Campus Bornholm GYM
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Campus Bornholm GYM
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1.2 hhx hhx ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Campus Bornholm
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Line Marie Pihl Hansen, Marina Kofoed Petersen
Hold
2025 ap/1.2 hhx (
1.2 hhx hhx ap
,
1gr6 ap-da
,
1gr6 ap-en
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP - dansk
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP - dansk
AP - dansk dækker over de dele af AP der handler om sproghistorie, semantik og pragmatik.
Indhold
Kernestof:
Elevvejledning til AP 2025.docx
5.1.3 Verbal og nonverbal kommunikation | Ind i sproget hhx
Vi tager hul på Almen sprogforståelse - alt det, der ikke har med grammatik at gøre. Ingen lektie til dette modul.
AP-kompendium 2025.docx
Læs om verber i i-bogen ”Ind i Sproget” afsnittene 3.2.1.1, 3.2.1.2, 3.2.1.3, 3.2.1.4. 3.2.1 Verber (udsagnsord) | Ind i sproget hhx I skal ikke lave øvelserne.
Skriv en kort historie/beskrivelse (på dansk) af en dag eller oplevelse på 10-20 linjer. Den kan handle om hvad som helst. Eneste krav er, at den skrives i nutid.
Læs teorien i afsnit 3.2.2 Substantiver, 3.2.3 artikler og 3.2.4 adjektiver. Start her: https://indisprogethhx.systime.dk/?id=101#c252 Øvelserne til disse afsnit skal ikke laves.
6. Sproghistorie
6.1 Sprog fra tidernes morgen
6.2 Fra fællesnordisk til moderne dansk
AP Sproghistorie hhx arveord låneord fremmedord.docx
6.3 Ordforråd og kulturhistorie
6.4 Arveord, låneord og fremmedord *
Hvad er forskellen på arveord, låneord og fremmedord? Læs op på definitionerne i kap. 6.2 fra sidste gang.
Ordenes oprindelse - sproget.dk
Lav øvelserne 1, 2, 3, 4 til ”Substantiver, artikler, adjektiver” i kompendiet, hvis du ikke blev færdig i timen. Læs derefter teorien i afsnit 3.2.5 adverbier og 3.2.7 præpositioner i onlinebogen ”Ind i sproget”. Start her: https://indisprogethhx.sy
4. Semantik | Ind i sproget hhx
4.1 Semantik og lingvistik
Hvis du ikke blev færdig i timen, skal øvelserne 1, 2, 3 s. 13-14 i kompendiet laves færdig hjemme.
Læs teorien til 3.2.6 Pronominer (stedord), 3.2.9 Numeraler (talord), 3.2.10 Interjektioner (udråbsord) i Ind i Sproget. Start her: https://indisprogethhx.systime.dk/?id=106
4.1.1 Denotation og konnotation
4.1.2 Stilleje * | Ind i sproget hhx
I dag skal vi arbejde med billedsprog. Læs om det i de link, der er vedhæftet herunder (spring opgaver over). Hvad er forskellen på sammenligning, metafor og symbol? Det bliver timens første spørgsmål.
4.2 Billedsprog
4.2.1 Sammenligning
4.2.2 Metafor
4.2.3 Symbol
Læs teorien i afsnit 3.2.8 om konjunktioner. Start her: https://indisprogethhx.systime.dk/?id=108#c300
Hvis du ikke blev færdig i timen, er øvelserne 1,2,3,4 s. 15 i kompendiet lektie.
Bag om Alt det vi deler (uddrag).docx
Vi tager fat på det sidste hovedområde af AP-dansk, som nu handler om pragmatik - dvs. sprog i brug. Læs de vedhæftede kapitler i Ind i sproget.
5. Pragmatik
5.1 Kommunikation
5.1.1 Genrer
Læs afsnit 3.3, 3.3.1, 3.3.2, 3.3.3 og 3.3.4 i grundbogen. Start her: https://indisprogethhx.systime.dk/?id=71
4.3 Skriftsprog og talesprog
Læs i AP-bogen om subjektsprædikat, objektsprædikat, adverbialled, konjunktional, afsnit 3.3.5, 3.3.6, 3.3.7, 3.3.8. https://indisprogethhx.systime.dk/?id=140&L=0 Husk at klikke videre til de næste tre afsnit.
Lav øvelse B og C s. 20+21 i kompendiet, hvis du ikke blev færdig i timen.
Vi tager tråden op fra sidste gang og fortsætter med at tale om sproglig stil: skrift/ tale - formelt/ uformelt sprog - høj/ lav stil. Læs om nogle mundtlighedstræk/ uformel/ lav stil i de vedhæftede link.
4.3.1 Gambitter
4.3.2 Slang
4.3.3 Sms- og chatsprog
Lav øvelserne G og H s. 21-22 hjemme, hvis du ikke nåede det i timen.
I dag skal I arbejde med sproghandlinger. Læs om forskellige typer af sproghandlinger i linket herunder.
5.1.5 Sproghandlinger
Sproghandlinger - Minlæring
Læs afsnittet om helsætningsanalyse 3.3.10 i ”Ind i sproget”. https://indisprogethhx.systime.dk/?id=155
Lav øvelse K s. 23 i kompendiet, hvis du ikke nåede det i timen.
Vi samler op på arbejdet med sproghandlinger fra i torsdags. Hvad er forskellen på en direkte og en indirekte sproghandling? Vær klar til at forklare eksemplerne fra opgaven i Ind i sproget fra i torsdags.
5.1.9 Appelformer
KIMs ALL IN.pdf
6.6 Ordforråd i moderne dansk
Læs det korte stykke om morfologi i ”Ind i sproget” afsnit 3.1. I skal ikke lave øvelserne. https://indisprogethhx.systime.dk/?id=38
Lektie: Lav øvelse C s. 25 i kompendiet, hvis du ikke nåede det i timen.
Repetitionsøvelser til AP.docx
Elevvejledning til eksamen i AP 2025.docx
Gå i gang med at øve til eksamen fx med appen ”Træn AP”.
Vi begynder at forberede prøven i næste uge med en opsamlingsøvelse, hvor I skal bruge al den sproglige viden I har fået gennem de sidste måneder.
Her kan du selv øve ordklasser: Ordklasser - sproget.dk
Her kan du selv øve sætningsanalyse: Sætningsled - sproget.dk
Du kan øve til eksamen på appen: Træn AP.
Flere repetitionsøvelser til AP.docx
Lav hjemme: Øvelserne 4, 5, 7. Repetitionsøvelser til AP.docx
Den sidste opsamling før prøven. Er der noget, du særligt har brug for at få svar på inden for semantik og pragmatik?
10.5 Klumme | Ind i sproget hhx
Opsamlingsopgave i AP (HHX 24).docx
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72003430539", "T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72003430539", "H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72003430539" }