Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Tina Lund
|
Hold
|
2024/2g3g de3 (2g3g de3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til faget - proces og værktøjskasse
I dette korte introduktionsforløb vil vi undersøge hvad design er (kort om de tre fagområder: kommunikationsdesign, Produktdesign, Arkitektur/fysiske omgivelser), introducere de tre hovedparametre Form, Funktion, Kommunikation i små analyseøvelser, se på hvad det vil sige at være kreativ (åbent/lukket modus), se på særligt 6C modellen over designprocessen, samt øve os i grafisk facilitering og ikon tegning. Vi vil også lave vores første 'persona' (som forbruger af en bestemt sodavand).
Materiale:
Følgende afsnit i Katrine Charlotte Busk og Janne Yde: 'Design og Arkitekturbogen' (2022), Columbus:
Kapitel 1: Designprocessen: Metode (Genstandsfelter; Form, funktion og kommunikation; 6c modellen))
John Cleese: How to be creative (video) https://vimeo.com/176474304
IDEO designtænkning shopping cart (video)https://youtu.be/M66ZU2PCIcM?si=69hXhxfuBI6xMyKy
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kommunikationsdesign - plakat til julekoncert
Fokus i dette forløb er på kommunikationsdesign. Der arbejdes med en autentisk målgruppe og afsender for en plakat for skolens julekoncert. Eleverne får besøg af en musiklærer som repræsentant for 'kunden', så de har mulighed for at spørge ind til målgruppen og hvilke ønsker der er for designet (hvilken stemning ønskes, hvilke informationer er vigtige). Desuden kommer skolens kommunikationsmedarbejder forbi og taler om skolens logo og 'corporate farver'.
I løbet af designprocessen introduceres forskellige 'benspænd' i form af krav om at udforske hvordan en ændring i forskellige grafiske virkemidler påvirker designet (illustration, komposition, farver, typografi), og dermed også med fokus på at bevæge sig mellem åbent og lukket modus. Eleverne har arbejdet med 6c modellen for designprocessen og herunder med målgruppeprofil i form af en persona, samt blevet introduceret for Lasswells kommunikationsmodel.
Desuden har eleverne analyseret en selvvalgt plakat og dens virkemidler (form, funktion, kommunikation)
Opgaven:
Design en plakat for skolens julekoncert som skal gøre opmærksom på koncerten og få eleverne til at komme og se deres kammerater synge og spille.
Afslutningsvist præsenterer grupperne deres designforslag for kunden, der sammen med en anden designlærer vælger det vindende design, som bliver mangfoldiggjort og hængt op på skolen. Alle plakaterne udstilles til selve koncerten.
Materialer:
Følgende afsnit i Katrine Charlotte Busk og Janne Yde: 'Design og Arkitekturbogen' (2022), Columbus:
Kapitel 3: Kommunikationsdesign: Metode (Form, Funktion, Kommunikation) + Temaartiklerne Grafiske virkemidler + PLAKATER RÅBER
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Stilhistorie
I dette forløb har vi fokus på stilhistorien og vil i grupper lave præsentationer om forskellige perioder fra den industrielle revolution og frem til årtusindeskiftet.
opgave:
· Beskriv baggrunden for periodens opståen. Ideologier – kulturhistorisk – historisk – teknologihistorisk osv
· Beskriv periodens kendetegn i forhold til formsprog, geometrier, særlige kendetegn og inddrag visuelle eksempler på dette i jeres ppt
· Vælg en arkitekt/designer/kunstner som var fremme i perioden, og beskriv hvilke tendenser, retninger og strømninger (økonomi, verdenssyn, tidens filosofi) vedkommende arbejdede ud fra.
· Vælg et design og en lampe, som beskriver periodens formsprog og analyser begge ud fra analyseskemaerne i bogen – i oplægget skal vi kun høre det vigtigste
læst:
Lærerudformet noteark (ligger på onenote)
Ida Engholm: Design gennem 200 år, s. 13-150 og 185-213
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Produktdesign - pendel
Dette forløb har fokus på produktdesign og særligt på design af en lampe (en pendel). Eleverne arbejder med at gøre deres design stedspecifikt gennem 'designetnografisk' analyse af stedet og hvilket problem deres design skal løse. Eleverne introduceres til produktanalyse gennem afprøvning og analyse af forskellige citruspressere, der vurderes i forhold til form, funktion og kommunikation, og vi ser også på materialer.
Vi ser en kort dokumentar om PH og hans ikoniske lampedesigns og hans tilgang til designprocessen. Derudover ser vi et afsnit af Danmarks næste klassiker, hvor designerne netop laver pendler, og har særligt fokus på forskellige former for inspiration til formgivningen: former i naturen, geometriske former, gentænkning af klassisk design, materialer, samt på hvordan designerne arbejder med forskellige former for skitseringer (både 2D og 3D).
Vi arbejder desuden med forskellige visualiseringsstrategier ved at lave øvelser med papir og små stykker 'wire' der formes efter forskellige ord, der kan bruges til at beskrive lampedesign med. Derudovre udføres lyseksperimenter.
I processen arbejdes der desuden med moodboard og skitsemodel.
Opgaven:
• I skal designe en pendel til ophæng i et rum efter eget valg (men det skal være et rum I har adgang til at undersøge og tage billeder af).
• Jeres proces skal indeholde:
- analyse af stedet, hvor jeres pendel skal hænge.
- analyse af én professionel lampe (I skal have navn på designer/firma bag), som er relevant for jeres design, så I enten er inspireret af eller laver oprør mod.
- Indsamling af inspiration (billeder, genstande, materialer, former, farver, stemninger) > udvalgte dele samles i et moodboard.
- Mindst 3 tegnede skitser og små arbejdsmodeller af forskellige idéer – I vælger én, som I går videre med, og som I formulerer jeres eget designbrief for.
- Skitsemodel i 1:1 af det udvalgte design, som I prøver af med lys i pæren og derefter justerer.
- Færdige mofel i 1:1 monteret med lyskilde og fotograferet i jeres udvalgte rum.
- powerpoint der illustrerer processen
Materialer:
DR: 'Danmarks næste designklassiker' sæson 1, episode 3 (2019)
Følgende afsnit i Katrine Charlotte Busk og Janne Yde: 'Design og Arkitekturbogen' (2022), Columbus:
- Kapitel 2: Produktdesign: Metode (Form, Funktion, Kommunikation) + temaartiklen 'PH - Lysmageren' (herunder en portrætfilm af Poul Henningsen fra 1964)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vigtigt: Medbring CITRUSPRESSER, tak!
-
Læselektie: læs de tre afsnit (2.a Form, 2.b Funktion, 2.c Kommunikation) om Produktdesign i jeres i-bog Design og Arkitekturbogen, som forberedelse til vores analyser af forskellige citruspressere.
-
Læs afsnit 2.2 om PH - Lysmageren i Design og Arkitekturbogen. Læs herunder 'faktaboksen' om belysningsformer og lampetyper (er også her som billede, hvis I ikke lige kan finde det).
-
Medbring alt muligt (rent) genbrugsmateriale - pap, papir, plastik - ensfarvet/kulørt - eller andet I får øje på, så vi kan lave vores eget materiale-inspirationsbord!
-
I skal lave jeres skitsemodel i dette modeul. Dvs en 1:1 model, som I så kan justere/lave ændringer på, inden I lave den færdige model. Så husk at skrive til mig i lectio, hvis der er materialer, som I gerne vil have adgang til.
-
I skal fortsætte arbejdet med tilpasningen af skitsemodeller - begynde at lave den endelige model/lampe i dette modul. Husk at medbringe materialer, hvis det er nødvendigt
-
Guide til Papmache - Lærkes roderier
-
Sidste modul til at lave den færdige model og tage billeder 'på stedet'!!!
-
Som optakt til dette forløb bedes I læse i jeres i-bog. I skal læse metodeafsnittet i arkitekturkapitlet (dvs afsnit 4a + 4b + 4c) og tage noter undervejs - evt. ud fra det noteark jeg har vedhæftet her (I kan også finde det i OneNote). Noteark til k
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Arkitektur - Tiny house
Dette arkitekturforløb har fokus på små huse og mere specifikt på Tiny house bevægelsen og herunder forskellige perspektiver på lysten til at bo småt: økologiske, økonomiske og filosofiske perspektiv.
Forskellige metoder skal bringes i spil. ligesom beskrivelse af processen skal understrege processens iterative natur. Rent praktisk arbejdes med desk research, besøg i kolonihave/studieboliger, interviews, persona, tinkering med papirmodeller og hurtige skitser.
Opgaven:
I skal udarbejde plantegning, facadetegning (=opstalt) og 3D-model til et lille hus, som opfylder nogle af kravene i Tiny House-bevægelsen: størrelse (her = max 28 m2 + evt hems), fuldtidsbeboelse og bæredygtighed.
Placering: vælg 1 af 3 mulige placeringer til huset: naturgrund, landsby eller by. Valg af placering hænger tæt sammen med bygherrens krav og værdier i relation til Tiny House. I overvejelserne indgår også, hvordan huset skal placeres ift verdenshjørnerne.
Tegninger og model skal laves i fast målestoksforhold (fx 1:50 eller 1:25), og pladsbesparende indretningsforslag til fuldtidsbeboelse i form af produktdesign af multifunktionelt møbel skal indgå.
Både form og funktion skal indgå i overvejelserne, men det er valgfrit om I vil bygge indefra (fokus på funktion) eller bygge udefra (forkus på form og æstetik). Der skal desuden relateres til tiny house bevægelsens kendetegn og værdier.
Derudover perspektiveres til et selvvalgt tiny house.
Materialer:
Følgende afsnit i Katrine Charlotte Busk og Janne Yde: 'Design og Arkitekturbogen' (2022), Columbus:
- Kapitel 4: Arkitektur: Metode (From, Funktion, Kommunikation) + Tiny House - og andre små huse.
Kevin Hoth: Livet bliver større på 40 kvadratmeter (artikel fra Kultur, 2014)
Diverse videoer til inspiration:
Thomas of Theas lille hus https://www.youtube.com/watch?v=nmCt8Un7kXE
Thomas og Theas træhus https://www.youtube.com/watch?v=MngpoFJHu_I
Peter og Maries tiny house på hjul https://www.tvmidtvest.dk/droemmehjem/droemmehjem-paa-hjul
Living Big's tiny house på hjul i New Zealand https://youtu.be/LvGXer4NsEw?si=NSeYGOfOHdvM1cdg
Living in a tiny house stinks (sometimes) https://www.youtube.com/watch?si=EbEH43HTtV82Udlm&v=n7G7p1MPWlM&feature=youtu.be
Young artist transforms an old bus into a magical home https://www.youtube.com/watch?v=pyIiT3yAdqc
Family builds beautiful tiny home on incredible property (Hawaii) https://www.youtube.com/watch?si=LyLig6ewNJWhiXed&v=adpoe73zjZ8&feature=youtu.be
Diverse websites for inspiration:
https://www.tinyeasy.com/tiny-house-designs
https://www.contemporist.com/9-examples-of-tiny-homes-that-make-living-small-look-comfortable/
https://archello.com/news/10-tiny-houses-that-capture-the-imagination
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65422880647",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65422880647",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65422880647"
}