Holdet 2024/2g3gfi2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Sidsel Katrine Toft Christensen
Hold 2024/2g3gfi2 (2gh3g fi2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er filosofi? Intro til filosofi
Titel 2 Etik: Hvordan bør jeg handle?
Titel 3 Teoretisk filosofi: Hvad er et menneske?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er filosofi? Intro til filosofi

Hvad er filosofi? Et introduktionsforløb til filosofiens grunddiscipliner

Formålet med forløbet er at introducere filosofiens hovedområder. Med udgangspunkt i korte tekstuddrag og øvelser analyserer vi os frem til filosofiens store spørgsmål om erkendelsens grundlag, spørgsmålet om sand viden, viljens frihed og om hvad der er moralsk, politisk og kunstnerisk værdifuldt. Tekstuddragene introducerer følgende filosofiske discipliner: Erkendelsesteori, livsfilosofi, videnskabsteori, etik, æstetik, metafysik, sprogfilosofi og politisk filosofi.

Ud fra ”De filosofiske discipliner” (Beskrivelse udarbejdet på grundlag af Undervisningsvejledningen) og Klausens ”Filosofiens metoder” starter vi med at definere begrebet filosofi og skelnen med praktisk og teoretisk filosofi. Dernæst præsenteres SENATMETODEN og argumentationsteori  som metode.

Ved forløbets udgang gennemgår vi Platons Hulelignelse og afrunder dermed forløbet med den ældste filosofi.

Ved forløbets afslutning forventes I at kunne følgende:

- genkende og redegøre for filosofiske problemstillinger
- demonstrere viden om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund og natur, inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi  
- udvise elementært kendskab til argumentationsteori
- udvise evne til at håndtere begrebslige definitioner og distinktioner


Lektionens filosofiske undren: Eleverne fremlægger på skift i starten af lektionen en filosofisk case fra deres hverdag.

Kernestof:
Nagel s. 16-17: (af) Hvordan kan man vide noget?
Nagel s. 99-100: (af) Livets mening
Nagel s. 65: (af) Rigtigt og forkert
Nietzsche: (af) Afgudernes ragnarok (1888/1993) s. 84-85
Hobbes: (af) Leviathan (1651/2008) s. 143-144
Nagel s. 53-54: (af) Viljens frihed
Carl Sagan: Der bor en ildsprudende drage... (Skouvig s. 25-26)
Platon: Hulelignelsen (Erk s. 18-21 li. 1-230)
Perspektivering til Iris Murdochs anvendelse af Platons platonisme og begrebet selvforglemmelse.  

(alle teksterne er samlet i kompendiet)

Supplerende tekster og filmklip
- The Cave: An Adaptation of Plato's Allegory in Clay
http://learning.blogs.nytimes.com/2014/10/22/text-to-text-platos-allegory-of-the-cave-and-in-the-cave-philosophy-and-addiction/?_r=0
- The Matrix” to Plato’s allegory of the cave:
http://learning.blogs.nytimes.com/2014/10/22/text-to-text-platos-allegory-of-the-cave-and-in-the-cave-philosophy-and-addiction/?_r=0
- Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen: "Den klassiske logik - Syllogismelæren" (s.24-25) fra "Refleksion" (2017)  
- Søren Harnow Klaussen: ”Filosofiens metoder” (s. 17-20) fra ”Filosofiens Grunddiscipliner ”(2000)
"De filosofiske discipliner"  (Beskrivelse udarbejdet på grundlag af Undervisningsvejledningen)
- Jimmy Zander Hansen: "Eksistens og Ansvar" kap. 2. "Om at argumentere" (s. 20-27) + "Platons idélære" (s.31-35), København, 1998  

Forkortelser:
Nagel: Thomas Nagel: Hvad er meningen med det hele? ((1991)
Skouvig: Anders Skouvig: Viden og vished (2003)
Rensch: Bent Rensch: Ret og magt. Retsfilosofi mellem etik og politik (1997)
Erk: Keld B. Jessen: Erkendelse og virkelighed (1993)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Etik: Hvordan bør jeg handle?

Forløbet beskæftiger sig med grundlæggende normative positioner og deres betydning for den enkeltes moral og for samfundsmoralen. Der afsluttes med et fokus på et selvstændigt casearbejde og Hannah Arendts teori om ondskab og de strategier som skubber den moralske tænkning ud på et sidespor.

Vi afslutter også etikforløbet med et filosofisk foredrag på Folkeuniversitetet af Benjamin Boysen. dr.phil., SDU, om Sartres eksistentialisme. Foredraget tager udgangspunkt i Sartres ”Eksistentialisme er humanisme” (1946) samt den eksistentialistiske roman, Kvalme (1938).


