Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Informatik B
|
Lærer(e)
|
Claus Christiansen
|
Hold
|
2024 EUX2A IF (EUX2A IF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Omfang 1 modul á 2 lektioner
Velkommen til faget Informatik B EUX Merkantil
Præsentation af
1) Lærer
2) Elever
3) Faglige målsætninger, læringsmål, prøveformer, fagets emner
4) Forventningsafstemning
a) Hvad er en god elev (Det vi stræber hen imod)
b) Hvad er en dårlig elev (Det vi vil væk fra)
c) Hvad mener I selv I kan gøre for at være en god elev (Indre ting)
d1) Hvordan mener I at skolen kan gøre for at Jeres skolegang bliver god. (Ydre ting)
d2) Hvordan tænker I at læreren skal være for at jeres skolegang bliver god (ydre ting).
e) Det som jeg kan tilbyde, på baggrund af læreplanen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Programmering og systemudvikling
Omfang 13 moduler (Programmering 6 / Systemudvikling 7)
Formålet er at lære at programmere.
Vi bruger App Lap, på Code.org's blogprogrammering
https://studio.code.org/users/sign_in
Mål for programmering er
1) Syntaks og semantik
2) Kontrolstrukturer og funktioner (sekvenser, forgreninger, while-løkker, for-løkker og funktioner
3) Data og operationer (tal, strenge, sandhedsværdier, arrays, datatyper, konstanter)
4) Kommentarer i koden
Mål for systemudvikling
1) Den klassiske fasemodel, prototyping og SCRUM
2) Fakir, data-flow-chart
Pensum.
Lærebogen: Informatik B for EUX Merkantil
Kapitel 6. Programmering
https://informatikbeux.ibog.gyldendal.dk/?id=1128
Kapitel 4.1 Systemudviklingsmodeller
https://informatikbeux.systime.dk/?id=1179
Afsnit 3.3.2 Trelags-arkitektur
https://informatikbeux.ibog.gyldendal.dk/?id=1158
Instruktionsvideoer til Pizza-appen
1) https://www.youtube.com/watch?v=wIf8kbZ3T6c&t=12s
2) https://www.youtube.com/watch?v=YZ984FozPgM&t=10s
3) https://www.youtube.com/watch?v=Kxvh44IngiE
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 0 Forventningsafstemning
|
20-08-2024
|
Opgave 1 Pizza app 1/3
|
22-08-2024
|
Opgave 2 Pizza app 2/3
|
23-08-2024
|
Opgave 3 Pizza app 3/3
|
28-08-2024
|
Opgave 4. Pizza app medbeskrivelse og URL-billede
|
28-08-2024
|
Opgave 5. Pizza app venstreknap og vis Pizza
|
05-09-2024
|
Opgave 6. Pizza app - Dataflowchart
|
09-09-2024
|
Opgave 7. Pizza app Dataflowchart med kode
|
09-09-2024
|
Opgave 8. Pizza app med udvidelse af funktioner
|
27-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
24,08 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/138/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64340115153",
"T": "/lectio/138/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64340115153",
"H": "/lectio/138/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64340115153"
}