Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Simon Messell
|
Hold
|
2022 BI/z (1z BI, 2z BI, 3z BI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler og vækst
Forløbet har introduceret eleverne til cellens opbygning og funktion, samt centrale begreber i forhold til vækst og energiomsætning. Eleverne arbejdede med både prokaryote og eukaryote celler, cellemembranens egenskaber og transport, samt praktiske øvelser i mikroskopi, celletælling og osmose. Forløbet byggede videre på viden fra NV og lagde fundamentet for videre arbejde i biologi A.
Fokusområder:
Prokaryote og eukaryote celler
Cellemembranens struktur og funktion
Diffusion og osmose
Mikroskopets funktion og anvendelse
Celletælling og vækst hos mikroorganismer
Vigtige makromolekyler (kulhydrater, proteiner, lipider)
Energiomsætning i cellen
Endosymbiontteorien
Materialer:
Skalhede, T., & Selchau, K. (2022). Yubio A. Yubio ApS, s. 10-17, 37-55, 1228-1229
Praktisk arbejde:
Mikroskopi af plante- og dyreceller
Celletælling af gærceller på petriskåle
Osmoseforsøg med kartoffelskiver
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal over forsøget: Celletælling
|
19-12-2022
|
Mikroskopi af celler
|
11-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Arv og Evolution
Forløbet har introduceret centrale begreber og mekanismer inden for klassisk genetik og evolution. Eleverne arbejdede med DNA’s opbygning, genetisk variation, forskellige nedarvningsmønstre samt evolutionens drivkræfter. Der blev lagt vægt på både teoretisk forståelse og anvendelse af krydsningsskemaer, herunder øvelse i blodtypebestemmelse. Forløbet sluttede med arbejde med naturlig selektion og evolutionsteori.
Fokusområder:
DNA og kromosomers opbygning
Autosomal og kønsbunden nedarvning
Ufuldstændig dominans og co-dominans
Krydsningsskemaer og fænotype/genotype
Evolution og naturlig selektion
Artsbegrebet og populationer
Seksuel selektion og fitness
Materialer:
Skalhede, T., & Selchau, K. (2022). Yubio A. Yubio ApS, s. 862-871, 929-935, 937-942, 962-966, 1142-1152
Praktisk arbejde:
Blodtypebestemmelse
Øvelse i naturlig selektion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
FF1: Inno-Cider
FF1 – Innovativ cider (flerfagligt forløb i biologi og kemi)
I dette flerfaglige forløb har biologi og kemi samarbejdet om at udvikle og brygge en innovativ cider. Forløbet tog udgangspunkt i elevernes idéer og involverede dem i hele designprocessen – fra markedsundersøgelse og smagstest til brygning, analyse og præsentation. Eleverne arbejdede eksperimentelt og kreativt med både biologiske og kemiske faglige mål og afsluttede med fremlæggelse og evaluering af deres produkt.
Fokusområder:
Designcirklen og innovation
Gær og gærcellers funktion
Gæring og kulhydratnedbrydning
Densitetsmåling og beregning af alkoholprocent
Mængdeberegninger i kemi
Strukturformler for glukose og fruktose
Næringsberegning og etikettering
Materialer:
YouTube – Cider: Bioteknologi i hverdagen: https://www.youtube.com/watch?v=GGvdy6vzffY&ab_channel=Gymnasiekemi
Opskrift fra DR: https://www.dr.dk/mad/opskrift/din-forste-cider
Bryggesætvejledning fra Brygforretningen: https://hjemmebryg.brygforretningen.dk/?p=520
Guide til hjemmebryg fra Ciderrevolution: https://www.ciderrevolution.dk/lav-din-egen-cider/
Praktisk arbejde:
Brygning af cider og gæring i grupper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kost og Fordøjelse
Forløb 3 – Kost og fordøjelse
Forløbet om kost og fordøjelse har givet eleverne indsigt i kroppens optagelse og omsætning af makronæringsstoffer samt reguleringen af blodsukker og hormonelle signaler. Undervisningen har omfattet både den kemiske opbygning og biologiske funktion af kulhydrater, fedtstoffer og proteiner, samt fordøjelsessystemets opbygning og rolle. Der blev også arbejdet med glykæmisk indeks, tarmflora og sammenhængen mellem kost, blodsukker og sundhed.
Fokusområder:
Makronæringsstoffer – kulhydrater, fedtstoffer og proteiner
Katabolisme og anabolisme
Respiration og gæring
Fordøjelsessystemets opbygning og funktion
Hormonel regulering af blodsukker
Diabetes type I og II
Glykæmisk indeks og energibalance
Tarmflora og ernæring
Sundhedsbegreber og ernæringsanbefalinger
Materialer:
Skalhede, T., & Selchau, K. (2022). Yubio A. Yubio ApS, s. 159-169, 186-197, 211-214, 243, 245, 320-327, 790-792
Foster-Powell, K., & Miller, J. B. (1995). Glykæmisk indeks – Udvalgte fødevarer og kulhydrater. [Data anvendt i forsøg]
Videnskab.dk. Tarmbakterierne hjælper dig: Sådan får du den bedste tarmflora. https://videnskab.dk/krop-sundhed/tarmbakterierne-hjaelper-dig-saadan-faar-du-den-bedste-tarmflora/
Praktisk arbejde:
Forsøg med bromelin i ananas
Virtuelt laboratorium: Insulinrespons hos mus
Blodsukkerforsøg og måling af glykæmisk indeks
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Havet
Forløb 4 – Havet
Forløbet har givet eleverne indsigt i havets økosystemer og de biogeokemiske kredsløb, der opretholder liv i marine miljøer. Gennem emner som fotosyntese, respiration, eutrofiering og toksikologi har eleverne arbejdet med energistrømme, stofkredsløb og menneskets påvirkning af havmiljøet. Forløbet omfattede desuden en ekskursion med feltarbejde og praktiske målinger.
Fokusområder:
Marine økosystemer og fødenet
Fotosyntese og respiration i havet
Primærproduktion og iltmetoden
Kulstof-, kvælstof- og fosforkredsløb
Eutrofiering og iltsvind
Planktonøkologi og mikroskopi
Økotoksikologi og miljøfremmede stoffer
Bioakkumulation og biomagnifikation
Materialer:
WWF.dk: Økosystemer og eutrofiering: https://wwf.dk/forstaa-naturkrisen/naeste-generation/opdaghavet/miljoetemaer/eutrofiering/
Yubio A (2022): s. 841-852, 1447-1449, 1262-1264, 1348-1353, 1360-1362, 1527-1530
Biotech Academy – videoer om fotosyntese: https://www.youtube.com/watch?v=GPwf6lp2vz4
DN: Iltsvind i havet: https://www.dn.dk/vi-arbejder-for/vand/hav/iltsvind-i-havet/
Videnskab.dk: Naturen sætter en grænse: https://videnskab.dk/naturvidenskab/naturen-saetter-en-graense-havet-er-et-rammevilkaar-for-dansk-landbrug/
Praktisk arbejde:
Fotosyntese og respiration – iltmetoden
Miniforsøg med havforsuring og kalk
Marin ekskursion: måling af primærproduktion
Mikroskopi af plankton
Økotoksikologisk forsøg med Artemia og Roundup
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fotosyntese og respiration
|
15-09-2023
|
Odderen
|
02-11-2023
|
Økotox-rapport
|
08-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sex og Hormoner
Forløb 5 – Sex, hormoner og stress
Forløbet har givet eleverne indsigt i hormonernes rolle i kroppen med fokus på kønshormoner og stresshormoner. Gennem arbejdet med DNA-replikation, celledeling, kønsorganers anatomi, hormonregulering og hormonforstyrrende stoffer har eleverne opnået en forståelse for kroppens reguleringssystemer og reproduktion. Forløbet afsluttedes med fokus på stress og kroppens biologiske reaktioner.
Fokusområder:
Kønsorganers anatomi og funktion
DNA-replikation og celledeling (mitose og meiose)
Hormonproduktion og -regulering
Kønshormoner og deres virkning
Hormonforstyrrende stoffer og cocktaileffekter
Testiklens opbygning og funktioner
Stress og det endokrine system
Infertilitet og stress
Materialer:
Skalhede, T., & Selchau, K. (2022). Yubio A. Yubio ApS, s. 314-318, 342-349, 871-879, 299-300, 331-337
Videnskab.dk: Hvad er hormonforstyrrende stoffer – https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvad-er-hormonforstyrrende-stoffer
Videnskab.dk: Fisk på p-piller – https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-5/AN5-2007Fisk-paa-p-piller.pdf
Rooney, K. L., & Domar, A. D. (2018). The relationship between stress and infertility. Dialogues in Clinical Neuroscience, 20(1), 41–47. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6016043/
DR.dk: Har du nosser? – https://www.dr.dk/drtv/se/har-du-nosser_148246
Film: Stress, portrait of a killer – https://www.youtube.com/watch?v=eYG0ZuTv5rs
Praktisk arbejde:
Forsøg med mindfullness
Mikroskopi af testikler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Testikel mikroskopi
|
17-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Outbreak
Forløb 6 – Outbreak
Forløbet har introduceret eleverne til molekylærbiologiske teknikker og genteknologi gennem eksperimentelle metoder relateret til diagnostik og bioinformatik. Eleverne arbejdede praktisk med DNA-isolering, PCR, elektroforese og sekventering, og anvendte bioinformatiske værktøjer til at analysere sekvensdata. Forløbet blev afsluttet med en faglig dag på SDU, hvor eleverne udførte laboratorieøvelser og arbejdede med autentiske cases.
Fokusområder:
DNA-isolering og oprensning
PCR og DNA-amplifikation
Elektroforese og DNA-analyse
DNA-sekventering og Sanger-metoden
Mutationer og bioinformatik
Alignment og BLAST
Stamtræer og evolutionært slægtskab
Genteknologiske anvendelser, herunder CRISPR
Materialer:
Skalhede, T., & Selchau, K. (2022). Yubio A. Yubio ApS, s. 1040-1058, 1182-1199
Biotech Academy – videoer om PCR, elektroforese og sekventering: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/eksperimentelt_arbejde/
Virtuel PCR-animation: https://dnalc.cshl.edu/resources/animations/pcr.html
Videnskab.dk: PCR-test og covid-19 – https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-2/AN2-2021-covid-19-tests.pdf
Evolution.berkeley.edu – molekylære ure: https://evolution.berkeley.edu/molecular-clocks/
SDU – Outbreak: https://www.sdu.dk/da/samarbejde/skoler_gymnasier/skoler_gymnasier/tilbud/nat-outbreak
Praktisk arbejde:
Isolering af DNA fra kiwi
PCR-simulering og opbygning af PCR-cyklus
Gelelektroforese og analyse af resultater
Sekventering og analyse af DNA
Bioinformatisk alignment og BLAST
Udarbejdelse af stamtræer ud fra sekvensdata
Laboratorieøvelser på SDU med PCR og gelanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
FF3
FF3 – Ølbrygning (flerfagligt forløb i biologi og kemi)
I dette flerfaglige forløb har eleverne arbejdet med ølbrygning som case til at undersøge samspillet mellem biologiske og kemiske processer. Eleverne eksperimenterede med forskellige typer gær, malt, humle og mæskning for at forstå, hvordan de enkelte dele påvirker det endelige produkt. Der blev lagt særlig vægt på enzymernes funktion under mæskningen og gærens rolle i gæringsprocessen.
Fokusområder:
Ølbrygning som biologisk og kemisk proces
Enzymernes rolle i nedbrydning af stivelse
Gæring og gærens funktion
Mæskeproces og temperaturens betydning
Sammensætning og funktion af malt og humle
Praktisk arbejde:
Eksperimentel brygning med forskellige variabler (gær, humle, malt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Narcos
Forløb 7 – Narcos: Nervesystemet og afhængighed
Dette forløb tager udgangspunkt i nervesystemets opbygning og funktion med særligt fokus på stoffer og afhængighed. Vi har undersøgt hvordan signaler bevæger sig i nervesystemet, og hvordan forskellige rusmidler påvirker hjernen. Forløbet inkluderer både biologiske og samfundsrelevante perspektiver.
Fokusområder:
Nervesystemets opbygning og funktion
Aktionspotentiale og iontransport
Synapsens funktion og neurotransmittere
Smertesans og signaltransduktion
Rusmidlers påvirkning af hjernen
Afhængighed og abstinens
Materialer:
Skalhede, T., & Selchau, K. (2022). Yubio A. Yubio ApS, s. 37–42, 398–412
Videnskab.dk: Abstinenser fucker med kroppen – https://videnskab.dk/krop-sundhed/abstinenser-fucker-med-baade-din-krop-og-din-hjerne/
Duelund, L., & El-Houri, R. (2020). Cannabis – Planternes grimme ælling. Aktuel Naturvidenskab, (1), 20–24. https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-1/AN1-2020-cannabisplanten.pdf
Praktisk arbejde:
Smagstest af chili og registrering af reaktioner
Øvelse med måling af nerveledningshastigheden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Klima og Biodiversitet
Forløb 8 – Klima og klimatilpasning
I dette forløb arbejdede eleverne med klimaforandringer og klimatilpasning med særligt fokus på SDU’s regnvandsbassiner. Forløbet indeholdt en optakt med repetition af fosforkredsløbet og udvalgte klimaelementer, og kulminerede i et heldagsbesøg på SDU. Her lavede eleverne praktisk feltarbejde med undersøgelse af søers fauna og indsamling af vandprøver. I laboratoriet blev indhold af fosfor og mikroplastic analyseret.
Fokusområder:
Fosforkredsløbet og biogeokemiske kredsløb
Klimaændringer og effekter på økosystemer
Klimatilpasning i bymiljøer
Nedsivning og regnvandsbassiner
Vandbalancer og forurening
Felthydrologi og dataindsamling
Materialer:
Sand-Jensen, K. (2021). Nye søer forbedrer natur og miljø. Aktuel Naturvidenskab, 4, 20–21. https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-4/AN4-2021-nye-soeer.pdf
Praktisk arbejde:
Feltarbejde ved SDU’s regnvandsbassiner
Analyse af fosforindhold
Analyse af mikroplasticindhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Ilt til arbejdet
Forløb 9 – Ilt til arbejdet
Forløbet har givet eleverne en forståelse af kroppens kredsløb og respiration i relation til fysisk aktivitet. Eleverne arbejdede med lungernes opbygning, alveolernes funktion og gasudvekslingen mellem lunger og blod. De har undersøgt Bohr-effekten og betydningen af hæmoglobins iltbindingsevne samt hvordan hjertet pumper blod rundt i kroppen, og hvordan blodtryk reguleres. Der blev også arbejdet med sygdomme i kredsløbet og fysiologisk tilpasning.
Fokusområder:
Lungernes opbygning og funktion
Gasudveksling og Bohr-effekten
Blodets bestanddele og funktion
Hjertets opbygning og kredsløb
Blodtryk og dets regulering
Kredsløbssygdomme og deres årsager
Kondital og fysisk ydeevne
Materialer:
Yubio A (2022): s. 92–114, 122–126, 139–141, 144–154
Praktisk arbejde:
Måling af blodtryk
Dissektion af hjerter
Peakflow og måling af vitalkapacitet
Måling af hæmatokritværdi
Måling af dykkerrefleks
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hæmatokritmåling
|
04-09-2024
|
Skr opgave - Weddelsæl
|
30-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Genetiske sygdomme og bioteknologiske løsninger
Indledning
Forløbet har fokuseret på forståelsen af genetiske sygdommes opståen og mulighederne for at diagnosticere og behandle dem med moderne bioteknologiske metoder. Eleverne har arbejdet med centrale begreber som genekspression, mutationer og genregulering og undersøgt, hvordan teknologier som traditionel gensplejsning og CRISPR-Cas9 kan anvendes til at ændre arvemateriale og målrette behandlinger.
Fokusområder
- Transkription af DNA til RNA
- Splicing og RNA-typer
- Translation og proteinsyntese
- Genregulering og epigenetik
- Transformation og traditionel gensplejsning
- CRISPR-Cas9 og gene drive
- Monogene sygdomme
Materialer
- Skalhede, T., & Selchau, K. (2022). *Yubio A*. Yubio ApS: s. 893-897, 898-903, 910-914, 977-983, 1071-1074, 1088-1094, 1101-1108, 122-126, 139-141
- Andersen, K. (2022). *CRISPR: Et genetisk værktøj mod sygdomme*. Aktuel Naturvidenskab, nr. 1, 2022
- Film: *Vores gener – Historien bag videnskaben*, afsnit 4, 55 min
Praktisk arbejde
- Rainbow transformation (E. coli gensplejsning med farvegen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Enzymkinetik
Indledning
Forløbet har givet eleverne en forståelse for enzymers opbygning, funktion og anvendelse i biologiske og teknologiske sammenhænge. Der er arbejdet med aminosyrer, proteinstruktur og enzymklasser samt enzymers rolle i stofskiftet, herunder glykolyse og citratcyklus. Afslutningsvis er der perspektiveret til bioteknologisk og industriel udnyttelse af enzymer.
Fokusområder
- Aminosyrer og proteinstruktur
- Enzymers virkemåde og aktivitet
- Enzymklasser og substratspecificitet
- Enzymers rolle i glykolyse og citratcyklus
- Bioteknologisk og industriel anvendelse af enzymer
Materialer
- Skalhede, T., & Selchau, K. (2022). *Yubio A*. Yubio ApS: s. 750-756, 756-761, 769-771, 795-803, 806-815
- Kjaer, C. R. (2017). *Enzymets hemmeligheder: Fra mikroskopiske maskiner til industrielle værktøjer*. Aktuel Naturvidenskab, nr. 6, s. 12-17 https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-6/AN6-2017dff-enzym.pdf
- Kjaer, C. R. (2008). *På enzymjagt i Ikka-søjlerne*. Aktuel Naturvidenskab https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/pdf/AN-4-08-ikka.pdf
Praktisk arbejde
- Katalase: Måling af enzymaktivitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Immunologi
Dette forløb omhandlede immunologi med fokus på kroppens forsvarsmekanismer mod sygdomsfremkaldende mikroorganismer. Eleverne arbejdede med både det medfødte og det adaptive immunforsvar, opbygning og funktion af antistoffer, mekanismerne bag HIV-infektion og udviklingen af AIDS samt den praktiske anvendelse af ELISA-testen til påvisning af sygdomme.
Fokusområder
- Det medfødte immunforsvar
- Det adaptive immunforsvar
- Antistoffers opbygning og funktion
- HIV-virusets angreb på immunforsvaret
- AIDS-udvikling
- ELISA-testens princip og anvendelse
Materialer
- Skadhede, T., & Selchau, K. (2022). *Yubio A*. Yubio ApS, s. 258-269
- Frøesig, M., Hede, K., Jørgensen, F. G., & Paludan-Müller, P. (2017). *Biologi i udvikling B* (1. udgave, 3. oplag). Nucleus, s. 48-53, 55-61
- Video: *Innate Immune System: An Overview*, YouTube https://www.youtube.com/watch?v=1tBOmRsy6X8
- Video: *Adaptive Immune System: An Overview*, YouTube https://www.youtube.com/watch?v=VJ3dePjZy2Q
- Video: *Antibody Structure and Function*, YouTube https://www.youtube.com/watch?v=zQGOcOUBi6s
- Artikel: *Sådan virker en ELISA-test*, Videnskab.dk https://videnskab.dk/teknologi-innovation/saadan-virker-en-elisa-test
- Video: *HIV and AIDS Explained*, YouTube https://www.youtube.com/watch?v=odRyv7V8LAE
- Artikel: *HIV and the Immune System*, Verywell Health https://www.verywellhealth.com/hiv-and-the-immune-system-3133080
Praktisk arbejde
- ELISA-test for HIV
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Arbejdsfysiologi
Forløb 13 - Arbejdsfysiologi
Musklers opbygning og funktion under arbejde blev undersøgt i et flerleddet forløb med fokus på tværstribede musklers opbygning, energiproduktion, muskeltræthed og brug af doping. Forløbet omfattede både teoretiske oplæg, læsning af faglige tekster og praktisk arbejde i form af forsøg med cykling og målinger.
Fokusområder:
- Tværstribede musklers opbygning og sammentrækning
- Forskellige muskelfibertyper og deres betydning for præstation
- Energiomsætning under fysisk arbejde (aerob og anaerob)
- Muskeltræthed og restitutionsprocesser
- Forskellige former for doping og deres biologiske virkning
Materialer:
Yubio A, 2022: s. 474-484, 484-488, 508-512, 539-547, 609-614
Videnskab.dk: "EPO – mirakelmiddel eller livsfarlig doping?" (https://videnskab.dk/krop-sundhed/epo-mirakelmiddel-eller-livsfarlig-doping)
Anti Doping Danmark: "Hvordan virker doping?" (https://www.antidoping.dk/viden-om/hvordan-virker-doping/)
DR: "Den perfekte krop – om træning og doping" (https://www.dr.dk/skole/gymnasiet/den-perfekte-krop/temaer/traening-og-doping)
Praktisk arbejde:
- Cykelforsøg med test af iltoptagelse og ydeevne
- Mikroskopi af muskelceller
- Dissektion af kyllingevinge
- Lille forsøg med muskelstyrke og temperatur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Populationsbiologi
Forløb 14 -Populationsbiologi
Forløbet introducerede grundlæggende populationsbiologi med fokus på populationsvækst, konkurrence og prædation. Eleverne arbejdede med populationsgenetik og Hardy-Weinbergs lov samt artsdannelse og menneskets evolution. Undervisningen omfattede både teoretisk læsning og øvelser med populationsmodeller og dataanalyse.
Fokusområder:
- Populationsvækst og bæreevne
- Konkurrence og prædation mellem arter
- Hardy-Weinbergs lov og populationsgenetik
- Mekanismer for artsdannelse
- Menneskets evolutionære udvikling
Materialer:
Yubio A, 2022: s. 974-977, 1154-1157, 1280-1298
MitCFU: "Menneskets oprindelse (1)" (https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Menneskets%20oprindelse&orderby=title&SearchID=33304a2f-759f-4d15-8b49-c890899cc6f1&index=3)
DR: "Ulve kan starte en positiv spiral i vild natur" (https://www.dr.dk/nyheder/viden/naturvidenskab/ulve-kan-starte-en-positiv-spiral-i-vild-natur)
Videnskab.dk: "Ulve, mårhunde og gråsæler: Danmark har fået nye rovdyr" (https://videnskab.dk/naturvidenskab/ulve-maarhunde-og-graasaeler-danmark-har-faaet-nye-rovdyr/)
Verdensmål.org: "Ulven er en gevinst for dansk natur" (https://www.verdensmaal.org/nyheder/ulven-er-en-gevinst-for-dansk-natur)
Praktisk arbejde:
- Øvelse med fangst/genfangst
- Bestemmelse af allelfrekvenser i en befolkning vha. PTC-smagstest og Hardy-Weinberg-formlen
- Menneskedyret
- Simulering af genetiske frekvenser i en population med bønner og Hardy-Weinberg-beregninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Terrestrisk økologi og biodiveristet
Forløbet fokuserede på terrestriske økosystemer med særligt fokus på succession, biodiversitet og rewilding. Eleverne arbejdede med feltundersøgelser, artsbestemmelse og diskussioner om økologisk balance og naturforvaltning. Undervisningen kombinerede teori, artikellæsning og praktisk arbejde i felten.
Fokusområder:
- Økologiske begreber som succession og biodiversitet
- Artsbestemmelse og artsrigdom
- Rewilding og naturforvaltning
- Samspillet mellem abiotiske og biotiske faktorer i terrestriske økosystemer
Materialer:
Yubio A, 2022: s. 1308–1311
Sjøgren, K. (2022). *Rewilding – Lad os få bisonokser tilbage i den danske natur*. Aktuel Naturvidenskab, (1), 20–25. (https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-1/AN1-2022-rewilding-jcs-prepub.pdf)
Praktisk arbejde:
- Insektjagt og artsbestemmelse i lokal natur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Fight the Bite
Forløbet undersøgte biologiske og immunologiske principper med udgangspunkt i slangebidsforgiftning. Eleverne arbejdede med antistoffers funktion, det specifikke immunforsvar og udvikling af diagnostiske og terapeutiske redskaber. Undervisningen kombinerede casebaseret læring med praktiske laboratorieøvelser og diskussioner om medicinsk bioteknologi og global sundhed.
Fokusområder:
- Det specifikke immunforsvar og antistoffers funktion
- Diagnostiske metoder i medicinsk bioteknologi
- Udvikling og test af behandlinger mod slangebidsforgiftning
- Global sundhed og tropesygdomme
Materialer:
Skalhede, Thomas m.fl. *Yubio A*, 2. udgave, Yubio ApS: s. 1158–1163, 1172–1173
LIFE Fonden: *Fight the Bite* – undervisningsmaterialer (https://undervisning.life.dk/fb)
Praktisk arbejde:
- Blod og toxiner
- ELISA-test til vurdering af antistoffers egnethed til diagnosticering af slangegift
- Lateral flow assay af slangegift
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Antibiotika-resistens
Forløbet om antibiotikaresistens har givet eleverne indblik i, hvordan bakterier udvikler resistens over for antibiotika, samt hvilke biologiske og samfundsmæssige konsekvenser dette kan have. Undervisningen har kombineret teori, artikellæsning og praktiske laboratorieøvelser for at undersøge både mekanismerne bag resistens og diagnostiske metoder.
Fokusområder
- MRSA og antibiotikaresistens
- Mutation og selektion
- Plasmider og horisontal genoverførsel
- Diagnostiske metoder: ELISA og antibiotikafølsomhed
- Sammenhæng til evolution, immunologi og molekylærbiologi
Materialer
- Skadhede, T., & Selchau, K. (2022). *Yubio A*. Yubio ApS, s. 23–37
- Ehlers, B. K., & Sørensen, J. (2022). “Antibiotikaresistens i et evolutionært perspektiv”. Aktuel Naturvidenskab, nr. 6, 2022
Praktisk arbejde
- Undersøgelse af resistens hos bakterier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435445208",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435445208",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435445208"
}