Holdet 2024/ 2g3g de2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Loa Schmidt
Hold 2024/ 2g3g de2 (2g3g de2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 kommunikationsdesign - reklame
Titel 2 stilhistorie
Titel 3 produktdesign og metode
Titel 4 tiny house

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 kommunikationsdesign - reklame

Eleverne er blevet præsenteret for kommunikationsdesign. Forløbet har haft særlig fokus på grafiske virkemidler, men de er også blevet præsenteret for andre aspekter at kommunikationsdesign. Særligt har vi arbejder med målgrupper - kvantitativ og kvalitativ - minervamodel og manden i midten
kommunikationsanalyse - lasswells kommunikationsmodel
AIDA-modellen

Grafiske virkemidler:
Tekst – typografi – tekststørrelse – layout
Farver – farvernes samspil  blikfang – følelse
Komposition – hvordan ledes vi gennem informationerne
Illustration – tegning – foto - format - beskæring - motiv - synsvinkel

læst:
Design b, Slot kristensen mfl: s 38-48 og del 2 kap 1 og 2 (s. 99-148)
dokumentar skriften på væggen
se også ppt og kompendie i lectio

Opgave
Forløb til kommunikationsdesign - Reklame til produkt
Forløbets overordnede område er kommunikationsdesign
Forløbets formål er at lære jer noget om grafiske virkemidler, målgruppe, kommunikation
Forløbets produkt er at udarbejde en reklame til et selvvalgt produkt – slutresultatet skal være en plakat af en slags.
Undervejs vil I blive præsenteret for nogle teorinedslag, som kommer til at virke som en slags benspænd for jeres produkt - Dette kommer til at betyde, at I bliver tvunget til gentagende gange at tage stilling til jeres proces og jeres design.
I må selv vælge hvilket produkt, I vil arbejde med. Det kan være alt fra vaskepulver, biler, lamper, ketchup eller brætspil. Kun fantasien sætter grænser - Jeg vil anbefale jeres ikke at vælge et produkt, hvor I selv er kernekøberen.

Overvejelser af jeres Virkemidler
Illustration
Overvej illustrationen/illustrationerne i jeres reklameoplæg
■ Er det den stemning som I gerne vil skabe?
■ Er motivet sigende for jeres produkt?
■ Er motivet fængende for jeres målgruppe?
■ Fortæller den en tydelig og nemt aflæselig historie?
■ Er det hensigtsmæssigt det valg I har taget i forhold til foto >< tegning?
– Ville det kunne give et andet udtryk hvis I ændrede fra det ene til det andet – eller evt blandede
Komposition
Overvej kompositionen i jeres reklameoplæg
■ Prøv at eksperimenter med flere lag (forgrund mellemgrund og baggrund)
■ Prøv at arbejde med de gyldne linjer/snit og/eller midterakserne som fokusområder.
– Gem meget gerne de forskellige muligheder
■ Er jeres reklame dynamisk eller statisk? Og Hvorfor er den det?
■ Eksperimenter med format og beskæring
■ Overvej om I gør brug af nogle af gestaltlovene eller om de ville styrke jeres reklame i forhold til sammenhæng og læsevenlighed
Farver
Overvej farvebrugen i jeres reklameoplæg
■ Prøv at eksperimenter med jeres farver
■ Overvej hvordan I med farverne kan manipulere blikket det rigtige sted hen
■ Hvilke farvekontraster bruger I?
■ Arbejder I med harmoniske eller kontrasterende farver? Og Hvorfor?
Skrift
■ Overvej brugen af tekst i jeres projekt
■ Har I brugt en hensigtsmæssig skrifttype? – hænger det sammen med det - prøv at indsætte andre typer
■ Overvej layoutet i jeres reklame
■ Hvordan er teksthierarkiet i reklamen?
– hvilke tekstdele består den af og hvilke er vigtigst
– får vi informationerne i den rigtige rækkefølge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 stilhistorie

I dette forløb har vi arbejdet med stilperioderne fra den industrielle revolution til årtusindeskiftet. De har arbejdet i grupper om hver deres område

opgave:
· Beskriv baggrunden for periodens opståen. Ideologier – kulturhistorisk – historisk – teknologihistorisk osv  
· Beskriv periodens kendetegn i forhold til formsprog, geometrier, særlige kendetegn og inddrag visuelle eksempler på dette i jeres ppt
· Vælg en arkitekt/designer/kunstner som var fremme i perioden, og beskriv hvilke tendenser, retninger og strømninger (økonomi, verdenssyn, tidens filosofi) vedkommende arbejdede ud fra.
· Vælg et værk (design/arkitektur), som beskriver periodens formsprog og analyser dette ud fra analysearkene – i oplægget skal vi kun høre det vigtigste
Udarbejd et lille produkt, der kan fungere som eksempel på stilperioden – det kan sagtens bare være i skitseform – feks hvordan ser en stol ud i denne periode

læst:
lærerudformet noteark (ligger på onenote)
deisgn gennem 200 år af ida engholm s. 13-150 og 185-213
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 produktdesign og metode

I dette forløb er eleverne blevet introduceret til designtænkning
Istedet for at designe ud fra at HVAD, designes ud fra et HVORFOR. PÅ den måde flyttes fokus fra genstanden til et reelt behov.
Eleverne har fået en grundig gennemgang af designprocesmodellen 4c med nedslag på forskellige metoder. desuden har vi talt og arbejdet med at arbejde i åbent og lukket modus.
gennemgåede metoder i de forskellige faser.
Indsamle:
- observation
- interview
- desk research
Forstå:
- gruppering
- moodboard
- persona
udtænke og udvikle
- tinkering
- Mindmap
- Ide -KU
- idekvalificering
Skabe
- prototyper/rapid prototyping
- storyboard
- konceptbeskrivelse
- specifikationer/materialekendskab




Læst:
lærerproduceret ppt (se onenote eller lectio)
john Cleese - how to be creative https://www.youtube.com/watch?v=Pb5oIIPO62g
Designskolen Kolding (2021): Design - metoder til proces 4c+2c
Designskolen Kolding (2021): introduktion og projektramme s. 21-29 og 47-71
Ida engholm 2001: design gennem 200 år s. 176- 191 (om designanalyse, designellipsen og analyse af produktdesign)

Projekt/øvelser
eleverne har arbejdet med et mulighedsrum der hed: Hvordan kan vi designe et produkt til skolen (Kontekst) der indbyder til afstresning og velvære(formål/behov) i dagligdagen for skolens elever(Målgrupper)?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 tiny house

Eleverne har arbejdet med arkitektur med fokus på tiny houses
Vi har arbejdet med hvad et tiny house er. Ideologierne bag bevægelsen

opgaven:
· Udarbejd plantegning, facadetegning (opstalt) og model til et lille hus max 28 m2, som opfylder krav i Tiny House bevægelsen: størrelse, fuldtidsbeboelse og bæredygtighed
· Både form og funktion skal indgå i overvejelserne.
Vælg 1 af 3 mulige placeringer til huset: skov, strand eller by. Valg af placering hænger tæt sammen med bygherrens krav og værdier i relation til Tiny House.
Der stilles krav om at der skal være minimum 1 nedslag i hver fase i designprocessen(c4)

tekst:
lærerproduceret ppt (se lectio eller onenote)
design b (ed. bla Rikke Slot Kristensen og Pernille Nørgaard m.fl.) del 4 om arkitektur kap. 1 og 3 s. 199-213 og 229-235
Ida engholm 2001: design gennem 200 år Analyseellipsen - arkitektur: side 209-212
Artikel - livet bliver større på 40 kvadratmeter
Artikel - ude i de svenske skove forbereder de sig på systemkollaps¨

Set:
friland: thomas og thea det lille hus: https://www.youtube.com/watch?v=nmCt8Un7kXE
Friland: thomas og thea - træhus: https://www.youtube.com/watch?v=MngpoFJHu_I
What I hate about my tiny house: https://www.youtube.com/watch?v=n7G7p1MPWlM&t=107s
Et tiny house tilpasse europæiske byggeregler: https://www.youtube.com/watch?v=-ky_Kc8zdgA&t=91s
uddrag af youtube serie - Living big in a tiny house
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer