Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Ole Nisbeth
|
Hold
|
2024/2g3g id (2g3g id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Træningsprojekt/opv.tilmusik/funktionel træning
Vi arbejder med træningsprojekt.
Der testes for kondition (bib) og muskeludholdenhed (mave) og muskelstyrke (arm) - Elever sættes til at træne og skal lave træningslogbog som lektier.
Der testes igen efter 8 uger og der laves en træningsrapport.
Vi arbejder med opvarmningsprogram til musik.
Der arbejdes med de 6 elementer som indgår.
Der aflyttes musik som passer til bevægelsen og der lægges vægt på det store 1.slag som betydningsfuldt for at musik og bevægelse passer sammen.
Udfra lærerinduceret gennemgang med musik og bevægelser - laver elevernes grupper af 4 eller 3, som designer og formidler opvarmningsprogram med feedback. Det designes sådan at der laves et opvarmningsprogram, og dernæst arbejdes med funktionel træning.
Der arbejdes med det musiske i opvarmningsprogrammet; men også det fysiologiske med opvarmningens effekt på kroppen.
Der sluttes af med en drejebog som aflevering.
Vi arbejder med funktionel træning.
Der arbejdes med muskellære teoretisk. Både med muskelarbejde - dynamisk og statisk - men også muskelfiberanatomi (både muskelfibertype, men hvad muskler hedder på dansk og latin)
Vi arbejder med begrebet WOD - og forskellige WOD`s.
EMOTM - every minut on the minut - og Ladder : stigeprincip - og suddan death, som bruges som forløbsprøve i funktionel træning.
Vi arbejder med specifikke øvelser (udfra at målgruppen er unge) - og arbejder teknisk med bevægelserne og belastning ift gennemførelse af en WOD.
Vi arbejder med - boxjump, AB-roller, Ropeslam, Russian Twist, Atomic Situps, Wall Ball, Medicinball throw, tire flip, Kettlebell, swing, round the head, balance etc etc .....
Eleverne udarbejder drejebog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Boldbasis (kaosbold) og idrætsspykologi om teams
Boldbasis. Der arbejdes udfra boldbasisdokument for kaosbold. Der arbejdes med spilhjulet og der arbejdes med flow udfra forskellige boldspil som lærerformidles med fokus - Dirigenten/stjæle haler og Nørreport med fokus på at se op samtidig med dribling. Madrasbold med samarbejde - ringbold med både bredde og dybde - Stjæle kegler med nivellering af holdenes faglighed - Jokerball med analyse og strategi - eleverne arbejder med at konstruere et boldspil som formidles og justeres af spilhjulet ift flow. Der laves drejebog .... der læses dokument om "holdet / team" med faser og forskellige teams ...
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ultimate/anaerob-aerob arb. og lanciers m. histori
Vi arbejder med Ultimate - kaste/gribe øvelser med pincet - pandekage - og i kast med baghånd - hammerkast og forhånd. Vi arbejder med Indløb udfra en V-cut - vi arbejder med V-cut og modtagelse udfra et modløb - vi arbejder med Stack.
Vi spiller med spilbetingelser - der skal være både baghånd og hammerkast inden der kan scores osv osv
Vi arbejder med sportens fairness, som ligger i Ultimate.
Vi arbejder med anaerob og aerobt arbejde og kobler det til Ultimate.
Vi har forløbsprøve og der laves drejebog
Vi arbejder også med Les Lanciers og dansens historie.
Vi arbejder med de forskellige ture og dansens basistrin og forskellighed.
Vi kobler historien om lanciers på dansen.
Vi har forløbsprøve og der laves drejebog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pickleball
Vi arbejder med regler, basis tællesystem, greb på battet, dinke-dinke, Serv - servereturnering - Flugtninger - 3. ball - shot- drop - Lob og drop.
Med slagserier : dinke - dinke - dinke; Serv - returnering - drop - flugtninger som serie, serv - returnering - drop - dink - dink - dink; dink/dink/dink - lob og drop. - og spil
Vi arbejder med anatomi - de største led og bevægelseslære udfra eget lille designet "kompendium" - hentet fra C det er idræt.
der laves drejebog
3g eleverne skriver SOP i 2 uger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65422880497",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65422880497",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65422880497"
}