Campus Bornholm GYM
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Campus Bornholm GYM
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1gr1 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Campus Bornholm
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Maja Kofod-Andersen, Marina Kofoed Petersen
Hold
2025 ap/gr1 (
1gr1 ap
,
1gr1 ap-alm
,
1gr1 ap-la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Latin-delen af almen sprogforståelse
Titel 2
AP-almen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Latin-delen af almen sprogforståelse
Latin-delen af Almen sprogforståelse tjener til at konkretisere, eksemplificere og perspektivere det, der arbejdes med i den almene del.
Eleverne træner i:
- oversættelse af et nyt fremmedsprog
- morfologisk og syntaktisk analyse af et fremmedsprog
- sprogterminologi
Eleverne får
- viden/bevidsthed om latin og Romerrigets betydning for Europa både sprogligt og kulturelt
Vi kommer bl.a. til at beskæftige os med emner som:
- navnes oprindelse og betydning
- interlatin og orddannelse
- latins rolle i de europæiske sprog
- latin som kirkens og videnskabens sprog
- romersk mytologi og historie
- den romerske republik, Cicero og retorik
- byen Pompeji og Vesuvs udbrud
- det græske alfabet og antik skrivekultur
Indhold
Kernestof:
Hej, og velkommen til AP - Almen sprogforståelse. Medbring bogen "Sprogenes verden", som I fik udleveret i onsdags samt penalhus. Jeg glæder mig til at møde jer :). Mvh Marina
Dansk navneleksikon
Behind the Name: Meaning of Names
Salvete discipuli! Velkommen til første latintime:). Medbring bogen "Sprogenes Verden" samt penalhus + notepapir + AP-mappen!
Gottschalck, Rasmus m.fl.: Sprogenes verden, Gyldendal; sider: 8-14, 17, 46-48
Husk at medbringe Sprogenes verden, jeres AP-mappe, samt blyant og papir til timen.
Sprogenes verden; sider: 19, 37-38, 83-89, 95-97, 113-121, 123, 127-135, 138-139, 141, 146-147, 150, 161-163, 166
Kahoot om verbernes bøjning
Morfologi: substantiver og adjektiver. Lav opg. 6 på s. 20 og opgave 67 på s. 34 i Sprogenes verden. + Bøj substantiverne 'hus', 'mand' og 'hår' i tal og bestemthed (se s. 23 i bogen).
Kahoot om syntaktisk analyse
Kompendium - AP-latin.docx.pdf
Morfologi: Verber. Læs s. 25, bøj verberne 'spise' og 'hoppe' i tid (se s. 28) og lav opg. 43 på s. 29.
Læs om adverbier på s. 37-38 og lav opg. 83 og 87 på de samme sider. Desuden skal vi arbejde med præpositioner, pronomener og konjunktioner. Kig grundigt på det blå ark om disse ordklasser og skim s. 40-44 i bogen.
INDIAN CAMP - ordklasser2.docx
Vi skal nu fokusere på syntaktisk analyse - altså analyse af sætningsled. I dag har vi fokus på subjekt, verbal og objekt. Kig grundigt på det gule ark i jeres AP-mappe. Læs s. 49 i Sprogenes verden og lav opg. 2 på s. 50 i bogen. Vi skal arbejde med
Forbered 3 spørgsmål hjemmefra
Vi arbejder videre med syntaktisk analyse. Vores fokus er på subjektsprædikat, indirekte objekt og adverbial. Lav opg. 44 (s. 58), opg. 58 (s. 61) og opg. 70 (s. 63). Brug s. 58-64 i Sprogenes verden og det gule ark som hjælp.
Så er det blevet tid til mellemtest. Testen berører de ting, vi har været igennem indtil nu: Sproghistorie, morfologi og syntaks. Repeter, hvad de forskellige områder drejer sig om ved at kigge dine noter + udleverede ark igennem og orientere dig i d
Medbring blyant/ kuglepen (to farver), da prøven foregår på papir uden hjælpemidler.
Vi skal arbejde med helsætninger og ledsætninger. Læs s. 66-67 + s. 75-76 i Sprogenes verden. Lav opg. 82 på s. 66 og opg. 126 på s. 75.
Læs på dine noter!
Læs om 'Semantik' - dvs. ordenes indhold/ betydning.
KIMs ALL IN.pdf
Sprog i praksis - læs om: norm og variation, globalisering. Efter du har læst, besvar da to spørgsmål: 1) Hvad betyder begrebet "sprognorm"? 2) Hvordan kan sprognormen afhænge af situationen? Skriv dine svar ned i din AP-mappe.
Vi arbejder med den sidste forberedelse til prøven senere på ugen. Kig på jeres mellemtest - særligt den sidste opgave, hvor I skulle karakterisere sproget. Denne form for øvelse træner vi i dette modul. Desuden bliver der forhåbentlig tid til at rep
den sidste øvelsessætning
Læs på alle dine noter - i dag samler vi op og repeterer det hele :) Det er vores sidste lektion!!! :(
Eksamen og eksamenslæsning.pptx
Dette er en frivillig spørgetime, så man skal bare komme, hvis der er noget, man har brug for at få forklaret. Hvis man har lavet ekstra-sætningerne, så kigger jeg gerne dem igennem og retter.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
AP-almen
Indhold
Kernestof:
Hej, og velkommen til AP - Almen sprogforståelse. Medbring bogen "Sprogenes verden", som I fik udleveret i onsdags samt penalhus. Jeg glæder mig til at møde jer :). Mvh Marina
Dansk navneleksikon
Behind the Name: Meaning of Names
Salvete discipuli! Velkommen til første latintime:). Medbring bogen "Sprogenes Verden" samt penalhus + notepapir + AP-mappen!
Gottschalck, Rasmus m.fl.: Sprogenes verden, Gyldendal; sider: 8-14, 17, 46-48
Husk at medbringe Sprogenes verden, jeres AP-mappe, samt blyant og papir til timen.
Sprogenes verden; sider: 19, 37-38, 83-89, 95-97, 113-121, 123, 127-135, 138-139, 141, 146-147, 150, 161-163, 166
Kahoot om verbernes bøjning
Morfologi: substantiver og adjektiver. Lav opg. 6 på s. 20 og opgave 67 på s. 34 i Sprogenes verden. + Bøj substantiverne 'hus', 'mand' og 'hår' i tal og bestemthed (se s. 23 i bogen).
Kahoot om syntaktisk analyse
Kompendium - AP-latin.docx.pdf
Morfologi: Verber. Læs s. 25, bøj verberne 'spise' og 'hoppe' i tid (se s. 28) og lav opg. 43 på s. 29.
Læs om adverbier på s. 37-38 og lav opg. 83 og 87 på de samme sider. Desuden skal vi arbejde med præpositioner, pronomener og konjunktioner. Kig grundigt på det blå ark om disse ordklasser og skim s. 40-44 i bogen.
INDIAN CAMP - ordklasser2.docx
Vi skal nu fokusere på syntaktisk analyse - altså analyse af sætningsled. I dag har vi fokus på subjekt, verbal og objekt. Kig grundigt på det gule ark i jeres AP-mappe. Læs s. 49 i Sprogenes verden og lav opg. 2 på s. 50 i bogen. Vi skal arbejde med
Forbered 3 spørgsmål hjemmefra
Vi arbejder videre med syntaktisk analyse. Vores fokus er på subjektsprædikat, indirekte objekt og adverbial. Lav opg. 44 (s. 58), opg. 58 (s. 61) og opg. 70 (s. 63). Brug s. 58-64 i Sprogenes verden og det gule ark som hjælp.
Så er det blevet tid til mellemtest. Testen berører de ting, vi har været igennem indtil nu: Sproghistorie, morfologi og syntaks. Repeter, hvad de forskellige områder drejer sig om ved at kigge dine noter + udleverede ark igennem og orientere dig i d
Medbring blyant/ kuglepen (to farver), da prøven foregår på papir uden hjælpemidler.
Vi skal arbejde med helsætninger og ledsætninger. Læs s. 66-67 + s. 75-76 i Sprogenes verden. Lav opg. 82 på s. 66 og opg. 126 på s. 75.
Læs på dine noter!
Læs om 'Semantik' - dvs. ordenes indhold/ betydning.
KIMs ALL IN.pdf
Sprog i praksis - læs om: norm og variation, globalisering. Efter du har læst, besvar da to spørgsmål: 1) Hvad betyder begrebet "sprognorm"? 2) Hvordan kan sprognormen afhænge af situationen? Skriv dine svar ned i din AP-mappe.
Vi arbejder med den sidste forberedelse til prøven senere på ugen. Kig på jeres mellemtest - særligt den sidste opgave, hvor I skulle karakterisere sproget. Denne form for øvelse træner vi i dette modul. Desuden bliver der forhåbentlig tid til at rep
den sidste øvelsessætning
Læs på alle dine noter - i dag samler vi op og repeterer det hele :) Det er vores sidste lektion!!! :(
Eksamen og eksamenslæsning.pptx
Dette er en frivillig spørgetime, så man skal bare komme, hvis der er noget, man har brug for at få forklaret. Hvis man har lavet ekstra-sætningerne, så kigger jeg gerne dem igennem og retter.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71970830771", "T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71970830771", "H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71970830771" }