Forløbets faglige mål (jf. læreplanen):

I skal kunne:

- genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger
- redegøre for vigtige traditionelle løsningsforslag til givne filosofiske problemer
- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af
klassisk eller hverdagsagtig karakter
-opnå elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid.
-Arbejdsformer hvor I på egen hånd skal finde, analysere og diskutere supplerende filosofiske tekster eller andet materiale med filosofisk indhold.


Kernetekster:  
Jeremy Bentham: En indføring i principperne for moral og lovgivning (uddrag)
(Troelsen s. 40-44, Kap 1 §§ 1-6, 10-11, Kap 4 §§ 1-6)  
Immanuel Kant: Grundlæggelse af moralens metafysik (Troelsen s. 47-53)
Hannah Arendt: "Af tænkningen og moralske overvejelser" i "Eksistens og religion - tænkningen mellem tradition og modernitet". 2010/1971 (uddrag fra s.107-136)
Jean Paul Sartre: Uddrag fra "Eksistentialisme er humanisme" (1946), tekst fra Niels Arne Nielsen "Frihed og ansvar", 1990, s. 28-33 (uddrag)

Supplerende stof:
Larsen, Thomas Falk: "Refleksion. Grundbog i filosofi" (2017): s 48-110,
Troelsen, Bjarne: "Moralen og dens begrundelse" (1995): Introduktioner i Troelsen s. 39, 44-45, 61-62
Christian F. Rostbøll: " Hannah Arendt", 2010 Jurist- og Økonomiforbundets forlag (s. 15-16)
Jimmy Zander Hagen: "Eksistens og ansvar" (1998) s.  68-73: Nytte-etik, s. 64-68: Det kategoriske imperativ, s. 73-76: De suveræne livsytringer, s. 140-145


CASES gennemgået i undervisningen:
Flygtningekrisen, Lisbeth Zornig dømt som menneskesmugler,  Debat i Deadline mellem Krarup og Zornig https://www.youtube.com/watch?v=GYMnhc6JggM&t=2s (i gennemgangen af Løgstrup)                                                        
Scener fra 'The Road' (John Hillcoat, 2009) + uddrag fra romanen "The Road" af Cormac McCarthy (introduktion til forløbet). Tidsindstillinger for viste klip: 23.00-28.00, 39.00-42.00, 59.49-1.03 og 1.19-1.24
Scene fra 'Antichrist' (Lars von Trier, 2009) og et klip fra Paradise Hotel (spørgsmålet om kvalitet/kvantitet i forhold til gennemgangen af hedonisme - præsentation af Mill ud fra læreroplæg)
Prioritering i sundhedsvæsenet:  https://www.tvmidtvest.dk/artikel/etisk-raad-uretfaerdig-forskelsbehandling-i-sundhedsvaesenet ( i gennemgangen af Bentham)
https://www.dr.dk/tv/se/adam-eva/adam-eva-2/adam-eva-utroskab-2 ( i gennemgangen af Kant)
Corona og prisen på et liv - Peter Singer artikel fra Information:file:///C:/Users/stc.cb/Downloads/CASE%20Corona%20i%20et%20filosofisk%20perspektiv%20SINGER%20(1)%20(1).pdf  

Individuelle og selvvalgte cases (fremlæggelse og aflevering som lydfil - se efterfølgende opgavebeskrivelse): Abort, overvågning, hvor meget er et liv værd?, aktiv dødshjælp, retspsykiatri, tvangsbehandling,  samtykkelovgivning, corona og begrundelser for at gå i krig.  

Beskrivelse af afsluttende caseprojekt etikforløbet: Som afslutning på etik-forløbet skal I ud fra et selvvalgt tema undersøge hvordan vi "bør handle". Ud fra forskellige filosoffer skal I analysere og diskutere primærteksterne og undersøge hvad jeres filosoffer siger om den etiske handling. Jeres arbejde skal munde ud i en reflekteret fremlæggelse af jeres analyser og diskussioner. I jeres fremlæggelse skal I præsentere teksterne ud fra SENAT-metoden og diskutere spørgsmålet: Hvordan bør vi handle? Ud over analysen af primærtekstens tema skal I også inddrage andet materiale som kan belyse jeres filosofiske tema mere generelt. Et eksempel kunne være en aktuel case. Her må I tænke kritisk og kreativt!! Casen skal I bruge til at diskutere (og problematisere) jeres filosoffer og deres bud på hvordan vi bør handle.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16,47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Teoretisk filosofi: Hvad er et menneske?

I dette forløb arbejder vi med forskellige menneskesyn belyst via filosofiens grundlæggende filosofiske positioner. Forløbet tager udgangspunkt i teoretisk filosofi og disciplinerne metafysik, erkendelsesteori og videnskabsteori. Ud fra forskellige teorier undersøger vi spørgsmålet "Hvad er et menneske?" Vi fokuserer på hvad de følgende positioner siger om det at være et menneske: den første teori er det dualistiske msk-syn, dernæst det transhumanistiske (Homo deus), det naturalistiske (Homo sapiens), det eksistentialistiske og til sidst Hartmut Rosas kritiske tænkning og beskrivelsen af menneskelivet som vekselvirkning mellem det ukontrollerbare og det kontrollerbare.   
      
I forløbet undersøger vi også de problemstillinger som teorierne opstiller - eksempelvis Descartes' solipsisme og forkastelse af omverdenen og spørgsmålet om menneskets frie vilje. Forløbet afsluttes med en diskussion om fremtidens menneske ud fra filmen "Her" (instrueret af Spike Jones, 2013), og der trækkes tråde tilbage til forløbet om etik.

Hvad skal I have kendskab til ved forløbets afslutning?

- demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers
idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
- demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
- forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
- skelne mellem forskellige vidensformer, sådan som de gør sig gældende på tværs af og
inden for de forskellige fag og videnskabsområder
- en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid.


Kerne/primærtekster:
Følgende uddrag fra "Kampen om mennesket. Forskellige menneskebilleder og deres grænsestrid" af David Budtz Pedersen, Finn Collin og Frederik Stjernfeldt, er anvendt (læses som primærtekst pga. sværhedsgraden): Kap. 8: Homo deus: s. 249-251, 265-269.
Descartes: Metafysiske meditationer. Anden meditation s. 17-20 fra ”Fire Menneskesyn” af Holm (teksten er udleveret som kopi)
Søren Kierkegaard: uddrag fra "Enten-Eller", samlede værker bd. 3, 1962, s. 149-152 og uddrag fra s. 232-233, original (1843)
Søren Kierkegaard: uddrag fra "Forførerens dagbog" (1843), fra "Refleksion" af Larsen og Rasmussen, s. 182-183
Friedrich Nietzsche: uddrag fra ”Afgudernes ragnarok – eller hvordan man filosoferer med hammeren”(2014), 8.oplæg, uddrag s. 36-48
Carl Sagan: Der bor en ildsprudende drage... (Skouvig s. 25-26). "Genlæsning" fra introforløbet til belysning af spørgsmålet: Hvad er viden?
Hartmut Rosa: uddrag fra "Det ukontrollerbare"(2020) - uddrag fra s. 7-13 + s. 36-39
Simone De Beauvoir: Uddrag fra ”Det andet køn” fra kapitlet ”Det andet køn” l. 1- 115
Albert Camus: Uddrag fra ”Albert Camus: Sisyfos-myten (1942). Oversat af Helga Vang Lauridsen. Gyldendal, 1992.” (2020), s. 32-33 og s. 36-37.  


Sekundærlitteratur:
Følgende sidetal er anvendt fra: "Teknologi og filosofi 2" af Mikkel Guldhammer Sparsø, Systime, 2021: s. 99-102, s. 134-139
Kapitel 8 "Erkendelsesteori", s. 220-235, fra "Refleksion" (2017) af Larsen og Rasmussen  
Kapitlet "Eksistentialisme" s. 160-177 i "Refleksion" (2017) af Larsen og Rasmussen  
"Det naturalistiske menneskesyn" s. 25-27, s. 51-55, fra ”Fire Menneskesyn” af Holm (teksten er udleveret som kopi)
”Blik for køn” af Ditte Champion, s. 17-22 (2017)
Albert Camus: fra "Sisyfos-myten" (1942). Oversat af Helga Vang Lauridsen. Gyldendal, 1992.” (2020), s. 32-33 og s. 36-37.    



Cases:
Filmen "HER" af Spike Jones
Artiklen "Hvorfor finde sig i at blive gammel" fra Kristeligt Dagblad d. 20. november 2017 om transhumanisme
5 min fra SKAM om Isak afsnit 5 sæson 3 (i gennemgangen af Kierkegaards stadieteori)
Udvalgte scener fra filmen "The Matrix" (gennemgangen af Descartes) + CASEN https://www.dr.dk/radio/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-14 (om spiseforstyrrelser og Descartes)
Case: Kærlighed og Kierkegaard: https://www.dr.dk/radio/p1/kierkegaard-pa-egen-krop/kierkegaard-pa-egen-krop-4-5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer