Holdet 2024 ks/2r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) David Winther Hansen, Henning Søby Andersen, Pia Koefoed Nielsen
Hold 2024 ks/2r (2r ks, 2r ks-Hi HFe, 2r ks-re HFe, 2r ks-sa HFe)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Samfundsfag, Ideologier og partier
Titel 2 Intro til religionsfaget
Titel 3 Introduktion til faget historie i KS.
Titel 4 Verdenshistorien ca. 500 f. - 1800 e. Kr.
Titel 5 Det gode samfund (sa)
Titel 6 Religion i det senmoderne samfund
Titel 7 Fra landbrugssamfund til industrisamfund
Titel 8 Det gode samfund
Titel 9 Det Gode Samfund (historie).
Titel 10 Globalisering (sa)
Titel 11 Globalisering (historie)
Titel 12 Globalisering (re)
Titel 13 Nationalfølelse og nationalisme (KUN HF-E!)
Titel 14 Indien sa
Titel 15 Indiens historie - med fokus på ca. 1700-1947.
Titel 16 Indien (re)
Titel 17 Repetition
Titel 18 Besættelsen 1940-1945 (KUN hf-enkeltfag!)
Titel 19 Forløb#18
Titel 20 Forløb#19

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 Introduktion til faget historie i KS.

I får en kort introduktion til faget historie i KS og hf-enkeltfag. Vi skal bl.a. kigge på:
   - Hvad vi skal lave i løbet af efterårssemestret.
   - Historiebrug og -bevidsthed.
   - Historiesyn før og nu.
   - Periodisering af historien.
   - Begreberne "kilder" og "kildekritik".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Verdenshistorien ca. 500 f. - 1800 e. Kr.

I dette oversigtsforløb skal vi se på nogle centrale begivenheder i verdenshistorien fra skabelsen af det første demokrati i Athen o. 500 f.Kr. til Den Franske Revolution i slutningen af 1700-tallet. Med udgangspunkt i et varieret materiale vil vi undersøge, hvilke ændringer der er sket i menneskenes leveforhold, livssyn og verdensbillede samt samfundsindretning.

De faglige mål har været:
̶  redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
̶  reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
̶  diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶  anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Det gode samfund (sa)

Fællesfagligt forløb om det gode samfund.
Introduktion til sociologien med livsstile, levevilkår og ulighed samt om velfærdsstaten.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ideologier, partier og forskellige liv i Danmark 27-10-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fra landbrugssamfund til industrisamfund

I dette forløb skal vi beskæftige os med det industrielle gennembrud i Danmark i perioden ca. 1870-1914.

Vi kaster først et blik på "det gamle land": Det førindustrielle Danmark, inden vi skal se på, hvordan og hvorfor industrialiseringen kom til Danmark - og hvilke økonomiske og sociale følger dette fik for landet.

I forbindelse med forløbet skal I lave en historieopgave.

Kernestof:
- Dansk historie og identitet.
- Natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv.

De faglige mål har været:
- Formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof.
- Reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 Det Gode Samfund (historie).

I historiedelen af vort første fællesfaglige forløb om "Det Gode Samfund" vil vi fokusere på flg.:

1) Overgangen fra enevælde til demokrati i Danmark (ca. 1840-1915).
2) 1. Verdenskrig og dens følger med fokus på den politisk-ideologiske kamp i 1930'erne, hvor antiparlamentariske/antidemokratiske kræfter gjorde sig gældende. Vi vil fokusere på udviklingen i Danmark.
3) Den nazistiske utopi (dystopi) med fokus på antisemitisme og Holocaust.
4) Den danske velfærdsstats fremvækst (1849-vore dage) og følgerne heraf for danskernes liv og samfundet generelt.

Vi afslutter forløbet med et fællesfagligt synopsisprojekt.

Kernestof:
- Forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- Ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- Holocaust og andre folkedrab
- Dansk historie og identitet

De faglige mål:
- Anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶  Formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 10 Globalisering (sa)

Globalisering - politisk, økonomisk og kulturel globalisering.
Via integrationsbegreberne, os og dem, og identitet, undersøges den aktuelle debat om Grønlands ønske om selvstændighed. Vi har set på forholdet mellem majoriteter og minoriteter, og på Danmarks muligheder og begrænsninger i den globale økonomi og det det internationale politiske system.  
Vi afslutter med medier, for at undersøge hvordan mediebilledet er med til at skabe forståelsen af nyhedsstrømmen, med påvirkningen af sociale medier som en del af en global påvirkningsfaktor.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Globalisering (historie)

I historiedelen af det fællesfaglige forløb "Globalisering" har vi arbejdet med flg. delemner:
1) Den tidlige globalisering: Eksemplerne de danske kolonier i Vestindien og på Guldkysten samt imperialismen og afkoloniseringen i Afrika. I den forbindelse har I lavet en "populærvidenskabelig artikel" om de danske kolonier på Guldkysten og i Vestindien. Vi har også kort set på den danske kolonisering af Grønland og det dansk-grønlandske forhold igennem tiden.
2) Migration med afsæt i den danske udvandring til Amerika og indvandringen til Danmark ca. 1850 - vore dage samt debatten om dennes fordele og ulemper.

Vi har afsluttet forløbet med et fællesfagligt, professionsrettet projekt.

Kernestof:
- Globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- Dansk historie og identitet
- Historiebrug

De faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Populærvidenskabelig artikel 21-01-2025
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 13 Nationalfølelse og nationalisme (KUN HF-E!)

I dette korte forløb har vi i historie enkeltfag set på nationalfølelsens og nationalismens opståen i Europa med fokus på Danmark. Vi har også kigget på, hvordan nationalfølelsen/synet på danskheden har ændret sig fra enevælden og frem til vore dage.

Kernestof:
̶  Styreformer, herunder demokrati og demokratiseringsprocesser.
̶   Historiebrug og -formidling.

De faglige mål:
̶  Anvende metodisk-kritiske tilgange til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.
- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til kursisternes egen tid.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 14 Indien sa

Områdestudie - Indien politisk, økonomisk og sociologisk
Korte kik ind i Indiens aktuelle placering som ny stormagt i det internationale system.
Der laves en lille empirisk undersøgelse om danskernes viden om Indien.
Om politiske beslutninger i Danmark der har betydning i en global sammenhæng ses der kort på Holck-sagen, samt på det nylige valg (Politisk deltagelse), samt på rettigheder og pligter i forhold til ligestilling mellem kønnene (rettigheder for kvinder og lavkaste ifht. demokratiske rettigheder).
For økonomiske styringsinstrumenter, ses der på effekten af økonomiske styringsinstrumenter.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Indiens historie - med fokus på ca. 1700-1947.

I dette forløb skal vi beskæftige os med Indiens historie i perioden ca. 1700-1947 - dvs. tidsrummet hvor Indien blev underlagt Storbritannien og blev "Imperiets Juvel".
Vi skal også se på den indiske uafhængighedsbevægelse, der for alvor fik vind i sejlene efter 1. Verdenskrig.
Og så skal vi kort runde den lille danske koloni: Trankebar.

Kernestof:
̶  Globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv.
̶  Nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper.

Faglige mål:
̶  Anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande.
̶  Diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 18 Besættelsen 1940-1945 (KUN hf-enkeltfag!)

I dette lille forløb skal vi beskæftige os med Danmarks besættelse 1940-1945. Vi vil herunder komme ind på, hvordan eftertiden har brugt besættelsestiden politisk.

Kernestof:
̶  Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede.
̶  Historiebrug og -formidling.

Faglige mål:
̶  Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid, samt over mennesket som historieskabt og historieskabende.
̶  Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til kursisternes egen tid.
̶  Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt, og begrunde de formidlingsmæssige valg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 19 Forløb#18

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Forløb#19

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer