Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Mette-Lene Vandel Lind
|
Hold
|
2024 ol/k (3k ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Guder og mennesker
Forløbet har til formål at introducere eleverne for nogle grundlæggende tanker i det antikke livssyn med fokus på forholdet mellem mennesker og guder via uddrag af Herodots "Historie" og Ovids "Metamorfoser"; centrale begreber vil i den sammenhæng være moira, hybris-nemesis, sofrosyne, do-ut-des, antropomorfisme, arete, kleos, apollinsk-dionysisk livssyn. Samtidig får eleverne viden om antikkens syn på årsager og forklaringer, herunder begreberne mythos, logos og ætiologi. Under læsningen af Herodot, vil vi desuden diskutere de to lykkesyn, der kommer til udtryk (olbos >< eudaimonia), og under læsningen af Ovid vil vi beskæftige os med metamorfose- og kærligheds-tematikken. Vi vil også kort beskæftige os med de to teksters genre (historieskrivning og epos), forfatterne og samtiden.
KERNETEKSTER:
Herodot: Kroisos-historien ("fra Hellenere og barbarer" ved Hastrup, Hjortsø og Jorsal)):
afsnit 28-46 (s.23-31)
afsnit 85-91 (s.37-42)
15 sider
Ovid: Metamorfoserne:
Philemon og Baucis (8.sang vers 611-724) s.186-189
Pygmalion (10.sang vers 243-297) s.226-227
Arachne (6.sang vers 1-145) s.121-125
Apollon og Daphne: 1.sang, vers 452-567, side 18-21
Narcissus v. 341-510
20 sider
Perspektiverende:
- Lafontaine: Mennesket og dets billede
- Villy Sørensen: Pygmalion
De læste myter i en kreativ remediering.
Supplerende:
Papir med de historiske perioder
Paideia s.69-70, s.19 (grå boks), s.30, s.37-38
Om apollinsk-dionysisk livssyn: Europæiske ideers historie s.29-35
Ark om Herodot
Hjælpenoter til Ovid
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Theogonien- skabelseshistorien.pptx
-
de olympiske guder - oversigt.doc
-
Oldtidskundskab-C-stx-august-2017.pdf
-
Oldtidskundskabs genstandsområde og materialer.docx
-
Oldtidskundskab - de 5 søjler, 3k.pptx
-
Læs om Herodot, som er forfatteren til den historie, vi læser (vedhæftet). OBS: på s.2 er der forklaringer til svære/ukendte ord i teksten.
-
Hastrup, Thure ; Hjortsø, Leo og Jorsal, Finn: Hellenere og barbarer, Gyldendal - Klassikerforeningen; sider: 23-31, 37-42
-
Andreasen, Brian og Poulsen, Jens Refslund: Paideia, Systime; sider: 17-29, 37-38, 67-70
-
Old forløb: Guder og mennesker
-
Onenote
-
Græsk historie.docx
-
Ultrakort romersk historie.pptx
-
Noter til Ovids Metamorfoser (1).docx
-
Due, Otto Steen: Ovids metamorfoser, Klassikerforeningens Kildehæfter; sider: 18-21, 64-69, 121-125, 186-189, 226-227
-
Læs det vedhæftede dokument: I skal læse om den apollinske og den dionysiske livsopfattelse. Formulér nogle sætninger om, hvad den apollinske og den dionysiske livsholdning går ud på.
-
Opdeling af Myten om Apollo og Daphne.docx
-
dinoysisk og apollinsk (fra europæiske ideers historie s.29-35).pdf
-
Narcissus - Ovids Metamorfoser spørgsmål.pptx
-
Noter til Ovids Metamorfoser (1) (4).docx
-
Kreativ øvelse Ovids metamorfoser (7).docx
-
Jeres kreative øvelse af en Ovid-myte skal fremlægges i dette modul.
-
Villy Sørensen - Pygmalion.pdf
-
Lafontaine - Mennesket og dets billede (3).pdf
-
Odysseens komposition.docx
-
Tag jeres Odyssé med.
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Odysseen: Helten, rejsen og kvinderne
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb vil I / eleverne arbejde med
- den episke genre og dens karakteristikaer
- det homeriske spørgsmål og mundtlighedsteorien
- billedet af Odysseus som helt og leder, herunder hans forhold til tre af de kvinder han møder på sin vej
- det overordnede tema om en mand og hans rejse, både på det indre og det ydre plan.
- forskellige temaer i Odysseen, såsom det civiliserede samfund >< det barbariske samfund, gudernes rolle, skæbnebegrebet
KERNETEKSTER:
Odysseen (Otte Sten Dues oversættelse)
1.sang, v.1-95 3 sider
5.sang v.1-227 6 sider
6 sang (hele sangen). 8, 5 sider
9. sang (hele sangen) 14,5 sider
10 sang. v.135-495 9 sider
23.sang v.1-287 (s.431-439) 7,5 sider.
I alt sider 48,5
BAGGRUNDSTOF:
Paideia s.11-13 +16-29
Thambour: Kvindens begær, mandens død.
PERSPEKTIVERENDE STOF:
Film: ”O Brother Were Art Thou”
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Odysseens komposition.docx
-
Tag jeres Odyssé med.
-
Andreasen, Brian og Poulsen, Jens Refslund: Paideia, Systime; sider: 17-29
-
Arbejdsspørgsmål til Odysseen
-
Homer: Odyssè - Homers / Otto Due ( grå ), Gyldendal; sider: 7-9, 63-68, 75-83, 107-121, 125-134, 290-297
-
Odysseen 1sang (4) (2) (2).mp4
-
Odysseen om 5 sang (1).mp4
-
Metoder i oldtidskundskab - oversigt.docx
-
SRP emner.docx
-
Odysseen 5. sang vers 116-227.docx
-
Odysseus får bygget et skib og sejler væk fra Kalypsos ø. Men en storm rammer og hans skib kæntrer. Han driver halvdød i land hos Faiakerne, her finder prinsesse Nausikaa ham.
-
Inddeling Odysseen 6 sang.docx
-
Analyse og fortolkning af Homer i oldtidskundskab.pptx
-
Odysseens 10 sang, 3k.pptx
-
Odysseens 10 sang (1).mp4
-
Thambour - kvindens begær, mandens død.pdf
-
odysseus.html
-
Odyseens 23 sang.mp4
-
Odysseen - Eksamensafrunding.pptx
-
Opsamling Odysseen.docx
-
I skal gå ind via Filmstriben (biblioteket for udlån af film). En af jer må have et bibliotek-login. Her låner I filmen. I kan evt. sætte den til projektoren via en af jeres computere.
-
Græsk-romersk historie
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Græsk-romersk skulptur og dens efterliv
Forløbet starter med gruppearbejde og oplæg om græsk historie fra arkaisk, tidlig klassisk, højklassisk, senklassisk og hellenistisk tid, for at få et indblik i den historiske periode.
Efter en introduktion til de forskellige perioder inden for græsk-romersk skulptur med fokus på karakteristiske træk og skulpturens udvikling, trænes der i skulpturanalyse på klassen. Herefter skal klassen i grupper arbejde med to skulpturer hver. Produktet er en fremlæggelse med analyse/fortolkning af skulpturerne. Dernæst får eleverne en kort introduktion til renæssancen, barokken, nyklassicismen og moderne kunst. Herefter arbejder klassen gruppevis med nogle eksempler på perspektiverende skulptur, hvor produktet er en screencast.
ANTIKKE SKULPTURER I GRUPPEPROJEKT:
- Peploskoren
- Kleobis og Biton
Vognstyreren
- Eirene og Plutos
-Hermes og Dionysosbarnet
-Laokoon
- Prima Porta
BRUGT I UNDERVISNINGEN:
- Auxerre-koren
-Antenors Kore
-Sounion-kouros
-Kalvebæreren
- Berlinerkoren
-Aristodikos
- Krittios-drengen
-Athene Lemnia
- Spydbæreren
- Nike
- Afrodite fra Knidos
-Marathondrengen
-Eirene og Ploutos
-Herakles
-Døende galler
-Bokseren
- Demonsthenes
- Dreng med gås
- Sovende satyr
- Kejser Augustus
-Kejserinde Livia som gudinden Fortuna.
- Marcus Aurelius
EFTERANTIKKE/PERSPEKTIVERENDE SKULPTURER:
Michelangelo
David (1504)
Botticelli: Venus’ fødsel (1478)
Gian Lorenzo Bernini : Skt. Theresas Ekstase (1947-1652)
Bertel Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind, 1803
Salvador Dali: « Venus de Milo aux tiroirs » (1936)
Knud Nellemoes: Ung mand med diskos (1942)
Arno Breker: ”Mission” (1940-1941)
Cellini: Danae:
Thorvaldsens: Amor og Psyke:
Christian Lemmerz: Adam Kadmon:
Arno Breker: Der Künder:
Bernini: Rovet på Proserpina
Edward Maccartan: Diana:
Baggrundsviden:
• http://old.thisted-gymnasium.dk/klassiker/Graeskromerskskulptur.htm
• artikel: Antikkens bedste hug
• udleverede ark fra MLL: de græske perioder, karakteristiske træk for græsk skulptur samt analysemodel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Græsk tragedie: Medea- en kvindes hævn
Forløbets tema er "en kvindes hævn", som belyses via kerneteksten Euripides Medea, hvor vi fokuserer på Medea, personskildringen og stykket som psykologisk drama. Dramaet fokuseres bl.a. på hævnen over Jason, Medea som karakter - apollinsk/dionysisk - græker/barbar,
Eleverne vil også få viden om dramaets oprindelse, opbygningen af en tragedie, samt dionysisk >< apollinsk livsopfattelse De vil også kort stifte bekendtskab med Aristoteles' model for tragedien, og vi vil behandle temaer som slægtens betydning, kvindens stilling, barbarer >< hellenere.
Kernestof:
Euripides : Medea (oversat af Marcel Lysgaard Lech, 2016)
70 sider
Perspektiverende stof:
Jean Anouilh : Medea (Paul la Cours oversættelse) s.7-16
Baggrundsstof :
Paideia om græsk drama
Fra youtube: history of theatre 1 og 2
Gennemgang af myten om Medea og Jason og Agonautertoget.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi: Sokrates forsvarstale
Vi indleder forløbet med en generel baggrund om filosofi og om Sokrates samt en refleksion over begrebet lykke. Så går vi i gang med Sokrates’ Forsvarstale med fokus på Sokrates' syn på lykken, og på hvordan lykken hænger sammen med både livet og døden. Kernebegreber vil være: doxa, episteme, aporia, areté, eudaimonia, psyke samt de fire kardinaldyder. Vi vil også se på Sokrates' brug af retoriske virkemidler, og eleverne vil stifte bekendtskab med naturfilosofferne og sofisterne samt få viden om baggrunden for retssagen og processens forløb.
KERNESTOF:
Platon: Sokrates' forsvarstale ("Sokrates' domfældelse og død" ved Hartvig Frisch)
sider: ca. 44
PERSPEKTIVERENDE STOF:
-Svend Brinkmann: - Vi bliver nødt til at sætte farten ned og slippe tankerne fri
BAGGRUNDSSTOF:
- lærerproduceret pp
- "Sokrates' domfældelse og død" s.12-17
- Paideia s.137-138, 146-149
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398269453",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398269453",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398269453"
}