne skind, 1803
Salvador Dali: « Venus de Milo aux tiroirs » (1936)
Knud Nellemoes: Ung mand med diskos (1942)
Arno Breker: ”Mission” (1940-1941)


Cellini: Danae:
Thorvaldsens: Amor og Psyke:
Christian Lemmerz: Adam Kadmon:
Arno Breker: Der Künder:
Bernini: Rovet på Proserpina
Edward Maccartan: Diana:



Baggrundsviden:
http://old.thisted-gymnasium.dk/klassiker/Graeskromerskskulptur.htm
• artikel: Antikkens bedste hug
• udleverede ark fra MLL: de græske perioder, karakteristiske træk for græsk skulptur samt analysemodel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Græsk tragedie: Medea- en kvindes hævn

Forløbets tema er "en kvindes hævn", som belyses via kerneteksten Euripides Medea, hvor vi fokuserer på Medea, personskildringen og stykket som psykologisk drama. Dramaet fokuseres bl.a. på hævnen over Jason, Medea som karakter - apollinsk/dionysisk - græker/barbar,

Eleverne vil også få viden om dramaets oprindelse, opbygningen af en tragedie, samt dionysisk >< apollinsk livsopfattelse De vil også kort stifte bekendtskab med Aristoteles' model for tragedien, og vi vil behandle temaer som slægtens betydning, kvindens stilling, barbarer >< hellenere.

Kernestof:
Euripides : Medea (oversat af Marcel Lysgaard Lech, 2016)
70 sider

Perspektiverende stof:
Jean Anouilh : Medea (Paul la Cours oversættelse) s.7-16

Baggrundsstof :

Paideia om græsk drama
Fra youtube: history of theatre 1 og 2
Gennemgang af myten om Medea og Jason og Agonautertoget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Filosofi: Sokrates forsvarstale

Vi indleder forløbet med en generel baggrund om filosofi og om Sokrates samt en refleksion over begrebet lykke. Så går vi i gang med Sokrates’ Forsvarstale med fokus på Sokrates' syn på lykken, og på hvordan lykken hænger sammen med både livet og døden. Kernebegreber vil være: doxa, episteme, aporia, areté, eudaimonia, psyke samt de fire kardinaldyder. Vi vil også se på Sokrates' brug af retoriske virkemidler, og eleverne vil stifte bekendtskab med naturfilosofferne og sofisterne samt få viden om baggrunden for retssagen og processens forløb.


KERNESTOF:
Platon: Sokrates' forsvarstale ("Sokrates' domfældelse og død" ved Hartvig Frisch)
sider: ca. 44

PERSPEKTIVERENDE STOF:
-Svend Brinkmann: - Vi bliver nødt til at sætte farten ned og slippe tankerne fri

BAGGRUNDSSTOF:
- lærerproduceret pp
- "Sokrates' domfældelse og død" s.12-17
- Paideia s.137-138, 146-149
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer