Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Spansk C
|
Lærer(e)
|
Christian Petersen
|
Hold
|
2024 EUX2Spansk-2 (EUX2Spansk-2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til spansk
Introduktion til Spanien, kongerige, historie, flag og til et nyt sprog - spansk. Træning i at kunne sige hvem man er og hvor man kommer fra.
Fra i-bogen 'Caminando - Grundbog og Øvebog', af Inge Margrethe Clausen et.al, Systime (Gyldendal), 2019.
- Una nueva lengua - Qué facil.
https://caminando.systime.dk/?id=168
Spanien og landets regioner.
I grupper har eleverne valgt at arbejde med disse af Spaniens regioner:
- Galicia
- País Vasco
- Cataluña
- Andalucía
- Extremadura
- Comunidad de Madrid
- Las Islas Baleares
Præsentationerne indeholder:
Navn, placering i Spanien, størrelse, største by, antal indbyggere i regionen, samt hvad der kendetegner regionen i forhold til økonomi - indtægt, rig/fattig, sprog, politik. Samtidig indeholder den informationer vedr. fx sport eller anden kultur
Præsentationerne foregår på dansk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,50 moduler
Dækker over:
2,42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Intro 2 - Saludos, mi familia y ¿cómo se dice...?
Kommunikation:
- Hilse og præsentere sig, tage kontakt, fortælle om sig selv, stille simple spørgsmål.
Mundtlige øvelser:
Qué dí es hoy?
Elever skal sige hvilken dat , ugedag, måned og årstal vi har
-Hvordan siger man ...
- udtale
Fra i-bogen 'Caminando - Grundbog og Øvebog', af Inge Margrethe Clausen et.al, Systime (Gyldendal), 2019
Læring af nye gloser, sætninger.
Alfabetet udtaleregler på spansk
Leg med spørgeordene (fra Power-Point)
Hilsener
De vigtige ord i forb m familierelationer.
Grammatik:
Artikler, substantiver, pronomener, verber og sætningsdannelse.
Arbejde med elev-Duolingo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,50 moduler
Dækker over:
7,25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tal, verber og grammatik
Repetition af tal og grammatik.
Bøjning af regelmæssige verber og det uregelmæssige verbum 'tener'.
Canción de los números de Basho & Friends
https://www.youtube.com/watch?v=6FEyfy5N3Nc
Substantiver og adjektiver - bøjning og placering.
Regler og øvelser - lærerudarbejdet materiale.
Adjektiv-øvelse med Aquí Está.
Regelmæssige verber:
Arbejde med øvelser i Puente
Verber:
Bøjning af tener via VERBIX
https://www.verbix.com/webverbix/spanish/tener
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,50 moduler
Dækker over:
4,83 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La familia
Fokus på udtale, højtlæsning, grammatik og sprogproduktion og kommunikation i almene sammenhænge.
-Tale om familie, studier og alder
-Interviewe og blive interviewet
-Fag i skolen
-Arbejde og arbejdspladser
-Gå på café og bestille mad og drikke.
(1) Øvelse 8
https://caminando.systime.dk/?id=132#c1072
(2) Øvelse 11
https://caminando.systime.dk/?id=132#c1078
(3) Ordforråd omk. mad og drikke: ( vocabulario de comidas y bebidas)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4,83 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
El tiempo,, vamos de compras
At kunne tale om vejret, at rejse, tage på indkøb og kunne måneder og dage.
(1) Vi starter med øv 9+10. Sig en sætning hver. Fra <https://caminando.systime.dk/?id=133#c2295>
(2) Entrevista con Eloy. Par-arbejde. Vi besvarer spm i 2a Tareas.
Vi kigger i fællesskab på spørgsmålene til teksten om drengen Eloy.
(3) Samtale-øvelse 'conv4.pdf'.
(4) Arbejde med verbet ESTAR. Betydning og anvendelse...
(5) Vi så "Mi vida loca" episode 1. (Se den, hvis du ikke var til undervisningen. Vi ser nogle flere afsnit senere...)
https://www.youtube.com/watch?v=-mzU8lo65AE
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spansk skr. EUX2-2 47
|
23-11-2024
|
Spansk skr. EUX2-2 48
|
30-11-2024
|
VOCAROO - Spansk skr. EUX2-2 50
|
14-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9,67 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Billed-beskrivelse
Fokus på at kunne lave en præsentation af sig selv, tale om uddannelse, fremtid og beskrive sit udseende.
Fra i-bogen 'Caminando - Grundbog og Øvebog', af Inge Margrethe Clausen et.al, Systime (Gyldendal), 2019:
- 4a - Julia - Una presentación.
https://caminando.systime.dk/?id=146
(0) El programa del día: Qué día es hoy?
(1) Tekstlæsning. En la calle.
Vi arbejder efterfølgende med spørgsmålene til teksten.
(2) Grammatik. Pronominer (= stedord).
(3) Diálogo y conversación + billedbeskrivelse.
(4) Opvarmning til mundtlig prøve.
Lav 2 og 2 sætninger (10 - 15 stk) ud fra selvvalgt billede.
(5) Mi vida loca. (https://www.youtube.com/watch?v=-mzU8lo65AE)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
America central
(1) Vi læser om central-amerika.
Og om hvordan livet og samfundet er for de lokale indbyggere.
Vi arbejder efterfølgende med spørgsmålene til teksten.
(2) Grammatik. Præteritum: Hvordan dannes det?
https://gramaticabasica.systime.dk/?id=136
(3) Diálogo y conversación + billedbeskrivelse.
(4) Opvarmning til mundtlig prøve.
Lav 2 og 2 sætninger (10 - 15 stk) ud fra selvvalgt billede.
Vi går lidt videre med disse forberedelser...
(5) Mi vida loca 5 (https://www.youtube.com/watch?v=HSyJDa0kFpA)
Hvis tiden tillader det vil vi måske se et afsnit til.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
2,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Mi vida loca y los jovenes españoles
Vi ser på dagliglivet for de unge spaniere.
- La educación en España
- Los jóvenes españoles
- Los jóvenes españoles (tapa online kap. 11)
- La generación de los mil euros
- Españoles sin papeles
- Qué deportes practicas?
0) El programa del día: Qué día es hoy?
(1) Tekstlæsning.¿Qué haces en tu tiempo libre?
Vi arbejder efterfølgende med spørgsmålene til teksten.
(2) Grammatik. Nær fremtid: Hvordan dannes det?
https://gramaticabasica.systime.dk/?id=135
(3) Diálogo y conversación + billedbeskrivelse.
(4) Opvarmning til mundtlig prøve.
Lav 2 og 2 sætninger (10 - 15 stk) ud fra selvvalgt billede.
Vi går lidt videre med disse forberedelser...
(5) Mi vida loca 7+8 (https://www.youtube.com/watch?v=LsUy_EVY2bQ )
Hvis tiden tillader det vil vi måske se et afsnit til.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Tema individual
I undervisningen har eleverne arbejdet med et selvvalgt emne. Emnet er bestemt i samråd mellem underviser og elev, for at skabe så stor interesse som muligt for eleven. Det selvvalgte emnes indhold har taget udgangspunkt i elevens erhvervsfaglige hovedområde, uddannelse eller studerede emner i undervisningen på EUX Business. Der er udarbejdet en synopsis og præsentationsmateriale, som danner grundlag for eksamen.
Eleverne har ikke tidligere arbejdet med deres emne.
Fokus har været på at kunne indsamle, overskue og strukturere eget selvvalgt emne.
Emner valgt af eleverne i 2025 i Tema Individual:
- Andalucía (Bastian)
- Atletico Madrid FC (Jonas)
- Mango - la empresa (Salwa)
- Zara - la empresa (Signe)
- Real Madrid Baloncesto (Mads F.S.)
- Real Madrid CF (Villum)
- FC Barcelona (Elias, Oliver N.J. , Oliver S.M. , Tristan, Lukas)
- Casa de papel (Stephani)
- Kongehuset i Spanien (Oliver Kiil)
(Mathias E. ??)
-----------------
¿Cómo se llama tu empresa?
¿Qué vende/ofrece?
¿Qué sabes de sus productos?
¿Qué concepto tiene la empresa?
¿Qué sabes del fundador?
¿Quándo comienza la empresa?
¿En cuántos países está presente la empresa?
¿Cuántos empeados están empleados?
¿Cuál es la cifra de negocio?
¿Cuántas tiendas tiene la empresa?
¿Qué puedes decir sobre: la comercialización?
¿Cuál es el lema de la empresa?
Informationssøgning på intenettet.
Stilladsering til eksamen:
Casevirksomhed: Chupa Chups.
Informationssøgning om Chupa Chups fra den spanske website:
https://www.chupachups.es/
Fokus på processkrivning, at kunne skrive og formidle større individuelt arbejde.
Fokus på læsestrategier, kommunikationsstrategier, sprogbrug og sprogtilegnelse.
Kernestof:
- afhænger af elevens eget materiale
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spansk skr. EUX2-2 16
|
19-04-2025
|
Carta para el profesor
|
22-04-2025
|
Synops ½ aflevering
|
06-05-2025
|
Synopsis afleveres
|
13-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/138/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66351958361",
"T": "/lectio/138/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66351958361",
"H": "/lectio/138/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66351958361"
}