Holdet 2024/2g3g ps2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Mads Bregnhøj
Hold 2024/2g3g ps2 (2g3g ps2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 introduktion - metode
Titel 2 mennesket i ekstreme fællesskaber
Titel 3 barndommens fundament
Titel 4 ungdom og senmodernitet
Titel 5 eleven i klasseværelset

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 introduktion - metode

Dette korte introduktionsforløb opgives ikke som selvstændigt forløb, men det faglige indhold og de erhvervede kompetencer indgår i de efterfølgende forløb i skoleåret.

indhold -  metode-ark C-niveau. (lærerkopi) (4 sider) (indeholdende faglige perspektiver på; spørgeskemaer, interviews, laboratorie-eksperimenter og feltstudier, etiske retningslinjer, kritik af undersøgelser)

fokuspunkter: validitet, reliabilitet, generaliserbarhed, rosenthal-effekt, Hawthorne-effekt, kvalitative og kvantitative data.

supplerende stof:

Psykologiens Veje 3.udg (shultz-Larsen, O) (2018) side 56 - etiske retningslinjer

the top 10 myths of psychology; https://www.youtube.com/watch?v=vHhn7z6BA0w (15min)

den mangfoldige psykologi (6 min) : https://www.youtube.com/watch?v=g8TSJpr2z-c&t=3s

samlet sidetal: 5 sider

faglige mål (vurderingskriterier)
- at kunne forholde sig kritisk til psykologiske undersøgelser vha. et metodisk begrebsapparat.
- at have kendskab til etiske retningslinjer
- at kunne skelne mellem videnskabelig psykologi og hverdagspsykologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 mennesket i ekstreme fællesskaber

introduktion: Dette forløb belyser hvordan og hvorfor mennesker under visse omstændigheder, kan påvirkes til at gøre noget de under normale omstændigheder ikke ville gøre. Der er her fokus på socialpsykologiske
perspektiver, men også kognitive, neuropsykologiske og evolutionære perspektiver inddrages til forståelse af menneskers adfærd og tænkning.

temaer: Gruppepsykologiske processer, social indflydelse, normer, konformitet, lydighed, fordomme og stereotyper, holdninger, betydning af miljø og kulturelle normer, mobning og sociale mediers indflydelse på mobning, xenofobi og xenofili

formål:
-at kunne redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden, i form af teorier, begreber og undersøgelser
-formulere konkrete psykologiske problemstillinger i aktuelt stof og -analysere disse vha. relevant psykologisk viden.
-vurdere betydningen af sociale faktorer ift. menneskers tænkning og handling

indhold:
Psykologiens Veje - O.S Larsen - 3.udgave (2018)

kapitel 21
side 375-377 (social psykologi og massehypnose)
side 380-386 (ind og udgrupper, gruppepres og social kontrol, gruppetænkning og gruppepolarisering)
side 391-396 (intergruppekonflikter)
side 396-403 (afsnittet om rolleforventninger, rolle-accept/distance, rolleoplevelse og rolleudførelse - typer af roller)
side 411-414 (holdninger og kognitiv dissonans)

kap 24.

side 470-474 (lydighedens dilemma)
side 474-477 (Zimbardo og virkelighedens fængsel)
side 477-481 (moralsk frakobling)

kap. 22
side 428-429 (kontaktteorien)

kap. 11
side 180-182 (top-down og bottom-up processer)

suppleret med I-bogen "fra celle til selfie" (Ravn & Wolf - 2022 -kap 4.2) social kognition –afsnittet; ”stereotyper, fordomme
og diskrimination” (3 sider)

udklip fra I-bogen psykologiens veje (2023)
kap 29. - xenofobi eller xenofili? (2 sider)


cases/artikler:
"forråelsen ramte også mig" politikken 15/5-2004 (1 side)
"Debat: Antropologi: Uhyggeligt studie i "perkerspotting" politikken 7/6-2008 (2 sider)
Lund, Mette "Mobbere ignorerer moralske standarder" videnskab.dk 10/3-2011 (2 sider)
"kriger-gen lurer i hver tredje mand" videnskab.dk 3/6-2010 (2 sider)
"psykologier kortlægger menneskets mørke personlighedstræk" - det samfundsvidenskabelige fakultet, 17/9-2017 (2 sider)
"Folk med ekstreme holdninger er mindre gode til at udføre komplekse handlinger, ifølge nyt studie" videnskab.dk 26/2-2021 (1 side)


supplerende stof (Cialdini´s hotel-eksperiment): https://acumen.sg/how-to-trigger-positive-behaviour/ (engelsk-sproget artikel) (2 sider)

samlet sideantal: 62 sider

video:
supplerende om Ash´s konformitetsforsøg (https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA) (4min) (fokus på informativ vs normativ konformitet)

Social Conformity - brain games: https://www.youtube.com/watch?v=o8BkzvP19v4 (4 min)

bystandereffekten: https://www.youtube.com/watch?v=OSsPfbup0ac (3 min)

Robers cave: https://www.youtube.com/watch?v=8PRuxMprSDQ (4 min)

kognitiv dissonans: (https://www.youtube.com/watch?v=korGK0yGIDo) (5 min)
uddrag af Poul Martinsen - lydighedens dilemma (mitCFU) (10 min)
.
uddrag af Nüremberg-processen: https://www.youtube.com/watch?v=9tlenyBWs4w (3 min)

FeatureFilm - Stanford Prison experiment (https://www.youtube.com/watch?v=L_LKzEqlPto&t=5s (29min)

"konfrontation" tv2dok, 2006 (43min)

A class divided - Brown eyes Blue eyes experiment (21 min) (https://www.youtube.com/watch?v=MnBqKhGQr-4)

Bobo-Doll eksperimentet (https://www.youtube.com/watch v=dmBqwWlJg8U) (4min)

supplerende videoer ift. evolutionspsykologi:

chimpanze-angreb (https://www.youtube.com/watch?v=a7XuXi3mqYM)
delingsadfærd hos Bonobo-aber (https://www.youtube.com/watchv=sRDc4SCaFLQ)

chokoladeøvelse i kognitiv dissonans
fordoms-bingo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 barndommens fundament

introduktion:
dette forløb giver eleverne indsigt i sund udvikling kontra omsorgssvigt og i forløbet arbejdes der med artikler, undersøgelser og cases. Der undersøges forskellige perspektiver på barnets udvikling med fokus på flere udviklingspsykologiske teorier, herunder bl.a. Erikson, Bowlby, Ainsworth, Harlow og Stern. Som modstykke til teorier om den hensigtsmæssige udvikling er der arbejdet indgående med omsorgssvigt,
resiliensprocesser og mønsterbrud, hvorunder arv, miljø og kønsforskelle er inddraget i diskussionen.

formål:
at redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden, i form af teorier, begreber og undersøgelser
formulere konkrete psykologiske problemstillinger i aktuelt stof og analysere disse vha. relevant psykologisk viden.
vurdere betydningen af kulturelle faktorer ift. menneskers tænkning og handling argumentere fagligt, på en klar og præcis måde

Indhold:

Psykologiens Veje - O.S Larsen 3.udgave (2018)

kapitel 6.
side 75-77 (Erik Erikson)
side 100-106 (John Bowlby og Mary Ainsworth)

kapitel 7.
side 112 (spejlneuroner)

kapitel 8.
side 118-120 (separationsreaktioner og Harlow)
side 120-122 (spædbarnsdepression og hospitalisme)
side 126-129 (Børns reaktioner på omsorgssvigt)
side 130-136 (risiko og resiliens)

kapitel 9. (I-bogs version)
supplerende tekster: "undersøgelse - indlært hjælpeløshed) (1 side)

kapitel 10.
side 160-162 (opdragelsesstile)

I-bogen psykC - M. Riisager (2024)
afsnit 3.3.3-3.3.6 (Daniel Stern) (6 sider)

uddrag: "Donald Winnicott og tilknytning" - afsnit 1.4 "fra celle til selfie" (afsnittene: den gode-nok-mor, et falske selv, holding) (2 sider)

"hvad er omsorgssvigt" : http://neft.dk/omsorgssvigt.htm (1 side)
"forsvarsmekanismer" : http://neft.dk/forsvarsmekanismer.htm (1 side)
(uddrag; fortrængning, forskydning, benægtelse, eskapisme)

Søgaard. U. - forskning om mønsterbrud (2002) side 64-67

cases/artikler:
små cases til Eriksons teori (1 side)
"Lene og Tanja" fra I-bogen psykologiens veje (1 side)
"eksempler på typer af omsorgssvigt" (0,5 side)
Romantiske stilarter i unge parforhold - forskningsnyt fra psykologi nr.8 -2007 (2 sider)
Leg påvirker og udvikler hjernen - Dion Sommer, Magasinet P - 22/8-2015 (1 side)
"kan adoption hjælpe de glemte børn" Mogens Nygaard christoffersen, 8/12-2008 information (2 sider)
lærerkopi om de indre arbejdsmodeller (1 side)

supplerende stof:
abstract fra videnskabelig artikel "Does infant carrying promote attachment" (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2245751/) (0,5 side)

samlet sideantal: 50 sider

video: eleverne har holdt mindre oplæg for hinanden om følgende videoklip

Konrad Lorenz: https://www.youtube.com/watch?v=IysBMqaSAC8 (10 min)
Mary Ainsworth: https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU (3 min)
Harry Harlow: https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I (5min)
Rene Spitz: https://www.youtube.com/watch?v=8O5jynza2n4 (5min)
om at være i plejefamilie: https://www.youtube.com/watch?v=y9pA2ZFDDMM (5min)
"brains Journey to resilience: https://www.youtube.com/watch?v=HJvDrT6N-mw (7min)
"ansigtsgenkendelse": https://www.youtube.com/watch?v=05pTztjg5jA (4 min)
"udvikling af moral" https://www.youtube.com/watch?v=HBW5vdhr_PA (5min)
"adfærdsregulering" https://www.youtube.com/watch?v=7FC4qRD1vn8 (2min)
"indkøbsvogn undersøgelse": https://www.youtube.com/watch?v=k-rWB1jOt9s (2 min)
"Piaget´s 3 bjerge": https://www.youtube.com/watch?v=mcqAWzW4DfQ (2 min)
"placer politimanden": https://www.youtube.com/watch?v=nCeM8RmwBEw (2 min)
"theory of mind" https://www.youtube.com/watch?v=41jSdOQQpv0 (5 min)
"jalousi" https://www.youtube.com/watch?v=7tKZB2k14iY (3 min)



fra MitCFU:
"Mors lille dreng -tv2 (2008)" - afsnit 1. + uddrag af ham som barn og teenager (60 min)
Lisbeth Zornig - min barndom i helvede -dr1 (2012) (60min)
"Sådan udvikler du dit barns hjerne bedst" dr2 (2012) (inkl. still-face eksperimentet) (30min)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 ungdom og senmodernitet

Introduktion: Dette forløb tager udgangspunkt i ungdomsperioden i psykologisk optik. Der er her fokuseret særligt på de udfordringer unge kan møde vedr. identitetsdannelse, præstationspres og risikoadfærd i det senmoderne/digitale samfund. Der er arbejdet indgående med unges udvikling universelt og under givne livsomstændigheder. Her er fokuseret på normal udvikling samt perspektiver ift. uhensigtsmæssige udviklingslinjer herunder udvikling af stress og depression samt sociale mediers indflydelse herpå.
Perspektiver på stress og sårbarhed er belyst hvorunder personlighedsmæssige forskelle er inddraget. Slutteligt er der forsøgt at belyse hvordan unge kan imødekomme stress, hvilket forhåbentligt har givet eleverne et mere afslappet forholde til ungdomsliv og uddannelse.

formål:
at demonstrere bredt kendskab til fagets stofområder
redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af teorier, begreber og undersøgelser og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
vurdere betydningen af kulturelle faktorer ift. menneskets tænkning og handlinger.
argumentere fagligt på en klar og præcis måde.

Indhold:
Psykologiens Veje - O.S Larsen - 3.udgave (2018)

kapitel 19.

side 321-328 (Ziehe og Bourdieu)
side 328-336 (Erikson, Giddens og Gergen)
side 338-344 (selvrealisering og ansvarspres, unge i konkurrencestaten, tre socialkarakterer)

kapitel 18.
side 310-312 (Big 5 og den forsigtige og risikovillige type)
315- 316 (neuropsykologisk perspektiv på personligheden)

kapitel 23.
side 439-448 (akut og kronisk stress, indre og ydre faktorer)
side 455-457 (coping)

I-bogen "fra celle til selfie" - Ravn, F & Wolf, T (2024)
afsnit 3.1 - Den narcissistiske socialisationstype (7 sider)

psyk C, Riisager, M (2021) s. 163 "undersøgelse i færdselsuheld blandt unge bilister" (fokus på unges risikoadfærd)

artiker/cases:
"selviscenesættelse i en digital verden" 11/7-2017 - om Goffmann og Meyrowitz (1 side) (https://iderummet.dk/selviscenesaettelse/)

"Nu kommer en ny generation - her er ifølge eksperter de ting, der vil kendetegne den, Ahmad Youssef, Rahf. tv2 5/1-2025 (3 sider)

"overdrevent Facebook-brug kobles til narcissisme" videnskab.dk 5/8-2018 (1 side)

"psyken og facebook-venner" af Sommer.D, Magasinet P, 16/4-2016 (1 side)

"Hvad kan man gøre når humøret er dårligt?" forskningsnyt nr 17. 2006  (2 sider)

Snapchat, Instagram, karakterer og udseende presser unge i hverdagen. Søndergaard, A, Politiken 29/6-2020 (3 sider)

"De unges sabbatår er en gevinst i et stressramt samfund" Richter, L. information.dk 6/8-2018 (2 sider)

"selfiekulturen truer unges selv", Pilgaard Christensen, C. Kristeligt dagblad 20/2-2016 (2 sider)

"Ny forskning; Unge vil have fællesskaber, faste rammer og facebook" fra dansk ungdoms fællesråd, 23/5-2017 (2 sider)

supplerende stof:
model over Eriksons 4 identitetsstatusser (1 side)
model over Gergens; identitet som "samhandlinger" (1 side) fra psyk C, M. Riisager (2021) s. 153
Model over Visintainers rotteforsøg i stress (1 side)
stress-statistikker fra den nationale sundhedsprofil

samlet sidetal: 70 sider

video:

forbrugersamfundet - Svend Brinkmann (https://www.youtube.com/watch?v=QEeW1GU8CSo) (20min)

fra MitCFU:
"Her kommer eliten" afsnit 1 og 3- dr1 (2008) (60 min)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 eleven i klasseværelset

introduktion: Dette forløb tager udgangspunkt i de psykologiske problematikker som eleverne oplever i klasseværelset. Der er her arbejdet med forskellige teorier og undersøgelser om sociale, kulturelle, kognitive og digitale forholds betydning for læring, motivation og hukommelse.
opmærksomhedsprocesser er inddraget som supplement, til forståelse af de problemer eleverne oplever vedr. fastholdelse af læring og brug af mobiltelefoner i undervisningen.

store dele af forløbet har eleverne undersøgt deres egen psykologiske problemstilling inden for temaer, som de efterfølgende har fremlagt i mindre grupper.

formål:
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag.
- at kunne vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- at kunne argumentere præcist med et fagligt begrebsapparat

indhold:
Psykologiens Veje - O.S. Larsen - 3.udgave (2018)

kap 9.
side 152-154 (social kognitiv læringsteori - self-efficacy)

kap. 11
side 176-179 (opmærksomhed)
side 189-195 (eksplicit og implicit hukommelse) + suppleret med Bartlett - åndernes krig

kap.13
side 224-238 (bl.a. Watson, Skinner, Bandura, Piaget og Vygotsky)

"Fra celle til selfie" - I-bog (F. Ravn og T.Wolf -2024)
afsnit 6.3 - "at fremme læring" og "forhindringer mod læring" (10 sider)

Temaer til psykologi - grundbog til c-niveau, S. Pedersen, C. (2024) kap 3. afsnit; "samvittighedsfuldhed) (1 side)

lærerkopi: Læringsstile af Dunn & Dunn - efter Billesø og Baltzer (2006) (2 sider)

PsykC - M.Riisager (2024)
kapitel 4 afsnit 4.4 (motivation - self-determination theory) (2 sider)

Gyldendals idrætspsykologi (2008)
kap 11. afsnit:
Hvad er coaching (2 sider)
coaching og læring (Kolbs læringscirkel) (1 side)

artikler/cases:
"selvdisciplin er vigtigere for unges uddannelse end intelligensen" - forskningsnyt fra psykologi (2006) (2 sider)

"I-pad i undervisningen øger børns indlæring markant" Bennike, C. Information.dk (13/5-2015) (2 sider)

"på facebook under forelæsningen" Starrfelt, R. magasinet P, (17/3-2018) (1 side)

"kan ros for at være intelligent være skadeligt?" - forskningsnyt- J.Hannibal (2010) (3 sider)

"Mangel på søvn ødelægger teenagehjerner" videnskab.dk 10/10-2011 (0,5 Sider)

"Hvad sker der når man stener? Wojcik, J. Videnskab.dk 28/7-2013 ) (1 side)

"10 minutters motion om dagen hjælper hukommelsen" videnskab.dk 25/9-2018 (0,5 side)

"John Hatties teori om feedbackformer": https://emu.dk/grundskole/ledelse/evaluering-og-feedback/feedback-som-paedagogisk-vaerktoej (1 side) knyttet an til ingen feedback, dømmende feedback, korrigerende feedback og coachende feedback

supplerende stof:
Flow-modellen af Csikczenmihalyi
energi-driks effekter på kognitiv performance (sammenkogt fra følgende: https://www.neuronsinc.com/insights/energy-drinks-its-all-in-your-head)  

samlet sidetal: 59 sider

video:

klassisk betingning: Watson´s lille Albert: https://www.youtube.com/watch?v=FMnhyGozLyE (3 min)

operant betingning: Skinner-box (https://www.youtube.com/watch?v=MOgowRy2WC0) (1min)

model-indlæring: Bandura: (https://www.youtube.com/watch?v=dmBqwWlJg8U) (3 min)

skumfidus-forsøget: https://www.youtube.com/watch?v=Yo4WF3cSd9Q (4min) + kritik af forsøget (https://www.youtube.com/watch?v=2xMgHKxukr0) (5 min)

selektiv opmærksomhedstests:
den dansende gorilla (https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo) (1 min)
Whodunnit: (https://www.youtube.com/watch?v=LRFMuGBP15U) (3 min)

fra mitCFU:
"Pisk eller gulerod - afsnit 1 og 2 (50 min)

supplerende stof:
psykologiens veje (2018)
kap 15.
side 259-263 og 265-269 (om intelligensforskning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer