Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Teknologi A
|
Lærer(e)
|
Noa Steen Andersen
|
Hold
|
2024/ 3g TI (3cy TI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Studieretningscase - EnergiØ Bornholm
Studieretningscasen laves i fagene Teknologi og Matematik.
I Teknologi arbejdes der med begrebet Teknologivurdering. Der anvendes "Trekasse-modellen" og "PESTEL"-analyse, som metoder til at undersøge og analyserer en teknologis samspil med det omgivende samfund.
Metoder og modeller gennemgås og der udarbejdes eksempler på anvendelse af disse på teknologier indenfor affaldshåndtering.
Der laves enkle undersøgelser til forståelse af centrale principper bag Power-to-X teknologierne.
Studietur til Bornholms Energi og Forsyning (BEOF). Maja Hach, Leder af forsknings- og udviklingsprojekter hos BEOF, fortæller om de energiteknologier der anvendes og udvikles i forbindelse med Bornholm som test-ø for fremtidens energiforsyning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Strategi og forretningsmodel
Entreprenørskab, forretningsmodeller og forretningsplan
- Strategi: Planlagt strategi og fremvoksende strategi
- Kriterier en god strategi skal opfylde
- Vision, mission, mål
- SWOT opstilling
- PEST analyse
- Porters 5 forces
- Værdikæden
- Konkurrencestrategier
- Vinduesmetaforen
- Virksomhedens evne til innovation
- Tre innovationsstrategier: prisdreven innovation, brugerdreven innovation, forskningsdreven innovation
- Immaterielle rettigheder: patent, brugsmodel, design, varemærke
- Forretningsmodel, Business Model Canvas
- Forretningsmodellens byggesten
- Socialøkonomiske forretningsmodeller
- Cirkulære forretningsmodeller
- Omkostningsdrevne og værdidrevne forretningsmodeller
- Forskellige typer af indtægter i en forretningsmodel
- Økonomisk bæredygtighed i forretningsmodeller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Produktionssystem
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Linealis case, produktionssystem og prisfastsættel
|
20-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Problemidentifikation
|
23-01-2025
|
Præsentation af løsningsmodel og prototype
|
26-02-2025
|
Teknologiprojekt
|
09-05-2025
|
Teknologiprojekt, indholdsfortegnelse
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65422880673",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65422880673",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65422880673"
}