Holdet 2024/2h RE_B1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Anna Ravnsbjerg Damholt
Hold 2024/2h RE_B1 (2h Re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro-forløb
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Jødedom
Titel 5 Hinduisme (med værklæsning)
Titel 6 Efterlivsforestillinger
Titel 7 Projekt-skrivning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro-forløb

FOKUSPUNKTER:
- Religionsdefinitioner: Ninian Smarts 7 dimensioner og Jens Peter Schjødts model
- Myter og mytologiske træk: kosmogoni, teogoni, antropogoni, eskatologi, ætiologi, kaos til kosmos, mytisk væsen, mytisk forbillede, urtid, helligtid, klassifikation, model af verden, model for verden, ideologi i narrativ form, privilegeret talesituation, osv.
- Ritualer: kultdrama (Podemann-Sørens model), overgangsritual (Van Genneps model), vedligeholdelsesritualer, årstidsritualer, afværgeritualer, offer (gaveoffer, takoffer, konvivieoffer, do-ut-des, osv.), osv.
- Religionsfænomenologi: gudsopfattelser (monoteisme, polyteisme, monolatri, funktionsguder, animisme, ateisme, osv.), religionstyper (frelsesreligion, lovreligion, trosreligion, universalistisk religion, partikulær religion, lineær tidsopfattelse, cyklisk tidsopfattelse, skriftreligion, osv.), myter, ritualer, religiøse bevægelser (kirke, denomination, kult og sekt), osv.
- Religionssociologi: religionssociologiske forklaringer på religiøsitet (deprivation, socialisation, rationelle valg, søgen efter mening og tilknytning), ritualers funktion og betydning for individ og fællesskab, Beckfords model for tilknytning til religiøse bevægelser.
- Grader af religiøsitet: Bruce Lincoln (maksimalist/minimalist), Jan Hjärpe (5 parametre).
- Tilhørsforhold: indefra og udefra synsvinkel, elite/mainstream, osv.
- Konversionsteori: Rambos 7 trinsmodel og forskellige former for konversion (radikal, konsolidering, ritualiseret og genbekræftelse).


MATERIALE:
- Lene Madsen og Sofie Reimick: Kapitel 1 + 11 i ”Grundbogen til religion C”, Aarhus 2012-2014, Systime
- Jens Peter Schjødt: ”Det førkristne norden”, København, 1999 s.37-39
- Dorte Thelander Motzfeldt: ”Religion: Teori – fænomenologi - Metode”: kapitel 1 (Ninian Smart) kapitel 4 (myter) og 5 (ritualer)
- Carsten Lykke-Kjeldsen, m.fl.: ”Begrebsnøglen til religion – teori og metode”, Systime, i-bog, afsnittene om religionstyper, gudsopfattelser, konversion, karisma, religionsfænomenologi, religionspsykologi og religionsfilosofi.
- Deniz Kitir: ”Klassisk og moderne islam”, Systime, i-bog, afsnittet ”Mange måder at være religiøs på”


KILDER:
- Den nordiske skabelsesberetning i uddrag
- Helbredelsen af den lamme i Kapernaum (Markusevangeliet 2,1-12), www.biblenonline.dk
- ”Skjaldemjøden”, oversat af Kr. Arentzen og St. Thorsteinsson 1891 http://heimskringla.no/wiki/Skjaldemj%C3%B8den_(Nordisk_Mytologi_efter_Kilderne)
- ”Andamanernes skildpaddedans” i Jørgen Podemann Sørensen: ”Skriftløse folks religioner”, Gad, 1988, side 94-97
- Dokumentaren ”Når naboens datter bliver muslim”, DR, 2027
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam

FOKUSPUNKTER:
- Former for religion: frelsesreligion, lovreligion, universalistisk religion, lineær tidsopfattelse, synkretistisk religion, absolut monoteisme (herunder tawhid og shirk)

- Muhammed: Profet, mytisk forbillede, grundlægger, religiøs og politisk leder, osv.

- Islams formative periode:
o Muhammeds første åbenbaring (610 e.v.t.)
o Hijra (622 e.v.t.)
o Tilbageerobring af Mekka (630 e.v.t.)
o Muhammeds afskedsprædiken og død (632 e.v.t.)
o De fire retledede kaliffer, koranen samles af kaliffen Uthman (ca. 650 e.v.t.).
o Herunder forskellen på islam og det før-islamiske samfund på den arabiske halvø.

- Helligskrifter:
o Koranen (Guds direkte ord, ufejlbarlig, 114 suraer, ikke kronologisk, osv.)
o Hadith (Muhammeds sædvane = hvad han gjorde og sagde – stammer især fra 800- og 900-tallet)
o Fatwa (råd eller ordre fra en højtuddannet muslim (imam).

