Holdet 2024 ol/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Mette-Lene Vandel Lind
Hold 2024 ol/s (3s ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Græsk tragedie- Antigone: Ret, magt og kærlighed
Titel 2 Græsk romersk skulptur og dens efterliv
Titel 3 Heltebilleder, kvindeskikkelser og guder i Iliaden
Titel 4 Idrættens betydning i antikken og frem til idag
Titel 5 Filosofi: Sokrates forsvarstale
Titel 6 Græsk tragedie- Antigone: Ret, magt og kærlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Græsk tragedie- Antigone: Ret, magt og kærlighed


I dette forløb har eleverne fået kendskab til den antikke tragedie genre( Aristoteles dramateori) og den tragiske helt, samt til græsk teater som fundamentet for al vestligt teater. "Antigone" læses med fokus på de mange modsætninger i stykket, staten/samfundets betydning samt forskellige former for kærlighed samt på temaet civil ulydighed. Vi beskæftiger os med Aristoteles' tragedieteori samt med Nietzsches teori om det apollinske og dionysiske. Vi afslutter forløbet med en perspektivering til Anouihls Antigone samt til nogle artikler, der omhandler civil ulydighed som en moderne problemstilling.
Nøglebegreber: oikos, polis, physis, nomos, sofrosyne, hybris, nemesis.

KERNESTOF
Sofokles' "Antigone" (udgave af Eva Sprogøe)
i alt 84 sider

BAGGRUNDSSTOF:
Paideia s.115-116 (PDF)
Den Europæiske Idehistorie s.29-35 (PDF)
Film fra youtube om dramaets opståen


PERSPEKTIVERENDE STOF:
Anouihl's Antigone s.7-11 + 14-17
Artikel: "Civil ulydighed i et demokrati" af Kaj Sørlander (Berlingske oktober 2009)
Artikel: "Civil ulydighed er en pligt" af Toni Liversage (Information september 2009)
Uddrag af forskellige filmatiseringer af Antigone


Elevoplæg om:

- Kvinders stilling i antikkens Grækenland
- Dionysos
- Sofokles
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Græsk romersk skulptur og dens efterliv

Forløbet starter med gruppearbejde og oplæg om  græsk historie fra arkaisk, tidlig klassisk, højklassisk, senklassisk og hellenistisk tid, for at få et indblik i den historiske periode.  
Efter en introduktion til de forskellige perioder inden for græsk-romersk skulptur med fokus på karakteristiske træk og skulpturens udvikling, trænes der i skulpturanalyse på klassen. Herefter skal klassen i grupper arbejde med to skulpturer hver. Produktet er en fremlæggelse med analyse/fortolkning af skulpturerne. Dernæst får eleverne en kort introduktion til renæssancen, barokken, nyklassicismen og moderne kunst. Herefter arbejder klassen gruppevis med nogle eksempler på perspektiverende skulptur, hvor produktet er en screencast.

ANTIKKE SKULPTURER I GRUPPEPROJEKT:
- Peploskoren
- Kleobis og Biton
Vognstyreren
- Eirene og Plutos
-Hermes og Dionysosbarnet  
-Laokoon
- Prima Porta

BRUGT I UNDERVISNINGEN:

- Auxerre-koren
-Antenors Kore
-Sounion-kouros
-Kalvebæreren
- Berlinerkoren

-Aristodikos
- Krittios-drengen
-Athene Lemnia
- Spydbæreren
- Nike
- Afrodite fra Knidos
-Marathondrengen
-Eirene og Ploutos
-Herakles
-Døende galler
-Bokseren
- Demonsthenes
- Dreng med gås
- Sovende satyr
- Kejser Augustus
-Kejserinde Livia som gudinden Fortuna.
- Marcus Aurelius


EFTERANTIKKE/PERSPEKTIVERENDE SKULPTURER:
Michelangelo
David (1504)
Botticelli: Venus’ fødsel (1478)
Gian Lorenzo Bernini : Skt. Theresas Ekstase (1947-1652)
Bertel Thorvaldsen:  Jason med det gyldne skind, 1803
Salvador Dali: « Venus de Milo aux tiroirs » (1936)
Knud Nellemoes: Ung mand med diskos (1942)
Arno Breker: ”Mission” (1940-1941)


Cellini: Danae:
Thorvaldsens: Amor og Psyke:
Christian Lemmerz: Adam Kadmon:
Arno Breker: Der Künder:
Bernini: Rovet på Proserpina
Edward Maccartan: Diana:



Baggrundsviden:
http://old.thisted-gymnasium.dk/klassiker/Graeskromerskskulptur.htm
• artikel: Antikkens bedste hug
• udleverede ark fra MLL: de græske perioder, karakteristiske træk for græsk skulptur samt analysemodel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Heltebilleder, kvindeskikkelser og guder i Iliaden

Efter dette forløb har I / eleverne
- kendskab til den episke genre og dens karakteristikaer
- kendskab til det homeriske spørgsmål og mundtlighedsteorien
- kendskab til flere af de olympiske guder samt gudernes rolle i Iliaden
- viden om den episke helt i Homers Iliaden og kendskab til forskellige "helte" i Iliadens univers
- Fokus på Achilleus vrede.
- arbejdet med forskelligt perspektiverende stof, der belyser forskellige heltebegreber og/eller bygger på Iliadens univers


Kernestof:
- "Iliaden" ved Otto Steen Due, 1999 (brun/sort)
            sang I, v.1 - 244
             sang 3, vers. 1-202, 314-461
            sang 6, v. 237 - 529
            sang 22 v. 90 - 411
            sang 24 , vers 457-672

I alt: 37 sider
            

Baggrundsstof:
Kopi "om episk digtning"
Antikkens mytologi
Paideia


Perspektiverende stof:
Film: Troy (2004)
P.C Cast uddrag af Godness of Troy.
Uddrag af Eva Hemmer Hansen: "Skandale i Troja" (fra "I guders og heltes spor")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Idrættens betydning i antikken og frem til idag

Forløbsbeskrivelse: Med udgangspunkt i fire moderne artikler vil vi se på og diskutere idrættens rolle for individet og for samfundet i vor tid. Vi læser Lukians Anacharsis, hvor vi fokuserer på idrættens rolle både for den enkelte og for samfundet samt de praktiske oplysninger vi får om idrætsudøvelsen.  Efterfølgende går vi tilbage til den ældste tekst, Iliaden, hvor vi læser 23. sang (Legene ved Patroklos' begravelse), idet vi ser på de forskellige idrætsdiscipliner, følelser og idealer knyttet til idrætten og ikke mindst den religiøse kontekst, som idræt blev udøvet i.

Vigtige begreber: agon, eris, arete, philotimia, kaloskagathos, paideia, soma, psyke, polis, eudaimonia

KERNESTOF:

Lukian: Anacharsis (ved Balslev og Tortzen)

29 sider.

Iliaden 23 (den gråhvide af Otto Sten Due)
             v.255-286 (s. 364)
             v. 352-623 (366-373)
             v. 651-798 (373-377)
             v. 827-897 (378-380)

14 sider.

BAGGRUNDSSTOF:
Johnny Thiedcke: Sporten i antikken s.5-8
Paideia s.148
Anacharsis-bogen
Diverse vaser og skulpturer
https://www.youtube.co
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Filosofi: Sokrates forsvarstale

Vi indleder forløbet med en generel baggrund om filosofi og om Sokrates samt en refleksion over begrebet lykke. Så går vi i gang med Sokrates’ Forsvarstale med fokus på Sokrates' syn på lykken, og på hvordan lykken hænger sammen med både livet og døden. Kernebegreber vil være: doxa, episteme, aporia, areté, eudaimonia, psyke samt de fire kardinaldyder. Vi vil også se på Sokrates' brug af retoriske virkemidler, og eleverne vil stifte bekendtskab med naturfilosofferne og sofisterne samt få viden om baggrunden for retssagen og processens forløb.
Dernæst vil vi arbejde med den romerske udgave af stoicismen og læse to breve af Seneca.


KERNESTOF:
Platon: Sokrates' forsvarstale ("Sokrates' domfældelse og død" ved Hartvig Frisch)
Seneca: brev 26 og 31 til Lucilius (udleveret i kopi, fra ”Breve fra Seneca” af Gregersen og Madsen)
ca. 44 sider

PERSPEKTIVERENDE STOF:
-Svend Brinkmann: - Vi bliver nødt til at sætte farten ned og slippe tankerne fri

BAGGRUNDSSTOF:
- lærerproduceret pp
- "Sokrates' domfældelse og død" s.12-17
- Paideia s.137-138, 146-149
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Græsk tragedie- Antigone: Ret, magt og kærlighed


I dette forløb har eleverne fået kendskab til den antikke tragedie genre( Aristoteles dramateori) og den tragiske helt, samt til græsk teater som fundamentet for al vestligt teater. "Antigone" læses med fokus på de mange modsætninger i stykket, staten/samfundets betydning samt forskellige former for kærlighed samt på temaet civil ulydighed. Vi beskæftiger os med Aristoteles' tragedieteori samt med Nietzsches teori om det apollinske og dionysiske. Vi afslutter forløbet med en perspektivering til Anouihls Antigone samt til nogle artikler, der omhandler civil ulydighed som en moderne problemstilling.
Nøglebegreber: oikos, polis, physis, nomos, sofrosyne, hybris, nemesis.

KERNESTOF
Sofokles' "Antigone" (udgave af Otto Foss)
i alt 73 sider

BAGGRUNDSSTOF:
Paideia s.115-116 (PDF)
Den Europæiske Idehistorie s.29-35 (PDF)
Film fra youtube om dramaets opståen


PERSPEKTIVERENDE STOF:
Anouihl's Antigone s.7-11 + 14-17
Artikel: "Civil ulydighed i et demokrati" af Kaj Sørlander (Berlingske oktober 2009)
Artikel: "Civil ulydighed er en pligt" af Toni Liversage (Information september 2009)
Uddrag af forskellige filmatiseringer af Antigone


Elevoplæg om:

- Kvinders stilling i antikkens Grækenland
- Dionysos
- Sofokles
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer