Holdet 2024 EUX2Erhv-jura-1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Handelsskole
Fag og niveau Erhvervsjura C
Lærer(e) Claus Christiansen
Hold 2024 EUX2Erhv-jura-1 (EUX2Erhv-jura-1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion og demokratisk dannelse
Titel 2 Erstatning
Titel 3 Aftaleret

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion og demokratisk dannelse

Introduktion til faget "Erhvervsjura C"
Omfang 3 moduler a´3 lektioner og indeholder.
1) Gennemgang af Læreplanen. Hvad er fagets rolle, formål - herunder viden, færdigheder og
kompetencer, læringsmål og kernestofundervisningens tilrettelæggelse og arbejdsformer, fagsprog og
evaluering - herunder eksamensform og bedømmelseskriterier
2) Retsfilosofi, etik og moral
3) Retskilder - danske og grønlandske samt internationale
4) Retssystemets opbygning

Pensum:
Lærebogen: Erhvervsjura C & B - Juraens grundregler
Kernestof:
Kapitel 0. Erhvervsjura C
Kapitel 1. Demokrati, etik, moral og jura
Kapitel 2. Retskilder
Kapitel 3. Juridisk metode
Kapitel 4. Det danske retssystem – Retssager
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 7,25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - Bruge fagets begreber ved at ses og læse dem, lytte til dem igennem ørene og sige dem med munden.
  • Lytte - Lærer igennem at lytte til læreren. Men også igennem samtaler med sidemanden og de andre elevers forståelse af faget
  • Læse - - Lærer at læse faglig tekster
  • Diskutere - - Ikke nødvendigvis diskutere, men lærer igennem samtale med de andre elever om faget indhold
  • Selvrefleksion - Reflektere over det som der står i lærebogen, det læreren siger, det som de andre elever udtrykker fagligt
  • Almene (tværfaglige) - Overskue og strukturere - Lærer at faget også handler om en masse små og afgrænset emner, som er indbyrdes forbundet på en special måde. For faget har sit udgangspunkt og nøje koreograferet hierarki.
  • Personlige - - Lærer at tage det de andre elever siger, alvorligt og på den måde bruger det som en del af læringen
  • Sociale - Tale med sidemanden eller de andre elever om emnet, så man sammen forståe teksten og at man bruger de faglige ord
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Erstatning

Erstatningsret
Omfang 3 moduler á 3 lektioner
Læringsmål:
1) Du skal kunne have grundlæggende viden om dansk erstatningsret og produktansvar.
2) Du skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af erstatningsretlige problemstillinger.
Læg især vægt på begrebet Culpa, som betyder "skyld", samt varianter heraf:
- professionsansvar
- børns ansvar
- sindssyges ansvar
- præsumptionsansvar (culpa med omvendt bevisbyrde)
Betingelserne for at få erstatning er:
- Culpa
- Adækvans
- Kausalitet
- et tab, der kan gøres op økonomisk
Objektivt ansvar (ansvar uden culpa): f.eks. hundeejer eller arbejdsgiveransvar
Begrebet "Egen skyld" og ansvarslempelse gennemgås også.
Objektive ansvarsfrihedsgrunde: f.eks. nødretten
Kernestof - det skal eleverne vide:
b) erstatning uden for kontrakt, herunder produktansvar,
Eleverne skal kunne:
c) anvende juridisk metode til analyse

Pensum:
Lærebogen: Erhvervsjura C & B - Juraens grundregler
Kernestof:
Kapitel 5. Introduktion til erstatningsret
https://erhvervsjura.systime.dk/?id=755

Kapitel 6. Erstatningsbetingelserne
https://erhvervsjura.systime.dk/?id=149
6.1 Oversigt over erstatningsbetingelserne
6.2 Culpa ansvar
6.3 Objektivt ansvar
6.4 Økonomisk tab
6.5 Kausalitet
6.6 Adækvans
6.7 Egen skyld
6.8 Objektive ansvarsfrihedsgrunde
6.9 Bortfald og lempelse

Faglig oversigt
Betingelser for erstatning - Erstatningsbetingelser
1) Culpa regler
2) Objektivt ansvar
3) Økonomisk tab
4) Kausalitet (Årsagssammenhæng)
5) Adækvans (Påregnelighed)
6) Egen skyld
7) Objektive ansvarsfrihedsgrunde
8) Bortfald og lempelse

Supplerende stof:
Kapitel 7. Forsikring kort gennemgang af hovedpunkter
https://erhvervsjura.systime.dk/?id=170
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 7,25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - I skal kunne redegøre for erstatningsrettens grundlæggende begreber
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Aftaleret

Aftaleret

Omfang: 12 moduler á 3 lektioner

Forløbet har fokus på hvordan aftaler almindeligvis indgås imellem to parter eller hvor en 3. mand er indblandet. Aftaler kan også være indgået på en sådan måde at aftalen mangler gyldighed. Forløbet afsluttes med aftaleforholdene for forbrugere.

Indholdet:
1) Indgåelse af aftaler
2) Fuldmagt
3) Aftalers ugyldighed
4) Forbrugeraftaler

Læringsmålene er:
For 1) Indgåelse af aftaler - Aftalelovens regler er læringsmålene:
A) Eleven skal have grundlæggende viden om aftalers indgåelse og de årsager, som bevirke, at en aftale er indgået.
B) Eleven skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af aftaleretlige problemstillinger.

For 2) Fuldmagt - aftalelovens regler er læringsmålene:
A) Eleven skal have grundlæggende viden om aftalers indgåelse ved hjælp af fuldmagt.
B) Eleven skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af de aftaleretlige problemstillinger, som opstår, når en aftale er formidlet af en mellemmand - en fuldmægtig.

For 3) Aftalers ugyldighed:
A) Eleven skal have grundlæggende viden om, hvilke forhold der kan bevirke, at en indgået aftale bliver ugyldig.
B) Eleven skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af problemstillinger i forbindelse med ugyldige aftaler - kontrakter.

For 4) Forbrugeraftaler:
A) Eleven skal have grundlæggende viden om, ugyldighedsreglerne i Forbrugeraftaleloven og kunne anvende dem.
B) Ligeledes skal eleven have viden om de særlige regler, som give ret til at fortryde visse aftaler.

Pensum
Lærebogen: Erhvervsjura C & B - Juraens grundregler
Kapitel 8. Introduktion til aftaleret
Kapitel 9. Aftalers indgåelse
Kapitel 10. Fuldmagt (18,5 normalsider)
Kapitel 11. Aftalers ugyldighed
Kapitel 12. Introduktion til forbrugerret
Kapitel 13. Forbrugeraftaler

Pensumoversigt:
Kap 8 Introduktion til aftaleret

Kap 9 Aftale indgåelse
Afsnit 9.1 Aftaleretlige begreber
Afsnit 9.2 Aftalemodellen
Afsnit 9.3 Standardkontrakter og andre former for aftaleindgåelse

Kap 10 Fuldmagt
Afsnit 10.1 Fuldmagtsformer
Afsnit 10.1.1 Fuldmagt med særlige kendetegn
Afsnit 10.1.2 Fuldmagt uden særlige kendetegn
Afsnit 10.1.3 Fuldmægtigens erstatningspligt
Afsnit 10.2 Andre mellemmænd

Kapitel 11, Aftalers ugyldighed
Afsnit 11.1 Tilblivelsesmangler
Afsnit 11.2 Svage ugyldighedsgrunde
Afsnit 11.3 Stærke ugyldighedsgrunde
Afsnit 11.4 Indholdsmangler
Afsnit 11.5 Svigtende forudsætninger

Kap 12 Introduktion til Forbrugerret

Kap 13: Forbrugeraftaler
Afsnit 13.1 Forbrugeraftaleretlige begreber
Afsnit 13.2 Forbud mod uanmodet henvendelse  
Afsnit13.3 Negativ aftalebinding
Afsnit 13.4 Den erhvervsdrivendes oplysningspligt
Afsnit 13.5 Forbrugers fortrydelsesret
Afsnit 13.6 Aftaler indgået udenfor fast forretningssted
Afsnit 13.7 Fjernsalg, herunder e-handel
Afsnit 13.8 Betaling ved fjernsalg og betalingskort
Afsnit 13.9 Opsigelse af abonnementer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - At tilegne sig grundlæggende faglig viden inden for aftaleretten og kunne anvende denne viden til at analysere og vurdere forskellige aftaleretlige problemstillinger
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde