Campus Bornholm GYM
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Campus Bornholm GYM
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 ks/2r - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Campus Bornholm
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
David Winther Hansen, Henning Søby Andersen, Pia Koefoed Nielsen
Hold
2024 ks/2r (
2r ks
,
2r ks-Hi HFe
,
2r ks-re HFe
,
2r ks-sa HFe
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Samfundsfag, Ideologier og partier
Titel 2
Intro til religionsfaget
Titel 3
Introduktion til faget historie i KS.
Titel 4
Verdenshistorien ca. 500 f. - 1800 e. Kr.
Titel 5
Det gode samfund (sa)
Titel 6
Religion i det senmoderne samfund
Titel 7
Fra landbrugssamfund til industrisamfund
Titel 8
Det gode samfund
Titel 9
Det Gode Samfund (historie).
Titel 10
Globalisering (sa)
Titel 11
Globalisering (historie)
Titel 12
Globalisering (re)
Titel 13
Nationalfølelse og nationalisme (KUN HF-E!)
Titel 14
Indien sa
Titel 15
Indiens historie - med fokus på ca. 1700-1947.
Titel 16
Indien (re)
Titel 17
Repetition
Titel 18
Besættelsen 1940-1945 (KUN hf-enkeltfag!)
Titel 19
Forløb#18
Titel 20
Forløb#19
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Samfundsfag, Ideologier og partier
Introduktion til samfundsfaget med ideologier, partier og introducerende metode.
Vi har set lidt på vælgernes overvejelser og adfærd, samt introduceret livsformsbegrebet som overgang til næste tema.
Indhold
Kernestof:
Oversigt over de danske partier i Folketinget og deres ledere aug 2024.docx
Peter Brøndum & Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! -3.udg. (Grøn), Columbus; sider: 89-93, 108-124
vælgerprofiler 2022.docx
Supplerende stof:
Samfundsfag KS introtime.pptx
Luk samfundet op 108-115 Ideologier.docx
Luk samfundet op 108-118 Ideologierne og forgreninger.docx
Ideologierne skema udfyldt.docx
Vær klar til at sige noget fra jeres gruppe om jeres ideologi, en anden (forskelle og ligheder) og om et parti ud fra deres hjemmeside:
Luk samfundet op 108-124 Ideologierne forgreninger Molin.docx
Luk samfundet op 89-107 livsformer stile vilkår.docx
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Intro til religionsfaget
Indhold
Kernestof:
Introduktion til religion C.pptx
Jens Peter Schjødts religionsdefinition.pdf
SPESIAL: Religionshistorie(n) på fem minutter - ReligionsOraklene
Jesus unge soldater (1:4)
Kære 2r og HFe
Myter og Mytiske forbilleder.pptx
Verdens skabelse Biblen.docx
Kære 2r
Myter.docx
Ritualer.pptx
Øvelse til bullet ants-ritualet som overgangsritual.docx
Bullet-ant ritual - Amazonas
Ritualer.docx
Asatoren ofring og mad..
Offer.pdf
Religionssociologi.pptx
5 fiktive cases.docx
Hvordan undersøger man religion.docx
Design jeres egen religion.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Introduktion til faget historie i KS.
I får en kort introduktion til faget historie i KS og hf-enkeltfag. Vi skal bl.a. kigge på:
- Hvad vi skal lave i løbet af efterårssemestret.
- Historiebrug og -bevidsthed.
- Historiesyn før og nu.
- Periodisering af historien.
- Begreberne "kilder" og "kildekritik".
Indhold
Kernestof:
Roskildekrøniken om Blodgildet.doc
NOGLE HISTORISKE GRUNDBEGREBER .doc
At analysere en historisk kilde.doc
Lille øvelse i kildeanalyse af Roskildekrøniken.docx
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Verdenshistorien ca. 500 f. - 1800 e. Kr.
I dette oversigtsforløb skal vi se på nogle centrale begivenheder i verdenshistorien fra skabelsen af det første demokrati i Athen o. 500 f.Kr. til Den Franske Revolution i slutningen af 1700-tallet. Med udgangspunkt i et varieret materiale vil vi undersøge, hvilke ændringer der er sket i menneskenes leveforhold, livssyn og verdensbillede samt samfundsindretning.
De faglige mål har været:
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
̶ reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål om det athenske demokrati (2r august 2024).docx
Grubb, Ulrik, Helles, Knud og Thomsen, Bente: Overblik, Gyldendal; sider: 25-28, 33-42, 52-53, 59-62, 68-73, 76-78, 90-92, 102-104, 113-115, 117-122
Romerriget (gruppearbejde) (2r).docx
To syn på det athenske demokrati (uddrag).docx
LILLE OPGAVE OM FEUDALISMEN - 2r august 2024).docx
Fyrstefest 1309-1311.doc
Fæstebrev 1340.doc
Grubb, Ulrik, Helles, Knud og Thomsen, Bente: Overblik, Gyldendal; sider: 48
Pave Urbans 2.s tale.pdf
Spørgsmål om korstogene (2r august 2024).docx
Opgave om pave Urban 2.'s korstogstale.docx
Besvar spørgsmålene om pave Urban 2.'s tale! (Se de vedhæftede dokumenter under lektionen d. 26.8.)
Svarene på spørgsmålene om Boccaccio - Pesten i Firenze
Spørgsmål til Boccaccio - Pesten i Firenze.docx
"Boccaccio - pesten i Firenze 1348"; sider: 1-2
Boccaccio - Pesten i Firenze.pdf
GRUPPEARBEJDE OM RENÆSSANCEN (2r september 2024).docx
Reformationen i Europa og Danmark.docx
Enevælden - spørgsmål (2r september 2024).docx
Uddrag af Kongeloven.pdf
Besvar spørgsmålene om reformationen i Europa og Danmark! (Se det vedhæftede dokument under lektionen d. 6.9.)
Uddrag af Kongeloven 1665; sider: 1-2
rigsråd | lex.dk – Den Store Danske
Frederik 5., 1723-1766
Christian 7., 1749-1808
Lille opgave om Oplysningstiden.docx
John Locke: "Om rækkevidden af den lovgivende magt, 1690 (uddrag)"; sider: 1
John Locke om styreformen (uddrag).docx
Uafhængighedskrig og revolution - en kreativ opgave.docx
Supplerende stof:
Logos - etos - patos.doc
"Korstog til Jerusalem"
"Pest over Europa", afsnit 1
De taksonomiske niveauer.pptx
"Verdenshistorien: 'Revolution'"
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
Det gode samfund (sa)
Fællesfagligt forløb om det gode samfund.
Introduktion til sociologien med livsstile, levevilkår og ulighed samt om velfærdsstaten.
Indhold
Kernestof:
Peter Brøndum & Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! -3.udg. (Grøn), Columbus; sider: 12-29, 93-107, 118-124, 184-194, 201-220
Tekstbox 4.2 læses også, side 99
Indkomst og formue - Indkomst opdelt på indkomstbegreb | klassesamfund.dk
4.2 Livsstile - Luk Samfundet Op
Luk samfundet op! 3. udgave - Luk Samfundet Op
NYT: Relativ fattigdom og indkomstulighed aftog i 2022 - Danmarks Statistik (dst.dk)
Luk samfundet op kap 1 metode og ligestilling.docx
Gender Equality Index | European Institute for Gender Equality (europa.eu)
Legoland-debat rammer, mens uligheden stiger.docx
Evt. Legoland-debat rammer, mens uligheden stiger.docx
USA faktalink det amerikanske valg 2024.docx
Uddrag USA Historie samfund religion 2024.docx
Økonomiske mål nøglebegreber.docx
Offentlig økonomi - Danmarks Statistik
Status for de økonomiske mål i Danmark efteråret 2024.docx
Socialdemokratiet velfærdsstaten i krise.docx
Supplerende stof:
Luk samfundet op 89-107 livsformer stile vilkår.docx
Bourdieu og livsstile.docx
Luk samfundet op kap 1 metode og ligestilling.docx
Metode i samfundsfag C.docx
Luk samfundet op 108-118 Ideologierne og forgreninger.docx
Opsamling på første forløb, særfagligt
Luk samfundet op 201-220 Velfærdsstat eller konkurrencestat.docx
Præsentationer af velfærdsmodellerne på mange måder :-) der gives 10 minutter i starten til at afslutte sit produkt.
Gode eksempler på besvarelser 2r Legoland.docx
Offentlig økonomi - Danmarks Statistik
Gigantisk regning venter, hvis vi skal sikre os mod skybrud og stormflod Det vil koste mindst 130 milliarder kroner at sikre os mod de værste skader efter skybrud og stormflod. Men hvis vi ikke gør noget, kan skaderne forventes at løbe op i svimlende
Kilde: E-læring: Det økonomiske kredsløb – Tina Lybæk
Økonomi LSO side 184-194.docx
Country Overshoot Days 2024 - Earth Overshoot Day
Velfærd uden varme hænder AG.docx
Synopsis - kort.docx
Grupper synopsis 1 2024.docx
Oplæg over synopsis
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ideologier, partier og forskellige liv i Danmark
27-10-2024
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Religion i det senmoderne samfund
Indhold
Kernestof:
Design jeres egen religion.docx
DRTV - De unge præster
Kære 2r
Religion i det senmoderne samfund - Religion C.docx
Faktaboks - Religion i det Senmoderne samfund.pdf
DRTV - Spiritisterne (1)
Nyt trossamfund: Når vi mødes for at få kontakt med ånder, er stemningen helt elektrisk
spiritisme - Troen på det åndelige liv efter døden - Lex
Ritualer.docx
DRTV - Spiritisterne: Talerør for ånderne (2)
Den åndelige verden er virkelig. Mennesker & ånder er i daglig kontakt
Spiritisme og modernitet, 1848-
DRTV - Tro til salg: Vil du droppe din kirkeskat og betale til modernatur i stedet?
Begreber knyttet til religion i det senmoderne samfund.docx
Offer.pdf
De nordiske guder sætter den troende fri til at søge lykken på egne præmisser
Myter, begreber - nordiske skabelsesberetning.pptx
Den nordiske skabelsesberetning - kort.docx
Hávamál | Mjodvitnir
Forn Sidr Asa- og Vanetrosamfundet i Danmark - Forn Sidr Asa- og Vanetrosamfundet i Danmark
Du er ikke vølve.pdf
Hvad tror asatroende på?
DRTV - Hedningen, heksen og hyldemor: Asatro
Lektor: Asatro handler om identitet og spiritualitet
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Fra landbrugssamfund til industrisamfund
I dette forløb skal vi beskæftige os med det industrielle gennembrud i Danmark i perioden ca. 1870-1914.
Vi kaster først et blik på "det gamle land": Det førindustrielle Danmark, inden vi skal se på, hvordan og hvorfor industrialiseringen kom til Danmark - og hvilke økonomiske og sociale følger dette fik for landet.
I forbindelse med forløbet skal I lave en historieopgave.
Kernestof:
- Dansk historie og identitet.
- Natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv.
De faglige mål har været:
- Formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof.
- Reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur.
Indhold
Kernestof:
Ebbe Kûhle: Danmark. Historie - Samfund, Gyldendal; sider: 63-66
Land og folk - Danmark i 1700-tallet (2r september 2024).docx
Godsejer og fæstebonde i 1700-tallets Danmark (mindmap).docx
Ebbe Kûhle: Danmark. Historie - Samfund, Gyldendal; sider: 66-74
Gruppearbejde om landsbyen og gården (2r september 2024).docx
Lille opgave om landboreformerne (2r september 2024).docx
Landboreformerne (uddrag).docx
Læs de afsnit af teksten "Landboreformerne (uddrag)", som I ikke selv har arbejdet med, og dan jer et overblik over indholdet. (Teksten findes under lektionen d. 27.9.)
"Landboreformerne"; sider: 1-7
Uddrag fra https://danmark.systime.dk/
Spørgsmål om andelsbevægelsen (ca. 1880-1914).docx
Landbrugets produktionsomlægning, 1800-1901
Fra andelsmejerier til Arla Foods, 1882-
Kontrakt for Hjedding Andelsmejeri 1882
Den Industrielle Revolution - lav en plakat (2r oktober 2024).docx
Grubb, Ulrik, Helles, Knud og Thomsen, Bente: Overblik, Gyldendal; sider: 124-132
Industribyen Horsens.pdf
"Industribyen Horsens"; sider: 31-43
DET INDUSTRIELLE GENNEMBRUD I DANMARK (Horsens).docx
Supplerende stof:
DRTV - Dengang vi var bønder: Fæstebønder, 1700 tallet
DRTV - Dengang vi var bønder: Frie bønder, 1750-1840
DRTV - Dengang vi var bønder: Andelsbønder, 1880-1905
"Verdenshistorien: 'Industrialisering'"
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 8
Det gode samfund
Indhold
Kernestof:
5 skarpe om Jesus - arbejdsspørgsmål.docx
Kære 2r
Messias i jødedommen og kristendomme.pdf
Hvorfor fejrer kristne påske?
The Bible
Spørgsmål til serien The Bible afsnit 8 9 10.docx
Persongalleri(2).docx
Brevkassen: Hvorfor hedder Guds søn både Jesus og Kristus?
Kristendom basis
Paulus kort fortalt
Persongalleri.docx
Få styr på påske, Kristi himmelfart og pinse
The Bible - Afsnit 10
Paulus - Hovedpointerne.pptx
Kære alle.
Paulus
Danskernes Akademi: Matthæusevangeliet
Bjergprædikenen - uddrag.docx
Arbejdsspørgsmål til Bjergprædiken.docx
De Ti Bud og hvad de handler om
Bag om Bjergprædikenen
Synd ikke mere!
New Age - Udvikling.mp4
New Age - Historisk udvikling.pptx
USA's nye guruer
Trosforestillinger - New Age.docx
Traditionel religion vs.Moderne spiritualitet.mp4
Lisa Salomonsen.mp4
Jane Winther.mp4
Lyscirklen
Praksis. Teknikker og metoder.docx
Kristen etik. Hvad er næstekærlighed - og hvem er næsten.(7).docx
Hvad er næstekærlighed?
Vi hjælper udsatte børn, unge, og voksne i Danmark | Blå K
Hos KFUM"s Sociale Arbejde skal ingen stå alene
Kirkens Korshær
Velfærdsstat og diakoni (red.).docx
Inside Largest Amish/Mennonite Community - First Impressions 🇺🇸
Amish - Info.docx
Amish Church Rules: How the Ordnung Guides Daily Life - Amish America
Et simpelt liv i skyggen af forbruget
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det Gode Samfund (historie).
I historiedelen af vort første fællesfaglige forløb om "Det Gode Samfund" vil vi fokusere på flg.:
1) Overgangen fra enevælde til demokrati i Danmark (ca. 1840-1915).
2) 1. Verdenskrig og dens følger med fokus på den politisk-ideologiske kamp i 1930'erne, hvor antiparlamentariske/antidemokratiske kræfter gjorde sig gældende. Vi vil fokusere på udviklingen i Danmark.
3) Den nazistiske utopi (dystopi) med fokus på antisemitisme og Holocaust.
4) Den danske velfærdsstats fremvækst (1849-vore dage) og følgerne heraf for danskernes liv og samfundet generelt.
Vi afslutter forløbet med et fællesfagligt synopsisprojekt.
Kernestof:
- Forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- Ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- Holocaust og andre folkedrab
- Dansk historie og identitet
De faglige mål:
- Anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ Formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof.
Indhold
Kernestof:
Ebbe Kûhle: Danmark. Historie - Samfund, Gyldendal; sider: 120, 150-153, 155-159
"Christian Christensen om fattigdom i 1887"; sider: 1-3
Fra www.danmarkshistorien.dk
Fattighjælp og tab af rettigheder 1849-1933 - fra Grundlov til Socialreform
Besvar spørgsmålene om arbejdernes levevilkår o. 1900! (Se det vedhæftede dokument under lektionen d. 29.10.)
Spørgsmål til FRA ENEVÆLDE TIL DEMOKRATI (Danmark ca. 1840-1915).docx
FØRSTE VERDENSKRIG OG DENS FØLGER.docx
Grubb, Ulrik, Helles, Knud og Thomsen, Bente: Overblik, Gyldendal; sider: 146-150
Svarene på spørgsmålene om mellemkrigstiden (1919-1939)
Mellemkrigstiden (spørgsmål).docx
Frederiksen, Peter: Det tredie Rige, Systime; sider: 75-79, 109-111
Gregory Stantons 10 stadier om folkedrab .docx
Gregory Stantons 10 stadier om folkedrab; sider: 1-2
Danmark i 1930erne - krisernes årti (gruppearbejde m. fremlæggelser).docx
Fra nattevægterstat til begyndende velfærdsstat (1849-1933) (2r november 2024).docx
I må meget gerne læse de sider fra "Danmark. Historie. Samfund" om 1930'erne, som de andre grupper har læst. (Se det vedhæftede dokument under lektionen d. 19.11.)
Besvar spørgsmålene om "Fra nattevægterstat til begyndende velfærdsstat"! (Se det vedhæftede dokument under lektionen d. 22.11.)
Statistikker om Danmark efter 1945.pdf
SPØRGSMÅL TIL FILMEN 1948.doc
Matrixarbejde om det rige samfund - Danmark efter 1945 (2r november 2024).docx
"Statistikker om Danmark efter 1945"; sider: 1-5
Uddrag af Danmarks Statistiks publikation fra 2014: "65 år i tal. Danmark siden 2. Verdenskrig".
Spørgsmål ang. velfærdsstatens ekspansion ca. 1960-1973 (2r december 2024).docx
Ebbe Kûhle: Danmark. Historie - Samfund, Gyldendal; sider: 179-181
Supplerende stof:
Det gode samfund - en kort introduktion.pptx
"Vores Århundrede: 'Dengang jeg drog afsted'"
"Vores århundrede: 'Herrefolket'"
DRTV - Historien om de fattige: 1920-1950
"Vores Århundrede: '1948 - det økonomiske mirakel'"
DRTV - Historien om de fattige: 1950-1974
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 10
Globalisering (sa)
Globalisering - politisk, økonomisk og kulturel globalisering.
Via integrationsbegreberne, os og dem, og identitet, undersøges den aktuelle debat om Grønlands ønske om selvstændighed. Vi har set på forholdet mellem majoriteter og minoriteter, og på Danmarks muligheder og begrænsninger i den globale økonomi og det det internationale politiske system.
Vi afslutter med medier, for at undersøge hvordan mediebilledet er med til at skabe forståelsen af nyhedsstrømmen, med påvirkningen af sociale medier som en del af en global påvirkningsfaktor.
Indhold
Kernestof:
Dansk eksport | Hvordan står det til med dansk eksport?
Derfor er Grønland så vigtig for sagens tre hovedpersoner
Globalisering _ faktalink.pdf
Peter Brøndum & Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! -3.udg. (Grøn), Columbus; sider: 44-53, 159-173, 192-198
Tidligere bandemedlem ser stort problem i regeringens nye udspil: Det var det, der motiverede os - TV 2
Kulturmøder fra samfundsfag på HF.docx
Økonomisk globalisering.docx
Ekspert Trumps trussel kan føre til en transatlantisk handelskrig.docx
Alle tekster - globalisering 1 (002).docx
De økonomiske politikker kort 2025.docx
Supplerende stof:
Globalisering noter til faktalink.docx
De forenede Nationers pagt
LSO 44- 53 Kulturel globalisering Hofstede og integrationsbegreber.docx
Country comparison tool
Grønlændere i Danmark skal anerkendes som et nationalt mindretal | Information
EU og verdenshandlen i tal | Emner | Europa-Parlamentet
Video | Facebook
LSO Kapitel 7 Mediernes rolle og den demokratiske samtale.docx
Mediernes rolle i globaliseringen er fokus, men vi læser generelt om medier
tjekdet.det saadan-kan-du-tale-med-vennen-der-tror-paa-en-konspirationsteori.docx
Synopsisskabelon - 2024.doc
Begrebsopsamling Globalisering, integration og medier.docx
Kommentarer til opgaven Medier og Økonomi.docx
Alle tekster - globalisering 1 (002).docx
Afslutning på forløb om Globalisering i KS 2025.docx
Prøveeksamensspørgsmål Globalisering.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Globalisering (historie)
I historiedelen af det fællesfaglige forløb "Globalisering" har vi arbejdet med flg. delemner:
1) Den tidlige globalisering: Eksemplerne de danske kolonier i Vestindien og på Guldkysten samt imperialismen og afkoloniseringen i Afrika. I den forbindelse har I lavet en "populærvidenskabelig artikel" om de danske kolonier på Guldkysten og i Vestindien. Vi har også kort set på den danske kolonisering af Grønland og det dansk-grønlandske forhold igennem tiden.
2) Migration med afsæt i den danske udvandring til Amerika og indvandringen til Danmark ca. 1850 - vore dage samt debatten om dennes fordele og ulemper.
Vi har afsluttet forløbet med et fællesfagligt, professionsrettet projekt.
Kernestof:
- Globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- Dansk historie og identitet
- Historiebrug
De faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
Indhold
Kernestof:
Europas ekspansion (spørgsmål).docx
Grubb, Ulrik, Helles, Knud og Thomsen, Bente: Overblik, Gyldendal; sider: 80-88, 104-106, 136-140
Merkantilisme og trekanthandel.docx
Merkantilisme og danske tropekolonier, ca.1600-1917
Spørgsmål om imperialismen (ca. 1880-1914).docx
Svarene på spørgsmålene om imperialismen i Afrika (ca. 1880-1914)
Afkoloniseringen af Afrika efter 1945 - matrixarbejde (2r januar 2025).docx
Imperialismen i Afrika - et eksempel.docx
"Kolonisering og afkolonisering"; sider: 4-8
Materialesamling
"Afrikas afkolonisering"; sider: 52-58
Spørgsmål vedr. den svenske indvandring til DK ca. 1850-1900.docx
Peter Bejder og Kim Boye Holt: Fra Huguenotter til Afghanere, Systime; sider: 60-65, 72-79, 120-124, 132-140, 160-170, 172-174, 187-188
Den polske indvandring til Danmark.docx
Spørgsmål vedr. de ungarske flygtninge i DK.docx
LILLE OPGAVE OM GÆSTEARBEJDERNE I DANMARK.docx
Eksempel på en nekrolog.pdf
UDLÆNDINGELOVEN AF 1983 OG DENS FØLGER - gruppearbejde (2r februar 2025).docx
Udlændingedebatten i Danmark (2r februar 2025).docx
SVARENE PÅ SPØRGSMÅLENE OM UDLÆNDINGEDEBATTEN I DANMARK
Hfe'erne må gerne læse projektmaterialet om nationalfølelse og nationalisme igennem! (Se dokumentmappen i Lectio: "Globalisering (historie)" - undermappen "Projekt om nationalfølelse (kun hfe!)").
"Nationalfølelse og nationalisme - eksemplet Danmark"; sider: 1-6
Materialesamling.
Nationalliberalisme
Nationsopfattelser i 1840'erne
Supplerende stof:
"Plyndringernes tid"
Grønland - og Danmark (gruppearbejde m. fremlæggelser).docx
Nordboerne i Grønland
Grønland - historie (1500-1979) - Læs om perioden - Lex
Grønland - historie (efter 1979) - Læs mere - Lex
"1947 - Imperiernes fald"
DEN DANSKE UDVANDRING TIL AMERIKA.docx
Dansk udvandring til USA, 1820-1930
DRTV - Rejsen til Amerika - de danske udvandrere
Danmark historie - 100 års indvandring - Episode 1 - 6
Danmark Historie - 100 års indvandring Episode 4 - 6
Danmark Historie - 100 års indvandring Episode 5 - 6
Danmark Historie - 100 års indvandring Episode 6 - 6
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Populærvidenskabelig artikel
21-01-2025
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 12
Globalisering (re)
Indhold
Kernestof:
Øjenåbner. Hvorfor være muslim.docx
5 skarpe om islam
Sura 1 (Åbningen).docx
Kære 2r
Den søgende - Muhammeds Liv
Arbejdsspørgsmål til dokumentaren Muhammads liv - Den Søgende.docx
Islams historiske udvikling.docx
Hvem var Abraham?
Arbejdsspørgsmål til de fem søjler og Abraham som mytisk figur.docx
Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi
Ritualer.docx
Religiøs praksis i islam.pdf
Sharia.pptx
Islamsvar - Spørgsmål og svar om Islam
Det islamiske samfundssyn, s.110-111 s.115-118.pdf
Maksimalisme og minimalisme.pdf
DRTV - Tværs: Sine er hjernevasket
Konversion.pptx
Religionssociologi.pptx
Konversion.pdf
Jan Hjärpes model.docx
Sufisme.pptx
DRTV - Den 2. dimension
Jens Peter Schjødts religionsdefinition.pdf
Al-Hallaj.docx
Hvad er sufisme?
karisma
https://m.youtube.com/watch?v=w7fOVFDOpTM
Muslims in Greece self-flagellate to mark day of Ashura
Plan for timen:
3.1 Shia-islam.docx
Islam introduktion
Hellige steder og trosforestillinger.pdf
Reformation 1517-2017 - hvad skete der lige der?
Statistik om folkekirken 2024
Religiøs globalisering og religionsfrihed og lighed.pdf
Synopsisskabelon - 2025.doc
Alle tekster - globalisering - prøve synopsis.docx
Rækkefølge
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Nationalfølelse og nationalisme (KUN HF-E!)
I dette korte forløb har vi i historie enkeltfag set på nationalfølelsens og nationalismens opståen i Europa med fokus på Danmark. Vi har også kigget på, hvordan nationalfølelsen/synet på danskheden har ændret sig fra enevælden og frem til vore dage.
Kernestof:
̶ Styreformer, herunder demokrati og demokratiseringsprocesser.
̶ Historiebrug og -formidling.
De faglige mål:
̶ Anvende metodisk-kritiske tilgange til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.
- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til kursisternes egen tid.
Indhold
Kernestof:
Hfe'erne må gerne læse projektmaterialet om nationalfølelse og nationalisme igennem! (Se dokumentmappen i Lectio: "Globalisering (historie)" - undermappen "Projekt om nationalfølelse (kun hfe!)").
"Nationalfølelse og nationalisme - eksemplet Danmark"; sider: 1-6
Materialesamling.
Grubb, Ulrik, Helles, Knud og Thomsen, Bente: Overblik, Gyldendal; sider: 136-138
Nationalliberalisme
Nationsopfattelser i 1840'erne
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
IT
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Projektarbejde
Titel 14
Indien sa
Områdestudie - Indien politisk, økonomisk og sociologisk
Korte kik ind i Indiens aktuelle placering som ny stormagt i det internationale system.
Der laves en lille empirisk undersøgelse om danskernes viden om Indien.
Om politiske beslutninger i Danmark der har betydning i en global sammenhæng ses der kort på Holck-sagen, samt på det nylige valg (Politisk deltagelse), samt på rettigheder og pligter i forhold til ligestilling mellem kønnene (rettigheder for kvinder og lavkaste ifht. demokratiske rettigheder).
For økonomiske styringsinstrumenter, ses der på effekten af økonomiske styringsinstrumenter.
Indhold
Kernestof:
Se også gerne på de 4 sider i kompendiet om Indiens valgsystem, og hav LSO med.
Modis statsbesøg note med opgave.docx
Indien kompendie.pdf Læs side 8-10
Se også på siderne fra sidst, vi afslutter det om de politiske systemer vi var i gang med. (Kompendiet 2-7).
De økonomiske politikker kort 2025.docx
Indien kompendie 2025.pdf
Peter Brøndum & Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! -3.udg. (Grøn), Columbus; sider: 127-138, 141, 192-198
En ny hakkeorden i Asien med markeringer.docx
Besøg fra virksomheden "Jensen". Jacob Rolsted fortæller om at sælge virksomhedens maskiner over hele verden, og lidt om sin egen historie.
Indien kompendie.pdf
Økonomiske mål nøglebegreber udfyldt øk status 2024.docx
Metode i samfundsfag C.docx
Klientelisme
Her er grafen, der viser USA’s betydning for dansk økonomi
Samfundsfag i KS Undervisningsbeskrivelse 2025.docx
Kultur- og samfundsfaggruppen – toårigt hf, august 2022
Hofstedes kulturanalyse fandt, at folk i forskellige dele af verden svarede forskelligt på seks parametre:1. Magtdistance indeks – Power Distance Index – PDI-score2. Individualisme indeks – Individualisme versus kollektivisme – IDV-score3. Maskulinit
Supplerende stof:
Verdens største valgkaravane ruller Indien.docx
valg i Indien 2024 - Partier, procedurer og temaer - Lex
Note Indien første.docx
Luk samfundet op kap 6 politiske systemer og demokrati 125-157.docx
økonomiske smhænge øvelse finanspolitik.doc
Forstå Kvalitativ og Kvantitativ metode og data - SmartEvaluering
Rapportering af undersøgelse.docx
Politiske systemer og demokrati LSO kap 6.docx
Undersøgelserne skal sættes i værk, så det gør vi først! Jeg skal se dem først!
Resultaterne af jeres undersøgelser fremlægges
Begrebsopsamling 2r 2025 samfundsfag.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Indiens historie - med fokus på ca. 1700-1947.
I dette forløb skal vi beskæftige os med Indiens historie i perioden ca. 1700-1947 - dvs. tidsrummet hvor Indien blev underlagt Storbritannien og blev "Imperiets Juvel".
Vi skal også se på den indiske uafhængighedsbevægelse, der for alvor fik vind i sejlene efter 1. Verdenskrig.
Og så skal vi kort runde den lille danske koloni: Trankebar.
Kernestof:
̶ Globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv.
̶ Nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper.
Faglige mål:
̶ Anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande.
̶ Diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier.
Indhold
Kernestof:
Opgave om Indiens historie til ca. 1700.docx
Indien. En politisk og økonomisk oversigt (uddrag).docx
John Martinussen: "Indien. En politisk og økonomisk oversigt" (uddrag).; sider: 1-6
Udgivet af Udenrigsministeriet 1997.
Brimnes, Niels: Indiens historie efter 1739, Systime; sider: 19-23, 26-32, 34-59, 61-62, 66-71
Storbritanniens erobring af Indien.docx
Avisartikel om Indien under EACs styre (opgave).docx
Besvar spørgsmålene om briternes erobring af Indien! (Se det vedhæftede dokument under lektionen d. 14.3.)
Færdiggør jeres "avisartikler" om Indien under East India Company.
Indien under den britiske krone (opgave).docx
Hold 1: Læs de sider fra bogen som hold 2 har arbejdet med. Hold 2: Læs de sider fra bogen som hold 1 har arbejdet med.
INDIENS VEJ MOD UAFHÆNGIGHED (I).docx
Besvar spørgsmålene om Indiens vej mod uafhængighed (I)! (Se det vedhæftede dokument under lektionen d. 25.3.)
Tidslinje over den indiske uafhængighedsbevægelse ca. 1916-1934.docx
Synet på Gandhi.docx
Supplerende stof:
DE DANSKE KOLONIER I INDIEN (opgave).docx
Uddrag af Ove Muus' breve fra Bengalen.docx
Ostindisk Kompagni, 1616-1729
Tranquebar, 1620-1845
Handelsstationen Serampore (Frederiksnagore), 1755-1845
Uddrag af Ove Muus breve fra Bengalen; sider: 1
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 16
Indien (re)
Indhold
Kernestof:
Hinduismen.pptx
Guderne og deres familier - Allan Poulsen Hinduismen side 40-50.pdf
Guderne og deres familier.docx
Træk en gud - gruppeudgave.pptx
Kære 2r
Introduktion til hinduismen.docx
Puja for gudinden.docx
Jens Peter Schjødts religionsdefinition.pdf
Ritualer.docx
Guderne - kort.pptx
Ritualer.pptx
Offer.pdf
Hvad betyder puja?
avatara
5 skarpe om hinduisme
Uddrag fra Upanisad.docx
Grundbegreber i hinduismen - kort.docx
Atman karma samsara og moksha.pdf
Myter.docx
Purusha hymnen.docx
Verdens værste job
Kastesystemet i hinduismen
Etik i hinduismen
Etik i Hinduismen.docx
Dharma 2r.pptx
Gandhi. Om Bhagavadgita.docx
priyashakti.pdf
Priya's shakti - uddrag.docx
Spørgsmål til Priya's shakti.docx
Træk en gud - anden udgave.pptx
De hinduistiske guder.pptx
13.4 Ægteskab og familie - mænd og kvinder.docx
Hindunationalisme.pptx
Begrebsliste.docx
"Spiritualitet og nationalisme hænger sammen i hinduismen"
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Repetition
Vi repeterer de eksamensrelevante emner.
Indhold
Kernestof:
Repetition af historiedelen af det fællesfaglige forløb om Indien.docx
TAG "INDIENS HISTORIE EFTER 1739" MED!
Repetition af forløbet Fra landbrugssamfund til industrisamfund.docx
Tag "Danmark. Historie. Samfund" + "Overblik" med!
Repetition af Det Gode Samfund (2r - hfe 2025).docx
Tag "Overblik" + "Fra huguenotter til afghanere" med!
REPETITION AF FORLØBET OM GLOBALISERINGEN
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Besættelsen 1940-1945 (KUN hf-enkeltfag!)
I dette lille forløb skal vi beskæftige os med Danmarks besættelse 1940-1945. Vi vil herunder komme ind på, hvordan eftertiden har brugt besættelsestiden politisk.
Kernestof:
̶ Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede.
̶ Historiebrug og -formidling.
Faglige mål:
̶ Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid, samt over mennesket som historieskabt og historieskabende.
̶ Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til kursisternes egen tid.
̶ Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt, og begrunde de formidlingsmæssige valg.
Indhold
Kernestof:
Lille projekt om Besættelsen 1940-1945.docx
Besættelsen den 9. april 1940 – Danmarkshistorien | Lex
Forhandlings- og samarbejdspolitikken under besættelsen, 1940-1945 – Danmarkshistorien | Lex
Augustoprøret 29. august 1943 – Danmarkshistorien | Lex
Sabotage
De østfrontvillige
Retsopgøret efter besættelsen, 1945-1955 – Danmarkshistorien | Lex
Besættelsestiden i eftertidens lys – Danmarkshistorien | Lex
Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 29. august 2003 – Danmarkshistorien | Lex
Kronik i Information, "Fogh dæmoniserer historien", 2003 – Danmarkshistorien | Lex
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
IT
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Projektarbejde
Titel 19
Forløb#18
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Forløb#19
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65433517404", "T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65433517404", "H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65433517404" }