Holdet 2024/3g2h fp2 Bi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Line Ziener
Hold 2024/3g2h fp2 Bi (3g2h fp2 Bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til celler og mikrobiologi.
Titel 2 Immunsystemet
Titel 3 Hormonsystemet med fokus på insulin og diabetes.
Titel 4 Nervesystemet, med fokus på rusmidler.
Titel 5 Blodets kredsløb og luftvejene - kondition og EPO
Titel 6 Genetik, genteknologi og evolutionslære
Titel 7 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til celler og mikrobiologi.

Introduktion til eukaryote og prokaryote celler samt tema om mikroorganismer med fokus på bakterier, vækst, formering, diversitet samt anvendelsen af antibiotika.

Eksperimentelt arbejde: osmose i kartofler, mikroskopi af forskellige celletyper og forsøg med bakteriespredning. Der er skrevet rapport over osmoseforsøget. Selektion af varmetolerante bakterier.

Materiale: Biologi i Fokus, Nucleus 2010: side 7-17. Mikroskopisk Liv, Biologi med fokus på mikroorganismer, Nucleus 2004: side 10-17, 19-25, 35-38, 78-82.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Immunsystemet

Eksperimentelt arbejde: ELISA-test "på jagt efter kyssesyge".
OBS! Øvelsen er lavet senere under forløbet med hormonsystemet!

Materialer: Biologi i udvikling B-niveau 1. udg. side 37-54, Fysiologibogen 2. udg. side 158-159 (immunforsvarets forløb ved en virusinfektion).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hormonsystemet med fokus på insulin og diabetes.

Eksperimentelt arbejde: Måling af blodglukose før og efter indtagelse af fødevarer med forskelligt GI i forbindelse med hormonet insulins opbygning og funktion.

Materialer: Biologi i udvikling B-niveau side 9-17, Biologi C + B (på PDF) side 48-50 (om kulhydrater) og side 95-96 (om insulin), side 97 (glykæmisk indeks), side 102-103 (Diabetes).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Blodets kredsløb og luftvejene - kondition og EPO

Eksperimentelt arbejde: dissektion af svinehjerter , puls og blodtryksmålinger (og blodtypebestemmelse med Eldonkort under forløbet med immunforsvaret).

Materialer: Fysiologibogen 2. udgave (PDF) side 92-101, side 103-104, side 107-108.
Biologi i udvikling C-niveau: side 110-111 (PDF).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Genetik, genteknologi og evolutionslære

Eksperimentalt arbejde:
2 gensnedarvning i majs, transformation af E.Coli med pGal (forsøget er lavet i maj) I introforløbet om mikroorganismer har vi lavet forsøget med selektion af varmetolerante bakterier, hvilket er relevant her i forbindelse med evolotion.

Materialer: Biologi i Fokus, 2. udg.: side 16-17, 81-100, 103-106, 107-125, 129-130
Biologi i udvikling B-niveau: side 79-86.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Økologi

Vi har i økologi taget udgangspunkt i overdrev som naturtype som  økosystem med ekskursion til Hammeren. Efterfølgende har vi lavet respirationsforsøg, målt humusindhold og beregnet shannonindex.
Andet eksperimentelt arbejde: Mikroskopi af spalteåbninger i tulipan.
Materialer: Biologi i udvikling B-niveau: side 115-138, 141-155.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer