Holdet 2024/ 3g TI - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Teknologi A
Lærer(e) Noa Steen Andersen
Hold 2024/ 3g TI (3cy TI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Studieretningscase - EnergiØ Bornholm
Titel 2 Strategi og forretningsmodel
Titel 3 Produktionssystem
Titel 4 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Studieretningscase - EnergiØ Bornholm

Studieretningscasen laves i fagene Teknologi og Matematik.
I Teknologi arbejdes der med begrebet Teknologivurdering. Der anvendes "Trekasse-modellen" og "PESTEL"-analyse, som metoder til at undersøge og analyserer en teknologis samspil med det omgivende samfund.
Metoder og modeller gennemgås og der udarbejdes eksempler på anvendelse af disse på teknologier indenfor affaldshåndtering.

Der laves enkle undersøgelser til forståelse af centrale principper bag Power-to-X teknologierne.

Studietur til Bornholms Energi og Forsyning (BEOF). Maja Hach, Leder af forsknings- og udviklingsprojekter hos BEOF, fortæller om de energiteknologier der anvendes og udvikles i forbindelse med Bornholm som test-ø for fremtidens energiforsyning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Strategi og forretningsmodel

Entreprenørskab, forretningsmodeller og forretningsplan
- Strategi: Planlagt strategi og fremvoksende strategi
- Kriterier en god strategi skal opfylde
- Vision, mission, mål
- SWOT opstilling
- PEST analyse
- Porters 5 forces
- Værdikæden
- Konkurrencestrategier
- Vinduesmetaforen
- Virksomhedens evne til innovation
- Tre innovationsstrategier: prisdreven innovation, brugerdreven innovation, forskningsdreven innovation
- Immaterielle rettigheder: patent, brugsmodel, design, varemærke

- Forretningsmodel, Business Model Canvas
- Forretningsmodellens byggesten
- Socialøkonomiske forretningsmodeller
- Cirkulære forretningsmodeller
- Omkostningsdrevne og værdidrevne forretningsmodeller
- Forskellige typer af indtægter i en forretningsmodel
- Økonomisk bæredygtighed i forretningsmodeller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Produktionssystem

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Linealis case, produktionssystem og prisfastsættel 20-12-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensprojekt

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Problemidentifikation 23-01-2025
Præsentation af løsningsmodel og prototype 26-02-2025
Teknologiprojekt 09-05-2025
Teknologiprojekt, indholdsfortegnelse 09-05-2025
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde