Holdet 2024 EUX2Spansk-2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Køge Handelsskole
Fag og niveau Spansk C
Lærer(e) Christian Petersen
Hold 2024 EUX2Spansk-2 (EUX2Spansk-2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til spansk
Titel 2 Intro 2 - Saludos, mi familia y ¿cómo se dice...?
Titel 3 Tal, verber og grammatik
Titel 4 La familia
Titel 5 El tiempo,, vamos de compras
Titel 6 Billed-beskrivelse
Titel 7 America central
Titel 8 Mi vida loca y los jovenes españoles
Titel 9 Tema individual

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til spansk

Introduktion til Spanien, kongerige, historie, flag og til et nyt sprog - spansk. Træning i at kunne sige hvem man er og hvor man kommer fra.

Fra i-bogen 'Caminando - Grundbog og Øvebog', af Inge Margrethe Clausen et.al, Systime (Gyldendal), 2019.
- Una nueva lengua - Qué facil.
https://caminando.systime.dk/?id=168

Spanien og landets regioner.
I grupper har eleverne valgt at arbejde med disse af Spaniens regioner:
- Galicia
- País Vasco
- Cataluña
- Andalucía
- Extremadura
- Comunidad de Madrid
- Las Islas Baleares

Præsentationerne indeholder:
Navn, placering i Spanien, størrelse, største by, antal indbyggere i regionen, samt hvad der kendetegner regionen i forhold til økonomi - indtægt, rig/fattig, sprog, politik. Samtidig indeholder den informationer vedr. fx sport eller anden kultur

Præsentationerne foregår på dansk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,50 moduler
Dækker over: 2,42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Intro 2 - Saludos, mi familia y ¿cómo se dice...?

Kommunikation:
- Hilse og præsentere sig, tage kontakt, fortælle om sig selv, stille simple spørgsmål.

Mundtlige øvelser:
Qué dí es hoy?

Elever skal sige hvilken dat , ugedag, måned og årstal vi har
-Hvordan siger man ...
- udtale

Fra i-bogen 'Caminando - Grundbog og Øvebog', af Inge Margrethe Clausen et.al, Systime (Gyldendal), 2019

Læring af nye gloser, sætninger.

Alfabetet udtaleregler på spansk


Leg med spørgeordene (fra Power-Point)
Hilsener

De vigtige ord i forb m familierelationer.

Grammatik:
Artikler, substantiver, pronomener, verber og sætningsdannelse.

Arbejde med elev-Duolingo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,50 moduler
Dækker over: 7,25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tal, verber og grammatik

Repetition af tal og grammatik.

Bøjning af regelmæssige verber og det uregelmæssige verbum 'tener'.

Canción de los números de Basho & Friends
https://www.youtube.com/watch?v=6FEyfy5N3Nc

Substantiver og adjektiver - bøjning og placering.
Regler og øvelser - lærerudarbejdet materiale.

Adjektiv-øvelse med Aquí Está.

Regelmæssige verber:

Arbejde med øvelser i Puente


Verber:
Bøjning af tener via VERBIX

https://www.verbix.com/webverbix/spanish/tener
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,50 moduler
Dækker over: 4,83 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 La familia

Fokus på udtale, højtlæsning, grammatik og sprogproduktion og kommunikation i almene sammenhænge.

-Tale om familie, studier og alder
-Interviewe og blive interviewet
-Fag i skolen
-Arbejde og arbejdspladser
-Gå på café og bestille mad og drikke.
(1) Øvelse 8
https://caminando.systime.dk/?id=132#c1072

(2) Øvelse 11
https://caminando.systime.dk/?id=132#c1078

(3) Ordforråd omk. mad og drikke: ( vocabulario de comidas y bebidas)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4,83 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 El tiempo,, vamos de compras

At kunne tale om vejret, at rejse, tage på indkøb og kunne måneder og dage.

(1) Vi starter med øv 9+10. Sig en sætning hver. Fra <https://caminando.systime.dk/?id=133#c2295>

(2) Entrevista con Eloy. Par-arbejde. Vi besvarer spm i 2a Tareas.
Vi kigger i fællesskab på spørgsmålene til teksten om drengen Eloy.

(3) Samtale-øvelse 'conv4.pdf'.

(4) Arbejde med verbet ESTAR. Betydning og anvendelse...

(5) Vi så "Mi vida loca" episode 1. (Se den, hvis du ikke var til undervisningen. Vi ser nogle flere afsnit senere...)

https://www.youtube.com/watch?v=-mzU8lo65AE

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spansk skr. EUX2-2 47 23-11-2024
Spansk skr. EUX2-2 48 30-11-2024
VOCAROO - Spansk skr. EUX2-2 50 14-12-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9,67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Billed-beskrivelse

Fokus på at kunne lave en præsentation af sig selv, tale om uddannelse, fremtid og beskrive sit udseende.


Fra i-bogen 'Caminando - Grundbog og Øvebog', af Inge Margrethe Clausen et.al, Systime (Gyldendal), 2019:

- 4a - Julia - Una presentación.
https://caminando.systime.dk/?id=146

(0) El programa del día: Qué día es hoy?

(1) Tekstlæsning. En la calle.
Vi arbejder efterfølgende med spørgsmålene til teksten.

(2) Grammatik. Pronominer (= stedord).

(3) Diálogo y conversación + billedbeskrivelse.

(4) Opvarmning til mundtlig prøve.
Lav 2 og 2 sætninger (10 - 15 stk) ud fra selvvalgt billede.

(5) Mi vida loca. (https://www.youtube.com/watch?v=-mzU8lo65AE)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 America central

(1) Vi læser om central-amerika.
Og om hvordan livet og samfundet er for de lokale indbyggere.
Vi arbejder efterfølgende med spørgsmålene til teksten.

(2) Grammatik.    Præteritum: Hvordan dannes det?
https://gramaticabasica.systime.dk/?id=136

(3) Diálogo y conversación + billedbeskrivelse.

(4) Opvarmning til mundtlig prøve.
Lav 2 og 2 sætninger  (10 - 15 stk) ud fra selvvalgt billede.
Vi går lidt videre med disse forberedelser...

(5) Mi vida loca 5 (https://www.youtube.com/watch?v=HSyJDa0kFpA)
Hvis tiden tillader det vil vi måske se et afsnit til.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Mi vida loca y los jovenes españoles

Vi ser på dagliglivet for de unge spaniere.

- La educación en España
- Los jóvenes españoles

- Los jóvenes españoles (tapa online kap. 11)
- La generación de los mil euros
- Españoles sin papeles
- Qué deportes practicas?

0) El programa del día: Qué día es hoy?

(1) Tekstlæsning.¿Qué haces en tu tiempo libre?
Vi arbejder efterfølgende med spørgsmålene til teksten.

(2) Grammatik. Nær fremtid: Hvordan dannes det?
https://gramaticabasica.systime.dk/?id=135

(3) Diálogo y conversación + billedbeskrivelse.

(4) Opvarmning til mundtlig prøve.
Lav 2 og 2 sætninger (10 - 15 stk) ud fra selvvalgt billede.
Vi går lidt videre med disse forberedelser...

(5) Mi vida loca 7+8 (https://www.youtube.com/watch?v=LsUy_EVY2bQ )
Hvis tiden tillader det vil vi måske se et afsnit til.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Tema individual


I undervisningen har eleverne arbejdet med et selvvalgt emne. Emnet er bestemt i samråd mellem underviser og elev, for at skabe så stor interesse som muligt for eleven. Det selvvalgte emnes indhold har taget udgangspunkt i elevens erhvervsfaglige hovedområde, uddannelse eller studerede emner i undervisningen på EUX Business. Der er udarbejdet en synopsis og præsentationsmateriale, som danner grundlag for eksamen.

Eleverne har ikke tidligere arbejdet med deres emne.

Fokus har været på at kunne indsamle, overskue og strukturere eget selvvalgt emne.
Emner valgt af eleverne i 2025 i Tema Individual:

- Andalucía (Bastian)
- Atletico Madrid FC (Jonas)
- Mango - la empresa (Salwa)
- Zara - la empresa (Signe)
- Real Madrid Baloncesto (Mads F.S.)
- Real Madrid CF (Villum)
- FC Barcelona (Elias, Oliver N.J. , Oliver S.M. , Tristan, Lukas)
- Casa de papel (Stephani)
- Kongehuset i Spanien (Oliver Kiil)
(Mathias E. ??)


-----------------
¿Cómo se llama tu empresa?
¿Qué vende/ofrece?
¿Qué sabes de sus productos?
¿Qué concepto tiene la empresa?
¿Qué sabes del fundador?
¿Quándo comienza la empresa?
¿En cuántos países está presente la empresa?
¿Cuántos empeados están empleados?
¿Cuál es la cifra de negocio?
¿Cuántas tiendas tiene la empresa?
¿Qué puedes decir sobre: la comercialización?
¿Cuál es el lema de la empresa?


Informationssøgning på intenettet.

Stilladsering til eksamen:
Casevirksomhed: Chupa Chups.
Informationssøgning om Chupa Chups fra den spanske website:
https://www.chupachups.es/

Fokus på processkrivning, at kunne skrive og formidle større individuelt arbejde.
Fokus på læsestrategier, kommunikationsstrategier, sprogbrug og sprogtilegnelse.

Kernestof:
- afhænger af elevens eget materiale
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spansk skr. EUX2-2 16 19-04-2025
Carta para el profesor 22-04-2025
Synops ½ aflevering 06-05-2025
Synopsis afleveres 13-05-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer