Campus Bornholm GYM
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Campus Bornholm GYM
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 ks/2r Hi. - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Campus Bornholm
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold
2024 ks/2r Hi. (
2r/Hfe ks-Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til faget historie i KS.
Titel 2
Verdenshistorien ca. 500 f. - 1800 e. Kr.
Titel 3
Fra landbrugssamfund til industrisamfund
Titel 4
Det Gode Samfund (historie).
Titel 5
Globalisering (historie)
Titel 6
Nationalfølelse og nationalisme (KUN HF-E!)
Titel 7
Indiens historie - med fokus på ca. 1700-1947.
Titel 8
Repetition
Titel 9
Besættelsen 1940-1945 (KUN hf-enkeltfag!)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til faget historie i KS.
I får en kort introduktion til faget historie i KS og hf-enkeltfag. Vi skal bl.a. kigge på:
- Hvad vi skal lave i løbet af efterårssemestret.
- Historiebrug og -bevidsthed.
- Historiesyn før og nu.
- Periodisering af historien.
- Begreberne "kilder" og "kildekritik".
Indhold
Kernestof:
Roskildekrøniken om Blodgildet.doc
NOGLE HISTORISKE GRUNDBEGREBER .doc
At analysere en historisk kilde.doc
Lille øvelse i kildeanalyse af Roskildekrøniken.docx
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Verdenshistorien ca. 500 f. - 1800 e. Kr.
I dette oversigtsforløb skal vi se på nogle centrale begivenheder i verdenshistorien fra skabelsen af det første demokrati i Athen o. 500 f.Kr. til Den Franske Revolution i slutningen af 1700-tallet. Med udgangspunkt i et varieret materiale vil vi undersøge, hvilke ændringer der er sket i menneskenes leveforhold, livssyn og verdensbillede samt samfundsindretning.
De faglige mål har været:
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
̶ reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål om det athenske demokrati (2r august 2024).docx
Grubb, Ulrik, Helles, Knud og Thomsen, Bente: Overblik, Gyldendal; sider: 25-28, 33-42, 52-53, 59-62, 68-73, 76-78, 90-92, 102-104, 113-115, 117-122
Romerriget (gruppearbejde) (2r).docx
To syn på det athenske demokrati (uddrag).docx
LILLE OPGAVE OM FEUDALISMEN - 2r august 2024).docx
Fyrstefest 1309-1311.doc
Fæstebrev 1340.doc
Grubb, Ulrik, Helles, Knud og Thomsen, Bente: Overblik, Gyldendal; sider: 48
Pave Urbans 2.s tale.pdf
Spørgsmål om korstogene (2r august 2024).docx
Opgave om pave Urban 2.'s korstogstale.docx
Besvar spørgsmålene om pave Urban 2.'s tale! (Se de vedhæftede dokumenter under lektionen d. 26.8.)
Svarene på spørgsmålene om Boccaccio - Pesten i Firenze
Spørgsmål til Boccaccio - Pesten i Firenze.docx
"Boccaccio - pesten i Firenze 1348"; sider: 1-2
Boccaccio - Pesten i Firenze.pdf
GRUPPEARBEJDE OM RENÆSSANCEN (2r september 2024).docx
Reformationen i Europa og Danmark.docx
Enevælden - spørgsmål (2r september 2024).docx
Uddrag af Kongeloven.pdf
Besvar spørgsmålene om reformationen i Europa og Danmark! (Se det vedhæftede dokument under lektionen d. 6.9.)
Uddrag af Kongeloven 1665; sider: 1-2
rigsråd | lex.dk – Den Store Danske
Frederik 5., 1723-1766
Christian 7., 1749-1808
Lille opgave om Oplysningstiden.docx
John Locke: "Om rækkevidden af den lovgivende magt, 1690 (uddrag)"; sider: 1
John Locke om styreformen (uddrag).docx
Uafhængighedskrig og revolution - en kreativ opgave.docx
Supplerende stof:
Logos - etos - patos.doc
"Korstog til Jerusalem"
"Pest over Europa", afsnit 1
De taksonomiske niveauer.pptx
"Verdenshistorien: 'Revolution'"
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Fra landbrugssamfund til industrisamfund
I dette forløb skal vi beskæftige os med det industrielle gennembrud i Danmark i perioden ca. 1870-1914.
Vi kaster først et blik på "det gamle land": Det førindustrielle Danmark, inden vi skal se på, hvordan og hvorfor industrialiseringen kom til Danmark - og hvilke økonomiske og sociale følger dette fik for landet.
I forbindelse med forløbet skal I lave en historieopgave.
Kernestof:
- Dansk historie og identitet.
- Natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Ebbe Kûhle: Danmark. Historie - Samfund, Gyldendal; sider: 63-66
Land og folk - Danmark i 1700-tallet (2r september 2024).docx
Godsejer og fæstebonde i 1700-tallets Danmark (mindmap).docx
Ebbe Kûhle: Danmark. Historie - Samfund, Gyldendal; sider: 66-74
Gruppearbejde om landsbyen og gården (2r september 2024).docx
Lille opgave om landboreformerne (2r september 2024).docx
Landboreformerne (uddrag).docx
Læs de afsnit af teksten "Landboreformerne (uddrag)", som I ikke selv har arbejdet med, og dan jer et overblik over indholdet. (Teksten findes under lektionen d. 27.9.)
"Landboreformerne"; sider: 1-7
Uddrag fra https://danmark.systime.dk/
Spørgsmål om andelsbevægelsen (ca. 1880-1914).docx
Landbrugets produktionsomlægning, 1800-1901
Fra andelsmejerier til Arla Foods, 1882-
Kontrakt for Hjedding Andelsmejeri 1882
Den Industrielle Revolution - lav en plakat (2r oktober 2024).docx
Grubb, Ulrik, Helles, Knud og Thomsen, Bente: Overblik, Gyldendal; sider: 124-132
Industribyen Horsens.pdf
"Industribyen Horsens"; sider: 31-43
DET INDUSTRIELLE GENNEMBRUD I DANMARK (Horsens).docx
Supplerende stof:
DRTV - Dengang vi var bønder: Fæstebønder, 1700 tallet
DRTV - Dengang vi var bønder: Frie bønder, 1750-1840
DRTV - Dengang vi var bønder: Andelsbønder, 1880-1905
"Verdenshistorien: 'Industrialisering'"
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 4
Det Gode Samfund (historie).
I historiedelen af vort første fællesfaglige forløb om "Det Gode Samfund" vil vi fokusere på flg.:
1) Overgangen fra enevælde til demokrati i Danmark (ca. 1840-1915).
2) 1. Verdenskrig og dens følger med fokus på den politisk-ideologiske kamp i 1930'erne, hvor antiparlamentariske/antidemokratiske kræfter gjorde sig gældende. Vi vil fokusere på udviklingen i Danmark.
3) Den nazistiske utopi (dystopi) med fokus på antisemitisme og Holocaust.
4) Den danske velfærdsstats fremvækst (1849-vore dage) og følgerne heraf for danskernes liv og samfundet generelt.
Vi afslutter forløbet med et fællesfagligt synopsisprojekt.
Kernestof:
- Forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- Ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- Holocaust og andre folkedrab
- Dansk historie og identitet
Indhold
Kernestof:
Ebbe Kûhle: Danmark. Historie - Samfund, Gyldendal; sider: 120, 150-153, 155-159
"Christian Christensen om fattigdom i 1887"; sider: 1-3
Fra www.danmarkshistorien.dk
Fattighjælp og tab af rettigheder 1849-1933 - fra Grundlov til Socialreform
Besvar spørgsmålene om arbejdernes levevilkår o. 1900! (Se det vedhæftede dokument under lektionen d. 29.10.)
Spørgsmål til FRA ENEVÆLDE TIL DEMOKRATI (Danmark ca. 1840-1915).docx
FØRSTE VERDENSKRIG OG DENS FØLGER.docx
Grubb, Ulrik, Helles, Knud og Thomsen, Bente: Overblik, Gyldendal; sider: 146-150
Svarene på spørgsmålene om mellemkrigstiden (1919-1939)
Mellemkrigstiden (spørgsmål).docx
Frederiksen, Peter: Det tredie Rige, Systime; sider: 75-79, 109-111
Gregory Stantons 10 stadier om folkedrab .docx
Gregory Stantons 10 stadier om folkedrab; sider: 1-2
Danmark i 1930erne - krisernes årti (gruppearbejde m. fremlæggelser).docx
Fra nattevægterstat til begyndende velfærdsstat (1849-1933) (2r november 2024).docx
I må meget gerne læse de sider fra "Danmark. Historie. Samfund" om 1930'erne, som de andre grupper har læst. (Se det vedhæftede dokument under lektionen d. 19.11.)
Besvar spørgsmålene om "Fra nattevægterstat til begyndende velfærdsstat"! (Se det vedhæftede dokument under lektionen d. 22.11.)
Statistikker om Danmark efter 1945.pdf
SPØRGSMÅL TIL FILMEN 1948.doc
Matrixarbejde om det rige samfund - Danmark efter 1945 (2r november 2024).docx
"Statistikker om Danmark efter 1945"; sider: 1-5
Uddrag af Danmarks Statistiks publikation fra 2014: "65 år i tal. Danmark siden 2. Verdenskrig".
Spørgsmål ang. velfærdsstatens ekspansion ca. 1960-1973 (2r december 2024).docx
Ebbe Kûhle: Danmark. Historie - Samfund, Gyldendal; sider: 179-181
Supplerende stof:
Det gode samfund - en kort introduktion.pptx
"Vores Århundrede: 'Dengang jeg drog afsted'"
"Vores århundrede: 'Herrefolket'"
DRTV - Historien om de fattige: 1920-1950
"Vores Århundrede: '1948 - det økonomiske mirakel'"
DRTV - Historien om de fattige: 1950-1974
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 5
Globalisering (historie)
I historiedelen af det fællesfaglige forløb "Globalisering" har vi arbejdet med flg. delemner:
1) Den tidlige globalisering: Eksemplerne de danske kolonier i Vestindien og på Guldkysten samt imperialismen og afkoloniseringen i Afrika. I den forbindelse har I lavet en "populærvidenskabelig artikel" om de danske kolonier på Guldkysten og i Vestindien.
2) Migration med afsæt i den danske udvandring til Amerika og indvandringen til Danmark ca. 1850 - vore dage samt debatten om dennes fordele og ulemper.
Vi har afsluttet forløbet med et fællesfagligt, professionsrettet projekt.
Kernestof:
- Globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- Dansk historie og identitet
- Historiebrug
De faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
Indhold
Kernestof:
Europas ekspansion (spørgsmål).docx
Grubb, Ulrik, Helles, Knud og Thomsen, Bente: Overblik, Gyldendal; sider: 80-88, 104-106, 136-140
Merkantilisme og trekanthandel.docx
Merkantilisme og danske tropekolonier, ca.1600-1917
Spørgsmål om imperialismen (ca. 1880-1914).docx
Svarene på spørgsmålene om imperialismen i Afrika (ca. 1880-1914)
Afkoloniseringen af Afrika efter 1945 - matrixarbejde (2r januar 2025).docx
Imperialismen i Afrika - et eksempel.docx
"Kolonisering og afkolonisering"; sider: 4-8
Materialesamling
"Afrikas afkolonisering"; sider: 52-58
Spørgsmål vedr. den svenske indvandring til DK ca. 1850-1900.docx
Peter Bejder og Kim Boye Holt: Fra Huguenotter til Afghanere, Systime; sider: 60-65, 72-79, 120-124, 132-140, 160-170, 172-174, 187-188
Den polske indvandring til Danmark.docx
Spørgsmål vedr. de ungarske flygtninge i DK.docx
LILLE OPGAVE OM GÆSTEARBEJDERNE I DANMARK.docx
Eksempel på en nekrolog.pdf
UDLÆNDINGELOVEN AF 1983 OG DENS FØLGER - gruppearbejde (2r februar 2025).docx
Udlændingedebatten i Danmark (2r februar 2025).docx
SVARENE PÅ SPØRGSMÅLENE OM UDLÆNDINGEDEBATTEN I DANMARK
Hfe'erne må gerne læse projektmaterialet om nationalfølelse og nationalisme igennem! (Se dokumentmappen i Lectio: "Globalisering (historie)" - undermappen "Projekt om nationalfølelse (kun hfe!)").
"Nationalfølelse og nationalisme - eksemplet Danmark"; sider: 1-6
Materialesamling.
Nationalliberalisme
Nationsopfattelser i 1840'erne
Supplerende stof:
"Plyndringernes tid"
Grønland - og Danmark (gruppearbejde m. fremlæggelser).docx
Nordboerne i Grønland
Grønland - historie (1500-1979) - Læs om perioden - Lex
Grønland - historie (efter 1979) - Læs mere - Lex
"1947 - Imperiernes fald"
DEN DANSKE UDVANDRING TIL AMERIKA.docx
Dansk udvandring til USA, 1820-1930
DRTV - Rejsen til Amerika - de danske udvandrere
Danmark historie - 100 års indvandring - Episode 1 - 6
Danmark Historie - 100 års indvandring Episode 4 - 6
Danmark Historie - 100 års indvandring Episode 5 - 6
Danmark Historie - 100 års indvandring Episode 6 - 6
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 6
Nationalfølelse og nationalisme (KUN HF-E!)
I dette korte forløb har vi i historie enkeltfag set på nationalfølelsens og nationalismens opståen i Europa med fokus på Danmark. Vi har også kigget på, hvordan nationalfølelsen/synet på danskheden har ændret sig fra enevælden og frem til vore dage.
Indhold
Kernestof:
Hfe'erne må gerne læse projektmaterialet om nationalfølelse og nationalisme igennem! (Se dokumentmappen i Lectio: "Globalisering (historie)" - undermappen "Projekt om nationalfølelse (kun hfe!)").
"Nationalfølelse og nationalisme - eksemplet Danmark"; sider: 1-6
Materialesamling.
Grubb, Ulrik, Helles, Knud og Thomsen, Bente: Overblik, Gyldendal; sider: 136-138
Nationalliberalisme
Nationsopfattelser i 1840'erne
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
IT
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Projektarbejde
Titel 7
Indiens historie - med fokus på ca. 1700-1947.
I dette forløb skal vi beskæftige os med Indiens historie i perioden ca. 1700-1947 - dvs. tidsrummet hvor Indien blev underlagt Storbritannien og blev "Imperiets Juvel".
Vi skal også se på den indiske uafhængighedsbevægelse, der for alvor fik vind i sejlene efter 1. Verdenskrig.
Og så skal vi kort runde den lille danske koloni: Trankebar.
Indhold
Kernestof:
Opgave om Indiens historie til ca. 1700.docx
Indien. En politisk og økonomisk oversigt (uddrag).docx
John Martinussen: "Indien. En politisk og økonomisk oversigt" (uddrag).; sider: 1-6
Udgivet af Udenrigsministeriet 1997.
Brimnes, Niels: Indiens historie efter 1739, Systime; sider: 19-23, 26-32, 34-59, 61-62, 66-71
Storbritanniens erobring af Indien.docx
Avisartikel om Indien under EACs styre (opgave).docx
Besvar spørgsmålene om briternes erobring af Indien! (Se det vedhæftede dokument under lektionen d. 14.3.)
Færdiggør jeres "avisartikler" om Indien under East India Company.
Indien under den britiske krone (opgave).docx
Hold 1: Læs de sider fra bogen som hold 2 har arbejdet med. Hold 2: Læs de sider fra bogen som hold 1 har arbejdet med.
INDIENS VEJ MOD UAFHÆNGIGHED (I).docx
Besvar spørgsmålene om Indiens vej mod uafhængighed (I)! (Se det vedhæftede dokument under lektionen d. 25.3.)
Tidslinje over den indiske uafhængighedsbevægelse ca. 1916-1934.docx
Synet på Gandhi.docx
Supplerende stof:
DE DANSKE KOLONIER I INDIEN (opgave).docx
Uddrag af Ove Muus' breve fra Bengalen.docx
Ostindisk Kompagni, 1616-1729
Tranquebar, 1620-1845
Handelsstationen Serampore (Frederiksnagore), 1755-1845
Uddrag af Ove Muus breve fra Bengalen; sider: 1
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 8
Repetition
Vi repeterer de eksamensrelevante emner.
Indhold
Kernestof:
Repetition af historiedelen af det fællesfaglige forløb om Indien.docx
TAG "INDIENS HISTORIE EFTER 1739" MED!
Repetition af forløbet Fra landbrugssamfund til industrisamfund.docx
Tag "Danmark. Historie. Samfund" + "Overblik" med!
Repetition af Det Gode Samfund (2r - hfe 2025).docx
Tag "Overblik" + "Fra huguenotter til afghanere" med!
REPETITION AF FORLØBET OM GLOBALISERINGEN
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Besættelsen 1940-1945 (KUN hf-enkeltfag!)
I dette lille forløb skal vi beskæftige os med Danmarks besættelse 1940-1945. Vi vil herunder komme ind på, hvordan eftertiden har brugt besættelsestiden politisk.
Indhold
Kernestof:
Lille projekt om Besættelsen 1940-1945.docx
Besættelsen den 9. april 1940 – Danmarkshistorien | Lex
Forhandlings- og samarbejdspolitikken under besættelsen, 1940-1945 – Danmarkshistorien | Lex
Augustoprøret 29. august 1943 – Danmarkshistorien | Lex
Sabotage
De østfrontvillige
Retsopgøret efter besættelsen, 1945-1955 – Danmarkshistorien | Lex
Besættelsestiden i eftertidens lys – Danmarkshistorien | Lex
Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 29. august 2003 – Danmarkshistorien | Lex
Kronik i Information, "Fogh dæmoniserer historien", 2003 – Danmarkshistorien | Lex
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
IT
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Projektarbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66043486714", "T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66043486714", "H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66043486714" }