Holdet 2022 MU/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Metteline Fokdal Christensen, Patricia Quist Nielsen
Hold 2022 MU/x (1x MU, 2x MU, 3x MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Nodelære
Titel 2 Sammenspil 1: Julekoncert
Titel 3 Sammenspil 2: Sangskrivning og Melodi Grand Prix
Titel 4 Form og Melodi Grand Prix
Titel 5 Treklange
Titel 6 Rytmer og groove
Titel 7 Sammenspil 3: KFA
Titel 8 Sammenspil 1
Titel 9 Udvidede akkorder
Titel 10 Kor, del I
Titel 11 Sammenspil 2: SYNG Fyn
Titel 12 Funktionsharmonik
Titel 13 Sammenspil 3: Julekoncert
Titel 14 Filmmusik
Titel 15 Kor, del II
Titel 16 FF3: Hip Hop (flerfagligt forløb med engelsk)
Titel 17 Sammenspil 4: MGP
Titel 18 Kor del III
Titel 19 Sammenspil 5: KFA
Titel 20 Bas & groove i skriftlig musik
Titel 21 Sammenspil - rotation i genrer
Titel 22 Jazzhistorie og jazzharmonik
Titel 23 SYNG (kor)
Titel 24 Sammenspil: Julekoncert
Titel 25 Barokmusik og historie
Titel 26 Wienerklassikken og menuetten som formtype
Titel 27 Terminsprøve
Titel 28 Skriftlig musik (M1 og M2)
Titel 29 Bob Dylan
Titel 30 Eksamenssammenspil
Titel 31 Sammenspil: KFA
Titel 32 Wienerklassikken og menuetten som formtype

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 Sammenspil 2: Sangskrivning og Melodi Grand Prix

Eleverne skal i dette forløb lave deres egen melodi grand prix-sang til skolen lokale MGP. For at eleverne er blevet rustet til dette har de deltaget i en sangskrivnings workshop med Nebulah, hvor især teksten var i fokus.

Efter workshoppen har eleverne arbejdet videre med deres sang, og bl.a. instrumenteret nummeret. De har arbejdet med sammenspil og fortolkning af deres egen musik

Forløbet blev rundet af med optræden på skolen til det lokale MGP.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Form og Melodi Grand Prix

Vi har i dette forløb arbejdet med form i musikken, og vi har knyttet mange af begreber op på musikken, der forekommer i Melodi Grand Prix (MGP)

Eleverne har i det teoretiske arbejdet med
- Hitskabelonen
- Forskellige formled og deres funktion herunder vers, omkvæd, intro, mellemspil, bro, solo, konstraststykke og coda/outro
- Formtyper herunder strofisk form, AABA-form, pop-form og udvidet pop-form
- Hook, break og gimmick, samt hørt flere eksempler på disse
- Auditiv formanalyse både i timen og i skriftlige afleveringer af bl.a. Danser med piger, Snap og Starlight

I forbindelse med teorien omkring form i musik har vi kigget på musikken i MGP. Her har vi haft fokus på
- Fælles kendetegn eller variationer i musikken i MGP
- Analyser af MGP-sange (Volare, Waterloo og Satellite) ud fra disse kendetegn
- Plagiat i MGP

Materiale
Bøger:
Rockmusik i tid og rum af Anders Aare, Johannes Grønager, og Poul Rønnenfelt, s. 8-13
Hitskabelonen af Henrik Marstal og Morten Jaeger, s. 106-115

Links:
Musikipedia - følgende hjemmesider
https://www.musikipedia.dk/grandprix/kendetegn
https://www.musikipedia.dk/grandprix/analyser
https://www.musikipedia.dk/grandprix/fokus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Treklange

Eleverne har i følgende forløb arbejdet med treklange både auditivt og teoretisk.

Eleverne har arbejdet med
- Intervaller fra prim til oktav, både store, små, formindsket og forstørret
- Dur- og molskalaen
- Dur, mol, formindsket og forstørret treklange
- omvending af treklange
- den auditive forskel mellem de fire treklange

Materiale: Nøgle til musikken - Grundlæggende musikteori s. 13-20, 22-27, 33-35
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Rytmer og groove

Eleverne har i følgende forløb lært rytmer og benyttet deres viden til grooveananlyse

Eleverne har især arbejdet teoretisk med
- Puls, betoning og taktarter
- Forståelsen af de forskellige nodeværdier, fra 16.-dele til helnoder
- Synkoper og punkteringer
- Trioler
- Forskellige modrytmer og medrytmer, heriblandt clavesrytmik
- Sammenfald og komplementærrytmik
- Grooveanalyse af bl.a. KIDD - bourngiono, Sting - Englishman in New York og Shawn Mendes - Treat you better

Desuden har de praktisk arbejdet med
- Trommer, både notation og spil
- Rotation på og forståelse af guitar, trommer, bas, klaver og percussion

Materiale: Nøgle til musikken - Grundlæggende musikteori s. 72-74, 75-84
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sammenspil 3: KFA

Eleverne har i modulerne arbejdet med fortolkning og sammenspil af to numre, nemlig Ulige Numre: Frit Land og Patti LaBelle: Lady Marmalade.

Numrene blev opført til skolearrangementet Kunstneriske Fags Aften.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Udvidede akkorder

Eleverne er i dette forløb blevet bekendt med:
- Susakkorder
- Firklange (6'ere og 7'ere)
- Udvidede akkorder (9'ere, 11'ere og 13'ere)

Eleverne har trænet både at udtyde disse akkorder. Desuden kan eleverne aflæse alle susakkorder og 7'ere fra et partitur. De resterende akkorder kan de aflæse i grundform

Materiale: Nøgle til musikken s. ...
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kor, del I

Eleverne er I dette forløb blevet introduceret til følgende:
- Nodeprogrammet Musescore
- Trestemmigt flydekor, herunder begreberne doven stemmeføring og udtydning af akkorder
- Trestemmigt flydekor med lifts
- Trestemmig melodirytmefordobling

Eleverne har trænet disse kompetencer ved at lave forskellige korøvelser i Musescore til flere forskellige sange. Desuden har de også sunget diverse små bidder for at teste teknikkerne af på egen krop

Materiale:
Thomas Hammer: Bastarden s. 2-13
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Sammenspil 2: SYNG Fyn

Eleverne har i dette forløb deltaget i et korprojekt sammen med de andre musik-A-niveau elever på skolen og udvalgte musikklasser fra hele Fyn.

Projektet mundede ud i en koncert, hvor alle elever fra Fyn var samlet. Repertoiret var

Velkommen Tilbage (Andreas Odbjerg)
Lovely (Billie Eilish og Khalid)
Low Life (Soleima)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Sammenspil 3: Julekoncert

Eleverne har i dette forløb øvet op til julekoncert, som bestod af et fælleskor for alle musik A-niveau-elever, som blev sunget for alle skolens elever i forbindelse med juleafslutningen.

Der blev sunget "Always" af Kirk Frankling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Filmmusik

Eleverne er i dette forløb blevet introduceret til
- Instrumenterne i det romantiske symfoniorkester
- Filmmusikkens historie (fra de første tonefilm til i dag)
- Polariserende, kontrapunktisk og parafraserende musik
- Diegetisk og non-diegetisk lyd, herunder reallyd
- Musikalske konventioner i filmmusik som beskrevet i Marlin Skiles
- Træning i partiturlæsning

Som afrunding af forløbet har eleverne lavet et musikalsk produktionsprojekt, hvor de har skabt og produceret lyd til en scene af "Once Upon A Tiime In the West". Her har eleverne arbejde i DAW-programmet Reaper, of især haft fokus på, hvordan forskellige instrumenter, melodibevægelser og akkorder kan have indflydelse på lyden

Materiale:
Noder: Partitur til Star Wars VI, Princess Leia's theme og Once Upon a Time In the West, Frank's theme

Tekster:
Marlin Skiles: Music Scoring for TV and Motion Picture, s. 70-71
Musikalske konventioner (fra GymMus.dk - uddrag fra PHD om filmmusik)
Pia Rasmussen, Lasse Nielsen, Marie Højlund og Rasmus Bak: Musikalsk produktion, afsnit 2.2 "Filmmusikteori"
Musikipedia: filmmusikkens historie (https://www.musikipedia.dk/filmmusik/indblik) og ledemotiver (https://www.musikipedia.dk/filmmusik/fokus)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Kor, del II

Eleverne er i dette forløb blevet introduceret til følgende
- Trestemmig rytmiseret flydekor (tekst på lange toner)
- Trestemmig korsvar (Call-response)

Eleverne har i dette forløb trænet disse kompetencer ved selv at producere små arrangementer i Musescore samt prøve teknikkerne af på eget krop

Materiale
Thomas Hammer, Bastarden, s. 14-18
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 FF3: Hip Hop (flerfagligt forløb med engelsk)

Flerfagligt forløb med engelsk omkring Hip Hop

Eleverne har benyttet sig af grooveanalyse til at analyse nogle hip hop-sange, og benyttet engelsk til at sætte sangene ind i en historisk kontekst og analyse tekstens indhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Kor del III

Eleverne er i dette forløb blevet introduceret til den sidste kor-teori herunder

- Treklangsmedstemmer
- Korsvar med melodisk bevægelse
- Hvordan man kan bruge og udvide koret gennem et stykke musik til opbygning og afrunding

Materiale:
Thomas Hammer: Bastarden s. 19-31 (kap 7-9)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Bas & groove i skriftlig musik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Jazzhistorie og jazzharmonik

Det historiske fundament til jazzforløbet tager sit afsæt i kapitler fra Karsten Tanggaards bog, samt supplerende materiale om jazzgenrer fra opslagssiden Musikipedia. Eleverne har kendskab til en genremæssig bred viden om:

- Slaveriets opståen (import af slaver, overfarten til amerika, slavernes vilkår).

- Amerikansk musik før jazzen og afrikanernes musiktradition samt sammenblandingen af dette (worksongs under slavearbejdet, spirituals, blues & overordnede blueskarakteristika)

- Jazzens spæde skridt og fortløberne (kort om den amerikanske borgerkrig, kendetegn ved ragtime, march, blues og ministrels)

- Jazz i New Orleans (befolkningen i New Orleans, marchinstrumenter fra krigen, kollektiv improvisation, “Louis Armstrong and his Hot Five: Hotter Than That”.)

- Swingæraen og tiden for Bigbands og vokal jazz.

- Bebop & Hard bop.

- Cool jazz.

- Modal jazz.


JAZZTEORI

Med udgangspunkt i eksemplet fra Tanggaard (1980) ”There Is No Greater Love” har eleverne lært om:

- instrumenternes roller (rytmegruppe, melodigruppe).
- solisternes roller og muligheder i sammenspillet (trompet, altsax, klaver, bas, trommer).
- improvisation og sammenspil (kor, variation af melodi, motivisk, riffs, rytmisk improvisation, akkordspil, chase og rækkefølgen for sammenspil.
- arrangement (korskema, form)
- beskrivelse af instrumenterne (forskel på klang og spillestil).
- intro til trinanalyse.
- kadencer: kvintskridtsekvenser og II-V-I samt almindelige kadencer som den tonale kadence.


ANALYSE:

Med afsæt i nummeret “There is No Greater Love” har eleverne arbejdet med numrene:

- ”Hotter Than That” (Louis Armstrong and His Hot Five) med fokus på besætning, form, instrumentation og groove, improvisation og soli, herunder trompetsoloen og scat).
LYD: https://www.youtube.com/watch?v=tAlrpx40UnE

- ”Mood Indigo” (Duke Ellingtons orkester, sunget af Ella Fitzgerald) med fokus på tonalitet og rytmik, form og melodik.
LYD: https://www.youtube.com/watch?v=jaq9Gx9GT5E&feature=emb_logo

- ”Ornithology” (Charlie Parker) med fokus på tonalitet og rytmik, form og melodik.
LYD: https://www.youtube.com/watch?v=fsAMAIaas94&t=2s

- ”Moon Dreams” (Miles Davis) med fokus på kendetegn for genren cool jazz & arrangement.
Lyd: https://www.youtube.com/watch?v=8Qq2NLrbL7o&feature=emb_title

- ”So What” (Miles Davis”) med fokus på kendetegn for genren modal jazz & arrangement, samt kort om kirketonearterne.

MATERIALE

- Bog: Karsten Tanggaard: Jazz : en arbejdsbog (1. udgave 1980, Edition Egtved Danmark)
s. 10-12, 14-28, 36-37, 52-53, 58-64, udleveret som kompendium.

- Musikipedia.dk
Afsnittene: 1:”Jazzen i New Orleans”, ”2: Swing-æraen”, ”3: Bebop”, ”4: Cool Jazz, Hard Bop og Modal Jazz”.

Dokumentar: ”Miles Davis: Birth Of The Cool” (Netflix).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 Sammenspil: Julekoncert

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25 Barokmusik og historie

Barokken

Eleverne har arbejdet med barokken som musikalsk periode (1600-1750), og har herunder arbejdet med komponisterne Johann Sebastian Bach samt Joseph Haydn. Herudover har eleverne kendskab til stilhistoriske træk samt tidens instrumenter.

Af satstyper har eleverne arbejdet med (lyd og node):

- Rondoformen (Johann Sebastian Bach, Vionlinkoncert i E-dur BWV 1042 - 3rd mov (Rondo) Allegro assai).

- Fuga m. dux og comes (Johann Sebastian Bach, Fuga i C-mol BWV 847)

I disse analyser har eleverne lavet formanalyser, funktionsharmonisk analyse, analyseret instrumenternes roller, lavet karakteristikker af melodi og rytmik i de pågældende satser.

I forbindelse med en ekskursion til København, har eleverne besøgt Musikmuseet (Nationalmuseet). Her fik vi en rundvisning og forløbet ”Musikhistorien på fast track”, samt en præsentation og demonstration af flere instrumenter, der var repræsentative for barokken.

Materiale

Eleverne har fået udleveret et kompendium med udtræk fra diverse tekster, herunder:

- Jørgen Floris: Musikoplevelse, Nyt Nordisk Forlag- Arnold Busck 1966 s 36, 72-75, 96-100, 133-135

- Uffe Englund ”Omkvædsformer – Rondo” fra ”Musik: metoder til analyse” s. 156-158.

- Jakob Jensen: Den vestlige kulturs klassiske musik – kort fortalt (PDF-fil s. 1-5)

Links:
www.jakobmjensen.dk/musikkurser/teori (Musiksymboler og udtryk)
www.jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Barok.html#fuga
The Baroque Period: https://www.youtube.com/watch?v=otpFHNpC290&t=2s

Musikalske kendetegn for barokken: https://www.musikipedia.dk/barokken/kendetegn

Lytteeksempler:

Bach - Badinerie Suite No. 2 (BWV 1067)
https://www.youtube.com/watch?v=x04g3gzH7HA&t=1s

Analyse af satser:

RONDO: Bach - violin concerto in E major BWV 1042 - 3rd mov (Rondo) Allegro assai.
https://www.youtube.com/watch?v=dteW4KRl-F8&t=3s

FUGA: Johann Sebastian Bach, Fuga i C-mol BWV 847.
https://www.youtube.com/watch?v=FRirqB369sM&t=1s




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 26 Wienerklassikken og menuetten som formtype

I forløbet om menuetter har eleverne analyseret i alt 3 menuetter fra perioden 1770-1787. Eleverne har læst om barokken, wienerklassikken og romantikken som historiske perioder, og har beskæftiget sig med musikhistoriske kendetegn i perioden. Derudover har eleverne lært om komponisterne J.S. Bach, W.A. Mozart, J. Haydn samt deres rolle i samfundet.

Tekst

”Barok, Wienerklassik og Romantik”
Jørgen Floris: Musikoplevelse, Nyt Nordisk Forlag- Arnold Busck 1966 s 36, 72-75, 96-100, 133-135
13 Ns. Udleveret som kompendium.

Funktionstegn (gymnasiepensum)
https://www.musikipedia.dk/funktioner-i-funktionsanalyse/gymnasiepensum


Menuetter fra undervisningen

I undervisningen har vi lyttet til og analyseret disse tre menuetter. Fokus har været på form, akkordlæsning, funktionsharmonisk analyse og tonalitet, instrumentkendskab, melodisk analyse og udtryk, metrik og rytmik. Vi har diskuteret forskelle på menuet og trio, samt storformens struktur.

W. A. Mozart - KV 80 (1770)
Lyd: https://www.youtube.com/watch?v=2I9LyiGrclc&t=1s (fra 11.57)

W.A Mozart: Minuet from Serenade No. 13 "Eine Kleine Nachtmusik" K. 525. (1787)
Lyd: https://www.youtube.com/watch?v=4PIvoygSL-w&t=2s

Lyd: Joseph Haydn, (1732-1809). Op. 33, no 3, 2. sats. (1781)
https://www.youtube.com/watch?v=kRLODFFZqyY
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 27 Terminsprøve

Den skriftlige prøve – fra læreplanen, Musik A stx:

Til den skriftlige prøve i musikteori gives der fem timer. Grundlaget for den skriftlige prøve er et centralt stillet opgavesæt. Opgaverne til prøven er udarbejdet ud fra den forudsætning, at eksaminanden råder over et nodeskrivningsprogram og digitalt audioafspilningsudstyr. Eksamenslokalet skal være forsynet med et tangentinstrument. Derudover kan eksaminanden medbringe et instrument efter eget valg.

Forudsatte hjælpemidler

- Nodeskrivningssoftware (Musescore)
- Digitalt audioafspilningsudstyr (computer)
- Høretelefoner (medbring selv)
- Tangentinstrument (dette stiller skolen til rådighed)
- Evt. et instrument efter eget valg
- Bøger/hjælpeark må gerne medbringes.

Internet:

Det er tilladt at gå på www. musikipedia.dk og anvende fra fanen teori, analyse og værktøjer.

Det er ikke tilladt at gå på Lectio, Google Drev, Dropbox etc. under prøven, så materiale fra disse steder skal downloades inden prøven.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 28 Skriftlig musik (M1 og M2)

I forløbet har eleverne afleveret flere store opgaver med M1 og M2-opgaver. Vi har brugt tid på at finpudse opgaverne i M1, og via formativ feedback har eleverne også haft fokus på:

- Slutninger (Bastarden s. 58-60)
- Særlige begivenheder (Bastarden s. 56-58)
- For M1: De svære funktioner (Ufuldkommen bidominant, ufuldkommen dominant, ufuldkommen vekseldominant, forudhold (kvartsekst og kvartkvint)).


Materiale og hjælpemidler:

- Musikipedia.dk
- M1-hjælpeark (PDF-dokument)
- Nøgle til musikken

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 30 Eksamenssammenspil

Eleverne har øvet på jeres sammenspilsnummer i to grupper.

Gruppe 1: Bruno Mars - Grenade
Sara, Sarah, Mads, Anders og Mira


Gruppe 2: Amy Winehouse - Back to Black
Christoffer, Allberte, Frigg, Fiona og Andrea
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 31 Sammenspil: KFA

Eleverne har spillet "Lidt i fem" af Rasmus Seebach, og fremført det for et større publikum.

Roller:

Vokal: Mira, Allberte og Fiona
Bas: Frigg og Sarah
Guitar: Christoffer og Anders
Klaver: Andrea
Strygere (keys): Sara
Trommer: Mads
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 32 Wienerklassikken og menuetten som formtype

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer