Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Maja Kofod-Andersen
|
Hold
|
2024 ol/md (3md ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Myter og metamorfoser
Forløbet handler om mytologi og myternes betydning i antikken med særligt fokus på metamorfosemotivet hos Ovid. Forløbet giver også en introduktion til det antikke livssyn og de antikke guder som basis for de resterende forløb i oldtidskundskab.
Vi vil også beskæftige os med Ovids værk som helhed, de gennemgående temaer, genren og gudebilledet samt Ovids eget liv og forbindelsen til Augustus. Vigtige begreber: metamorfose, antropomorfisme, ate-hybris-nemesis, ætiologi, mythos-logos, eros, filautia, apollinsk >< dionysisk livssyn.
På vores tur til København skal vi høre et foredrag om Antik mytologi ved Thomas Heine Nielsen (Lektor ved Saxo-Insyituttet, KU).
Klassen arbejder med Shakespeares Romeo and Juliet i engelsk, og halvdelen af klassen arbejder med Ovid i latin (latin B). 7 af eleverne har musik A i studieretningen, og derfor har vi set en del eksempler på, hvordan myterne lever videre i musikken.
KERNESTOF:
Ovids Metamorfoser (Otto Sten Due, 2005-udgaven):
- Narcissus: 3.sang, vers 341-510 (s.64-69)
- Pyramus og Thisbe: 4.sang, vers 55-166 (s.78-81)
- Arachne: 6.sang, vers 1-145 (s.121-125)
- Philemon og Baucis 8.sang vers 611-724 (s.186-189)
- Pygmalion: 10.sang, vers 243-297 (s.226-227)
- Orpheus og Eurydice 10.sang vers 1-85 (s.219-221)
- Afslutning: 15.sang, vers 852-879 (s.363-364)
ca. 25 sider
PERSPEKTIVERENDE STOF:
Lafontaine: "Fablen om mennesket og dets billede"
Villy Sørensen ”Pygmalion” (Fra "Mytemotiver i dansk litteratur")
Aerosmith: "Hole in My Soul" (musikvideo)
Tv-serien "Kaos" (Netflix), episode 1 00.00-36.00
Forskellige korte uddrag af musik med udgangspunkt i myterne
Begreberne narcissisme og Pygmalion-effekten
BAGGRUNDSSTOF:
- Paideia s.30, 37-38, 69-70
- PP om myter og om romersk historie
Elevoplæg:
· Troen på de græske guder
· Afrodite/Venus
· Zeus/Jupiter
· Hades og Persephone
· Narcissisme
· Athene/Minerva
· Kejser Augustus
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Antik skulptur og dens efterliv
Forløbet omhandler antik skulptur og dens efterliv. Efter en introduktion til de forskellige perioder inden for græsk-romersk skulptur med fokus på karakteristiske træk og skulpturens udvikling, trænes skulpturanalyse på klassen.
Dernæst får eleverne en kort introduktion til renæssancen, barokken, nyklassicismen, vitalismen og moderne kunst, hvorefter de på klassen arbejder med nogle eksempler på skulpturer fra disse perioder.
Endelig skal klassen i grupper arbejde projektorienteret med en antik skulptur hver. Produktet er en filmreklame for den antikke skulptur, hvori der indgår skulpturanalyse.
Vi afrunder forløbet med et besøg på Thorvaldsens Museum.
OBS: eksamen vil være på basis af ukendte skulpturer!
KERNESTOF:
Gennemgåede antikke skulpturer:
I fællesskab:
• Berliner-koren
• Kalvebæreren
• Kritios-drengen
• Spydbæreren
• Afrodite fra Knidos
• Bokseren
• Marcus Aurelius
Gruppevis som filmprojekt (filmene er gemt som filer eller youtubelinks og tilgås via OneNote):
• Peploskoren
• Kleobis og Biton
• Zeus/Poseidon
• Hermes og Dionysosbarnet
• Prima Porta
• Laokoon
ca. 28 sider
PERSPEKTIVERENDE STOF
Efterantikke skulpturer:
Renæssance:
- Botticelli: Venus' fødsel
- Michelangelo: David
- Cellini: Perseus
- Giambologna. Cosimo di Medici I
Barok:
- Bernini: Truth Unveiled by time
- Bernini: Skt. Theresas Ekstase
Nyklassicisme:
- Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind, Mars og Amor, Ganymedes, Vulkan, Adonis, Amor og Psyche
Modernisme (herunder vitalisme):
- Dali: Venus de Milo aux tiroirs
- Arno Breker: Der Künder
Nutidig kunst
- Bjørn Nørgaard: Det forjættede land
- Leo Caillard: Hipster in Stone
- Adam Reeder: Sleeping gamer
BAGGRUNDSSTOF:
• Kluge og Holm: Kunsten at se på skulptur (Systime) s.7-11 + 25-35, 40+41 - samt korte udklip om de efterantikke perioder
• udleverede ark fra MKA: karakteristiske træk for antik skulptur samt vejledning til gennemgang af skulptur
• Prezi + pp ved MKA
• https://www.youtube.com/watch?v=qNf-0a6TvSw&t=2s
Elevoplæg: Thorvaldsen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Odysseus - en mand og hans rejse
I dette forløb læser vi uddrag af Homers Odyssé med hovedvægten på det centrale tema om helten og hans rejse (både på det indre og det ydre plan). Derudover vil vi også beskæftige os med en del af de andre temaer, teksten lægger op til, såsom: kulturmødet mellem det civiliserede samfund og det barbariske samfund, gudernes rolle, skæbnebegrebet, kønsroller og helteidealet. Endvidere vil vi også arbejde med det genremæssige aspekt af Odysséen og se på eposets karakteristika samt det homeriske spørgsmål og mundtlighedsteorien.
Væsentlige begreber: moira, oikos, arete, xenia, kleos, time, hybris, nemesis, antropomorfe guder, do-ut-des, formelvers, epitet, homerisk lignelse, analepse, patronymikon
KERNESTOF:
Odysseen (Otte Sten Dues oversættelse, den hvide)
1.sang, v.1-79 (s.9-11)
9. sang v.1-566 (s.157-173)
10 sang. v.135-495 (s.181-192)
23.sang v.1-287 (s.431-439)
ca.39 sider
PERSPEKTIVERENDE STOF:
Henrik Nordbrandt: "På vej mod Ithaka"
Margaret Atwood: "Glædeshyl" af Penelopeiaden
Brita Haugen: "Eros" af Penelopes Stemme
Film: ”O Brother Were Art Thou”
BAGGRUNDSSTOF:
Paideia s.16-29
Lærerproducerede ark og pp samt screencasts (gemt som youtube-klip, tilgængelig via OneNote)
Elevoplæg:
• Æblestriden + Iliaden
• Poseidon
• Hermes
• Resten af rejsen: Sirenerne, Scylla og Charybdis, Kalypso
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Medea - en kvindes hævn
Forløbets tema er "en kvindes hævn", som belyses via kerneteksten Euripides "Medea", hvor vi fokuserer på den psykologiske personskildring, især af Medea. Eleverne vil også få viden om dramaets oprindelse og opbygningen af en tragedie, hvor vi også vil inddrage Aristoteles' tragedieteori. Endvidere vil vi behandle temaer som slægtens betydning, kvindens stilling, barbarer >< hellenere.
Til sidst skal eleverne remediere udvalgte dele af tragedien.
Væsentlige begreber: episode, stasimon, peripeteia, anagnorisis, eleos, fobos, katharsis, orchestra, kleos, timé, hellener, barbar, oikos, polis, xenia.
KERNESTOF:
Euripides : Medea (Otto Foss)
ca. 63 sider
BAGGRUNDSSTOF:
Paideia s.101-108 + 115-116
Medea-bogen s.73-75
forskellige youtubefilm om Medea, græsk teater og græsk tragedie:
https://www.youtube.com/watch?v=J_xjPVQxrfo
https://www.youtube.com/watch?v=lQOPFxuiaWQ
https://www.youtube.com/watch?v=aSRLK7SogvE
https://www.youtube.com/watch?v=dSr6mP-zxUc
PERSPEKTIVERENDE STOF:
Jean Anouilh : Medea (Paul la Cours oversættelse) s.7-16
Uddrag fra manuskriptet til Medealand (2010)
https://www.youtube.com/watch?v=UjxE11jVg0o
https://www.youtube.com/watch?v=eigcyDQzeD8
ELEVOPLÆG:
- Dionysos
- Kvinders stilling i antikkens Grækenland
- Afrodite og Eros
- Oraklet i Delfi
- Aristoteles
- Euripides
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Eros og idealisme
Forløbet handler om den sokratisk-platoniske opfattelse af eros, men tager et moderne udgangspunkt i vores opfattelse af kærlighed i dag og i elevernes egne refleksioner over moralfilosofiske spørgsmål.
Som introduktion til Platons idealisme (ontologi og erkendelsesteori) læser vi Hulebilledet (Statens 7.bog); vi skal selv tegne hulen og se et par forskellige illustrationer af den. Herefter læser vi Platons Symposion, hvor vi skal se på forskellige opfattelser af eros, herunder især den sokratisk-platoniske. Undervejs vil vi bl.a. også tale om symposiet som institution, begrebet pæderasti og Symposion som litterært værk.
Kernebegreber vil være; dualisme, ide, fænomen, doxa, episteme, aporia, eros, eudaimonia, arete, dialektik, majeutik, aletheia, ætiologi, mythos-logos, de fire kardinaldyder
Undervejs i forløbet vil vi også repetere skulptur. Forløbet afrundes med en generel opsamling med henblik på eksamen
KERNESTOF:
- Platons Hulebillede (fra 7.bog af Staten - i "Kend dig selv" af Tortzen og Mejer) s.163-170
- Platons Symposion (ved Per Krarup) (med undtagelse af Pausanias og Eryximachos' taler)
ca. 71 sider
BAGGRUNDSSTOF:
Paideia s.137-138 + 146-148
Lærerproduceret PP og ark
PERSPEKTIVERENDE STOF:
Kærligheden er blevet en kold investering – Politiken 4. juni 2016
S. Staffeldt: "Indvielsen"
Jostein Gaarder: "Sofies verden" (uddrag)
Hedwig and the Angry Inch: "The Origin of Love"
The Matrix I (1999)
ELEVOPLÆG:
- naturfilosofferne
- sofisterne
- pæderasti
- Alkibiades
- stoicismen
- forskellige efterantikke skulpturer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398274922",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398274922",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398274922"
}