Middelfart Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Middelfart Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Middelfart Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Anne Oxvig
Hold
2022 DA/c (
1c DA
,
2c DA
,
3c DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Reklamefilm
Titel 2
Novelleanalyse
Titel 3
(Nytårs)taler
Titel 4
Lyrikanalyse (VÆRK 1)
Titel 5
Krigsfremstillinger & DHO (VÆRK 2)
Titel 6
RYK klimaet
Titel 7
Den debatterende artikel
Titel 8
Romantikken
Titel 9
Afrikanske stemmer (VÆRK 3)
Titel 10
Skriftlighed
Titel 11
Den upålidelige jeg-fortæller
Titel 12
Dokumentarfilm
Titel 13
Overgange
Titel 14
Autofiktion (VÆRK 4)
Titel 15
Klimalitteratur - optakt til klimafolkemøde 2024
Titel 16
Den reflekterende artikel
Titel 17
Det moderne gennembrud
Titel 18
Samtaleanalyse (VÆRK 5)
Titel 19
Realisme og modernisme - 1900-tals-litteratur
Titel 20
Repetition m.m. (VÆRK 6)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Reklamefilm
Formål med forløbet:
At præsentere begreber, som gør det muligt at tale fagligt kvalificeret om reklamefilm
At give indblik i de mest karakteristiske reklamefilmformater
At introducere og indøve en metode til analyse af reklamefilm
Forløbet afsluttes med gruppeanalyser af selvvalgte reklamefilm. Disse fremlægges for resten af klassen. Gruppeanalysernes hovedpointer afleveres som synopsis.
I forløbet er også inkluderet et lille forløb, hvor eleverne med hjælp fra "Lommefilm" skal producere deres egen lille kampagne, som har overskriften "Drik mindre, oplev mere". Herunder også fokus på "innovation og makerteknologi". I arbejdet med produktion af lommefilm introduceres eleverne til designcirklen
Materiale:
Ravn, Ole og Kate Marvig ravn: Forløb i medier, det ny forlag, pp.111-131.
Schultz Larsen, Ole: Håndbog til dansk, Systime: kapitel om appelformer.
"Kampagnevideoens genretræk" fra: Barbara Illum og Rune K. Søndergaard: Textur, ibog, Systime, 2023
Indhold
Kernestof:
Reklamer - arbejdsark 1.docx
Kære 1c. Velkommen til dansk. Jeg glæder mig til at hilse på jer. Vi springer lige ud i det første forløb, som handler om reklamer. Derfor skal I læse kapitel 1 i vedhæftede kompendium. Skim også kapitel 2.
Kompendium - reklamer og reklamefilm.pdf
Arbejdsark 2
Det er lektie at gøre opgave c på arbejdsarket fra i mandags færdig (noter til kapitel 2 vedr. reklamefilmens formater). I skal også læse vedhæftede fil om appelformer (for de fleste af jer er det repetition). Og så skal I også læse kapitel 3 i kompe
Til brug i modulet:
Læs kapitel 3 ("Reklamefilmens målgrupper") i kompendiet om reklamefilm (kompendiet er vedhæftet modulet d.7/11). Læsefokus: Hvad er segmentanalyse? Og hvad kan det bruges til?
INNOVATION & MAKERTEKNOLOGI
Ingen lektier til dette modul. Jeg introducerer jer til næste uges projekt "lommefilm".
Grupper til Lommefilmsprojekt - 1c.docx
Lommefilm
I skal først møde kl. 08:45. I får fri kl. 14:15. HUSK eventuelle rekvisitter og opladede mobiler!
Vi vender tilbage til reklamefilm-forløbet. HUSK hovedtelefoner!
Samme lektie som til i fredags:
Det er op til de enkelte grupper at vurdere, om I har brug for at lave lidt hjemmearbejde i forhold til jeres præsentation. I får dog de første 30 minutter til at gøre jeres præsentationer færdige. Vær klar fra modulets begyndelse.
De sidste tre grupper fremlægger analyse af den tildelte reklamefilm. Vær derfor klar ved modulets begyndelse. Derefter får I kort tid til at færdiggøre jeres synopser i grupperne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Novelleanalyse
Brush up fra grundforløbet. Fokus på følgende parametre til analyse af noveller:
- komposition
- tid, miljø, personer
- fortæller
Undervejs i forløbet er indlagt små skriveøvelser.
Forløbet afsluttes med en skriftlig aflevering: analyse af Helle Helle: "Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark" (fra Biler og dyr, 2000).
Tekster til analyse:
Johannes V. Jensen: "Bo'l" (fra Himmerlandshistorier, 1901).
Naja Marie Aidt: "Torben og Maria" (fra Bavian, 2006).
Pia Juul: "Opgang", 2001.
Materiale (teori):
Schultz Larsen, Ole: Håndbog til dansk, Systime (e-bog): Kapitel 3: Litteratur.
Indhold
Kernestof:
Opgaver - Opgang_komposition.docx
Som nævnt begynder vi på et nyt forløb om litterær analyse af (primært) noveller. I dette første modul skal vi genopfriske og arbejde med en teksts komposition. Læs derfor s.9-13 i det kompendium, som jeg har uploaded i en ny mappe i google drev:
Opgaver - Bo'l_tid - miljø - personkarakteristik.docx
Vi er nået til tid, miljø og personer i vores litterære analyse-forløb. Læs derfor s.5-6 og s.7-8 i kompendiet (googlemappen). Inden du læser, kan du lige tænke over, hvad du har lært om at skimmelæse og at nærlæse. Tag noter til teoriafsnittet.
Det er lektie at (gen)læse Bo'l, som vi arbejdede med i går. Sørg for undervejs i læsningen at notere steder, hvor Bo'l og Chas bliver karakteriseret (direkte og/eller indirekte).
Kære alle. Godt nytår!
Det er lektie at genlæse/færdiggøre "Torben og Maria". I skal undervejs i læsningen være opmærksomme på fortælleren. Er der kun tale om én type fortæller i novellen?
Jeg har fortrudt, at vi begynder på et nyt forløb i dag (det sagde jeg ellers i sidste modul). Derimod skal I gruppevis arbejde med Helle Helle-novellen.
Helle Helle_Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark.PDF
Medbring opladet computer! OG husk naturligvis Helle Helle-novellen på papir.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
(Nytårs)taler
Forløbets fokus:
Analyse af taler - med brug af/fokus på:
- Ciceros pentagram
- talegenrer
- retoriske virkemidler
- appelformer
- sproglig karakteristik
Analyserede taler:
Sammenligning af indledning til Dronningens Nytårstale 2004 og Statsministerens Nytårstale 2005.
Tessas Nytårstale 2021
Dronningens Nytårstale 2022 (skriftlig aflevering - taleanalyse)
Diverse opgaver til træning af retorisk- og taleanalyse.
Materiale:
Schultz Larsen, Ole: Håndbog til dansk, Systime (e-bog): (Ciceros pentagram, talegenrer)
Odgaard, Marianne: Forløb i Sprog, Det Ny Forlag (2014), s.114 - skematisk oversigt over retoriske virkemidler.
Vrist Christensen, Søren:
https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc
(retorik og argumentation; gennemgang af begreber).
Indhold
Kernestof:
Talegenrer - skema til udfyldning.docx
Ciceros pentagram - til udfyldning.docx
Vi påbegynder nyt forløb. Læs i den forbindelse teori om talegenrer og Ciceros pentagram. I finder pdf-filen med teori-afsnittet her:
Genlæs indledningerne til de to nytårstaler fra 2004/05 (findes i mappen i google). Gå på jagt efter retoriske virkemidler. Brug den skematiske oversigt over retoriske virkemidler, som også ligger i mappen, hvis ikke du kan huske alle de virkemidler,
Tessas nytårstale transskriberet.docx
I skal lave opgave A i vedhæftede pdf-fil. Dvs. I skal omskrive teksten (som begynder "Kære rektor og lærere"), så der indgår så mange retoriske virkemidler som muligt. Brug den skematiske oversigt over retoriske virkemidler (ligger i google-mappen).
Opgaver - retorik_forløb om sprog.pdf
Det er lektie at give en sproglig karakteristik af Tessas nytårstale (vedhæftet modulet i fredags). Brug de begreber, som vi i fællesskab fandt frem til i sidste modul. Skriv noter til jeres karakteristik og kom med konkrete eksempler fra talen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Lyrikanalyse (VÆRK 1)
Formål:
At give eleverne kendskab og redskaber til at analysere lyrik:
- referentielt >< poetisk sprog
- ydre >< indre komposition; enjambement
- det lydlige i et digt
- ordklasser
- stilleje
- figurer
I forløbet indgår VÆRK 1 (Rifbjerg: Under vejr med mig selv, 1956).
- eleverne forbereder i grupper et oplæg med analyse af en række digte fra samlingen. Alle digte i samlingen indgår i oplæggene.
Materiale:
Susan Mose et.al: Digtbogen. Systime, 2003, p.14-19.
Ewald og Taber: Lyrik – når sproget spiller, Systime 2016 - kapitler herfra om ydre/inde komposition, det lydlige, ordklasser og stilleje, figurer.
Indhold
Kernestof:
Opgaver modul 1 - lyrikanalyse.docx
Intro til lyrik.docx
Opgave - Roser.pdf
Vi begynder på et nyt forløb i dag. Vi skal kigge nærmere på analyse af digte. Lektie i den forbindelse:
Digtbogen s. 14-19.pdf
Verdensborger.Dk
Opgaver - ydre komposition.docx
I skal have færdiggjort opgave 1-3 til ”Roser” (vedhæftet sidste modul) og medbringe.
Ydre komposition.docx
Det lydlige - teori.docx
Opgaver - det lydlige_1cDA.docx
Til dette modul er der ikke lektier til lyrikforløbet. Derimod er det lektie at medbringe minimum 1/2 sides tekst, fra din aflevering (tale-analysen til d.22/2). Inden du begynder at skrive, er det naturligvis en forudsætning, at du har læst Dronning
Opgaver.docx - modul 4.docx
Færdiggør opgave 1 på opgavearket fra sidste modul. Læs desuden vedhæftede dokument om ordklasser og stilleje og besvar følgende spørgsmål:
Ordklasser og stilleje.docx - teori modul 4.docx
Lav vedhæftede opgave om ordvalg i en tekst. I øvrigt – hvis ikke I blev færdige med jeres paropgave om ”sommerdigte” fra sidste modul, skal I gøre opgaven færdig hver især.
Hjemmeopgave_ordvalg.docx
Vi begynder i dette modul på første værklæsning. I skal i de kommende moduler arbejde med Klaus Rifbjergs digtsamling "Under Vejr med mig selv". Lektien til første modul er følgende: 1) Læs en anmeldelse af digtsamlingen i vedhæftede link. 2) Brug he
Under vejr med mig selv af Klaus Rifbjerg
Rifbjerg - Under Vejr med mig selv.pdf
I fortsætter jeres gruppearbejde i dette modul. I skal indregne tid til at holde "prøveoplæg" for hinanden i gruppen, så I er klar til modulet på mandag. Skal noget pudses af? Skal der tilføjes/slettes noget? Giver indholdet på de enkelte slides meni
Upload jeres produkter i googlemappen
Krigsforløb Nationalromantikken - 1cDA.docx
Som lektie til det nye forløb (mere herom i modulet) skal I læse en kort tekst (vedhæftet) om nationalromantik. Det fremgår af dokumentet, hvad I skal efter læsning.
Nationalromantikken - lektie 1cDA.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Krigsfremstillinger & DHO (VÆRK 2)
I dette forløb undersøges en række eksempler på, hvordan krig er blevet formidlet i dansk kunst og litteratur i forbindelse med forskellige væbnede konflikter. Den behandlede periode strækker sig fra 1. Slesvigske Krig og frem til den danske indsats i Afghanistan. Hovedfokus kommer til at ligge på besættelsestiden. Forløbet leder frem mod DHO.
Del 1: Stationsarbejde
Her ser vi på, hvordan det at være soldat og at være i krig kan fremstilles på forskellige måder.
- Halfdan Rasmussen: “Definitioner” (1963-64)
- Peter Faber: “Dengang jeg drog afsted” (1848)
- Jørgen Sonne: “Kampen på Dybbøl” (1848) (maleri)
- P.F. Rist: uddrag fra En Rekrut fra Fire og Treds (1889)
- “Brev fra dansk korporal” (1864)
- Ole Bornedal: citat fra 1864 - brødre i krig (2014) (tv-serie)
- Vilhelm Jacob Rosenstand: “Ottende Brigades Angreb ved Dybbøl” (1894) (maleri)
- Erich Erichsen: uddrag fra Den tavse Dansker (1916)
- Pablo Picasso: “Guernica” (1937) (maleri)
- Carsten Jensen: uddrag fra Den første sten (2015)
- Janus Metz: citat fra Armadillo (2010) (dokumentar)
- John Kørner: “Faldne soldater” (2008) (maleri)
Del 2: Tekster før 2. verdenskrig
- Filippo Marinetti: “Futurismens Manifest” (1909)
- Emil Bønnelycke: “Hymne” (1918)
- Broby-Johansen: “Stridsmænd for det vi elsker” (1922)
Del 3: Besættelsestiden
Her læser vi digte fra besættelsestiden. Der vil være fokus på fremstillingen af Danmark og besættelsestidens aktørerne.
- Otto Gelsted: “De mørke fugle” (1940)
- Kaj Munk: "Sandhed gror" (1943)
- Halfdan Rasmussen: “Bare en regnvejsaften” (1944)
- Morten Nielsen: “Skæbne” (1944)
- Otto Gelsted: Fire år efter (1944)
- Johannes V. Jensen: “Hadet og Haabet” (1944)
- Tove Ditlevsen: “De tyske soldater” (1945)
Del 4: Film om besættelsestiden
Vi ser nyere film om besættelsestiden for at undersøge, hvordan besættelsestiden fremstilles i nyere tid
- Ole Christian Madsen: “Flammen og Citronen” (2008) (VÆRK 2)
Desuden har eleverne set én af følgende film:
- Lise Nørgård: "Matador" / Hr. Stein (afsnit 18)
- Anne-Grethe Bjarup Riis: “Hvidsten gruppen” (2012)
- Nicolo Donato: “Fuglene over sundet” (2016)
Indhold
Kernestof:
Krigsforløb Nationalromantikken - 1cDA.docx
Som lektie til det nye forløb (mere herom i modulet) skal I læse en kort tekst (vedhæftet) om nationalromantik. Det fremgår af dokumentet, hvad I skal efter læsning.
Nationalromantikken - lektie 1cDA.docx
Ingen lektier til dette modul
Inden vi fortsætter med stationerne, får I taleanalysen retur. Som lektie skal I læse jeres aflevering og derefter mine kommentarer og mit vurderingsskema, som er sat ind i forlængelse af jeres aflevering.
Lektien til dette modul er todelt:
Marinetti_Futurismens manifest.PDF
Læs vedhæftede digt "Hymne" af Emil Bønnelycke.
Bønnelycke_Hymne.docx
Til dette modul skal I læse ét af en række digte fra/om besættelsestiden. Det fremgår af vedhæftede worddokument, hvilket digt, I skal læse. Digtene finder I i følgende mappe:
Grupper til digtanalyse - besættelsestid.docx
Flammen og Citronen - Modstandsfolk i Danmark
1) Det er lektie at oprette jer som brugere på jeres kommune-bibliotek, så I kan se film i påsken :) Se her hvordan i opretter jer: https://fjernleje.filmstriben.dk/hvordan-ser-jeg-film
Det er lektie at se "Flammen og Citronen" (kan ses på filmstriben). Inden I ser filmen, skal I læse vedhæftede lektieseddel.
Lektieseddel - Flammen og Citronen - 1cDA.docx
DHO-mappe
DHO på MG
I skal have set jeres film færdig (se link):
Lektieseddel til film 2_1cDA.docx
Lektie til DHO: I er selv ansvarlige for at komme lidt videre i DHO-processen. I kan gøre noget af følgende: Kig på dispositionsskabelonen, og udfyld det, du synes, giver mening nu. Læs sekundær-materialet, som ligger. Gå på biblioteket og skaf mater
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
RYK klimaet
RYK klimaet er et forløb om nyheds- og konstruktiv journalistik.
I en stadig mere globaliseret verden rykker begreber som klimabevidsthed, bæredygtighed og grøn omstilling tættere på klasseværelset. Med RYK Klimaet bliver eleverne klædt godt på til at arbejde med aktuelle klimaudfordringer (jf. sommerens mange klimakatastrofer) og sammen undersøge hvordan man deltager konstruktivt i samfundsdebatten, så der skabes bud på løsninger på
klimafronten.
Det overordnede mål med forløbet er at klæde eleverne på til at deltage aktivt i den offentlige klimadebat. Arbejdet peger samlet frem mod, at vi mødes i konstruktive klimadebatter på Klimafolkemødet i Middelfart.
Desuden skal eleverne også i forbindelse med forløbet stifte bekendtskab med den debatterende artikel og skrive én.
Begreber i fokus:
Den klassiske nyhedsjournalistik
- nyhedstrekanten
- de fem klassiske nyhedskriterier (AVISK)
Den konstruktive journalistik
- FINT-kriterierne
Toulmins udvidede argumentationsmodel
Materiale:
Jan Aasbjerg Petersen: ”Nyhedsformidling”, Dansk i tiden, ibog, Systime 2022 - uddrag om den klassiske nyehdsformidling.
Gerd Maria May: "RYK klimaet" - et undervisningsforløb, der klæder unge fra ungdomsuddannelser på med mod, erfaring og kompetencer til at deltage konstruktivt i klimadebatten. Definition af konstruktiv journalistik indgår heri.
Sebastian Mernild (Professor): “Fire ting du skal vide om klimaet” (skrevet til jer)
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/trusler-afdaekket-i-ny-klimabibel-fra-fn-4-maader-klimaforandringerne-rammer-os
https://videnskab.dk/naturvidenskab/klimarapport-er-fuld-af-loesninger-udledninger-kan-halveres-frem-mod-2030/
Indhold
Kernestof:
Baggrundsviden om konstruktiv journalistik.pdf
Fire ting du skal vide om klimaet.pdf
Løsningernes Rum.pdf
Kære alle. Jeg håber, I har nydt en dejlig, lang sommerferie og at I er friske til at tage fat på andet år på MG :). Der er ingen lektie til det første danskmodul,
Tekstanalyse af artikler om klima.pdf
Trusler afdækket i ny klimabibel fra FN: 4 måder, klimaforandringerne rammer os på
Klimarapport er fuld af løsninger: Udledninger kan halveres frem mod 2030
1) Det er lektie at læse den besked, jeg har sendt til jer her i lectio (vedr. rammer for valg af klima-emne).
Toulmins argumentationsanalyse.pdf
Den klassiske nyhedsformidling.docx
RYK Klimaet 23 Middelfart
Gruppeaflevering - konstruktiv journalistik.docx
I dette modul arbejder I (i grupperne) videre med jeres klimaudfordring, som I skal finde løsningsforslag til. I skal altså lave research. Som opsamling på modulet i kantinen i mandags skal I (gen)læse dokumentet om FINT-kriterierne. I skal også skim
FINT-kriterierne.pdf
Den gode research.pdf
Vi fortsætter med research til artiklerne, så I får nok nuancer med. I skal have mindst to kilder med. De af jer, der var fraværende i sidste danskmodul (d.23/8), har selv ansvar for at tage kontakt til de øvrige gruppe-medlemmer, så I hurtigt kan in
Optaktsopgaver til den debatterende artikel_2cDA - trin 1.docx
Efter en afrundende snak på klassen om "RYK Klimaet", tager vi fat på den debatterende artikel, som er én af de tre genrer, I kan møde til skriftlig eksamen. Læs derfor vedhæftede artikel, som handler om (en kritik af) konstruktiv journalistik: 1) Hv
Handler journalistikken kun om alt det der ikke virker.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Den debatterende artikel
Introduktion til den debatterende artikel med diverse skriveøvelser undervejs,
Eleverne skal i slutningen af forløbet skrive en debatterende artikel om traditionel nyhedsjournalistik vs. konstruktiv journalistik.
Materiale:
Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: "Skriftlig eksamen i dansk - stx og HF", Gyldendal (2019), 35-42.
Diverse arbejdspapirer.
Indhold
Kernestof:
Optaktsopgaver til den debatterende artikel_2cDA - trin 1.docx
Efter en afrundende snak på klassen om "RYK Klimaet", tager vi fat på den debatterende artikel, som er én af de tre genrer, I kan møde til skriftlig eksamen. Læs derfor vedhæftede artikel, som handler om (en kritik af) konstruktiv journalistik: 1) Hv
Handler journalistikken kun om alt det der ikke virker.docx
Optaktsopgaver til den debatterende artikel 1_2cDA.docx
Vi arbejder videre med den debatterende artikel. Derfor skal I have gjort trin 1 færdig (jf. vedhæftning til sidste modul). Derudover skal I læse vedhæftede artikel. Find herefter dennes hovedsynspunkt. Prøv derefter at nedskrive 3-4 påstande og belæ
Journalisterne har alt for travlt med at lede efter håret i suppen.docx
Argumenter for og imod.docx
Det er lektie at have gjort trin 3 (jf. vedhæftede dokument i torsdagsmodulet) færdig. Dvs. I skal have skrevet de to skribenters synspunkter sammen i et dokument.
Lektien til dette modul er at være nået så langt i din debatterende artikel, at du kan aflevere et færdigt produkt kl. 13.00. Herefter varmer vi op til et nyt litteraturhistorisk forløb :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Romantikken
Litterært forløb om romantikken (universalromantik, ny-platonisme, nationalromantik, biedermeier) og romantismen.
Baggrundsstof:
Kjær-Hansen, Barbara & Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime 2012, pp.67-90.
Diverse videoer fra hjemmesiden til bogen samt til hjemmesiden til "Litteraturens Genveje", Systime, ibog.
Elevoplæg om baggrundslitteraturen.
Primærtekster:
Adam Oehlenschläger:
- Morgenvandring (1805), uddrag
- Guldhornene (1803)
- Der er et yndigt land (1819)
H.C. Andersen:
- Skrubtudsen (1866)
Schack Staffeldt:
- Indvielsen (1804)
N.F.S Grundtvig:
- Langt højere bjerge (1820)
Thomasine Gyllembourg:
- Den lille Karen (1830)
Emil Aarestrup:
- Paa Sneen (1838)
St. St. Blicher:
- Marie. En erindring fra Vesterhavet (uddrag) (1836)
Indhold
Kernestof:
Universalromantikken - Morgenvandring.docx
Som I blev advaret om sidste tirsdag er lektien til dette modul et ret langt dokument omhandlende romantikken. I kan derfor nøjes med at læse teksten hurtigt igennem, så I efterfølgende har en nogenlunde fornemmelse af, hvad der var på færde i litter
Romantikken - Litteraturhistorien på langs og på tværs.pdf
Oehlenschläger - guldhornene_tekst.pdf
Guldhornene - arbejdsspørgsmål 2cDA.docx
Lektien er todelt:
Adam Oehlenschläger og Guldhornene - Litteraturens genveje.docx
HCA - Skrubtudsen - skriftlig opsamling.docx
Vi starter modulet med en opsamling på "Guldhornene". Husk derfor jeres noter fra sidste modul. Herefter arbejder vi med et eventyr af HCA. Derfor er lektien:
HCA - Skrubtudsen.docx
Staffeldt_Indvielsen.PDF
Spørgsmål til Staffeldt_Indvielsen_2cDA.docx
Der er ingen lektie til dette modul.
Der er et yndigt land - spørgsmål 2cDA.docx
Vi skal i dette modul arbejde med to tekster fra nationalromantikken:
Der er et yndigt land - 2cDA.pdf
Der er et yndigt land - lektie.pdf
Grundtvig_langt højere bjerge.pdf
Arbejdsspørgsmål_Den lille Karen_2cDA.docx
Lektien til dette modul er at læse novellen "Den lille Karen". Den er lidt lang. Så sæt god tid af til den!
Gyllembourg_Den lille Karen.PDF
Arbejdsspørgsmål til Paa Sneen.docx
Læs Emil Aarestrup: ”Paa Sneen”
Aarestrup_Paa Sneen.PDF
Læs venligst vedhæftede!
Lektien til dette modul er at færdiggøre alle spørgsmål til Blicher-teksten fra sidste modul (vedhæftet d.31/10). Spørgsmålene skal være besvaret på skrift. Husk at finde belæg for jeres svar i novellen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Afrikanske stemmer (VÆRK 3)
Formål
• At læse tekster der viser forskellige billeder af Afrika i det 20. og 21. århundrede
• At læse tekster af danske og afrikanske forfattere for at få blikket på Afrika fra en vestlig vinkel og fra en vinkel indefra.
• Tekstanalyse med udgangspunkt i postkolonial læsemetode, som eleverne også introduceres for. Forholdene for og mellem sorte og hvide undersøges derfor.
• Tekstanalyse med fokus på stedets betydning for fortælling og identitet.
• Værklæsning af en roman, hvor handlingen udspilles i Afrika.
Materiale
- Jakob Ejersbo: Revolution (noveller), herfra læses ”Uhuru Peak”, 2009
- Rudyard Kipling: "Hvid mands byrde", 1899
- Karen Blixen: af Den afrikanske farm, 1937, uddraget ”Kitosh´ historie”
- Chinua Achebe: af Alt falder fra hinanden, 3.del (6 kapitler) 2013 (udgivet på engelsk i 1958)
- Chimamanda Ngozi Adichie: af Det, du har om halsen, 2010, herfra læses novellerne: ”Den amerikanske ambassade”, ”En privat oplevelse”, ”Det du har om halsen”
- Katrine Marie Guldager: Kilimanjaro (noveller). herfar læses "Dreng i Dar Es Salaam", 2005.
Værk:
- Jakob Ejersbo: Eksil, 2009 (VÆRK 3)
Film
- Guldkysten, 2015 af Daniel Dencik
Baggrund
- Litteraturens veje: Postkolonial læsemetode
- Interview med Chinua Achebe (Youtube)
- Chimamanda Ngozi Adichie: We Should All Be Feminist (Youtube)
- LærerPP: Ejersbos forfatterskab
- LærerPP: Steder i litteraturen
Artikler om Karen Blixen:
- Hvis Afrika? Var Karen Blixen racist?
- Karen Blixens racisme
- Var Karen Blixen racist?
- Litteraturforsker Selvfølgelig var Blixen racist.docx
Indhold
Kernestof:
Ejersbo_Uhuru Peak.pdf
Jagten på de gode citater - Uhuru Peak.docx
Læs om forfatteren Jakob Ejersbo og "Afrika-trilogien" i første vedhæftede link, og læs om romanen "Eksil" i det andet link.
Jakob Ejersbo
Eksil af Jakob Ejersbo
Uhuru Peak arbejdsspørgsmål - 2cDA.docx
Her finder I PowerPoint med centrale temaer i Ejersbos trilogi:
Det er lektie at have færdiggjort citat-jagten i forbindelse med Uhuru Peak - og i det hele taget at have læst denne fortælling (vedhæftet sidste modul).
Katrine Marie Guldager_Dreng i Dar Es Salaam - arbejdsark.docx
Det er lektie at læse "Dreng i Dar es Salam" (vedhæftet)
Guldager_Dreng i Dar es Salaam.pdf
Lille læselektie: Læs vedhæftede om postkolonial læsemetode. Det vigtigste er markeret med gult. Du skal opnå en forståelse af, hvad det vil sige at anvende postkolonial læsemetode på en tekst.
Kipling - Hvid mands byrde - tekst og spørgsmål.docx
Tintin i Congo.pptx
Lektien til dette modul er den samme som til det aflyste i fredags...
Karen Blixen - arbejdsark_2cDA.docx
Litteraturforsker - Selvfølgelig var Blixen racist.docx
Det er lektie at læse vedhæftede Blixen-tekst, som I så småt begyndte på i modulet i går.
Guldkysten - arbejdsark 2cDA.docx
lektie: Brug 10-15 minutter på at besvare spørgsmålene til filmen - det i kan indtil videre...
Arbejdsark til Achebe_2cDA.docx
I skal læse en del af romanen "Alt falder fra hinanden" (vedhæftet). Det fremgår af vedhæftede lektieseddel, hvilken del, I skal læse.
Achebe_Alt falder fra hinanden_del 3.pdf
Lektieseddel til uddrag af Chinua Achebe.docx
Gruppearbejde om tre noveller af Chimamanda Ngozi Adichie - 2cDA.docx
Lektien til dette modul er at læse én af de tre vedhæftede noveller af samme afrikanske forfatter. Det fremgår af vedhæftede word-dokument, hvilken novelle, I hver især skal læse.
Lektier - 3 noveller.docx
Adichie_Den amerikanske ambassade.pdf
Adichie_Det du har om halsen.pdf
Adichie_En privat oplevelse.pdf
Læs "din" novelle igen, og kig på spørgsmålene til jeres præsentation. Kan der tilføjes noget?
At komme godt fra start_Skriftlig eksamen i dansk.docx
Skriftlighedsmodul 1.docx
Godt nytår! Håber, I har haft en dejlig juleferie! I dette modul arbejder vi med skriftlige opgaver (analyserende artikel). Lektien er derfor følgende:
Analyserende artikel - Nationalromantikken.pdf
1) Læs tekst 1a Elisabeth Lønkjær Eskilden: ”Dansk Kvindesamfund: Sexistisk humor er ikke harmløs”, politiken.dk (2014). Få styr på, hvem der siger/mener hvad. Understreg 3-5 synspunkter i teksten.
Aflevering 4 - debatterende artikel 2 - ogaveformulering og tekster.pdf
Diverse synspunkter til debat - fremstilling af køn i reklamer .docx
1) Læs "At diskutere med inddragelse af teksterne", s.38-39 og ”At argumentere for dine synspunkter”, s.39 i vedhæftede pdf-fil.
Grammatik- og kommaøvelser - leg og lær - 2cDA.docx
Afsnit
Det er lektie at skimme vedhæftede respons-ark, som I skal bruge i forbindelse med oplæggene i dag.
Responsark - Eksil_mundtlige præsentationer.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Skriftlighed
Brush-up-forløb om skriftlighed i dansk.
- træning af diverse skrivehandlinger
- kommakursus
Indhold
Kernestof:
At komme godt fra start_Skriftlig eksamen i dansk.docx
Skriftlighedsmodul 1.docx
Godt nytår! Håber, I har haft en dejlig juleferie! I dette modul arbejder vi med skriftlige opgaver (analyserende artikel). Lektien er derfor følgende:
Analyserende artikel - Nationalromantikken.pdf
1) Læs tekst 1a Elisabeth Lønkjær Eskilden: ”Dansk Kvindesamfund: Sexistisk humor er ikke harmløs”, politiken.dk (2014). Få styr på, hvem der siger/mener hvad. Understreg 3-5 synspunkter i teksten.
Aflevering 4 - debatterende artikel 2 - ogaveformulering og tekster.pdf
Diverse synspunkter til debat - fremstilling af køn i reklamer .docx
1) Læs "At diskutere med inddragelse af teksterne", s.38-39 og ”At argumentere for dine synspunkter”, s.39 i vedhæftede pdf-fil.
Grammatik- og kommaøvelser - leg og lær - 2cDA.docx
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Den upålidelige jeg-fortæller
Formål:
Forløbet fokuserer på den upålidelige jeg-fortæller:
- kendskab til kendetegn ved den upålidelige jeg-fortæller
- læsning og analyse af tekster, der bruger en upålidelig jeg-fortæller
Tekster:
Pia Juul: være med (2012)
Henning Mortensen: Lykke (1977)
Pia Juul: Elly Byde (2005)
Sidsel Falsig Pedersen: Heavy metal (2005)
Jan Sonnergaard: Sex (1997)
Forløbet afsluttes med et kreativt produkt (en fotoroman), der med afsæt i Jan Sonnergaards novelle kobler forløbet til samfundsfag (det senmoderne samfund).
Baggrundsmateriale:
Diverse materiale om fortælleren og særligt jeg-fortælleren.
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk (om fortælleren), ibog, Systime.
https://www.gymdansk.dk/analyse-af-prosa-noveller.html
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3497#c22667
Indhold
Kernestof:
Pia Juul - være med.PDF
Henning Mortensen, Lykke.pdf
Henning Mortensen - Lykke - opgaver.docx
Velkommen tilbage fra vinterferie - og fra Ghana :) Glæder mig til at høre om jeres tur. Vi begynder på et nyt forløb om upålidelige fortællere. Læs derfor vedhæftede dokument om nogle begreber, som vi skal bruge på diverse tekster. Midt på side 3 ha
Opgaver - Elly Byde og Heavy Metal.docx
Vi fortsætter forløbet om jeg-fortælleren. Læs derfor vedhæftede novelle "Elly Byde". Opstil en fortolkningshypotese (= et bud på hvad teksten handler om).
Pia Juul - Elly Byde.pdf
Opgaver - Heavy Metal.docx
Google Drive: Sign-in
Det er lektie at læse den korte novelle "Heavy metal". I skal også læse afsnittet om fremstillingsformer i kompendiet med litterære begreber, s.19-23, som I kan finde her:
Sidsel Falsig Pedersen - Heavy metal.pdf
Arbejdsark til Jan Sonnergaard - 2cDA.docx
Vi er nået til sidste novelle i forløbet om den upålidelige jeg-fortæller. Læs vedhæftede novelle "Sex" (1997) af Jan Sonnergaard. Læsefokus: Du skal under læsningen "skygge" jeg-fortælleren ved at finde eksempler på, at 1) han lyver, 2) han overdriv
Jan Sonnergaard - Sex.docx
Afsnit
https://drive.google.com/drive/folders/1Nb4qdBR7uRwZWR9j9awphRKxhsXONZ4J
Afsluttende kreativ øvelse - 2cDA.docx
I dette modul skal I være kreative :) Som forberedelse til et kreativt produkt, skal I læse vedhæftede tekst, som sætter Sonnergaards novelle fra i sidste uge i litteraturhistorisk perspektiv (og som samtidig kobler den til samfundsfag). Besvar efter
Individ og identitet - 1990'erne_baggrund - 2cDA.docx
Fotoromanen lægges ind her:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Dokumentarfilm
Formål med forløbet:
Opnå forståelse af dokumentaren som genre; og at begrebet er flertydigt/flydende
Opnå kendskab til markører af fakta/fiktion i dokumentar-genren
Opnå kendskab til og arbejde med dokumentarens forskellige formater og deres kendetegn og formål (bl.a. observerende, dybdeborende).
Opnå indsigt i hvilke virkemidler dokumentarer kan anvende og hvordan journalistens rolle kan variere.
Introduktion til og øvelse i at anvende en metode til analyse af dokumentarudsendelsers udtryk, indhold og budskab.
Opnå indsigt i hvordan virkeligheden bearbejdes og/eller iscenesættes i dokumentarer
Materiale:
Teoretisk materiale: Udleveret kompendium (20 sider) med uddrag fra
Kate Marvig Ravn og Ole Ravn: Forløb i medier, det ny forlag 2014
Mimi Olsen m.fl: Dansk i tiden. Grundbog. Ibog, Systime 2023
Desuden materiale fra Ole Schultz Larsen "Håndbog til dansk":
- Oversigt til film (filmiske virkemidler, filmens dramaturgi).
Dokumentaruddrag:
1. DR-dokumentar 2023: Helt væk på piller
2. Jørgen Leth: ”66 scener fra Amerika” (1982)
3. Lars Høj: ”Hjerteblod”, TV2 2002
4. ”Indefra med Anders Agger – Psykiatrisk sygehus” DR1, 2015
5. ”Små dyr på episke rejser: Hjem”
6. Lars Engels dokumentar ”Piger i Vestre Fængsel”, del 1, DR 1996
Indhold
Kernestof:
Opvarmningsøvelse - modul 1.docx
Vi påbegynder et nyt forløb om dokumentarfilm. Læs i den forbindelse side 2-4 i kompendiet, som findes her:
Som forberedelse til modulet skal i læse s.5-8 i kompendiet.
Google Drive: Sign-in
I dette modul skal I analysere brugen af filmiske virkemidler i de citater, vi så i sidste modul. Derfor skal I hurtiglæse følgende afsnit i vedhæftede dokument om netop filmiske virkemidler:
Filmiske virkemidler - oversigt til film_Håndbog til dansk.pdf
Modul 3 om filmiske virkemidler i dokumentaren.docx
Lav en mikrodokumentar.docx
Ingen lektier :)
Det er lektie at have gjort jeres mikro-dokumentar færdig og uploadet den i mappen i drev. I skal også sørge for at uploade det skema, som I skulle udfylde i forbindelse med udarbejdelsen af dokumentaren i opgaver i lectio (jf. word-dokumentet på mod
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Overgange
Forløbet kredser om tekster, hvor overgang fra barn til voksen er den centrale tematik. Eleverne stifter bekendtskab med folkeviser (trylle- og ridderviser) samt folkeeventyret som genre.
Materiale:
Folkeviser:
- Torbens datter
- Harpens kraft
Folkeeventyr:
- Kong Lindorm
Anders Bodelsen: "Drivhuset", 1965.
Dan Turell: Af "Vangede billeder", 1973
Baggrundmateriale (om folkeviser):
Mimi Olsen og Mads Rangvid: "Brug litteraturhistorien", s.13-21
Johannes Fibiger, et.al: "Litteraturens Veje", s.59
Ødipuskompleks (googlesøgning)
Indhold
Kernestof:
Torbens datter med gloser og spørgsmål.docx
Lektien til modulet er todelt:
Lektie til modul 1_Forløb om overgange.docx
Spørgsmål til Harpens kraft_2c - Overgange_modul 2.docx
Læs "Harpens kraft" (I fik den udleveret på papir i sidste modul). Prøv med egne ord at gengive folkevisens handling (skriv den ned). Visen + gloser er vedhæftet til de af jer, der var fraværende i sidste modul.
Harpens Kraft.pdf
Harpens Kraft_gloser.doc
Vi fortsætter med "Kong Lindorm" (som jeg har vedhæftet, hvis I synes, den trænger til et hurtigt gensyn). Overvej følgende: 1) Hvordan passer eventyret ind i forløbet om "overgange"? 2) Tænk over, hvad lindormen skal symbolisere. Skriv jeres svar ne
Kong Lindorm - tekst.docx
Sommerferielæsning - autofiktion.docx
Støttespørgsmål til brug ved analyse og fortolkning af Drivhuset.docx
Læs novellen "Drivhuset" (vedhæftet).
Bodelsen_Drivhuset.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Autofiktion (VÆRK 4)
Eleverne har stiftet bekendtskab med begrebet autofiktion og har i fællesskab læst et par tekster, som hører under denne kategori. Desuden har eleverne læst et autofiktivt værk (se nedenfor). Eleverne har i grupper af 3-4 stykker læst det samme værk. De har talt om værkerne og læst mindst én anmeldelse af pågældende værk.
Til værket har der knyttet sig et skriftligt produkt; en anmeldelse af bogen.
Materiale:
Rangvid, Mads & og Mimi Sørensen: Brug Litteraturhistorien; "Det ny årtusind", Systime.
Lone Hørslev: "Jeg ved ikke om den slags tanker er normale" (2009)
Yahya Hassan: "BARNDOM" (2013)
Caspar Eric: "Dag 2" (2020)
Værker:
Knud Romer: Den der blinker er bange for døden (2006)
Hassan Preisler: Brun mands byrde (2013)
Morten Pape: Planen (2015)
Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi (2017)
Karen Fastrup: Hungerhjerte (2018)
Leonora Christina Skov: Den der lever stille (2018)
Rachel Röst: Grundvold (2021):
Indhold
Kernestof:
Hej alle I gode 3c'ere. Håber, I har nydt sommerferien og er klar til at tage hul på jeres sidste år (!) som elever på MG. Vi går lige på og hårdt med et nyt, kort forløb om autofiktion, hvor romanen, som I har læst i løbet af sommerferien også indgå
Brug Litteraturhistorien - Det nye årtusind_Autofiktion.docx
1) Det er lektie at læse de tre digte, I har fået udleveret på papir.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Klimalitteratur - optakt til klimafolkemøde 2024
I dette forløb forberedes eleverne på deltagelsen i klimafolkemødet, Middelfart 2024. De skal bl.a. stifte bekendtskab med klimalitteratur som genre. Eleverne stifter bekendtskab med udtryk som "den antropocæne tidsalder", "økokritik", "cli-fi" m.m. Desuden deltager de i en talk med forfatteren Josefine Klougart, som var aktuel med en udstilling på Glyptoteket "Efter naturen" samt essayet af samme navn.
