Holdet 2024 ks/2r Hi. - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold 2024 ks/2r Hi. (2r/Hfe ks-Hi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til faget historie i KS.
Titel 2 Verdenshistorien ca. 500 f. - 1800 e. Kr.
Titel 3 Fra landbrugssamfund til industrisamfund
Titel 4 Det Gode Samfund (historie).
Titel 5 Globalisering (historie)
Titel 6 Nationalfølelse og nationalisme (KUN HF-E!)
Titel 7 Indiens historie - med fokus på ca. 1700-1947.
Titel 8 Repetition
Titel 9 Besættelsen 1940-1945 (KUN hf-enkeltfag!)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til faget historie i KS.

I får en kort introduktion til faget historie i KS og hf-enkeltfag. Vi skal bl.a. kigge på:
   - Hvad vi skal lave i løbet af efterårssemestret.
   - Historiebrug og -bevidsthed.
   - Historiesyn før og nu.
   - Periodisering af historien.
   - Begreberne "kilder" og "kildekritik".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Verdenshistorien ca. 500 f. - 1800 e. Kr.

I dette oversigtsforløb skal vi se på nogle centrale begivenheder i verdenshistorien fra skabelsen af det første demokrati i Athen o. 500 f.Kr. til Den Franske Revolution i slutningen af 1700-tallet. Med udgangspunkt i et varieret materiale vil vi undersøge, hvilke ændringer der er sket i menneskenes leveforhold, livssyn og verdensbillede samt samfundsindretning.

De faglige mål har været:
̶  redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
̶  reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
̶  diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶  anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Fra landbrugssamfund til industrisamfund

I dette forløb skal vi beskæftige os med det industrielle gennembrud i Danmark i perioden ca. 1870-1914.

Vi kaster først et blik på "det gamle land": Det førindustrielle Danmark, inden vi skal se på, hvordan og hvorfor industrialiseringen kom til Danmark - og hvilke økonomiske og sociale følger dette fik for landet.

I forbindelse med forløbet skal I lave en historieopgave.

Kernestof:
- Dansk historie og identitet.
- Natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Det Gode Samfund (historie).

I historiedelen af vort første fællesfaglige forløb om "Det Gode Samfund" vil vi fokusere på flg.:

1) Overgangen fra enevælde til demokrati i Danmark (ca. 1840-1915).
2) 1. Verdenskrig og dens følger med fokus på den politisk-ideologiske kamp i 1930'erne, hvor antiparlamentariske/antidemokratiske kræfter gjorde sig gældende. Vi vil fokusere på udviklingen i Danmark.
3) Den nazistiske utopi (dystopi) med fokus på antisemitisme og Holocaust.
4) Den danske velfærdsstats fremvækst (1849-vore dage) og følgerne heraf for danskernes liv og samfundet generelt.

Vi afslutter forløbet med et fællesfagligt synopsisprojekt.

Kernestof:
- Forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- Ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- Holocaust og andre folkedrab
- Dansk historie og identitet
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 Globalisering (historie)

I historiedelen af det fællesfaglige forløb "Globalisering" har vi arbejdet med flg. delemner:
1) Den tidlige globalisering: Eksemplerne de danske kolonier i Vestindien og på Guldkysten samt imperialismen og afkoloniseringen i Afrika. I den forbindelse har I lavet en "populærvidenskabelig artikel" om de danske kolonier på Guldkysten og i Vestindien.
2) Migration med afsæt i den danske udvandring til Amerika og indvandringen til Danmark ca. 1850 - vore dage samt debatten om dennes fordele og ulemper.

Vi har afsluttet forløbet med et fællesfagligt, professionsrettet projekt.

Kernestof:
- Globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- Dansk historie og identitet
- Historiebrug

De faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Nationalfølelse og nationalisme (KUN HF-E!)

I dette korte forløb har vi i historie enkeltfag set på nationalfølelsens og nationalismens opståen i Europa med fokus på Danmark. Vi har også kigget på, hvordan nationalfølelsen/synet på danskheden har ændret sig fra enevælden og frem til vore dage.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 7 Indiens historie - med fokus på ca. 1700-1947.

I dette forløb skal vi beskæftige os med Indiens historie i perioden ca. 1700-1947 - dvs. tidsrummet hvor Indien blev underlagt Storbritannien og blev "Imperiets Juvel".
Vi skal også se på den indiske uafhængighedsbevægelse, der for alvor fik vind i sejlene efter 1. Verdenskrig.
Og så skal vi kort runde den lille danske koloni: Trankebar.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Besættelsen 1940-1945 (KUN hf-enkeltfag!)

I dette lille forløb skal vi beskæftige os med Danmarks besættelse 1940-1945. Vi vil herunder komme ind på, hvordan eftertiden har brugt besættelsestiden politisk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde