Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Flemming Munch Hansen
|
Hold
|
2024 fy/2md (2md fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
- Man skal kunne beskrive energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning.
Man skal kunne give eksempler på energiformer og behandle omsætningen mellem energiformer
Forsøg:
- bestemmelse af varmefylde og fordampningsvarme for vand.
- Bestemmelse af nyttevirkning for en elkedel.
- Bestemmelse af varmefylde for metaller
Materialer: Orbit C 1. udgave side 45-73, 83-90
Aktiv fysik C: 21-24, 39-42 (udleveret som PDF)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølger, lys og lyd
Man skal kende til grundlæggende egenskaber for bølger: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart (bølgeligningen)
Fysiske egenskaber ved lyd og lys (refleksion, brydning, interferens)
Forsøg: Lysets brydning i et prisme
Bestemmelse af linsestyrke i briller
bestemmelse af bølgelængde for lys vha. gitterligningen
Stående bølger på en snor.
Fysikken i en guitar
Materialer: Orbit C, 1. udgave: side 92-127, 192-206
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Atomfysik og kosmologi
I skal kunne forklare universets udvidelse og Hubbles lov. Herunder, hvordan galaksers hastighed kan måles vha. galaksespektres rødforskydning.
Forsøg: udvidelse af et ballon-univers
Materialer Orbit C: side 148-158
https://mathematicus.dk/fysik/kernestof/Atomer.pdf : side 18-20
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Solsystemet og verdensbilledets udvikling
I skal kunne beskrive jorden som planet i solsystemet, og tilhørende observerbare fænomener.
Forklare om Keplers love - og beregninger af satellitters omløbstid.
beskrive Månens faser og formørkelser
Årstider på jorden
I skal kunne forklare verdensbilledets udvikling fra geocentrisk verdensbillede til Heliocentrisk verdensbillede
Orbit C: 15-33
Film: Den bevægede jord
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398389119",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398389119",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398389119"
}