Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Helle Christoffersen, Jonas Kastrup Scheibel, Karsten Sonne Andersen
|
Hold
|
2022 SP/byz (1byz SP, 2byz SP, 3byz SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begyndersystem
I forløbet arbejdes med begyndersystemet En vivo.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring En vivo bøgerne hvis I har gået på mit hold og dermed har bøgerne.
-
Laursen, Tengberg-Hansen & Wiese: En Vivo, tekstbog, Gads forlag; sider: 46, 48, 51-52, 56-57, 60, 62, 67-70, 75, 83, 88-90, 93, 98-99, 103, 109-111, 116, 120, 125-126, 129-130, 132, 137
-
L. 1-21 oversættes. De, der ikke har haft spansk før forventes selvfølgelig ikke at kunne oversætte det.
-
l. 1-13 oversættes
-
Oversæt til og med l. 14 s. 52
-
Oversæt resten af stk. 13 d.v.s. s. 52 l. 15 og side 54
-
L. 1-13 oversættes
-
Oversæt l. 1-9
-
Oversæt l. 1-19
-
Samme lektie som sidst
-
Oversæt l. 1-18
-
Oversæt resten af stk. 17 d.v.s. l. 19-43
-
Laursen, Tengberg-Hansen & Wiese: En Vivo, øvebog, Gads forlag; sider: 80-81, 84
-
Lav opgave 4 i øvebogen med Elisas dag. Skriv det ned, men ikke til aflevering. Lav også "2 Fortæl derefter i jeg- form"
-
Øvebogsopgaven s. 84 9 oversættelse laves (ikke til aflevering)
-
Oversæt l. 1-14 i stk. 18
-
Oversæt l. 1 -19 i stk. 19
-
La bamba.docx
-
Glemte at skrive lektier ind inden kl. 16. Så I har et lektiefrit modul
-
l.1-14 oversættes
-
Oversæt l. 1-20
-
Linjerne 1-16 oversættes.
-
Oversæt resten af stk. 23
-
Oversæt l. 1-24
-
Oversæt l. 1-12
-
l. 1 - 40 oversættes
-
Oversæt l. 1-16
-
Oversæt ll. 1-14
-
Oversæt l. 1-14
-
download.jpg
-
istockphoto-1086089532-612x612.jpg
-
L. 1-10 oversættes (husk ikke at skrive det ned)
-
Ingen lektier
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Encuentros culturales
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fútbol
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Viajar
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Frida Kahlo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Retratos del mundo hispanohablante
Retratos del mundo hispanohablante:
Indhold:
Eleverne præsenteres for mig som ny underviser, og jeg skitserer for dem hvad vi skal nå, og vi laver en forventningsafstemning om timerne. Jeg introducerer dem for mundtlige præsentationer af sig selv, lyricstraining, quién es quién? og vi træner genrerne læserbrev og brev/ e-mail via en aflevering om los adolescentes og 24 timer i Bogotá. Herved er der fra begyndelsen et fokus på skriftligheden i faget.
Herefter stifter eleverne bekendskab med det første af mange portrætter.
De møder maleren César, som er bosat i Madrid, og som fortæller om det at være maler og om la vida citidiana en Madrid.
Eleverne møder desuden Estrella fra Sevilla, som kan lide at shoppe med sin veninde Miriam og hvis mor er den berømte modedesigner Carmen Moreno. Hun er også vild med at ride og med at danse Flamenco, især under den berømte Feria de abril, og når hun hører musikken - le entran ganas de bailar.
Eleverne lærer mere om billedebeskrivelser og trænes systematisk i at præsentere et billede på spansk med dertilhørende glosario - a la izquierda de la foto, a la derecha, al centro, arriba de la foto, abajo de la foto etc.
Eleverne møder desuden og lærer desuden Alejandro de madrid bedre at kende. Han bor ved retiro parken i Madrid, spiller bas og guitar og arbejder i sin mors pizzeria samtidig med at han læser telecomunicaciones.
Vi har desuden et kort grammatisk forløb og fokus på konjunktiv på spansk. TØF reglen gennemgås og vi snakker om hvad der giver konjunktiv i at sætninger (kompletiv sætninger) og i relative bisætninger (som/der sætninger) hvor korrelatet er uspecifikt eller ukendt m.m.
Materiale:
Hansen, Birgit Tengberg, Gads Forlag, 2000, "Con César", side 5-20.
Rosenkilde, Eva, Gyldendal, 2008, "La buena vida"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
La buena vida
La buena vida:
Indhold:
Eleverne møder i dette forløb unge fra Latin Amerika. De møder Mariángeles, som er fra Argentina, og som er homoseksuel med alt hvad det indebærer. Derudover møder de Mario fra Colombia, som drømmer om at studere i USA og som gerne vil være underviser i engelsk. Vi hører om hans ven, som har problemer med narko m.m. Desuden lærer vi Héctor at kende. Han er fra Nicaragua og har skiftet et liv på gaden ud med en tilværelse som turist guide, hvor han blandt andet viser turisterne op til en berømt vulkan i Nicaragua. Via alle forløb hører vi også lidt om de lande - Argentina, Colombia og Nicaragua - som de unge bor i.
Skriftlighed:
Vi træner delprøve 1, og via delprøve 2 trænes eleverne i at skrive en post til et blogindlæg.
Materiale:
Riismøller, Pablo et. al., "La identidad contrastada", Gyldendal, 2013.
side 7-50.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Los jóvenes de España
Los jóvenes:
Indhold:
Via forløbet lærer vi om la generación de los mil euros - eller 1.000 Euros generationen. Vi får et indblik i de unges problemer i forhold til økonomi, ungdomsarbejdsløshed og vi møder via tekstlæsning en række unge spaniere, herunder Carolina Alguacil, Belén Bañeres m.fl. Eleverne lærer også lidt om spansk ungdomskultur via fænomenet el botellón.
Materiale:
Loumann, Ole, "Nuevos retratos", Systime, 2008, 16-22.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Retratos cubanos
Indhold:
Eleverne lærer via forløbet om Cubas historie i en forkortet udgave fra Batistas diktatur til Castros revolution og tiden herefter og frem til idag. De lærer om de to valutaer samt det paralel samfund, der har eksisteret i mange år i Cuba, og som har opdelt befolkningen i de meget fattige og en spirende middelklasse. Eleverne læser historien om Alberto el cochero, og vi laver oversættelsen i arbejdsopgaver til teksten på side 92.
Materiale:
Loumann, Ole. "Retratos cubanos - once historias de la Cuba actual", Gyldendal, 2000, side 9-18, side 24-29 & side 92.
Powerpoint om Cuba.
Orienteringsløb om Cuba.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
La familia
Indhold:
Eleverne stifter via en række små film og via tekstlæsning og en række øvelser bekendtskab med Julias familia. Vi lærer om Julia, bedstemoderen Francisca, moderen Ester, faderen Javier og selvfølgelig om relationen mellem Julia og hendes storebror Andrés. Derudover lærer vi om romancen mellem Andrés og den unge Vanesa, og betydningen heraf for relationen mellem Andrés og Vanesa.
Materiale:
Rosenkilde, Eva, "Mi querida familia", Gyldendal, 2013, siderne 6-25.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Retratos argentinos
Indhold:
Via dette miniforløb beskæftiger vi os med argentina som land, og vi læser en tekst om Martin Viqueira, som arbejder som maestro de tango i argentinas hovedstad, Buenos Aires. Vi lærer om tangoens dansetrin, om spillet mellem mand og kvinde og lærer mere om Argentina som land.
Materiale:
Svendsen, Dorthe Fredsgaard, "Retratos argentinos", Gyldendal, 2012, side 26-31.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435310050",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435310050",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435310050"
}