Middelfart Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Middelfart Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 BI/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Middelfart Gymnasium
Fag og niveau
Biologi A
Lærer(e)
Morten Storm Andersen
Hold
2022 BI/y (
1y BI
,
2y BI
,
3y BI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vild med vilje
Titel 2
Mars - terraformming
Titel 3
Fysiologi - hjerte og lunger
Titel 4
Kost, sundhed og fordøjelsen
Titel 5
DNA og arv
Titel 6
Økologi
Titel 7
Hormonsystemet og hormonforstyrrende stoffer
Titel 8
kromosomer, gener og mutationer
Titel 9
Immunforsvaret
Titel 10
Enzymer, katabolisme, arbejde og muskler
Titel 11
Kommunikation i kroppen -nervesystemet
Titel 12
Evolution og populationsbiologi
Titel 13
Sexologi
Titel 14
Fotosyntese og anabolisme
Titel 15
Repetitionsprojekt
Titel 16
Forløb#16
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vild med vilje
Materiale:
Side 1308-1315
Små klip om biodiversitet og naturgenopretning
Fokuspunkter:
Biodiversitet
Nøgleart, indikatorart, økosystem ingeniør
Specialist og generalist
Succession
Indhold
Kernestof:
Info om tur til heden
Facebook gruppe til biologi
Specialister https://naturhistorier.dk/ugens-naturhistorie-blaahatjordbi-en-sand-specialist/
Sæt jer i bordgrupperne ved modulets start
Middelgrunden.png
Pakkeliste:
Vi starter med dem der ikke nåede at optage deres video kan gøre det og derefter tager vi en runde med videoer/oplæg. Og "opsamling" på hytteturen
Se klippet hjemmefra som lektie:
https://www.youtube.com/watch?v=pk_Kd01EZAE
Knæk koden indslag 2 og 3
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Mars - terraformming
Materiale:
Yubio A 2022 side 10-13, 16, 37-38, 42, 46-48, 1256 og 1282
"At bo på Mars"
Naturvidenskab for alle nr. 1 2007 side 16-28
Fokuspunkter:
Hvad er liv og betingelser/grænser for liv
Livets opståen og udvikling
Cellens opbygning - prokaryot og eukaryot
Cellevækst - vækstfaser
Respiration og fotosyntese
Liebigs minimumslov
Abiotiske og biotiske faktorer
Ekstremofile
Øvelser:
Begrænsende faktor for algevækst
Mikroskopi af celler
Stereoskopi af bjørnedyr
Indhold
Kernestof:
Skim siderne 1132-1137 (midt) + 10-11 og skriv/tænk et kort komprimat af lektien
Sæt jer i følgende grupper ved modulets start :)
Mikroskopi af celler .doc
Celler
Se vedhæftet klip som lektie
Fokus på de enkelte dele af cellen
Sæt jer i følgende par ved modulets start
Emil og Celine
Læs side 25-28 i vedhæftet pdf
Find-dit-eget-bjoernedyr_printvenlig.pdf
Læs i yubio side 1256 om abiotiske og biotiske faktorer.Læsefokus - hvad er definitionen på de to begreber
Sæt jer i følgende grupper ved modulets start
Ekstremt liv
Skim siderne (som i skim) og se videoerne
Husk at medbringe noget mos i en pose
Sæt jer I samme makkerpar som igår
Vi skal måle på jeres algekultur
Learn to Play Terraforming Mars in 13 minutes eller hvis man har mere tid og lyst
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Fysiologi - hjerte og lunger
Materiale:
Yubio 2022 side 92-102, 106-117, 553-554
Fokuspunkter:
Hjertets opbygning og funktion
Lungernes opbygning og funktion
Blodkredsløbets opbygning og funktion
Kondital
Eksperimentielt:
Vitalkapacitet
Steptest
Dissektion af pluksæt
Hæmatokritværdi
Indhold
Kernestof:
øvelsesvejledning vitalkapacitet.doc
Huskespil
Vi starter op på nyt forløb i fysiologi om hjerte, lunge og blodkredsløbet
Yubio A 2022; sider: 92-99, 106-109, 112-115, 159-164, 553-554
Læsefokus på figurene og de tilhørende begreber (med kursiv)
Sæt jer parvis ved modulets start
Vitalkapacitet 1y 2022.xlsx
Lav 3 supergrafer over vitalkapacitetdataene som lektie
I skal sidde i samme par som sidste biologimodul
Cecilie og Maja
Puls og arbejde.pdf
Måling af hæmatokritværdi.pdf
Sæt jer i de samme par som I målte puls i
Arbejdsspørgsmål til blod
Måling af hæmatokritværdi (1).pdf
What's inside the lungs? | Lung Dissection | We The Curious
What's inside a heart? Heart Dissection | We The Curious
Vejledning dissektion lunger hjerte.docx
Læs øvelsesvejledningen grundigt og se de to videoer om henholdsvis hjertet og lungerne. De er på engelsk, men selvom I evt. ikke forstår alle ordene kan I blot se de forskellige strukturer
Gruppe 1:Cecilie, Anna, Khatira, Celina og Maja
Opsamling på dissektion + hæmatokritværdi
Læs vedhæftet øvelsesvejledning og siderne i yubio, herunder også figur 10.44 side 567 om respiration og kredsløb. Den cellulære del gemmer vi til 2.g/3.g
Gruppe 1: Cecilie, Kasim, Adam, Asbjørn og Caroline
kageøvelse .docx
Vi tager en runde med samtale :)
Se klippet og lav skema på tavlerne over de tre energigivende stoffer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kost, sundhed og fordøjelsen
Materiale:
"Hvad er værst sukker eller fedt" cfu
"Mad du er hvad du spiser" cfu
Yubio A 2022 side 159-175, 186-210
Fokuspunkter:
Kulhydrater, fedt og proteins opbygning og funktion
Energiforbrug og indtag
Metoder til bestemmelse af overvægt/undervægt
Fordøjelsessystemets opbygning og funktion
Kost og sundhed, herunder overvægt/undervægt
Eksperimentielt:
Kageøvelsen
Spytamylase
THR, BMI, taljemål og fedtprocent
Indhold
Kernestof:
Hvor stort er et gennemsnitligt energibehov pr. døgn?Hvilke faktorer har indflydelse på energibehovet?Forklar hvad basalstofskifte/hvilestofskifte er og hvad energi skal bruges til? Udregn basalstofskiftet for en person på 65kgEnergibehovet stiger ud
Yubio A 2022; sider: 164-172, 769-773
En del af lektien er to store tabellerne, så lektien er ikke så lang som det lige ser ud :)
Gruppe 1: Cecilie og Kasim
Fordøjelsen - en oversigt. Kulhydrat, Protein og Fedt
Se klippet som lektie - lav din egen tegning/skitse undervejs imens du se klippet
Spytamylase øvelse 1y 2023.doc
Samme par som igår
Kopi af Rapportskabelon Skrivemarsvin (1).pdf
Opsamling på forsøg med spytamylase - husk at medbringe jeres resultater
Biologi C - Fysiologi - Enzym
Gruppe 1: Cecilie, Anna, Svend og Joubar
Google Forms: Sign-in
Grupper til FF1:
Start på pjece - biologifagligt indhold
Folder - vild med vilje.docx (skabelon)
Skagen Klitplantage
Gær og abiotiske faktorer.docx
Flaske jeres cider. I skal medbringe egne rengjorte flasker, så I kan have alt jeres cider i disse flasker.
Bryggeberegninger | dunweber.com
Print, evt. udvælgelse af pjece og runde hos naboerne
I får ca. 20 minutter til at færdiggøre jeres oplæg/poster/video om de sider I fik tildelt (2-3 sider af side 197-230)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
DNA og arv
Materiale:
Yubio A 2022 side 862-879 og 918-928
Fokuspunkter:
DNA´s opbygning og funktion
Meiose og mitose
Nedarvning og arvegange (et gens)
Eksperimentielt:
Blodtype
Mitose i løgceller
Ekstraktion af DNA
Indhold
Kernestof:
Oplæg i grupper
Yubio A 2022; sider: 918-924, 931-933
alternativt eller som supplement kan I se klippet:
side 931 fra afsnittet "Multiple alleler"
Blodtype ABO forklaret
Blodtypebestemmelse 2023.doc
Krydsningsskema opgaver
index.html
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Økologi
Materiale:
Yubio A 2022 side 1254-1282, 1341-1352, 1415-1430
Aktuel naturvidenskab:
"Naturen sætter en grænse" 6/2015
"de våde enge" 4/2000
"På vej mod et surt hav" 5/2006
Fokuspunkter:
Økosystem
Abiotiske og biotiske faktorer
Fødekæde/fødenet
Energistrømme og energipyramider
Primærproduktion og måling af primærproduktion
Sekundærproduktion og måling af sekundærproduktion
Definition af niche og habitat
Begrænsende faktor og Liebigs minimumslov
Succession
Stofkredsløb, herunder C-kredsløbet, N-kredsløbet og P-kredsløbet
Springlagsdannelse
Forurening af vandmiljøet, herunder N/P udledning til ferskevandsmiljøet og havmiljøet og konsekvenserne af udledningen
Nedbrydere og deres betydning
Nedbryderfødekæde
Eksperimentielt:
Måling af primærproduktion (lys/mørke flasker)
Vandløbsundersøgelse
Springlag
Bænkebiders nedbrydning
Nitrifikation og dentrifikation
Mikroskopi af algeprøver
Havet som økosystem
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med mandagens lektie :)
Spørgsmål X - Kost og fordøjelsen.docx
Læs spørgsmålet grundigt hjemmefra og skriv stikord til hvad man kunne komme ind på, samt til stikord til figurerne og artiklen
Velkommen tilbage :)
Sæt jer som følger:
Yubio A 2022; sider: 1268-1269, 1272-1282, 1332-1336, 1341-1347, 1360-1362, 1441-1449, 1492-1505
Skim siderne og fokuser på figurerne
Plan for snorkling
Læs vejledningen grundigt som lektie
Dyr og planter i spanien
Økosystemundersøgelse - Lillebælt 2y 2023 (1).docx
Vi mødes ved Marinaen kl 08:10. Husk at have badetøj på hjemmefra. Husk håndklæde og praktisk tøj/fodtøj
Anne holder oplæg ved modulets start
Lakshi holder oplæg
Besvarelsen skal indeholde følgende elementer. Den må gerne afleveres som kun video eller som en blanding mellem video og skriftligt
Bænkebideres nedbrydning.doc
fokusspørgmål:
Husk nogle blade og bænkebidere
Kære 2y
Afsnit
Rejseplan, final.docx
Opsamling på studieturen og evaluering af undervisningen, samt tjekke op på bænkebiderforsøget
Nitrifikation og denitrifikation .doc
Skim side 1348-1352
Google Forms: Sign-in
På vej mod et surt hav.pdf
De våde enge.pdf
Naturen sætter en grænse.pdf
Ammoniak kan ødelægge naturen.pdf
Læs den artikel I fik tildelt som lektie
Hans holder oplæg :)
Læs vejledningen grundigt som lektie og lav en lille oversigt (tegning) over forsøget inkl. hypoteser om hvad der sker med nitrat/nitrit koncentrationen i de forskellige delforsøg over tid
Skriv stikord og evt. sidetal fra yubio til den næste aflevering som er en eksamensopgave
Afslutning af bænkebider og denitrifikation/nitrifikationsforsøg
Mai holder oplæg :)
Mykorrhiza
Camilla holder oplæg :)
Sideløbende tager vi en runde med evalueringssamtaler
Siderne 1492-1499 skimmes
Stikord til den skimmet lektie:
I får ½ time i starten af modulet til at optage jeres video og/eller redigere den
Khatira holder oplæg :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Hormonsystemet og hormonforstyrrende stoffer
Materialer:
Yubio (2022) side 306-320, 331-338 og 1527-1530
Selvstændigt projekt med hormoner
Fokuspunkter:
Hormonsystemets opbygning og funktion
Regulering af hormonsystemet
Mandens kønsorganer - opbygning og funktion
Regulering af sædcelledannelsen
Økotoksikologi og grundbegreber, som ADI, LD50/LC50, biomagnifikation og bioakkumulering
Hormonforstyrrende stoffers effekt på sædcelledannelsen
Eksperimentielt:
YES/YAS forsøg
Indhold
Kernestof:
Vi tager en runde med evalueringssamtaler
Hjalte holder oplæg:)
Yubio A 2022; sider: 307-320, 344-348
Kig gerne på kommentar til "hedeopgaven" og lav stikord til besvarelse af den næste aflevering (eksamensopgave)
Brug figur 6.2 til at forklarer et generelt hormons kilde og vej i kroppenForklar figur 6.3 og giv eksempler på et hormon fra hver kirtel og dets funktion (figur 6.6)Angiv hvilken gruppe de hormoner i valgte i b hører til og find strukturen og forkla
https://www.youtube.com/watch?v=nNppjxGV8pw
Projekt, hvor I selvstændigt skal vælge et emne hvor hormoner er centrale og fokus ligger på hormondelen. Forslag til emner doping, diabetes, kønsskifte, hormonforstyrrende stoffer, stress….
Celine og Camilla holder oplæg :)
I skal arbejde med jeres projekt. Giv jer selv lektier for i gruppen i forhold til jeres emne. Jeg vil tro de fleste emner kan I finde mere eller mindre om i yubio. Søg gerne efter artikler om jeres emne på aktuelnaturvidenskab.dk
https://forms.gle/A1DDzgpbCxGB4Htt5
projektarbejde
Noah holder oplæg :)
Posterskabelon
Projektarbejde
Anna holder oplæg :)
Introduktion til brandalarm m.m.
Fremlæggelse af projekt
Svend holder oplæg :)
Jeg har ændret planen. Vi fortsætter med hormoner og økotoksikologi(hormonforstyrrende stoffer)
Se klippene som lektie
Læs artikel med fokus på graferne og figurerne. Herunder metodebegreber som f.eks. kvalitativ/kvantitativ, variabelkontrol, variabel osv. Læg mærke til om I kan genfinde
Kønsforvirring.pdf
Medbring kosmetikprodukter, tandpasta osv. eller andet som I ved, forstiller jer indeholder hormonforstyrrende stoffer. Produkter fra vareprøver, julekalender, købt uden for eu eller lign. er altid spændende. Kig på varedeklarationen efter følgende:
Øvelse 1 Ekstraktion
Grupper:
I lab. og arbejde videre med YES/YAS
Øvelsesvejledning
-Hvilke metoder nævnes der i artiklen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
kromosomer, gener og mutationer
Materiale:
Yubio side 861-874, 880-883, 893-914, 987-1014, 1040-1048 og 1061-1067
Tv klip "dødelige gene"
Fokuspunkter:
Opbygning og funktion af DNA og RNA
Genregulering - methylering, iRNA, acetylering, promotor
Proteinsyntese - transkription og translation
Den genetiske kode
PCR
Restriktionsenzymer
Gelelektroforese
Genmutationer
Kromosommutationer og kromosomantalsmutationer
Non-disjunktion
Eksperimentielt:
SDU forsøg "Outbreak"
Ames test
Indhold
Kernestof:
Læs øvelsesvejledningen
Opstart på FF3 inkl. rammer og krav
Google Forms: Sign-in
Sideløbende evalueringssamtaler
FF3
Titel
Opsamling på SDU besøg og igang med rapportskrivning
Metoder - Gelelektroforese | Biotech Academy
Polymerase Chain Reaction (PCR): DNA Amplification
gruppe 1 og 7.TIF
gruppe 2 og 5.TIF
gruppe 3 og 8.TIF
gruppe 4 og 6.TIF
Outbreak Protokol (jan 2024) pdf.pdf
Videre arbejde med problemformulering og sideløbende når det passer ind fortsætter vi med evalueringssamtaler
Evaluering af undervisningen
Vi ser et par eksempler på explainervideoer og diskuter hvad der gør en explainervideo god
https://www.youtube.com/watch?v=_6FSQzn-360
Afsnit
Vi ser jeres videoer i starten af timen. Hav noget klar.
Evaluering
Vi fortsætter med molekylærbiologien og DNA i forlængelse af vores besøg på SDU. Læs både siderne i Yubio og se videoen.
Yubio A 2022; sider: 893-897, 901-914, 987-1001, 1004-1014
https://www.youtube.com/watch?v=zSeOp32rGOo
Proteinsyntesen - Translation
Nøglebegreber:
Gener reguleres af mikro-RNA-svampe
Enzymer og plastik
Se også gerne klippet https://www.youtube.com/watch?v=jGyjNRS5BFE
Støbe agarplader til amestest
Øvelsesvejledning - Alternativ Ames test_GI AAL 2015 (2).docx
Mutate a Gene
Fordeling af 2024 sro elever 2022y,.docx
Find og læs materiale om jeres selvvalgte arvelige sygdom:
Rapport - skriftlig. I skal kort forklare om punktmutationer og deres betydning for strukturen og funktionen af det færdige protein. Typer af mutagener og hvordan de kan give anledning til mutationer. UV som mutagen. Princippet i ames test/gær testen
2012 Biologi juni - Kronisk Myeloid Leukæmi.pdf
Vækstforsøg_med_gær.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Immunforsvaret
Materiale:
Yubio 2022 side 20-37, 258-303 og 320-327
Det medicinerede menneske kap. 7
Fokuspunkter:
Immunforsvarets opbygning og funktion
Det medfødte og det adaptive immunforsvars opbygning og funktion
Antistoffer og antigener
Celletyper i immunforsvaret
ELISA
Virus opbygning og livscyklus og virustyper
Immunforsvaret og virus/bakterie infektion
Vaccination
Allergi
Faktorer der har betydning for immunforsvarets betydning
Antibiotika og antibiotikaresistens
Autoimmune sygdomme - diabetes
Eksperimentelt:
ELISA
Antibiotikaresistens
Indhold
Kernestof:
Start på nyt emne om immunforsvaret
Yubio A 2022; sider: 68-74, 258-267, 269-272, 280-284, 1431-1435
Hvordan vil du beskrive det på ½ minut?
Miljøstyrelsen indsamler smådyr i vandløb
Vi kigger kort på et eksempel på et eksamensspørgsmål
Skriv stikord til funktionen af følgende celletyper inkl. hvilke receptor de har (CD4/CD8, MHC1/MHCII):
Sæt dig sammen med en du ikke så ofte sidder ved siden af i timerne
Spørgsmål uden bilag.docx
Se klippet som er en gennemgang af det vi arbejdede med sidst immunforsvar bekæmper virus. Adaptive/erhvervede forsvar - biologilærer forklaring Lav en oversigt over de forskellige antistoffer og deres funktion udfra dagens læselektie
Sæt jer i disse grupper:
Årets sidste modul og tak for i år - plan for næste år
immunforsvar bekæmper virus. Adaptive/erhvervede forsvar - biologilærer forklaring
Program
Gruppe 1: Adam, Amanda, Anna, Anne og NoahGruppe 2: Asbjørn, Camilla, Caroline, Celina og KhatiraGruppe 3: Celine, Emil, Hans, Hjalte og KirstineGruppe 4: Lakshi, Mai, Maja, Maya, KasimGruppe 5: Simon, Sofie, Tilde, Svend, Joubar
Hvad er princippet bag en vaccine?
Skim artiklen
Sp5- AN2-2021-covid-19-tests (1).pdf
Læs opgaverne til næste aflevering igennem og gør jer nogle noter om hvad jeres svar skal indeholde + sider i bogen + lav en liste med fagudtryk I tænker kan være relevant at have med til hver opgave
Afsnit
Gruppe 1
læs afsnittene 5.4.7-5.4.10
Byløb - 3y.docx
Grupper til byløbet fredag
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Enzymer, katabolisme, arbejde og muskler
Materiale:
yubio A 2022 side 474-512, 519-521, 528-533, 538-540, 769-787, 790-826
Fokuspunkter:
Enzymers opbygning og funktion
Enzymers aktivitet og betydning af pH, temperatur, subtratkoncentration, enzymkoncentration, aktivatorer og hæmmere
Enzymtyper/grupper
Katabolisme
Kulhydraters intermediære stofskifte, herunder glykolysen, krebs cyklus og elektrontransportkæden
Kort om fedtstoffers nedbrydning
Musklers opbygning og funktion
Arbejdsfysiologi, herunder muskeltræthed
Eksperimentielt:
Katalase, pH, temperatur, substrat og enzymkoncentration
Cykeltest bl.a. måling af laktat
Dissektion af kylling
Forskellige former for muskelarbejde
Indhold
Kernestof:
Yubio A 2022; sider: 393-398, 474-480, 484-487, 508-512, 519-521, 528-531, 769-775, 778-784, 790-796, 806-821
Målene for dette forløb er:
Gruppe 1
Katalase (1).pdf
Læs vejledningen grundigt og dan jer et overblik over princippet i forsøget og hvad der undersøges og forventninger/hypotese i forhold til teorien fra i tirsdags
Lav jer et skema der giver et overblik over de forskellige enzymklasser og hvilke kendetegn der er ved de processer de katalysere
Læs næste afleverings opgaver igennem og lav som sidst en liste med fagudtryk til hvert spørgsmål og evt. hvilke sider i yubio der er relevante
enzymgrupper.docx
Bord 1 Par 1 Adam, Anne Par 2 Caroline, Emil
Se klippet som lektie - det viser en oversigt over katabolismen Katabolismen. Glykolyse, krebs cyklus, respirationskæden https://www.youtube.com/watch?v=idqM8HIraqI
Vi laver modulet om til omlagt elevtid, så I får de 45 minutter til at arbejde med jeres næste aflevering.
Sæt jer ved modulets start sammen med en som I ikke så ofte er i gruppe med eller det er længe siden
Giv en konkret, formativ feedback på nedenstående elevbesvarelse på eksamensopgaven på stx biologi A niveau, så eleven bliver så godt forberedt på forventningerne til den skriftlige eksamen som muligt.
Medbring jeres færdig (næsten færdige) besvarelse til afleveringen imorgen - vi skal lave en lille øvelse med den
Respirationen - Citronsyrecyklussen | Biotech Academy Se først videoen og skim derefter siderne i yubio - hav fokus på figurene
opgave/afleveringlærer/elev feedbackovervejelser/reaktionhandling
Livet uden ilt.pdf
2014 Biologi august - Glykolyseenzymer.pdf
Elektrontransportkæden
Gær.docx
Oplægsholder biologi - skriv jer på listen
Program til CO2 og ilt sensor
Hør mindst en af de andre gruppers podcast
Skim siderne når du har set de to klip:
muskelstyrke og udholdenhed - øvelse (1).doc
Hvad skal vi bruge dem til?
Titel
Medbring færdig graf over øvelsen med muskelstyrke og underarmstykkelse
Lav begrebsliste
Muscle dissection Examining muscle tissue by using a chicken leg quarter
Introduktion til nervesystemet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kommunikation i kroppen -nervesystemet
Materiale:
Yubio side 122-126, 393-415 og 451-453
Fokuspunkter:
Nervecellens opbygning og funktion
Gliaceller
Hviletilstand og aktionspotentiale
Summation
Synapse og synapsekløft
Synssansen
CNS opbygning og funktion
PNS opbygning og funktion
Kemiske påvirkning af nervesystemet
Regulering af hjerte, lunge og blodkredsløb
Eksperimentelt:
Nerveledningshastighed
Cykeltest
Små øvelser med nervesystemet, f.eks. dykkerrefleksen
Destabilisering af cellemembranen (rødebedeforsøget)
Indhold
Kernestof:
Hjalte holder oplæg
Medbring jeres færdige eller næsten færdig aflevering. I kommer til at arbejde i grupper og skal give feedback på hinandens aflevering
Yubio A 2022; sider: 122-126, 393-404, 407-414, 538-539
sæt jer i følgende bordgrupper
Biologi eksamenshæfte.pdf
Opdater din browser
evalueringssamtaler med dem der ikke var der før ferien
Aktionspotentialet gennem axon
https://phet.colorado.edu/sims/html/neuron/latest/neuron_all.html?locale=da
Vi skal lave forskellige øvelser med nervesystemet
Forsøg med sanserne.pdf
Måling af nerveledningshastighed.doc
Noah holder oplæg
Vi samler op på AP, gense klippet som lektie
Alkoholers destabilisering .doc
Rusmidlernes_biologi.pdf.pdf
Gruppe 1
AN2-2014keglesnegl (1).pdf
Fokuspunkter i lektien:
Vælg hjemmefra et stof fra side 451-464 som I gerne vil arbejde med.
Medbring data fra de to øvelser i fredags (rødbede og sanseøvelserne)
Kaffedrikkens dyder.pdf
Hjælpefokusspørgsmål til når I skal give hinanden peer feedback
Videre arbejde med jeres produkt
Medbring jeres besvarelser (evt. ikke færdige) til næste aflevering
Læs afsnittene om regulering
Figurer til poster
Vi skal lave en submaksimal test med to forsøgspersoner. Lav en tegning med begreber hjemmefra der viser ændringerne i forsøgspersonens krop fra hvile til hårdt arbejde. Inddrag ændringer i katabolismen, lungerne, hjertet, blodkredsløbet, musklerne,
Husk at lave et meme over jeres generelle forberedelse til biologiundervisningen
Sæt jer i disse grupper ved modulets start:
Vi mødes kl 17:45 til pizza
Afsnit
Vi briuger ca. 45 minutter på databehandling til øvelsen og I får 45 minutter til at komme videre med posteren. Så brug noget tid hjemmefra på at komme videre med jeres poster, så I har mulighed for at udnytte modulet til evt. spørgsmål
MyExperiment Hjalte.spklab
MyExperiment.spklab Tilde.spklab
Tilde ny.csv.xlsx
Hjalte ny.csv.xlsx
Titel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Evolution og populationsbiologi
Materiale:
Yubio A 2022 side 23-39, 647-651, 662-663, 671-673, 937-948, 962-964, 973-983, 1051-1060, 1132-1199, 1280-1298, 1304-1319
Det medicinerede menneske side 138-160
Biologi C+B side 62-68
artikler fra aktuel naturvidenskab
"Da mennesket blev til del 1 og 2"
"Neanderthaler- istidens hårdføre menneske"
"Evolution i hverdagen"
"Når man rækker genetikeren en lillefinger"
"Dværgmennesket fra Flores"
Filmen
"Africas rift valley" - Ciclider
Fokuspunkter:
Tidslinie for livets udvikling på jorden
Endosymbiont teorien
Stamtræer analyse og fremstilling, herunder anvendelsen af anatomi, DNA og proteiner
DNA sekventering
Evolutionsteorien, herunder naturlig selektion og sexsuel selektion
Menneskets evolution
Biodiversitet, herunder klimaforandringers betydning
Populationsbestemmelse, herund stikprøve og fangst/genfangst
Succesion
Populationsgenetik
Hardy weinberg ligevægt
Autosomal et og to gensnedarvning, herunder begreber som dominans, recessiv, codominant, epistasi
Stamtræsanalyser
Bakteriers opbygning
Sygdomsfremkaldende bakterier
Antibiotika og dets virkning
Antibiotikaresistens og udviklingen af resistens
Dyrefysiolog og komparativ anatomi
Endo og ektovarme dyr
Eksperimentielt:
Biodiversitets indeks Andalusien
Selektionsforsøg med bønner
Metalstick Island
Manuelt stamtræ
2-gensnedarvning i majs
Antibiotikaresistens
Måling af kranier
Komparativ anatomi (dissektion) og metabolisme måling (i zoo)
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på nyt emne om evolution. Læs vedhæftet dokument - læs side 62-64 og skim de sidst sider
Angiv opståen af:
Google Forms: Sign-in
se klippet som lektie: Evolution
Slideshow med evolution
I får 1/2 af modulet til at færdigøre jeres poster - resten er hjemmearbejde
Læs artiklen i vedhæftet link: Evolution på otte år
Evolution og overlevelse - med inddragelse af binomialtest.docx
Aflevering med eksamensopgaver 4 er rettet. Læs rettelserne igennem som lektie. Husk at skrive fokuspunkter på jeres liste, så I har dem til næste aflevering
Undervisningsevaluering
Artikler om evolution
Yubio A 2022; sider: 645-651, 937-948, 974-983, 1146-1151, 1162-1171, 1182-1185, 1195-1198, 1280-1297, 1305-1316
Skim siderne efter behov 1146-1151, som opsamling på naturlig og sexuel selektion
Læs siderne 1162-1171, det er mange sider, men I skal ikke hæfte jer ved detaljer kun det store overblik. Vi kommer til at gå mere i detaljer med neanderthaler m.fl.
Sæt jer i disse gruppe ved modulets start
Evolution og overlevelse - med inddragelse af binomialtest (1).docx
Læs den udleveret artikel som lektie:
Sæt jer gruppevise, så I sidder ved siden af dem som har læst samme artikel som jer selv
Titel
Menneskedyret
UMV
ETU
Husk dit UniLogin :-)
Kommentar til eksamensopgave 6 og tid til at arbejde med den næste aflevering "eksamensopgave 7"
462559555_2117124445410403_1796940348917134079_n.jpg
På modulet skal vi også diskutere filmen om de afrikanske søer. I skal gøre jer nogle overvejelser udfra nedenstående stikord:
Stamtræ opgave
2016 Biologi juni - Den afrikanske elefant.pdf
Temaet for modulet er stamtræer
Fremlæggelse af artikler
Undersøgelse af resistens hos bakterier.doc
Det medicinerede menneske - Antibiotika.pdf
Læs side 138-143 i vedhæftet dokument
Gruppe 1
EvolutionNaturlig selektionSeksuel selektionAdaptation/tilpasningFitnessGenetisk variationMutationRekombinationGenflowGenetisk driftFlaskehalseffektFounder-effektAllelfrekvensArtsdannelse Reproduktiv isolationDivergerende selektionStabiliserende sele
Afslutte resistensforsøg
Læringsmål
Genopfriskning + nye begreber. Udfyld begrebsliste med korte forklaringer 2. Lav på tavlerne et krydsningsskema for et kryds mellem ærteplanter med genotyperne RrGg x RrGg, hvor G koder for gul farve g for grøn farve, R for rynket form og r for glat
GenAllelGenotypeFænotypeDominant allelRecessiv allelHomozygotHeterozygotKromosomAutosomer/kønskromosomerLocus Co-dominansUfuldstændig dominansMendels 1. lovMendels 2. lovEpistasiét gens nedarvningto gens nedarvningMutationSomatisk mutationGametisk mu
Det er mange sider, men der er også mange store figurer :)
man kan evt. supplere med denne video
Sæt jer i disse bordgrupper ved modulets start
Opgave 1: Koblede gener og krydsningsskema
Afsnit
Hardy Weinberg- Hvad er det?
Opgaver til HW ligevægt
Dagens læringsmål
evolution spørgsmål.docx
Læringsmål:
Skriv ½-1 sides tekst om arv versus miljø. Hvorfor er enægget og tveægget tvillinger interessante i forhold til forskning i arv versus miljø, hvad er epigenetik og hvorfor er det interessant? Redegør for og diskuter nogle af eksemplerne i teksten og
forsøg 2-genspaltning i majs (3).docx
docs.google.com
Skim siderne
Opsamling på øvelserne fra zoo og evt. supplering fra yubio
Opsamling på forsøget med 2-gensnedarvning i majs
Læs side 645-651, hvis man ikke fik gjort det i sidste uge
Kopi af Res og stof_3MUS_Kakerlak Middelfart 31.01.xlsx
Vi bruger desuden ½ af modulet til en snak om hvordan det går med jeres SRP-projekt og om I er støt på udfordringer. Der bliver snak i grupper (med samme fag så vidt det er muligt) og en mere samlet klassesnak
Skim siderne i yubio
Vi bruger også 10 minutter på at komme igang med næste aflevering
Sæt jer ved modulets start sammen med nogle der har samme SRP fag som jer selv
Rapporten over øvelserne i zoologisk have skal bl.a. indeholde:
1336_001.pdf
1335_001.pdf
1333_001 (1).pdf
1333_001.pdf
1331_001.pdf
Power point
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Sexologi
Materiale:
Yubio side 342-389
Fokuspunkter:
Kvindens ydre og indre kønsorganer opbygning og funktion
Menstruationscyklus
Befrugtning og fosterudvikling
Kønssygdomme
Prævention
Seksualitet
Eksperimentielt:
Indhold
Kernestof:
kvindens kønsorganer.png
Nyt emne sexologi:
Yubio A 2022; sider: 349-363, 370-379, 836-847
Læringsmål
Skim gerne siderne i yubio om menstruationscyklus først og se derefter klippet: Menstruationscyklus. P-piller og graviditetstest
Se evt. også gerne denne animation, der kort viser menstruationscyklus uden en detaljeret forklaring af hormonerne
Hvilke biologiske faktorer spiller ind i beslutningen om, hvornår grænsen for provokeret abort (12/18. uge i Danmark) bør sættes? 2. Hvad synes I selv?
Sæt jer i grupperne ved modulets start
Terminsprøven tilbage
Vi skal høre jeres oplæg til sexualundervisning. (ihvertfald nogle af dem)
Vi hører de sidste oplæg
Datafil_Lidokain-15601.xlsx
Vi arbejder med den næste skriftlige aflevering (24/3). I må meget gerne have kigget grundigt på spørgsmålene som lektie
Vi hører de sidste oplæg :)
Vi skal lave jeopardy færdig og vi skal snakke om den næste aflevering og afslutte forløbet om sexologi
I må godt sætte jer i nedenstående grupper ved modulets start
Vi skal lige have 1-2 moduler om anabolisme, herunder fotosyntesen
Skim siderne - og suppler med nedenstående klip Lysprocesserne i fotosyntesen
1. Hvad er glukoneogenese, og hvilken rolle spiller den i kroppens energistofskifte?2. Nævn tre molekyler, som kan bruges som udgangspunkt for glukoneogenese.3. Hvorfor foregår glukoneogenesen primært i leveren og i mindre grad i nyrerne?4. Hvilke tr
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Fotosyntese og anabolisme
Materiale:
Yubio side 836-858
Fokuspunkter:
Anabolisme, herunder glukoneogense
Fotosyntesen - lys og mørkeprocessen
Eksperimentielt:
Fotosyntese og lysintensitet
Indhold
Kernestof:
Fokusspørgsmål
Yubio A 2022; sider: 848-858
Diskussionsspørgsmål til artiklen
Fotosyntese hos karse.pdf Fotosyntesens pigmenter.pdf
De første planter på landjorden.pdf
Gruppe 1
Find 8-10 figurer, der illustrerer fotosyntesen. De skal repræsentere fotosyntesen på forskellige måder og med forskellig detaljegrad Analyser hver figur med udgangspunkt i følgende spørgsmål: Hvilke elementer af fotosyntesen er med, og hvilke udelad
Lektie:
Projektet skal resultere i et selvvalgt produkt (f.eks. en poster, podcast, artikel eller lignende), hvor I demonstrerer jeres forståelse for de biologiske mekanismer bag kræftudvikling. I jeres projekt skal følgende elementer indgå med der må gerne
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Repetitionsprojekt
Hjemmesider der må benyttes til den skriftlige eksamen
Kristian Østergaards ordbog (uden adgang til AI):
https://biologiordbogen-eksamen.detergodtatvide.dk/#/
og
Den danske ordbog:
https://ordnet.dk/ddo
Indhold
Kernestof:
Repetition
Vi starter ud med tips og råd til det skriftlige og gennemgang af de vigtigste pointer fra de sidste afleveringer
Læs alle kommentar igennem, som I har fået til jeres eksamensopgaver (med mindre I har husket at skrive det ind i jeres samlet dokument hver gang :) )
Her er nogle flere eksempler på eksamensopgaver - mulighed for at træne Skriftlig eksamen
Husk at downloade og åben yubio via adobe reader og ikke igennem browser eller lignende, så skulle den gerne være helt upåvirket af ydre omstændigheder
Svar også gerne på spørgeskemaet jeg vedhæftede kommentarene til aflevering 13
Fagtermer du oplagt bør bruge hvis du besvarer opgaver i skriftlig biologi_ - Google Docs.pdf
Nøgle til eksamen.pdf
PANIK.docx
Spørgeskema fight the bite
Sideløbende med I arbejder på jeres repetitionsprojekt vil der være mulighed for individuel vejledning
Repetition og jeres aller allersidste modul i biologi på mg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Forløb#16
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435439084", "T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435439084", "H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435439084" }