Holdet 2024 EUX2A IF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Handelsskole
Fag og niveau Informatik B
Lærer(e) Claus Christiansen
Hold 2024 EUX2A IF (EUX2A IF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion
Titel 2 Programmering og systemudvikling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion

Omfang 1 modul á 2 lektioner

Velkommen til faget Informatik B EUX Merkantil

Præsentation af
1) Lærer
2) Elever
3) Faglige målsætninger, læringsmål, prøveformer, fagets emner

4) Forventningsafstemning
a) Hvad er en god elev (Det vi stræber hen imod)
b) Hvad er en dårlig elev (Det vi vil væk fra)
c) Hvad mener I selv I kan gøre for at være en god elev (Indre ting)
d1) Hvordan mener I at skolen kan gøre for at Jeres skolegang bliver god. (Ydre ting)
d2) Hvordan tænker I at læreren skal være for at jeres skolegang bliver god (ydre ting).
e) Det som jeg kan tilbyde, på baggrund af læreplanen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Programmering og systemudvikling

Omfang 13 moduler (Programmering 6 / Systemudvikling 7)

Formålet er at lære at programmere.

Vi bruger App Lap, på Code.org's blogprogrammering
https://studio.code.org/users/sign_in

Mål for programmering er
1) Syntaks og semantik
2) Kontrolstrukturer og funktioner (sekvenser, forgreninger, while-løkker, for-løkker og funktioner
3) Data og operationer (tal, strenge, sandhedsværdier, arrays, datatyper, konstanter)
4) Kommentarer i koden

Mål for systemudvikling
1) Den klassiske fasemodel, prototyping og SCRUM
2) Fakir, data-flow-chart

Pensum.
Lærebogen: Informatik B for EUX Merkantil

Kapitel 6. Programmering
https://informatikbeux.ibog.gyldendal.dk/?id=1128

Kapitel 4.1 Systemudviklingsmodeller
https://informatikbeux.systime.dk/?id=1179

Afsnit 3.3.2 Trelags-arkitektur
https://informatikbeux.ibog.gyldendal.dk/?id=1158

Instruktionsvideoer til Pizza-appen
1) https://www.youtube.com/watch?v=wIf8kbZ3T6c&t=12s
2) https://www.youtube.com/watch?v=YZ984FozPgM&t=10s
3) https://www.youtube.com/watch?v=Kxvh44IngiE


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 0 Forventningsafstemning 20-08-2024
Opgave 1 Pizza app 1/3 22-08-2024
Opgave 2 Pizza app 2/3 23-08-2024
Opgave 3 Pizza app 3/3 28-08-2024
Opgave 4. Pizza app medbeskrivelse og URL-billede 28-08-2024
Opgave 5. Pizza app venstreknap og vis Pizza 05-09-2024
Opgave 6. Pizza app - Dataflowchart 09-09-2024
Opgave 7. Pizza app Dataflowchart med kode 09-09-2024
Opgave 8. Pizza app med udvidelse af funktioner 27-09-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 24,08 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde