Holdet 1gr7 Fy (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Kasper Astrup Eriksen
Hold 2025 Fy/gr7 (1gr7 Fy)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NV afstandsbestemmelse ved en tidsmåling
Titel 2 Energi intro grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NV afstandsbestemmelse ved en tidsmåling

fart = afstand per tid   (v= s/t)
s= v*t

Afstandsbestemmelse ud fra en tidsmåling.

Matrixgruppe om forskellige anvendelser af afstandsmåling (parkeringsradar, afstand til månen, sonar, blind der cykler ved at sige kliklyde). Lidt forskellige hvilke anvendelser de forskellige elever har beskæftiget sig med.

Variabelkontrol
intrapolation versus ekstrapolation
kvalitativ kvantitativ
hypotese
usikkerhed versus fejlkilde

Eksperimenter:
Løbetur med konstantfart. Graf over afstand som funktion af tid

Slå på rør (Opdag variabelkontrol er godt til at svare på problemstillinger (forkaste hypoteser) a la afhænger tonehøjden af materialet af røret)

Svingningstid af et pendul (variabelkontrol og svingningstid som funktion af længden. Forudsig svingningstiden af et 6 m langt pendul (målt efter) og diskuteret usikkerhed versus fejlkilde.)

Sammen med informatik:
Måling af lydens fart ved at tage tid med en sonar bygget ved hjælp af en Arduino.

kalibreringskurve for den fysisk fart af en fable spinrobot som funktion af fart parameteren (0-100 (%)) i programmet. (Talt om fejlkilde, hvis vi tror robotten kører med konstant fart, men den først skal accelerere. Meget mere rette linjer, hvis start er flyvende)

Bygget afstandsdetektor (en gruppe gik med en knap, mens resten brugte en sonar) til at bestemme overskridelse af personligt rum, som startede et lyd eller lyssignal.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Energi intro grundforløb

Energien er bevaret.
Men vi skal spare på energiomsætning (baseret på fossile brændsler)

Kun ændringer i energien er relevante. Ikke det absolutte niveau (kort nævnt i en bisætning E=mc^2 som "undtagelsen". Energi har faktisk et naturligt nulpunkt. Det bruges dog ikke i dagligdagen.) Vidste ikke dengang E=mc^2 ville blive pensum, fordi vi skiftede fra HTX til STX bekendtgørelsen.)


Kvalitativt
elektrisk energi

Kvantitativt:
Potentiel energi i et konstant tyngdefelt
kinetisk energi
Termisk energi ved opvarmning.

Effekt (nogle mere end andre)



Eksperimenter
Lav en faktura over det arbejde du har udført ved at løbe op ad en trappe flere gange (intro til potentiel energi og prisen på energi)

Lav en energiomsætning der involverer kinetisk og potentiel energi. Regn på energiomsætningen.  (F.eks. hoppe, kaste med en bold eller lignende)

Målt vandtemperatur og mængden af vand, når de tager brusebad derhjemme. Udregn energiforbrug og vandforbrug. Sammenlignet i klassen. Talt om bæredygtighed.

Åbent forsøg med at bestemme varmefylden af et ukendt materiale (lod) ved blande med vand. Nogle tog varmt vand og satte et koldt lod i. Andre tog koldt vand og et varmt lod. Nogle testede deres hypotese ved også at bestemme densiteten af loddet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer