Holdet 2024/3g Bk_B1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Billedkunst B
Lærer(e) Loa Schmidt
Hold 2024/3g Bk_B1 (2h3g Bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 popart
Titel 2 repetition
Titel 3 Ord og billeder
Titel 4 krop
Titel 5 kuratering
Titel 6 portrættet
Titel 7 eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 popart

Beskrivelse:
Vi har arbejdet med stilarten popart. Har gennemgået de formelle stiltræk og kendetegn ved stilen og den kunsthistoriske baggrund for den.

Værker (se ppt om popart)
• Richard Hammilton: Just what is it that makes today's homes so different, so appealing? (1956)
• Jasper Johns: three flags (1958
• Andy Warholde: Marilyn Diptych (1962)
• Andy Warholde: Campbell soup cans (1962)
• Andy Warhol: Mao
• Andy Warholde: eight Elvises (1963)
• Andy Warholde: Pladecover til Velvet underground (1967
• Andy Warholde: Pladecover til Velvet underground (1971)
• Roy Lichtenstein: Ohh Alright (1964)
• Roy Lichtenstein: Whaam! (1963)
• Roy Lichtenstein: Hopeless (1963)
• Joan Rabascall: atomic kiss (1968)
• Anna Maria Maiolino: Glu Glu Glu (1966)
• Keiichi Tanaami: Commercial War (1971)
• Dmitri Vrubel: My God, Help Me to Survive This Deadly Love (1990)

Tekster
kunstena verdenshistorie honour og flemming s. 846-849
Kompendie om popart
https://www.youtube.com/watch?v=bu9Bm8aw_lI
https://www.youtube.com/watch?v=HmZNi4EZ5QE

Praktisk arbejde
Eleverne har fremstillet et værk, der har skulle overholde stiltrækkene fra poparten. De har enten skulle vælge en parafraserende vinkel af et klassisk portræt eller en kommercielvinkel

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 repetition

Beskrivelse:
Vi har repeteret c niveau pensum
Grundig gennemgang af formalanalytiske begreber ved billede i flade
Vi har Gennemgået stilarterne renæssance, barok, impressionisme, ekspressionisme, land art og street art
Vi har gennemgået skulpturens formsprog – Installation - Arkitekturanalyse
Desuden har vi talt om strategierne intervention – interaktion og sample og remix

Værker
Se ppt fra c niveau
• Pietro Perugino: Kristus giver nøglen til Skt. Peter (1481-1482)
• Caravaggio Jesus gravlæggelse (1604)
• Claude Monet. Kvinde med parasol - madam Monet og hendes søn (1875)
• Edward Munch hjemvendende arbejdere (1914)


Tekster:
- billedkunst kompendium - formalanalyse
- Scheel andersen, Hans og Lauersen, Ole: Billedkunst - metode - - kronologi - tema s. 7- 17 og 20-35 (billedets virkemidler)
- Gotfredsen, Lise: Billedetsformsprog. s 68 -74 og 142- 143
- pallesen, Lise: farver (1988): s. 13-30 og 34-40
- power points: farve - rum - komposition
- kompendiet - intervention - kunst der blander sig med virkeligheden
- kompendie: stilanalyse
• Tekst: Susan Woodford: Blik for billeder, kapitel 9 og 11
samlet kompendie for de tre områder (kompendie til arkitektur, skulptur og installation)

øvelser lavet på c niveau er – nogle af værkerne findes kun som billeder:
Et street art værk
Et landart værk
farvecirkel
Opstilling med fokus på farvekontraster
Øvelser i lineærperspektiv
Parafrasefotoøvelse med fokus på komposition og betydningsanalyse
Renæssancebilleder
Ekspressionismeportræt
Impressionistisk fotoøvelse
One Minute sculptures eller et værk til en rundkørsel
Pavillonøvelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ord og billeder

Forløbet har kredset om begrebet genrehybrider, værket a Humument af Tom Phillips og disciplinen black out poetry.

Værker:
A Humument af Tom Phillips
udvalgte Banksy værker
Grafick novels - feks Halfdan Pisket dansker trilogi
Udvalgte værker af Gudrun Hasle
Ordapoteket af Morten Søndergaard


Eleverne har selv lavet en tekst og en illustration i hver deres bog, ud fra de greb Tom Phillips bruger i sit værk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 krop

Forløbet har kredset om krop som tema
de er også blevet præsenteret for croquis i dette forløb.  

værker:
ppt om krop bla indeholdende:
Donatello – David
1440-42
Michelangelos David. 1501-04.
Berninis Davis. 1623
Venus parafraseserie (tizian, manet osv +anatomidukker + the maybe af tilda Swinton)
Marina Abramovich – Rhythem 0 (1974)

Casey Jenkins . Casting of my womb (2013)
Duane Hanson:  Tourists ll – 1988
Dialoque from dna - chihau Shiota (2004)
Blooming - Lisa Park (2018)
Allison Lapper pregnant - Marc Quinn (2005)
Untitled (virginia) - Christian Lemmerz  (1998)


den praktiske opgave lagde op til at arbejde med krop enten i form af skulptur, installation eller performance.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 kuratering


Tekster
- https://emu.dk/stx/billedkunst/kuratering-og-museologi/paratekster-som-undersoegelsesfelt-i-billedkunst?b=t6-t1072-t3154
- https://kunsten.nu/journal/skriften-paa-vaeggen-formidlingstekster-paa-kunstmuseer-interview/


Eleverne har i grupper formuleret paratekst/udstillingstekst til flere af forløbene og til egne værker.
Desuden har de individuelt formuleret en kort værktekst/paratekst til deres eget eksamensprojekt med udgangspunkt i temaet ’Mellem fantasi og virkelighed’
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 portrættet

Beskrivelse: forløbet har bredt handlet om portrætter. Både i en stilhistorisk kontekst og op til i dag. Vi har arbejdet i en vekselvirkning mellem teori, analyse og praksis.

Værker (se ppt billeder til analyse og ppt portrættet)
Særligt fokuserede analyser af:
• Wilhelm Marstrand: Familie Waagepetersen (1836) (dansk guldalder/romantik
• Michael Kvium: Europæisk eksperimentalbillede (1992)
• Niels strøbæk: Dronning Magrethe d. 2. (1977)
• Thomas Kluge: Kongehuset (2013)
• Simone Aaberg Kærn: Anders Fog Rasmussen (statsminister fra 2001-2009 (V)) (2010)
• Ditte Ejlerskov: Helle Thorning Schmidt (statsminister fra 2011-2015 (S)) (2017)
• Frida Kahlo: My grandparents, Parents and I (1936)
• Lucian Freud: Painter working, reflection (1993)
• Andy Warhol: self portrait in drag (1981)(del af serie)
• Zenale Muholi: Bona, Charlottsville (2015)
• Johannea Veermer: pige med perleørering (1665)

Værker fra ppt om portrættet
• Hans holbein: henrik den ottende
• Pave gregor
• Leonardo Da Vinci: Mona Lisa
• Leonardo da vinci: kvinde med hermelin
• bellini: portræt af doge leonardo loredan
• The Meagre Company, an Amsterdam militia group portrait or schutterstuk by Frans Hals and Pieter Codde (1633-37)
• Jan Lievens's Profile Head of an Old Woman……….
• Berthe Morisot: dame med vifte. Portræt af Marie Hubbart (1874)
• Berthe Morisot: siddende ung pige (1889)
• Egon Schiele: selvportræt med physalis (1915)
• Ernst Ludwig Kirschner: portræt af gerda (1914)
• Andy warhol: Marilyn (1967)
• Roy Lichtenstein: Ohhh…. Alright (1964)
• Felix Gonzales-Torres: Portrait of Ross (1991)(75 kg)
• Ukendt: Julius Cæsar
• Bertel Thorvaldsen: selvportræt (1839)
• Marc Quinn: Allison Lapper pregnant (2005)

Tekster
Dr produktion - jeg, mig selv og min selfie – kunsten at portrættere sig selv
Dr produktion – Danmarks bedste portrætmaler – portrætlighed
Girl with a Pearl Earring (2003) af Peter Webber
ppt om portrætter

Praktisk arbejde
To fotoportrætter:
1. en selfie - en øvelse i at reflektere over selviscensættelse. Hvad kan selfien? Hvornår bruger vi det? Hvad fortæller det om dig? Overvejelser om den bedste og ubevidste selviscenesættelse
2. det andet værk var et portræt uden ansigt. Kan man iscenesætte sig selv gennem genstande, miljø/omgivelser osv.

Tegneøvelser:
Her havde øvelsen hovedsagelig til formål at træne forskellige typer af tegneteknikker især med fokus på at tegne portrætter.
o Blindtegning (i par)
du tvinges til virkelig at kigge på det du tegner
ofte er man fristet til at tegne det man tror man ser og ikke det man reelt ser
o Tegning i en streg (i par)
Afsøger formen ved at lade stregende styre
o Proportionstegning teknik og efter billede af sig selv
Ved at kende de proportioner et ansigt for eksempel er opbygger over får man et harmonisk ansigt, der ser naturligt ud
o Skyggelægning
Skygger hjælper med at skabe tredimensionalitet
o Tegning med lysbord (eget portræt)
Kan give nøjagtige omrids – derfor er ligheden stor
Kan virke stift og unaturligt
o Tegning med grit (eget portræt)
Værket brydes ned i mindre dele som tegnes ind firkant for firkant
Blev meget vellignende og realistisk
Faren ved det er at det psykologiske går tabt i processen at få det til at ligne så meget som muligt
o Croquis
Tegning på tid efter nøgenmodel
Godt til øje/hånd koordination

Parafraser
Eleverne har udført en fotoparafrase efter et klassisk portræt.

fri portrætøvelse
Eleverne har lavet et valgfrit portræt af en person efter eget valg. De udformet i stikord, mindmap el.lign. en 'profil' for den, der skal portrætteres - særlige fysiske kendetegn, egenskaber, kvaliteter, interesser/hobbies og andet, som karakteriserer personen (både i ord og visuelt) og skulle overvej følgende:
• Hvad du vil prioritere at vise om personen?
• Hvilke visuelle virkemidler, du vil bruge til at vise det?
• Hvilken teknik og udtryksform vil du benytte?
• Overvej hvilken type af portræt du vil lave
• Overvej hvordan omgivelserne/kompositionen kan styrke dit portræt
• Overvej om din portrætterede person skal have en attribut
• Overvej om dit portræt taler ind i en af de kunsthistoriske perioder
• Overvej hvad der er formålet med dit portræt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 eksamensprojekt

eleverne har arbejdet med et tema der har heddet 'Mellem fantasi og virkelighed'

ppt med inspirationsmateriale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer