Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Teknikfag A
|
Lærer(e)
|
Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen, Morten Birk Finne
|
Hold
|
2024 TKP/3cy htx (3cy htx TKP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Æg
Forløb: Æg!
Nøgletema: Projektstyring
• projektstyringsværktøjer
• samarbejdsformer, rollefordeling og ansvarsområder i projektarbejdet
• mødeafvikling, herunder virtuelle møder
Forløbet introducerer proces-eleverne til teknikfaget og Proces, Levnedsmidler og Sundhed som teknikfagsretning. Samtidig bygger forløbet bro mellem teknologi og teknik ved at understrege de særpræg som teknikfag har i sit syn på problemer og løsninger.
Der skal formuleres et teknisk problem i forbindelse med fremstilling af et pocheret æg. Denne problemstilling skal være udgangspunktet til optimering af fremstillingsprocessen (procesflow) og udmunde i et optimeret produkt.
Forløbets fokuspunkter:
• Forståelse af hvad teknikfag indebærer og hvad der forventes af dig i faget
• PBL-model og brug af PLB-modellen i teknikfag
• Opstilling af flowdiagram (procesdiagram)
• kendskab til enhedsoperationer og procesparametre
• Opstilling af problemformulering
Anvendt materiale
OneNote-notesbog sammensat af Morten Birk Finne og Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærernes egne, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.
Arthur E. Grosser, Mad og kemi, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck s. 10-18
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min):
27 (22,16 undervisningstimer og 5 elevtimer)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
afslutning æg
|
29-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Aspirin
Forløb: Aspirin – ASA
Nøgletema: Projektstyring
- Projektstyringsværktøjer
- Samarbejdsformer, rollefordeling og ansvarsområder i projektarbejdet
- Mødeafvikling, herunder virtuelle møder
Nøgletema: Analysemetoder og kvalitetsvurdering
- Fysiske, kemiske og mikrobiologiske analysemetoder
- Relevant apparateknik
- Valideringsmetoder
Nøgletema: Bioteknologi
- Biotekniske metoder, anvendt i fødevarer, landbrug, sundhed eller medicinalindustri
- Styring og regulering af udvalgt metode.
Aspirin-forløbet er et bredt projekt hvor vi først fremstiller vores stof ved en syntese, renser og analyserer det, men også går bagom virkningsmåden for de svagere smertestillende stoffer (NSAID gruppen) i modsætning til morfika.
Forløbets fokuspunkter:
• Syntese
• Omkrystallisering
• Titrering – direkte og indirekte
• pH kurve med Drop Counter
• Tyndtlagschromatografi (TLC)
• Spektrofotometri
• Biologien bag virkningen af ASA, og lidt om opiatreceptoren.
• Påvisning af ASA via egen fremstillet biosensor.
Anvendt materiale
OneNote-notesbog sammensat af Morten Birk Finne og Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærernes egne, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.
De materialer som eleverne i samråd med lærerne finder relevant.
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 51,4 hvoraf 36,4 undervisningstimer og 15 elevtimer.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
ASA Del 1: Syntese
|
15-09-2024
|
ASA Del 2: Kemisk validering
|
06-10-2024
|
ASA: Del 3: Biologisk validering
|
27-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sundhed og miljø
Forløb: Sundhed og miljø
Nøgletema: Sundhed og miljø
• analysemetoder med relation til miljø, sundhed eller sygdom
• relevant fysiologi, genetik, sygdoms- og miljølære
Projektet dækker også nogle af punkterne i valgtemaet Miljøteknik, herunder
• miljøteknik
• miljølære, herunder bæredygtighed og miljøfremmede stoffer
• metoder til vurdering af miljøbelastning og effekten af alternativer
I projektet arbejdes med enten jord- eller vandkvalitet i det bornholmske miljø. Elever skal selv finde materialer, forsøgsvejledninger mm. Eventuelt kan eleverne også designe eller udvikle egne undersøgelser. Ligeledes skal der planlægges projektets tidsplan under hensyntagen til de faglige mål i procesfaget.
Anvendt materiale
OneNote-notesbog sammensat af Morten Birk Finne og Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærernes egne, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.
De materialer som eleverne i samråd med lærerne finder relevant.
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 51,6 hvoraf 39,6 undervisningstimer og 12 elevtimer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sundhed og miljø
|
08-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fermenterede fødevarer I
Forløb: Fermenterede fødevarer I og II
Valgtema: Mikrobiologi
• mikroorganismers systematik og biologi
• antibiotika
• mikrobiologiske arbejdsmetoder
• mikroorganismer i fødevarer
• industriel produktion og sygdomsbehandling
Valgtema: Fødevarer
• ernæring, herunder stof og energiproduktion samt udskillelse
• mikrobiologi
• produktionsforhold, herunder produktionsfaser, hygiejne, spildprodukter og miljø
• relevant lovgivning
Der produceres et selvvalgt mælkeprodukt. Valgmulighederne er flydende/semiflydende syrnede mælkeprodukter fx yoghurt, ymer, tykmælk, skyr eller friske oste fx hytteost, ”feta” (hvid græsk type ost), flødeost
Forløbets fokuspunkter
• probiotisk brug af bakterier
• mikrobiologisk monitorering
• hygiejne
• overvågning af mikrobiologisk fødevaresikkerhed
• optimering af ét parameter
Anvendt materiale
OneNote-notesbog sammensat af Morten Birk Finne og Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærernes egne, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.
De materialer som eleverne i samråd med lærerne finder relevant.
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 63,4 hvoraf undervisningstimer og 8 elevtimer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fermenterede fødevarer II
Forløb: Fermenterede fødevarer I og II
Valgtema: Mikrobiologi
• mikroorganismers systematik og biologi
• antibiotika
• mikrobiologiske arbejdsmetoder
• mikroorganismer i fødevarer
• industriel produktion og sygdomsbehandling
Valgtema: Fødevarer
• ernæring, herunder stof og energiproduktion samt udskillelse
• mikrobiologi
• produktionsforhold, herunder produktionsfaser, hygiejne, spildprodukter og miljø
• relevant lovgivning
Der produceres et selvvalgt mælkeprodukt. Valgmulighederne er flydende/semiflydende syrnede mælkeprodukter fx yoghurt, ymer, tykmælk, skyr eller friske oste fx hytteost, ”feta” (hvid græsk type ost), flødeost
Forløbets fokuspunkter
• probiotisk brug af bakterier
• mikrobiologisk monitorering
• hygiejne
• overvågning af mikrobiologisk fødevaresikkerhed
• optimering af ét parameter
Anvendt materiale
OneNote-notesbog sammensat af Morten Birk Finne og Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærernes egne, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.
De materialer som eleverne i samråd med lærerne finder relevant.
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 63,4 hvoraf undervisningstimer og 8 elevtimer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Forløb: Eksamensprojekt
For indhold se eksamensoplæg.
Anvendt materiale
OneNote-notesbog sammensat af Morten Birk Finne og Kirsi Inkeri Hjorth Ipsen. OneNote-notesbogen indeholder lærernes egne, fra forskellige kilder sammensat materiale samt tekst- og filmmateriale der er vedhæftet eller fremgår som links.
De materialer som eleverne i samråd med lærerne finder relevant.
Samlede undervisningstid og fordybelsestid (i timer a’ 60 min): 121,8 hvoraf 91,8 undervisningstimer og 30 elevtimer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
58 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65399065852",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65399065852",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65399065852"
}