- Helligsteder: Mekka (axis mundi og qibla), Medina (hvor islam for alvor grundlægges som selvstændig religion: moske, kald til bøn, osv.) og Jerusalem (det tidligste axis mundi (overtaget fra jøderne = synkretisme) og der hvor Muhammeds himmelfærd startede fra).

- Forholdet til jødedom og kristendom:
o Set indefra: Islam er den sande forståelse af Guds vilje – de andre (skriftens folk) har misforstået profeterne.
o Set udefra: synkretisme = islam tager en del fra kristendom og jødedom + det arabiske samfund og danner islam.
o Har allermest tilfælles med jødedom: lovreligion, retfærdig og barmhjertig Gud, absolut monoteisme, leveregler og spiseregler der fylder meget, osv.

- De fem søjler: hellige ritualer = trosbekendelsen (shahada), de fem daglige bønner (salah), almissen (zakat), fasten (sawm) og pilgrimsrejsen til Mekka (Hajj).

- De seks trosartikler: de vigtigste dogmer i islam = Gud, englene, profeterne, skrifterne, dommedag og forudbestemmelsen (herunder teodicé-problemet = fri vilje vs forudbestemmelse).

- Levevis og etik: jihad, sharia, halal og haram, osv.

- Wudu (renselsesritual = rituel renselse)

- Tørklædet/tildækning i islam:
o begrundelsen i koranen og hadith
o forskellige former og moderne syn (jf. Jan Hjärpe)
o Udfordringer (fx tørklædedebatten og religionsfrihed og -lighed i DK)

- Moskéen:
o Funktion (helligsted til udførelse af ritualer og ”blot” som fællesrum)
o Udseende (oftest ikke med billeder, men med skrift på oldarabisk – fx trosbekendelsen og lignende)
o Ritualer (de daglige bønner – især middagsbønnen om fredagen, bryllup, begravelse, osv.)
o Kønsopdeling (mænd og kvinder for sig i traditionelle moskéer).

- Jan Hjärpes typologi
o Religionens funktion
o Religiøst engagement
o Indstilling til tolkning af religionen
o Aktivitet
o Historisk retning


PrimærKILDER:
- Recitation af Koranen, https://www.youtube.com/watch?v=nFcVh03Mlt0
- Sura 1 (Åbningen)
- Sura 4, vers 34 (om forholdet mellem mænd og kvinder i islam)
- Sura 24, vers 30-31 (om kvinders tildækning)
- Sura 33, vers 35 + 59 (i to oversættelser) (om forholdet mellem mænd og kvinder i islam)
- Den Sidste Pilgrimdfærd, hadith
- Kort uddrag af hadith: ”Ibn Saad”, oversat af Jesper Petersen (Preben Brock Jacobsen: ”Islam i medierne”, Systime, i-bog) (om at slå kvinder)
- Aminah Tønnsen: ”Koranens kvindesyn” (uddrag), 2001, www.aminahtonnsen.dk
- "Fatih Alev: Koranen om kvindens slør" af Fatuh Alev, www.religion.dk
- Musikvideoer om islam ig tildækning af Mona Haydar (Amrican, Hijabi og Dog).
- "Er et forbud mod tørklæder i skolen en god idé?" af Özlem Cekic, Roya Moore, Marco Damgaard og Sherin Khankan, Kristeligt Dagblad
- "Sherin Khankan: Sharia er foreneligt med europæiske samfund" af Sherin Khankan, www.religion.dk
- "Sharia er en muslims hverdag" af Nour Tessie Jørgensen, www.religion.dk
- "Jeg forbereder mig på dommedag med gode intentioner" af  Fatima Al-Saigh, www.religion.dk
- "
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

FOKUSPUNKTER:
- Former for religion: monoteisme, treenigheden, frelsesreligion, trosreligion, universalistisk religion, lineær tidsopfattelse, osv.

- Gudssynet i kristendommen: monoteisme, treenighed, skabergud, omnipresent, omnipotent, omniscient, agape, barmhjertig, kærlig, tilgivende, osv.

- Pagterne:
o I GT (Noa, Abraham, Moses og David)
o I NT (den nye pagt gennem Jesus’ sonoffer – som vi ser i nadveren).

- Jesus som messias:
o Messiasforestillinger: Herrens lidende tjener, messias-kongen, menneskesønnen.
o Messias i jødedommen: ”den salvede” – konge af Davids slægt, menneske, magtfuld, hersker, vinde over overmagten, osv.
o Messias/Kristus i kristendommen: Guds søn, dobbeltnatur, sonoffer, Jesus som den anden Adam, mytisk forbillede, del af treenigheden.
o Kristologisk bue og kristologi

- Skrifter:
o Biblen (skrifterne, tilblivelsen, opfattelsen, osv.)
o Repræsentative tekster (Luther, Paulus, osv.)

- Ritualer i kristendommen: dåb, nadver, bøn, gudstjeneste, osv.

- Myter i kristendommen: fra GT og NT

- Etik og frelse:
o Agape
o Næstekærlighed
o Det dobbelte kærlighedsbud
o Den gyldne regel, lignelser
o Biblicistisk etik vs situationsetik
o Næstekærlighed som individuel pligt eller social forpligtelse.
o Investeringskristendom og provokationskristendom.

- Kristendommens formative periode: jomfru Marias undfangelse, Jesu fødsel, Jesus liv og prædiken, Jesus død og genopstandelse, påsken, pinse (Helligånden), disciplene, urmenigheden, Paulus og hans missionsrejser.

- Vigtige personer i kristendommen: Jomfru Maria, Maria Magdalen, Jesus, disciplene (Peter, Judas, Thomas, Johannes), Paulus, Pontius Pilatus, Ananias, osv.

- De tre kristne hovedretninger: katolicisme, ortodokse kirke og protestantiske kirker.

- Komparativt med jødedommen og islam: problem, løsning og middel i de tre religioner + synet på Abraham og hans betydning.

- Karismatisk kristendom
o Karisma og karismateori
o Religion i det senmoderne
o Pinsebevægelsen
o Hillsong-kirken


PRIMÆRKILDER:
- Første Mosebog kap 9 v 1-17 (pagten mellem Jahve og Noa) (GT)
- Første Mosebog kap 17 (pagten mellem Jahve og Abraham) (GT)
- Anden Mosebog kap 19 + 24 (pagten mellem Jahve og Moses) (GT)
- Lukasevangeliet kapitel 10 vers 25-37 (lignelsen om den barmhjertige samaritaner) (NT)
- Lukasevangeliet kapitel 22, vers 7-20 (den sidste nadver – den nye pagt) (NT)
- Matthæusevangeliet kapitel 4, vers 24-28 (NT)
- Matthæusevangeliet kapitel 5-7 (Bjergprædiken) (NT)
- Matthæusevangeliet kapitel 16, vers 13-20 (Peters bekendelse) (NT)
- Mattæusevangeliet kapitel 25, vers 31-46 (Verdensdommen) (NT)
- Galaterbrevet kapitel 5 (Paulus) (NT)
- Romerbrevet, kap. 5, v. 1-21 (Paulus) (NT)
- Luther om retfærdiggørelse ved tro
- Den apostolske trosbekendelse
- "Den syriske flygtning er ikke min næste" af Marie Krarup, www.kristendom.dk
- "Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste" af Kim Hartzner, www.kristendom.dk
- "Hvem er min næste?" af Jens-Ole Christensen, Kristeligt Dagblad
- "Brevkassesvar: Hvorfor gjorde Jesus De 10 bud sværere at overholde?" af Carsten Korsholm Poulsen, www.kristendom.dk

ØVRIGT MATERIALE:
- The Bible - afsnit 7, 8, 9 og 10
- "LutherLike" - https://www.youtube.com/watch?v=Xaw1aeeTfOw
- Kristendommen basic - https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE
- Teologisk pligtetik - https://www.youtube.com/watch?v=yCTr0QwptFk&t=2s
- Troens træ, JyllandsPosten
- Dokumentar om Hillson
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jødedom

Fokuspunkter:
- Jødedommen generelt: Absolut monoteistisk,
o Frelsesreligion, lovreligion, etnisk/partikulær religion (traditionel jødedom), universalistisk religion (moderne reformerte jøder)
o Lineær tidsopfattelse
o Abraham (stamfar)
o Moses (exodus + Moseloven),

- Helligskrifter i jødedommen:
o TaNaKh (3 dele, ”Biblen”, GT)
o Torah (rulle, må ikke røres)
o Talmud (den mundtlige Torah)

- Pagterne i jødedommen = do-ut-des forhold mellem menneskerne og Jahve
o Noa + regnbuen & Abraham + omskærelsen & Moses + de ti bud/Loven

- Messiasforestillinger i jødedommen
o En stor og mægtig konge, der er 100% menneskelig og som skal befri jøderne fra undertrykkelse og genoprette Israel.
o Er i dag mere en idé end en person.

- Jødisk levevis:
o Buddene (613) (i teksterne og i hverdagen)  - fx spiseregler (kosher)
0 Påklædning – fx paryk, sidekrøller, kippa, bederemme, osv.

- Jødiske ritualer:
o Brit Milah = omskærelsen af jødiske drengebarn på 8. dagen
o Seder måltid (pesach)
o Bar/bat mitzvah = overgangs ritual for jødisk dreng/pige
o Sabbatten: jødernes ugentlige helligdag (lørdag)

- De 4 største jødiske retninger:
o Reformerte, konservative, ortodokse og ultraortodokse (fx hassidiske jøder).


Primærtekster:
- Første Mosebog kapitel 9 (1-17) + 17
- Anden Mosebog kapitel 12, 19 og 24
- Kort uddrag af Haggadah på dansk
- "Dayenu" sang - Seder-sang (https://www.youtube.com/watch?v=8p1pabOX3fc&t=1s)
- "Remeber that we suffered" (https://www.youtube.com/watch?v=iLNa-ocdryY)
- "Syret på den usurede måde" af Heidi Laura, Weekendavisen 2005
- "Moderen bestemmer" af Lene Andersen, www.religion.dk (https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-j%C3%B8dedom/moderen-bestemmer)
- "Imamen og rabbineren: Derfor er omskæringen vigtig for os som forældre" af Sofie Hviid, www.dr.dk, 2015 (https://www.dr.dk/nyheder/indland/imamen-og-rabbineren-derfor-er-omskaering-vigtigt-os-som-foraeldre)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hinduisme (med værklæsning)

FOKUSPUNKTER:
- Generelt om hinduismen: Polyteistisk (33-330.000.000), funktionsguder, pluralistisk, universalistisk og cyklisk tidsopfattelse (yuga’er, mahayuga’er og kalpa’er)
- Guderne: Trimurti: Brahma, Vishnu og Shiva + Ganesha + Saraswati + Parvati + Lakhsmi + Kali + Durga
- Helligskrifter i hinduismen: Shruti (åbenbarede skrifter):Veda-skrifterne, Upanishaderne og Tantra og smriti (menneskeskabte tekster): Mahabharata (herunder Bagavadgita), Ramayana, Purana’erne og Manus lovbog
- Grundforestillinger: Brahman, atman, samsara, reinkarnation, moksha, karma og dharma
- Hinduisme i praksis: de fire livsmål: moskha, dharma, artha (lykke) og kama (begær) (elite vs lægfolks hinduisme = hvad er målet?) + de fire livsaldre (mænd i de øvre kaster)
- Kastesystemet: varna’er og jati’er (Purushahymnen + Manus Lovbog)
- Ritualer og fester: gaveoffer, takoffer, konvivieoffer, puja (hjemme og i templet) (dharsan + prasad), samskara ritualer (overgangsritualer), holi, diwali, osv.
- Bhagavadgita (værklæsning): Krishna og Arjuna + debat om dharma, kaste og frelsesveje (jnana marga, karma marga og bakhti marga), yoga + hinduistiske forestillinger generelt.


MATERIALE:
- Allan Poulsen: ”Hinduismen”, Systime, i-bog, 2023, afsnittene: Introduktion + Atman, karma og samsara + Brahman og moksha + Tre veje til moksha + Etik + De fire livsaldre + De fire livsmål + Yoga
- Allan Poulsen: ”Hinduismen”, Systime, 2012, s. 40-50
- Hanne Kjærgaard: ”Ritualer i hinduismen”, 2005, www.religion.dk
- Hanne Kjærgaard: ”Kastesystemet i hinduismen”, 2005, www.religion.dk
- Louise Meyer: ”Hellige skrifter i hinduismen”, 2005, www.religion.dk
- Esben Andreasen og Søren Korshøj Laursen (redaktører): ”Religionshistoriske hovedværker i uddrag: Bhagavadgita”, Systime


KILDER:
- “Purusha-hymnen”, Rigveda X, 90
- Stephen Huyler: “Meeting God. Elements of Hindu Devotion”. Yale University Press, New Haven/London, 1999 (oversat til dansk: “Puja for Gudinden”)
- "Indien kæmper stadig med det forbudte kastesystem" af Josephine Wiesener, 2016, www.kristeligtdagblad.dk
- Manus Lovbog (10,4-8 + 51-56), Manus Lovbog v. Mikael Aktor / Esben Andreasen, Systime, Aarhus 2008. (Oversættelse fra sanskrit: Mikael Aktor).
- “Bhagavadgita”, kapitel 1, 2, 3, 6, 9, 11, 12 og 18
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Efterlivsforestillinger

Fokuspunkter:

- Eskatologi i religionsfaget
o Eskatologiske myter
o Genrelle begreber: Apokalyptik, eskatologi, millinarisme, utopi og dystopi
o Individualeskatologi og universaleskatologi

- Myteteori:
o Forskellige måder at læse og forstå myter: fundamentalisk, eksistentialistisk, fænomenologisk, sociologisk og historisk-kritisk

- Efterlivsforestillinger i kristendom, islam og hinduisme
o Begravelsesritualer (ritualteori)
o Feltarbejde i kristendommen - kirkegård og begravelse
o Eskatologiske myter


Primærtekster:
- Johannes Åbenbaringen kapitel 21
- Den Apostolske Trosbekendelse
- Sura 1
- Sura 69 (dommedag)
- Bhagavadgita (uddrag af kapitel 2, 4, 6 og 12):
- Bhagavata Purana (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer