Holdet 2024/3g Ng - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Anita Ladegaard Grandt
Hold 2024/3g Ng (3g Ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Jordens udvikling og Bornholms geologi
Titel 2 Hvorfor vil Trump købe Grønland?
Titel 3 Er dansk landbrug bæredygtigt
Titel 4 Hvorfor forsvinder regnskoven?
Titel 5 Er Afrika et nyt vækstområde?
Titel 6 Vand og vandløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Jordens udvikling og Bornholms geologi

Forløb om Bornholms geologi, hvor vi også har set de geologiske lokaliteter. Vi har arbejdet med Tornquistzonen, dannelsen af granitter, tektoniske plader i forhold til Bornholms ændret position over tid, mekanisk og kemisk forvitring, pladegrænser, tektoniske plader og bjergkædedannelse, absolut og relativ datering, geologisk tid, aktualitetsprincippet, bjergartsdannelse, minealer samt Bornholms geologiske udvikling fra prækambrium til kvartær tid. Vi har også set på jordens og livets udvikling samt de to store masseuddøen. Vi har kigget på kvartær tid og om vi er på vej ind i den atropocæne tidsalder.
Vi har lavet forsøg med jordskælvsbølger og øvelse med jordskælvs dybde og styrke.

Vi har været  ved Klintebakken, hvor man tydeligt kan se tektonisk aktivitet i forbindelse med Tornquistzonen, Set spor at det første liv vandmanden ved Klintebakkens Balka Sandsten og set mekanisk og kemisk forvitring med kaolinen ved Snorrebakken, set Ravnedalen - en sprækkedal samt Hammerknuden, hvor vi har set på skurestriber i klipperne og målt radíoaktivitet i granittet. Tur til NaturBornholm hvor vi har fulgt Bornholms geologiske udvikling fra prækambrium til i dag med efterfølgende oplæg.

Materiale:
"Jorden og mennesket",


Artikler:
"Vi er indtrådt i en ny geologisk epoke: Antropocæntiden", Information, 5/9 2016
"Antropocæn- what´s in a name", Information 11/3 2024

Links:
Tidlig Jura https://naturenidanmark.lex.dk/Tidlig_Jura
Galløkken https://367ture.dk/ture/roennes-undergrund/galgeloekken-galloekken/
" Tor nørretrandersPolitiken 19/8 2024


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Profil af Rønneformationen 04-09-2024
Mineralske råstoffer 23-09-2024
Hasleformation 25-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Er dansk landbrug bæredygtigt

Et forløb om udvikligen i dansk landbrug, hvor landbruget står i dag og hvordan fremtiden ser ud.
Begreber:
Materialer:
Vores verden, s. 170-185
Jordbunden fra Geografi, natur, kultur, mennesker - 88-99
Artikler:
"Prisvindende forsker: Dansk landbrug kan blive en rollemodel for verden", Information 20/11 2024
"Trepart er fyldt med løfter. En nærlæsning afdækker en usikker vej til resultater", Information 19/11 2024
"EU-Parlamentet vil bremse kampagne for industrilandbrug" - https://www.information.dk/udland/2016/06/eu-parlamentet-bremse-kampagne-industrilandbrug
EU og landbrugspolitik - https://www.consilium.europa.eu/da/policies/cap-introduction/cap-future-2020-common-agricultural-policy-2023-2027/

Videoer:
UN Sustainable Development Goals - https://www.youtube.com/watch?v=as0lEH9URvY&ab_channel=Landbrug%26F%C3%B8devarer

Permakultur fremtidens landbrug - https://www.youtube.com/watch?v=JvsSRQpFZXk&ab_channel=NOAHkanalen

Pig Business - https://www.youtube.com/watch?v=3AIn2M3mVp4&ab_channel=FarmsNotFactories

Statistik: Fakta om landbruget - https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/erhvervsliv/landbrug-gartneri-og-skovbrug
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hvorfor forsvinder regnskoven?

Regnskoven, fældning af regnskov, menneskets påvirkning og dens betydning for miljøet
Jordbunden og dens betydning for naturlig vegetation og landbrug.
Begreber: økosystemer, naturgrundlag, næringsstoffer og jordbundstyper
Vi afslutter regnskovsdelen med gruppefremlæggelser af problemer og løsninger i forhold til regnskoven
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve regnskoven 10-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 6 Vand og vandløb

Van og vandløb
Et lille forløb hvor vi er meget ude i felten.  Vi undersøger Ølene og Øle Å fra udspring til udmunding. Forsøg med vandføring, undersøgelse af jordbundsforhold, jordbundsprofiler, sedimenters aflejring (med havregryn), vegetation. Hjemme i klasselokalet er der blevet undersøgt sedimenter (slemmeprøve) , jordbundens humusindhold, ph og kalkværdier. Der er blevet arbejdet med GIS kort: topografiske vandskel og måling af opland. På et fysisk 4 cm kort er der undersøgt åens forløb og kortlære med signaturforklaring og højdekurver. Øle Å som et klasse A vandløb.
Vi har lavet en opgave om vandbalance ved Afrikas Horn.

Begreber: vandets kredsløb, opland, topografiske vandskel, vandbalanceligningen, grundvandsdannelse,
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Udviklingspotentiale i Afrika 27-03-2025
Vandbalance Afrikas Horn 25-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12,42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer