Holdet 2022 BI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Simon Messell
Hold 2022 BI/z (1z BI, 2z BI, 3z BI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler og vækst
Titel 2 Arv og Evolution
Titel 3 FF1: Inno-Cider
Titel 4 Kost og Fordøjelse
Titel 5 Havet
Titel 6 Sex og Hormoner
Titel 7 Outbreak
Titel 8 FF3
Titel 9 Narcos
Titel 10 Klima og Biodiversitet
Titel 11 Ilt til arbejdet
Titel 12 Genetiske sygdomme og bioteknologiske løsninger
Titel 13 Enzymkinetik
Titel 14 Immunologi
Titel 15 Arbejdsfysiologi
Titel 16 Populationsbiologi
Titel 17 Terrestrisk økologi og biodiveristet
Titel 18 Fight the Bite
Titel 19 Antibiotika-resistens
Titel 20 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler og vækst

Forløbet har introduceret eleverne til cellens opbygning og funktion, samt centrale begreber i forhold til vækst og energiomsætning. Eleverne arbejdede med både prokaryote og eukaryote celler, cellemembranens egenskaber og transport, samt praktiske øvelser i mikroskopi, celletælling og osmose. Forløbet byggede videre på viden fra NV og lagde fundamentet for videre arbejde i biologi A.

Fokusområder:
Prokaryote og eukaryote celler
Cellemembranens struktur og funktion
Diffusion og osmose
Mikroskopets funktion og anvendelse
Celletælling og vækst hos mikroorganismer
Vigtige makromolekyler (kulhydrater, proteiner, lipider)
Energiomsætning i cellen
Endosymbiontteorien

Materialer:
Skalhede, T., & Selchau, K. (2022). Yubio A. Yubio ApS, s. 10-17, 37-55, 1228-1229

Praktisk arbejde:
Mikroskopi af plante- og dyreceller
Celletælling af gærceller på petriskåle
Osmoseforsøg med kartoffelskiver
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal over forsøget: Celletælling 19-12-2022
Mikroskopi af celler 11-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Arv og Evolution

Forløbet har introduceret centrale begreber og mekanismer inden for klassisk genetik og evolution. Eleverne arbejdede med DNA’s opbygning, genetisk variation, forskellige nedarvningsmønstre samt evolutionens drivkræfter. Der blev lagt vægt på både teoretisk forståelse og anvendelse af krydsningsskemaer, herunder øvelse i blodtypebestemmelse. Forløbet sluttede med arbejde med naturlig selektion og evolutionsteori.

Fokusområder:
DNA og kromosomers opbygning
Autosomal og kønsbunden nedarvning
Ufuldstændig dominans og co-dominans
Krydsningsskemaer og fænotype/genotype
Evolution og naturlig selektion
Artsbegrebet og populationer
Seksuel selektion og fitness

Materialer:
Skalhede, T., & Selchau, K. (2022). Yubio A. Yubio ApS, s. 862-871, 929-935, 937-942, 962-966, 1142-1152

Praktisk arbejde:
Blodtypebestemmelse
Øvelse i naturlig selektion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 FF1: Inno-Cider

FF1 – Innovativ cider (flerfagligt forløb i biologi og kemi)

I dette flerfaglige forløb har biologi og kemi samarbejdet om at udvikle og brygge en innovativ cider. Forløbet tog udgangspunkt i elevernes idéer og involverede dem i hele designprocessen – fra markedsundersøgelse og smagstest til brygning, analyse og præsentation. Eleverne arbejdede eksperimentelt og kreativt med både biologiske og kemiske faglige mål og afsluttede med fremlæggelse og evaluering af deres produkt.

Fokusområder:
Designcirklen og innovation  
Gær og gærcellers funktion  
Gæring og kulhydratnedbrydning  
Densitetsmåling og beregning af alkoholprocent  
Mængdeberegninger i kemi  
Strukturformler for glukose og fruktose  
Næringsberegning og etikettering

Materialer:
YouTube – Cider: Bioteknologi i hverdagen: https://www.youtube.com/watch?v=GGvdy6vzffY&ab_channel=Gymnasiekemi  
Opskrift fra DR: https://www.dr.dk/mad/opskrift/din-forste-cider  
Bryggesætvejledning fra Brygforretningen: https://hjemmebryg.brygforretningen.dk/?p=520  
Guide til hjemmebryg fra Ciderrevolution: https://www.ciderrevolution.dk/lav-din-egen-cider/

Praktisk arbejde:
Brygning af cider og gæring i grupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kost og Fordøjelse

Forløb 3 – Kost og fordøjelse

Forløbet om kost og fordøjelse har givet eleverne indsigt i kroppens optagelse og omsætning af makronæringsstoffer samt reguleringen af blodsukker og hormonelle signaler. Undervisningen har omfattet både den kemiske opbygning og biologiske funktion af kulhydrater, fedtstoffer og proteiner, samt fordøjelsessystemets opbygning og rolle. Der blev også arbejdet med glykæmisk indeks, tarmflora og sammenhængen mellem kost, blodsukker og sundhed.

Fokusområder:
Makronæringsstoffer – kulhydrater, fedtstoffer og proteiner
Katabolisme og anabolisme
Respiration og gæring
Fordøjelsessystemets opbygning og funktion
Hormonel regulering af blodsukker
Diabetes type I og II
Glykæmisk indeks og energibalance
Tarmflora og ernæring
Sundhedsbegreber og ernæringsanbefalinger

Materialer:
Skalhede, T., & Selchau, K. (2022). Yubio A. Yubio ApS, s. 159-169, 186-197, 211-214, 243, 245, 320-327, 790-792
Foster-Powell, K., & Miller, J. B. (1995). Glykæmisk indeks – Udvalgte fødevarer og kulhydrater. [Data anvendt i forsøg]
Videnskab.dk. Tarmbakterierne hjælper dig: Sådan får du den bedste tarmflora. https://videnskab.dk/krop-sundhed/tarmbakterierne-hjaelper-dig-saadan-faar-du-den-bedste-tarmflora/

Praktisk arbejde:
Forsøg med bromelin i ananas
Virtuelt laboratorium: Insulinrespons hos mus
Blodsukkerforsøg og måling af glykæmisk indeks
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Havet

Forløb 4 – Havet

Forløbet har givet eleverne indsigt i havets økosystemer og de biogeokemiske kredsløb, der opretholder liv i marine miljøer. Gennem emner som fotosyntese, respiration, eutrofiering og toksikologi har eleverne arbejdet med energistrømme, stofkredsløb og menneskets påvirkning af havmiljøet. Forløbet omfattede desuden en ekskursion med feltarbejde og praktiske målinger.

Fokusområder:
Marine økosystemer og fødenet  
Fotosyntese og respiration i havet  
Primærproduktion og iltmetoden  
Kulstof-, kvælstof- og fosforkredsløb  
Eutrofiering og iltsvind  
Planktonøkologi og mikroskopi  
Økotoksikologi og miljøfremmede stoffer  
Bioakkumulation og biomagnifikation

Materialer:
WWF.dk: Økosystemer og eutrofiering: https://wwf.dk/forstaa-naturkrisen/naeste-generation/opdaghavet/miljoetemaer/eutrofiering/  
Yubio A (2022): s. 841-852, 1447-1449, 1262-1264, 1348-1353, 1360-1362, 1527-1530  
Biotech Academy – videoer om fotosyntese: https://www.youtube.com/watch?v=GPwf6lp2vz4  
DN: Iltsvind i havet: https://www.dn.dk/vi-arbejder-for/vand/hav/iltsvind-i-havet/  
Videnskab.dk: Naturen sætter en grænse: https://videnskab.dk/naturvidenskab/naturen-saetter-en-graense-havet-er-et-rammevilkaar-for-dansk-landbrug/

Praktisk arbejde:
Fotosyntese og respiration – iltmetoden  
Miniforsøg med havforsuring og kalk  
Marin ekskursion: måling af primærproduktion  
Mikroskopi af plankton  
Økotoksikologisk forsøg med Artemia og Roundup
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fotosyntese og respiration 15-09-2023
Odderen 02-11-2023
Økotox-rapport 08-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sex og Hormoner

Forløb 5 – Sex, hormoner og stress

Forløbet har givet eleverne indsigt i hormonernes rolle i kroppen med fokus på kønshormoner og stresshormoner. Gennem arbejdet med DNA-replikation, celledeling, kønsorganers anatomi, hormonregulering og hormonforstyrrende stoffer har eleverne opnået en forståelse for kroppens reguleringssystemer og reproduktion. Forløbet afsluttedes med fokus på stress og kroppens biologiske reaktioner.

Fokusområder:
Kønsorganers anatomi og funktion  
DNA-replikation og celledeling (mitose og meiose)  
Hormonproduktion og -regulering  
Kønshormoner og deres virkning  
Hormonforstyrrende stoffer og cocktaileffekter  
Testiklens opbygning og funktioner  
Stress og det endokrine system  
Infertilitet og stress

Materialer:
Skalhede, T., & Selchau, K. (2022). Yubio A. Yubio ApS, s. 314-318, 342-349, 871-879, 299-300, 331-337  
Videnskab.dk: Hvad er hormonforstyrrende stoffer – https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvad-er-hormonforstyrrende-stoffer  
Videnskab.dk: Fisk på p-piller – https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-5/AN5-2007Fisk-paa-p-piller.pdf  
Rooney, K. L., & Domar, A. D. (2018). The relationship between stress and infertility. Dialogues in Clinical Neuroscience, 20(1), 41–47. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6016043/  
DR.dk: Har du nosser? – https://www.dr.dk/drtv/se/har-du-nosser_148246  
Film: Stress, portrait of a killer – https://www.youtube.com/watch?v=eYG0ZuTv5rs

Praktisk arbejde:
Forsøg med mindfullness  
Mikroskopi af testikler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Testikel mikroskopi 17-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Outbreak

Forløb 6 – Outbreak

Forløbet har introduceret eleverne til molekylærbiologiske teknikker og genteknologi gennem eksperimentelle metoder relateret til diagnostik og bioinformatik. Eleverne arbejdede praktisk med DNA-isolering, PCR, elektroforese og sekventering, og anvendte bioinformatiske værktøjer til at analysere sekvensdata. Forløbet blev afsluttet med en faglig dag på SDU, hvor eleverne udførte laboratorieøvelser og arbejdede med autentiske cases.

Fokusområder:
DNA-isolering og oprensning  
PCR og DNA-amplifikation  
Elektroforese og DNA-analyse  
DNA-sekventering og Sanger-metoden  
Mutationer og bioinformatik  
Alignment og BLAST  
Stamtræer og evolutionært slægtskab  
Genteknologiske anvendelser, herunder CRISPR

Materialer:
Skalhede, T., & Selchau, K. (2022). Yubio A. Yubio ApS, s. 1040-1058, 1182-1199  
Biotech Academy – videoer om PCR, elektroforese og sekventering: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/eksperimentelt_arbejde/  
Virtuel PCR-animation: https://dnalc.cshl.edu/resources/animations/pcr.html  
Videnskab.dk: PCR-test og covid-19 – https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-2/AN2-2021-covid-19-tests.pdf  
Evolution.berkeley.edu – molekylære ure: https://evolution.berkeley.edu/molecular-clocks/  
SDU – Outbreak: https://www.sdu.dk/da/samarbejde/skoler_gymnasier/skoler_gymnasier/tilbud/nat-outbreak

Praktisk arbejde:
Isolering af DNA fra kiwi  
PCR-simulering og opbygning af PCR-cyklus  
Gelelektroforese og analyse af resultater  
Sekventering og analyse af DNA  
Bioinformatisk alignment og BLAST  
Udarbejdelse af stamtræer ud fra sekvensdata  
Laboratorieøvelser på SDU med PCR og gelanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 FF3

FF3 – Ølbrygning (flerfagligt forløb i biologi og kemi)

I dette flerfaglige forløb har eleverne arbejdet med ølbrygning som case til at undersøge samspillet mellem biologiske og kemiske processer. Eleverne eksperimenterede med forskellige typer gær, malt, humle og mæskning for at forstå, hvordan de enkelte dele påvirker det endelige produkt. Der blev lagt særlig vægt på enzymernes funktion under mæskningen og gærens rolle i gæringsprocessen.

Fokusområder:
Ølbrygning som biologisk og kemisk proces  
Enzymernes rolle i nedbrydning af stivelse  
Gæring og gærens funktion  
Mæskeproces og temperaturens betydning  
Sammensætning og funktion af malt og humle

Praktisk arbejde:
Eksperimentel brygning med forskellige variabler (gær, humle, malt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Narcos

Forløb 7 – Narcos: Nervesystemet og afhængighed

Dette forløb tager udgangspunkt i nervesystemets opbygning og funktion med særligt fokus på stoffer og afhængighed. Vi har undersøgt hvordan signaler bevæger sig i nervesystemet, og hvordan forskellige rusmidler påvirker hjernen. Forløbet inkluderer både biologiske og samfundsrelevante perspektiver.

Fokusområder:
Nervesystemets opbygning og funktion  
Aktionspotentiale og iontransport  
Synapsens funktion og neurotransmittere  
Smertesans og signaltransduktion  
Rusmidlers påvirkning af hjernen  
Afhængighed og abstinens

Materialer:
Skalhede, T., & Selchau, K. (2022). Yubio A. Yubio ApS, s. 37–42, 398–412  
Videnskab.dk: Abstinenser fucker med kroppen – https://videnskab.dk/krop-sundhed/abstinenser-fucker-med-baade-din-krop-og-din-hjerne/  
Duelund, L., & El-Houri, R. (2020). Cannabis – Planternes grimme ælling. Aktuel Naturvidenskab, (1), 20–24. https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-1/AN1-2020-cannabisplanten.pdf

Praktisk arbejde:
Smagstest af chili og registrering af reaktioner  
Øvelse med måling af nerveledningshastigheden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Klima og Biodiversitet

Forløb 8 – Klima og klimatilpasning

I dette forløb arbejdede eleverne med klimaforandringer og klimatilpasning med særligt fokus på SDU’s regnvandsbassiner. Forløbet indeholdt en optakt med repetition af fosforkredsløbet og udvalgte klimaelementer, og kulminerede i et heldagsbesøg på SDU. Her lavede eleverne praktisk feltarbejde med undersøgelse af søers fauna og indsamling af vandprøver. I laboratoriet blev indhold af fosfor og mikroplastic analyseret.

Fokusområder:
Fosforkredsløbet og biogeokemiske kredsløb  
Klimaændringer og effekter på økosystemer  
Klimatilpasning i bymiljøer  
Nedsivning og regnvandsbassiner  
Vandbalancer og forurening  
Felthydrologi og dataindsamling

Materialer:
Sand-Jensen, K. (2021). Nye søer forbedrer natur og miljø. Aktuel Naturvidenskab, 4, 20–21. https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-4/AN4-2021-nye-soeer.pdf

Praktisk arbejde:
Feltarbejde ved SDU’s regnvandsbassiner  
Analyse af fosforindhold  
Analyse af mikroplasticindhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Ilt til arbejdet

Forløb 9 – Ilt til arbejdet

Forløbet har givet eleverne en forståelse af kroppens kredsløb og respiration i relation til fysisk aktivitet. Eleverne arbejdede med lungernes opbygning, alveolernes funktion og gasudvekslingen mellem lunger og blod. De har undersøgt Bohr-effekten og betydningen af hæmoglobins iltbindingsevne samt hvordan hjertet pumper blod rundt i kroppen, og hvordan blodtryk reguleres. Der blev også arbejdet med sygdomme i kredsløbet og fysiologisk tilpasning.

Fokusområder:
Lungernes opbygning og funktion  
Gasudveksling og Bohr-effekten  
Blodets bestanddele og funktion  
Hjertets opbygning og kredsløb  
Blodtryk og dets regulering  
Kredsløbssygdomme og deres årsager  
Kondital og fysisk ydeevne

Materialer:
Yubio A (2022): s. 92–114, 122–126, 139–141, 144–154

Praktisk arbejde:
Måling af blodtryk  
Dissektion af hjerter  
Peakflow og måling af vitalkapacitet  
Måling af hæmatokritværdi  
Måling af dykkerrefleks
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hæmatokritmåling 04-09-2024
Skr opgave - Weddelsæl 30-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Genetiske sygdomme og bioteknologiske løsninger

Indledning  
Forløbet har fokuseret på forståelsen af genetiske sygdommes opståen og mulighederne for at diagnosticere og behandle dem med moderne bioteknologiske metoder. Eleverne har arbejdet med centrale begreber som genekspression, mutationer og genregulering og undersøgt, hvordan teknologier som traditionel gensplejsning og CRISPR-Cas9 kan anvendes til at ændre arvemateriale og målrette behandlinger.

Fokusområder  
- Transkription af DNA til RNA  
- Splicing og RNA-typer  
- Translation og proteinsyntese  
- Genregulering og epigenetik  
- Transformation og traditionel gensplejsning  
- CRISPR-Cas9 og gene drive  
- Monogene sygdomme  

Materialer  
- Skalhede, T., & Selchau, K. (2022). *Yubio A*. Yubio ApS: s. 893-897, 898-903, 910-914, 977-983, 1071-1074, 1088-1094, 1101-1108, 122-126, 139-141  
- Andersen, K. (2022). *CRISPR: Et genetisk værktøj mod sygdomme*. Aktuel Naturvidenskab, nr. 1, 2022  
- Film: *Vores gener – Historien bag videnskaben*, afsnit 4, 55 min  

Praktisk arbejde  
- Rainbow transformation (E. coli gensplejsning med farvegen)  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Enzymkinetik

Indledning  
Forløbet har givet eleverne en forståelse for enzymers opbygning, funktion og anvendelse i biologiske og teknologiske sammenhænge. Der er arbejdet med aminosyrer, proteinstruktur og enzymklasser samt enzymers rolle i stofskiftet, herunder glykolyse og citratcyklus. Afslutningsvis er der perspektiveret til bioteknologisk og industriel udnyttelse af enzymer.

Fokusområder  
- Aminosyrer og proteinstruktur  
- Enzymers virkemåde og aktivitet  
- Enzymklasser og substratspecificitet  
- Enzymers rolle i glykolyse og citratcyklus  
- Bioteknologisk og industriel anvendelse af enzymer  

Materialer  
- Skalhede, T., & Selchau, K. (2022). *Yubio A*. Yubio ApS: s. 750-756, 756-761, 769-771, 795-803, 806-815  
- Kjaer, C. R. (2017). *Enzymets hemmeligheder: Fra mikroskopiske maskiner til industrielle værktøjer*. Aktuel Naturvidenskab, nr. 6, s. 12-17 https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-6/AN6-2017dff-enzym.pdf  
- Kjaer, C. R. (2008). *På enzymjagt i Ikka-søjlerne*. Aktuel Naturvidenskab https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/pdf/AN-4-08-ikka.pdf  

Praktisk arbejde  
- Katalase: Måling af enzymaktivitet  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Immunologi

Dette forløb omhandlede immunologi med fokus på kroppens forsvarsmekanismer mod sygdomsfremkaldende mikroorganismer. Eleverne arbejdede med både det medfødte og det adaptive immunforsvar, opbygning og funktion af antistoffer, mekanismerne bag HIV-infektion og udviklingen af AIDS samt den praktiske anvendelse af ELISA-testen til påvisning af sygdomme.

Fokusområder  
- Det medfødte immunforsvar  
- Det adaptive immunforsvar  
- Antistoffers opbygning og funktion  
- HIV-virusets angreb på immunforsvaret  
- AIDS-udvikling  
- ELISA-testens princip og anvendelse  

Materialer  
- Skadhede, T., & Selchau, K. (2022). *Yubio A*. Yubio ApS, s. 258-269  
- Frøesig, M., Hede, K., Jørgensen, F. G., & Paludan-Müller, P. (2017). *Biologi i udvikling B* (1. udgave, 3. oplag). Nucleus, s. 48-53, 55-61  
- Video: *Innate Immune System: An Overview*, YouTube https://www.youtube.com/watch?v=1tBOmRsy6X8  
- Video: *Adaptive Immune System: An Overview*, YouTube https://www.youtube.com/watch?v=VJ3dePjZy2Q  
- Video: *Antibody Structure and Function*, YouTube https://www.youtube.com/watch?v=zQGOcOUBi6s  
- Artikel: *Sådan virker en ELISA-test*, Videnskab.dk https://videnskab.dk/teknologi-innovation/saadan-virker-en-elisa-test  
- Video: *HIV and AIDS Explained*, YouTube https://www.youtube.com/watch?v=odRyv7V8LAE  
- Artikel: *HIV and the Immune System*, Verywell Health https://www.verywellhealth.com/hiv-and-the-immune-system-3133080  

Praktisk arbejde  
- ELISA-test for HIV  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Arbejdsfysiologi

Forløb 13 - Arbejdsfysiologi
Musklers opbygning og funktion under arbejde blev undersøgt i et flerleddet forløb med fokus på tværstribede musklers opbygning, energiproduktion, muskeltræthed og brug af doping. Forløbet omfattede både teoretiske oplæg, læsning af faglige tekster og praktisk arbejde i form af forsøg med cykling og målinger.

Fokusområder:
- Tværstribede musklers opbygning og sammentrækning
- Forskellige muskelfibertyper og deres betydning for præstation
- Energiomsætning under fysisk arbejde (aerob og anaerob)
- Muskeltræthed og restitutionsprocesser
- Forskellige former for doping og deres biologiske virkning

Materialer:
Yubio A, 2022: s. 474-484, 484-488, 508-512, 539-547, 609-614  
Videnskab.dk: "EPO – mirakelmiddel eller livsfarlig doping?" (https://videnskab.dk/krop-sundhed/epo-mirakelmiddel-eller-livsfarlig-doping)  
Anti Doping Danmark: "Hvordan virker doping?" (https://www.antidoping.dk/viden-om/hvordan-virker-doping/)  
DR: "Den perfekte krop – om træning og doping" (https://www.dr.dk/skole/gymnasiet/den-perfekte-krop/temaer/traening-og-doping)

Praktisk arbejde:
- Cykelforsøg med test af iltoptagelse og ydeevne  
- Mikroskopi af muskelceller  
- Dissektion af kyllingevinge  
- Lille forsøg med muskelstyrke og temperatur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Populationsbiologi

Forløb 14 -Populationsbiologi
Forløbet introducerede grundlæggende populationsbiologi med fokus på populationsvækst, konkurrence og prædation. Eleverne arbejdede med populationsgenetik og Hardy-Weinbergs lov samt artsdannelse og menneskets evolution. Undervisningen omfattede både teoretisk læsning og øvelser med populationsmodeller og dataanalyse.

Fokusområder:
- Populationsvækst og bæreevne
- Konkurrence og prædation mellem arter
- Hardy-Weinbergs lov og populationsgenetik
- Mekanismer for artsdannelse
- Menneskets evolutionære udvikling

Materialer:
Yubio A, 2022: s. 974-977, 1154-1157, 1280-1298  
MitCFU: "Menneskets oprindelse (1)" (https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Menneskets%20oprindelse&orderby=title&SearchID=33304a2f-759f-4d15-8b49-c890899cc6f1&index=3)  
DR: "Ulve kan starte en positiv spiral i vild natur" (https://www.dr.dk/nyheder/viden/naturvidenskab/ulve-kan-starte-en-positiv-spiral-i-vild-natur)  
Videnskab.dk: "Ulve, mårhunde og gråsæler: Danmark har fået nye rovdyr" (https://videnskab.dk/naturvidenskab/ulve-maarhunde-og-graasaeler-danmark-har-faaet-nye-rovdyr/)  
Verdensmål.org: "Ulven er en gevinst for dansk natur" (https://www.verdensmaal.org/nyheder/ulven-er-en-gevinst-for-dansk-natur)

Praktisk arbejde:
- Øvelse med fangst/genfangst  
- Bestemmelse af allelfrekvenser i en befolkning vha. PTC-smagstest og Hardy-Weinberg-formlen  
- Menneskedyret  
- Simulering af genetiske frekvenser i en population med bønner og Hardy-Weinberg-beregninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Terrestrisk økologi og biodiveristet


Forløbet fokuserede på terrestriske økosystemer med særligt fokus på succession, biodiversitet og rewilding. Eleverne arbejdede med feltundersøgelser, artsbestemmelse og diskussioner om økologisk balance og naturforvaltning. Undervisningen kombinerede teori, artikellæsning og praktisk arbejde i felten.

Fokusområder:
- Økologiske begreber som succession og biodiversitet
- Artsbestemmelse og artsrigdom
- Rewilding og naturforvaltning
- Samspillet mellem abiotiske og biotiske faktorer i terrestriske økosystemer

Materialer:
Yubio A, 2022: s. 1308–1311  
Sjøgren, K. (2022). *Rewilding – Lad os få bisonokser tilbage i den danske natur*. Aktuel Naturvidenskab, (1), 20–25. (https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-1/AN1-2022-rewilding-jcs-prepub.pdf)

Praktisk arbejde:
- Insektjagt og artsbestemmelse i lokal natur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Fight the Bite

Forløbet undersøgte biologiske og immunologiske principper med udgangspunkt i slangebidsforgiftning. Eleverne arbejdede med antistoffers funktion, det specifikke immunforsvar og udvikling af diagnostiske og terapeutiske redskaber. Undervisningen kombinerede casebaseret læring med praktiske laboratorieøvelser og diskussioner om medicinsk bioteknologi og global sundhed.

Fokusområder:
- Det specifikke immunforsvar og antistoffers funktion
- Diagnostiske metoder i medicinsk bioteknologi
- Udvikling og test af behandlinger mod slangebidsforgiftning
- Global sundhed og tropesygdomme

Materialer:
Skalhede, Thomas m.fl. *Yubio A*, 2. udgave, Yubio ApS: s. 1158–1163, 1172–1173  
LIFE Fonden: *Fight the Bite* – undervisningsmaterialer (https://undervisning.life.dk/fb)

Praktisk arbejde:
- Blod og toxiner  
- ELISA-test til vurdering af antistoffers egnethed til diagnosticering af slangegift  
- Lateral flow assay af slangegift
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Antibiotika-resistens

Forløbet om antibiotikaresistens har givet eleverne indblik i, hvordan bakterier udvikler resistens over for antibiotika, samt hvilke biologiske og samfundsmæssige konsekvenser dette kan have. Undervisningen har kombineret teori, artikellæsning og praktiske laboratorieøvelser for at undersøge både mekanismerne bag resistens og diagnostiske metoder.

Fokusområder
- MRSA og antibiotikaresistens
- Mutation og selektion
- Plasmider og horisontal genoverførsel
- Diagnostiske metoder: ELISA og antibiotikafølsomhed
- Sammenhæng til evolution, immunologi og molekylærbiologi

Materialer
- Skadhede, T., & Selchau, K. (2022). *Yubio A*. Yubio ApS, s. 23–37
- Ehlers, B. K., & Sørensen, J. (2022). “Antibiotikaresistens i et evolutionært perspektiv”. Aktuel Naturvidenskab, nr. 6, 2022

Praktisk arbejde
- Undersøgelse af resistens hos bakterier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer