Holdet 1.2 hhx øg (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Campus Bornholm
Fag og niveau Økonomisk grundf. -
Lærer(e) Claus Munch, Michael Havsteen, Michael Hjernø
Hold 2025 øg/1.2 hhx (1.2 hhx øg, 1gr6 øg-afs, 1gr6 øg-iø, 1gr6 øg-vø)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Samlet
Titel 2 Forbrug
Titel 3 Opsparing
Titel 4 Økonomi - introduktion
Titel 5 eksamensforberedelse
Titel 6 Samlet
Titel 7 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Forbrug

Forbrug
  * Købsadfærd
  * Den impulsive og planlæggeren
  * Økonomisk tænkning

Systime Ibog: Økonomisk grundforløb,  Jeanette Hassing, Peder Vinther Emdal Hay, Marianne Poulsen og Gitte Størup

Kap. 5

Omfang
Ca. 5 lektioner
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
• Internationalisering af produktparameteren
• Serviceydelser i internationalt perspektiv
• International mærkestrategi
• Produkters og teknologiers livscyklus
• Produktudvikling


Kompetencer:  
Der er arbejdet med følgende: tankegangskompetence, problembehandlingskompetence, ræsonnementskompetence, kommunikationskompetence.

Væsentligste arbejdsformer gruppearbejde, fremlæggelse i plenum, skriftligt arbejde både individuelt og i pararbejde  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Opsparing

Forbrug
  * Købsadfærd
  * Den impulsive og planlæggeren
  * Økonomisk tænkning

Systime Ibog: Økonomisk grundforløb,  Jeanette Hassing, Peder Vinther Emdal Hay, Marianne Poulsen og Gitte Størup

Kap. 6

Omfang
Ca. 3 lektioner
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
• Danske unges opsparing
• Formål med at spare op
*       Gode opsparingsråd
*       Opsparingsmuligheder
*       Metamatisk metode ved opsparing
Kompetencer:  
Der er arbejdet med følgende: tankegangskompetence, problembehandlingskompetence, ræsonnementskompetence, kommunikationskompetence.

Væsentligste arbejdsformer gruppearbejde, fremlæggelse i plenum, skriftligt arbejde både individuelt og i pararbejde  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Økonomi - introduktion

Økonomi - introduktion
  * De øknomiske fag
  * videregående økonomiske uddannelser
  * Økonomiske valg

Systime Ibog: Økonomisk grundforløb,  Jeanette Hassing, Peder Vinther Emdal Hay, Marianne Poulsen og Gitte Størup

Kap. 1

Omfang
Ca. 2 lektioner
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
• Internationalisering af produktparameteren
• Serviceydelser i internationalt perspektiv
• International mærkestrategi
• Produkters og teknologiers livscyklus
• Produktudvikling


Kompetencer:  
Der er arbejdet med følgende: tankegangskompetence, problembehandlingskompetence, ræsonnementskompetence, kommunikationskompetence.

Væsentligste arbejdsformer gruppearbejde, fremlæggelse i plenum, skriftligt arbejde både individuelt og i pararbejde  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 eksamensforberedelse

forberedelse til eksamen
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Samlet

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer