Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Maja Kofod-Andersen
|
Hold
|
2024 ol/z (3z ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sportens betydning
Med udgangspunkt i nogle moderne artikler om sport og OL vil vi først diskutere sportens rolle for individet og for samfundet i vor tid. Derefter går vi tilbage i tiden og arbejder med sportens rolle i det antikke Grækenland. Undervejs ser vi også på nogle antikke monumenter, der er knyttet til idræt. Vi læser Lukians Anacharsis, hvor vi fokuserer på idrættens rolle både for den enkelte og for samfundet samt de praktiske oplysninger vi får om idrætsudøvelsen, men teksten bruges også som introduktion til den græske kultur og faget generelt. Som afrunding på året tager vi forløbet op igen og går tilbage til den ældste tekst, Iliaden, hvor vi læser uddrag af 23. sang (Legene ved Patroklos' begravelse), idet vi ser på de forskellige idrætsdiscipliner, følelser og idealer knyttet til idrætten og ikke mindst den religiøse kontekst, som idræt blev udøvet i.
OBS: klassen har idræt B som studieretningsfag.
Vigtige begreber: agon, eris, arete, philotimia, kaloskagathos, paideia, soma, psyke, polis, eudaimonia
Ifm. Iliaden: epitet, homerisk lignelse, patronymikon, formelvers, antropomorfe guder, do-ut-des
KERNESTOF:
Lukian: Anacharsis (ved Balslev og Tortzen)
Iliaden 23 (den hvide af Otto Sten Due) - i kompendium
v. 255-286 (s.518-519)
v. 352-623 (s.521-529)
v. 651-897 (s.530-538)
ca. 48 sider
PERSPEKTIVERENDE STOF:
Hans Bonde om OL: https://nyheder.ku.dk/alle_nyheder/2021/07/ol-paa-60-sekunder/
Jon Gehlert: Sport kan forene splittede befolkninger (Kristeligt Dagblad 16.juni 2009)
Mads Moltsen: Er sport opium for folket? (23. februar 2017) https://videnskab.dk/kultur-samfund/er-sport-opium-for-folket/
BAGGRUNDSSTOF:
Pierre de Coubertin - citius, altius, fortius (Nyt fra nationalmuseet no.103 - 2004)
Johnny Thiedecke: Sporten i antikken s.5-8
Anacharsis-bogen s.9-10 + 14-16
Diverse vaser og skulpturer
https://www.youtube.com/watch?v=7u8Pk3VpDV0
http://idraetshistorie.dk/podcast/guder-og-graekere-elsker-sport/ - podcast
ELEVOPLÆG:
Græsk religion
Zeus
Apollon
Snyd/doping
Achilleus og den trojanske krig
Derudover: Tv-reportager fra hestevæddeløbet i Iliaden (gemt som youtube-klip, tilgængelige via Onenote)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Odysseus - en mand og hans rejse
I dette forløb læser vi uddrag af Homers Odyssé med hovedvægten på det centrale tema om manden og hans rejse (både på det indre og det ydre plan). Derudover vil vi også beskæftige os med en del af de andre temaer, teksten lægger op til, såsom: kulturmødet mellem det civiliserede samfund og det barbariske samfund, gudernes rolle, skæbnebegrebet, helteidealet og synet på efterlivet. Endvidere vil vi også arbejde med det genremæssige aspekt af Odysséen og se på eposets karakteristika samt det homeriske spørgsmål og mundtlighedsteorien.
Væsentlige begreber: moira, oikos, arete, xenia, kleos, time, hybris, nemesis, antropomorfe guder, do-ut-des, formelvers, epitet, homerisk lignelse, analepse, patronymikon
KERNESTOF:
Odysseen (Otte Sten Dues oversættelse, den blå)
1.sang, v.1-79 (s.7-9)
9. sang v.1-566 (s.135-149)
10 sang. v.135-495 (s.156-166)
23.sang v.1-246 (s. 365-371)
ca.39 sider
PERSPEKTIVERENDE STOF:
Henrik Nordbrandt: "På vej mod Ithaka"
Margaret Atwood: "Glædeshyl" af Penelopeiaden
Brita Haugen: "Eros" af Penelopes Stemme
Film: ”O Brother Were Art Thou”
BAGGRUNDSSTOF:
Paideia s.16-29
Lærerproducerede screencasts (tilgængelige i Onenote)
Elevoplæg:
• Æblestriden + Iliaden
• Athene
• Poseidon
• Hermes
• Hades
• Resten af rejsen: Sirenerne, Scylla og Charybdis, Kalypso
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Antik skulptur og dens efterliv
Forløbet omhandler antik skulptur og dens efterliv. Efter en introduktion til de forskellige perioder inden for græsk-romersk skulptur med fokus på karakteristiske træk og skulpturens udvikling, trænes skulpturanalyse på klassen.
Dernæst får eleverne en kort introduktion til renæssancen, barokken, nyklassicismen, vitalismen og moderne kunst, hvorefter de på klassen arbejder med nogle eksempler på skulpturer fra disse perioder.
Endelig skal klassen i grupper arbejde projektorienteret med en antik skulptur hver. Produktet er en filmreklame for den antikke skulptur, hvori der indgår skulpturanalyse.
OBS: eksamen vil være på basis af ukendte skulpturer!
KERNESTOF:
Gennemgåede antikke skulpturer:
I fællesskab:
• Berliner-koren
• Kalvebæreren
• Kritios-drengen
• Spydbæreren
• Afrodite fra Knidos
• Bokseren
• Marcus Aurelius
Gruppevis som filmprojekt (filmene er gemt som filer eller youtubelinks og tilgås via OneNote):
• Peploskoren
• Kleobis og Biton
• Zeus/Poseidon
• Hermes og Dionysosbarnet
• Prima Porta
• Laokoon
ca. 28 sider
PERSPEKTIVERENDE STOF
Efterantikke skulpturer:
Renæssance:
- Botticelli: Venus' fødsel
- Michelangelo: David
- Giambologna: Cosimo de Medici I
- Cellini: Perseus
Barok:
- Bernini: Truth Unveiled by time
- Bernini: Skt. Theresas Ekstase
- Puget: Perseus and Andromeda
Nyklassicisme:
- Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind
- Napoleon som Mars
- Canova: Hebe
Modernisme (herunder vitalisme):
- Dali: Venus de Milo aux tiroirs
- Arno Breker: Der Künder
- August Keil: Svømmepigen
- Knud Nellemoes: Fodboldspiller
Nutidig kunst
- Bjørn Nørgaard: Det forjættede land
- Leo Caillard: Hipster in Stone
BAGGRUNDSSTOF:
• Kluge og Holm: Kunsten at se på skulptur (Systime) s.7-11 + 25-35, 40+41 - samt korte udklip om de efterantikke perioder
• udleverede ark fra MKA: karakteristiske træk for antik skulptur samt vejledning til gennemgang af skulptur
• Prezi + pp ved MKA
• https://www.youtube.com/watch?v=qNf-0a6TvSw&t=2s
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Ødipus - skyld og skæbne
Vi læser tragedien Ødipus af Sofokles, idet vi fokuserer på Ødipus som person samt temaerne skæbne og skyld og syn/blindheds-motivet. Derudover vil vi beskæftige os med dramaets opståen og sammenhængen med det kultiske, og eleverne vil stifte bekendtskab med Aristoteles' teori om tragedier. Vi vil også arbejde kort med Freuds karakteristik af Ødipuskomplekset.
Kernebegreber vil være: moira, tyche, do-ut-des, sofrosyne, hybris, nemesis, miasma, time, kleos, aletheia, tragisk ironi, peripeti, anagnorisis, stasimon, episode, stichomythi, agon, eleos, fobos, katharsis
KERNESTOF:
Sofokles : Ødipus (Marcel Lysgaard) (korsangene er kun læst kursorisk)
Sider: 88 sider
PERSPEKTIVERENDE STOF:
Sigmund Freud: (af) Psykoanalysen
Jostein Gaarder: (af) Sofies Verden
Max Frisch: (af) Homo faber
Uddrag af "Oedipus the King" (1984).
BAGGRUNDSSTOF:
Garff og Hjortshøj: Sofokles' Ødipus s.101-111 (om sagnet og dramaet)
Paideia s.101-108 + 115-116
Youtubefilm om dramaets historie
ELEVOPLÆG:
- Dionysos
- Sofokles
- Freuds Ødipus-kompleks
- Aristoteles
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Lykke, liv og død
Vi indleder forløbet med en generel baggrund om filosofi og om Sokrates samt en refleksion over begrebet lykke. Så går vi i gang med Sokrates’ Forsvarstale med fokus på Sokrates' syn på lykken, og på hvordan lykken hænger sammen med både livet og døden. Kernebegreber vil være: doxa, episteme, aporia, areté, eudaimonia, psyke samt de fire kardinaldyder. Vi vil også se på Sokrates' brug af retoriske virkemidler, og eleverne vil stifte bekendtskab med naturfilosofferne og sofisterne samt få viden om baggrunden for retssagen og processens forløb.
Dernæst vil vi arbejde med den romerske udgave af stoicismen og læse to breve af Seneca. Kernebegreber vil være: logos, ataraxia, ratio, affectus, beata vita. Til sidst afrunder vi med en ny refleksion over begrebet lykke samt perspektivtekster, der nuancerer de tanker vi har beskæftiget os med om lykke, liv og død.
KERNESTOF:
Platon: Sokrates' forsvarstale ("Sokrates' domfældelse og død" ved Hartvig Frisch)
Seneca: brev 26 og 31 til Lucilius (udleveret i kopi, fra ”Breve fra Seneca” af Gregersen og Madsen)
ca. 44 sider
PERSPEKTIVERENDE STOF:
- artikel af Helle Hansen (BT 2/2 1212,) ”Sygeplejerske har samlet en top 5 over ting, vi fortryder, når vi ligger for døden”
- uddrag af samtale mellem Morten Albæk og Christian Fuhlendorff i podcasten Hva' så?I Afsnit 467 (13.februar 2023) (minuttal 11.27-17.53)
- "Svend Brinkmann: vi bliver nødt til at sætte farten ned og slippe tankerne fri" (Horsens Folkeblad 11/1 2023)
- uddrag af "Hold op med at mærke efter i dig selv" (Information 22/9 2014)
BAGGRUNDSSTOF:
- lærerproduceret pp
- "Sokrates' domfældelse og død" s.12-17
- Paideia s.137-138, 146-150, 160-163
ELEVOPLÆG:
- naturfilosofien
- sofisterne
- eftertiden efter Sokrates
- demokratiet i Athen
- moderne stoicisme
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398293239",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398293239",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398293239"
}