Baggrundsmateriale:
Sidsel Toft Christensen og Ivar Lærkesen: Naturhistorier, Dansklærerforeningens Forlag, 2016, p17-18
Thor Gustafsson: Klimalitteratur, Systime 2020, pp.24-25, 47-53
Tekster:
Theis Ørntoft: "Det er forvirrede tider", i "Digte", 2014.
Charlotte Weitze: Af "Den afskyelige". 2016.
Avisartikler (anmeldelser af Klougart-udstillingen):
Emilie Juul Thorsteinsson: "Bogaktuel forfatter opfordrer til at dyrke det nære:
»Vi bliver nødt til at skabe nogle liv, hvor rejsen ikke er
nødvendig«, 21. oktober 2023, Jyllands-Posten
Christoffer Zieler: "EFTERNATUR: Fem stjerner til Klougart", 13. oktober 2023, Weekendavisen
Indhold
Kernestof:
Theis Ørntoft - Det er forvirrede tider.docx
Klimalitteraturens prosa og Weitze.docx
I de følgende par moduler skal vi forberede vores deltagelse i næste uges klimafolkemøde. I skal bl.a. stifte bekendtskab med klimalitteratur som genre. Til dette modul skal I læse uddrag fra "Naturhistorier" (tekst 1) og fra "Natur og kultur" (tekst
Naturhistorier - Introduktion.PDF
Natur og kultur - fra Klimalitteratur.docx
Den afskyelige - opgaver.docx
1) Læs uddrag af "Den afskyelige" færdig (vedhæftet sidste modul).
Vi bliver nødt til at skabe nogle liv, hvor rejsen ikke er nødvendig_JP.pdf
EFTERNATUR_ Fem stjerner til Klougart_WA.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Den reflekterende artikel
I dette korte forløb introduceres eleverne til den reflekterende artikel.
Materiale:
Nicolai Revke Eriksen: Den reflekterende artikel | Eksamensgenrerne dansk stx (systime.dk)
https://www.gymdansk.dk/reflekterende-artikel.html
Diverse øvelser og arbejdspapirer
Indhold
Kernestof:
I dette modul tager vi hul på den reflekterende artikel. Læs først introduktionsteksten. Læs derefter de tre vedhæftede (autentiske) opgaveformuleringer. Find "mønsteret" i de tre formuleringer. Hvad bliver man konkret bedt om at gøre? Hvad er nyt i
Den reflekterende artikel_introduktion.docx
Den reflekterende artikel - tre opgaveformuleringer.docx
Det er lektie at besvare spørgsmålene på opsamlingsarket ifm. de fem forskellige skrivemåder, I blev bedt om at skrive i i sidste modul. Opsamlingsspørgsmålene finder I her:
Reflekterende artikel.html
I dette modul skal I arbejde med at skrive fra konkret til abstrakt, Som forberedelse til modulets skriveøvelse (som kommer til at vare max 30 minutter) skal I læse de to vedhæftede dokumenter. Som det fremgår af det ene dokument skal I medbringe en
Bevægelse fra konkret til abstrakt.docx
Konkret og abstrakt - modul 3.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Det moderne gennembrud
Forløbet har fokus på litteratur fra det moderne gennembrud.
Formål:
⁃ arbejde med tekster i litterært perspektiv (analyse og fortolkning)
⁃ opnå viden om dansk litteraturs historie
⁃ læse tekster fra 1800-tallet
⁃ arbejde med tekster fra en afgrænset periode (Det moderne
gennembrud, 1870 – 1890)
⁃ læse kanonforfattere (Bang, Pontoppidan)
Primærtekster:
Georg Brandes: Af: “Forelæsninger og hovedstrømninger i den europæiske litteratur”:
J.P. Jacobsen:
- ”Fra husets tag”
- Fru Marie Grubbe (indledningen)
Henrik Pontoppidan:
- Ane Mette (uddrag (fra "Brug litteraturhistorien, pp.110-114, Systime 2014)
- Naadsensbrød
Herman Bang:
- Irene Holm
- Frøkenen (læses under repetition)
Amalie Skram:
Forraadt (uddrag)
Baggrundsmateriale:
Barbara Kjær-Hansen et.al: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime 2012, s.91-93
Mimi Sørensen & Mads Rangvid: ”Brug Litteraturhistorien”, Systime 2014, pp. 104-105, 110-114, 121-122
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk litteraturhistorie,
systime.dk
(uddrag om Det moderne gennembrud)
Maja Bødtcher-Hansen & Susan Mose: Det moderne gennembrud #MeToo, Systime ibog – diverse uddrag; fx om Herman bang og de stille eksistenser
Sine Dalsgaard et.al: "Litteraturens genveje", ibog, Systime - diverse video-introduktioner
“7 gange kvinder kæmpede for ligestilling”
https://www.dr.dk/historie/webfeature/kvindekamp
PowerPoints om:
- den impressionistiske skrivestil
- kvindeskildring anno 1880 - billedanalyse
- naturalisme - definition
- sædelighedsfejden
- det moderne gennembrud - skrivestil og sprog
- det moderne gennembrud - malerier (fokus på de franske impressionister som fx Claude Monet og Pierre-Auguste Renoir)
Indhold
Kernestof:
Brandes-citat - omskrivning.docx
Som afslutning på arbejdet med den reflekterende artikel som skrivegenre, skal du læse vedhæftede elevstil. Opgaven hertil står skrevet ind i dokumentet.
Reflekterende artikel - elev-eksempel.docx
Baggrundslitteratur - Det moderne gennembrud_3cDA.pdf
Til brug i modulet:
Afsnit
Lektien til modulet er todelt:
J.P. Jacobsen_Fra husets Tag.pdf
Naturalisme - baggrundslitteratur.pdf
Bordgrupper 3c Uge 39.docx
SPØRGSMÅL - Ane-Mette_uddrag.docx
Det moderne gennembrud - malerier.ppt
Læs den udleverede novelle "Ane-Mette"(uddrag) af Henrik Pontoppidan. Husk at medbringe den til undervisningen! Læsefokus: 1) Karakterisér Elsebeth (skriv 5 linjer om hendes person og udvikling). 2) Overvej, hvordan naturalismen kommer til udtryk i u
Pontoppidan_Af Ane-Mette.docx
Impressionismen og Herman Bang.pdf
Arbejdsark til Herman Bang - Irene Holm_3cDA.docx
Som varslet er lektien at læse den noget lange novelle "Irene Holm", som I alle har fået udleveret på papir. Husk den til modulet! Læsefokus: 1) Stil 2-3 spørgsmål til teksten, som I mener er relevante at få svar på. 2) Irene Holms fortid omtales i n
Optakt til sædelighedsfejden_Tidslinje - opgave.pptx
1) (Gen)læs som minimum den del af "Irene Holm", I er blevet tildelt (jf. arbejdsarket til novellen; vedhæftet sidste modul). I vil dog ikke tage skade af at læse hele novellen igen ;)
Læs vedhæftede dokument om den såkaldte sædelighedsfejde. Besvar følgende spørgsmål på skrift:
Sædelighedsfejden - Det moderne gennembrud #MeToo.docx
Opgaver til Forrådt_uddrag.docx
Long time, no see! Vi fortsætter med det moderne gennembrud lidt endnu. Læs derfor vedhæftede korte uddrag af Amalie Skrams roman "Forraadt" fra 1892. I skal læse norsk :)
Amalie Skram - Forraadt_uddrag.pdf
Naadsensbrød_arbejdsark 3cDA.doc
Det er lektie at læse vedhæftede novelle:
Det er lektie at besvare vedhæftede repetitionsspørgsmål vedr. det moderne gennembrud. Måske har du brug for at kigge på materialet til forløbet, som ligger i vores google-mappe for at kunne besvare nogle af spørgsmålene. Og måske har du brug for lig
Repetition - det moderne gennembrud 3cDA.docx
Til brug i modulet
Feminine fængsler skal sikre ligestilling blandt kriminelle
Mærkesager | Liberal Alliance
Diskursanalyse - opgaver.docx
Metoder i dansk.docx
I dette modul skal vi kigge nærmere på diskursanalyse. Læs derfor vedhæftede pdf-fil om denne metode.
DISKURSANALYSE - Håndbog til dansk.docx
Opsamling - dmg - noter og overblik_3cDA.docx
Lektien til dette modul er at genlæse baggrundlitteratur-materiale til forløbet om det moderne gennembrud (vedhæftet). Se desuden modulerne igennem, så du er klar over, hvilke tekster og "-ismer", vi har været igennem. Se også gerne i google-mappen,
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Samtaleanalyse (VÆRK 5)
Forløb om sproghandlinger
- Fokus på sprog i sociale sammenhænge
- Sproglig analyse af alle former for tekster - såvel fiktive som ikke-fiktive. Her er det tanken, at klassen skal se hvordan sproghandlinger kan fungere som et supplement til analysetilgange til fiktive tekster.
- Centrale fagbegreber i analysen
a) turtagning
b) sproghandlingstyper
c) Indirekte sproghandlinger
d) samarbejdsprincippet
e) Høflighedsprincippet
f) Facework
g) Op- og nedtoning
h) Undertekst
Grundbogsmateriale:
- Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime2023, pp. 178-193, 196-197.
- Peter Sand: APsolut sprog, Forlaget Praxis (korte uddrag), 2024.
Tekster:
- Klovn, ”Sankt Hans”, TV2, Sæson 4, episode 3, 2006, (00:00:25-00:01:52) (Film +
transskriberet dialog)
- Diverse twitteropslag (2022)
- Holberg, Ludvig, Jeppe paa Bjerget, Af 1.akt, 1. scene samt scene 6, femte akt.
- Ludvig Holberg: Epistel nr. 395
- Henrik Ibsen: Af Et Dukkehjem (norsk udgave
- Julie Andem: SKAM (sæson 1, episode 1)
- Helle Helle: "Køreplaner" (1996)
Undervejs i forløbet arbejder eleverne med følgende værk:
Ludvig Holberg: "Jeppe på bjerget" (1722), som de også så i Det Kongelige Teater.
Baggrundsmateriale:
Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Brug Litteraturhistorien, Systime 2014, pp.46-50
https://kglteater.dk/det-sker/sason-20242025/skuespil/jeppe-pa-bjerget?section=videogalleri
DR-dokumentar: Dronning Margrethe og teaterets magi (uddrag).
Indhold
Kernestof:
Opgaver_samtale_modul 1_3cDA.docx
Vi begynder på et nyt for løb af analyse af samtaler. Læs derfor vedhæftede dokument, som indeholder teori og kommunikationssituationen, turtagning i samtaler og sproghandlinger. Læsefokus:
Kommunikationsanalyse - turtagning og sproghandlinger.docx
Et Dukkehjem - indledning.pdf
Opgaver - indidrekte sproghandling - facework.docx
Vi fortsætter med samtaleanalyse. Til dette modul er der flere begreber og mere teori i spil. Læs derfor vedhæftede. Skriv noter til samarbejdsprincippet og høflighedsprincippet.
Samarbejdsprincippet - høflighedsprincippet - facework.docx
SKAM - arbejdsark.docx
Face-begrebet - Sprog i brug.docx
Lektien er den samme som til sidste modul.
Facework - opgave 1.docx
Opgave til Helle Helle - Køreplaner.docx
Facework - kort og godt.pptx
GODT nytår! Vi fortsætter lidt endnu med samtaleanalyse. Læs derfor først det lille teori-afsnit om undertekst. Læs derefter novellen "Køreplaner" af Helle Helle. Begge dokumenter er vedhæftet.
Undertekst - Hbd.docx
Køreplaner, Helle Helle.pdf
Jeppe paa Bjerget - Høfligheds- og samarbejdspincippet.docx
Jeppe på bjerget - uddrag.docx
I dette modul kobler vi blandt andet samtale-analyse og Ludvig Holbergs komedie "Jeppe paa Bjerget", som vi jo skal se på Det kongelige Teater i slutningen af januar. Holberg er fra Oplysningstiden, som I skal læse lidt baggrundsstof om - se vedhæfte
Oplysningstiden_baggrundslitteratur - Brug LH.docx
Essays og epistler.docx
Sidste modul med Holberg. Læs vedhæftede dokumenter; 1) Analysemodel til Holbergs komedier. 2) scene 6, femte akt fra Jeppe på bjerget.
Analysemodel til Holbergs komedier.docx
Jeppe paa Bjerget - Femte akt_scene 6 - tekst og spørgsmål.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Realisme og modernisme - 1900-tals-litteratur
Gennem litterære nedslag får eleverne kendskab til det 20. århundredes litteratur (1900-1990) samt få tekster fra det 21. århundrede. Fokus er på realisme >< modernisme og de mange litterære "-ismer". Desuden indgår følgende kanonforfattere i forløbet: Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Martin A. Hansen og Peter Seeberg. I forløbet er der også gennem en række tekster fokus på portrætteringen af storbyen. Forløbet afsluttes med fokus på seksuel ulighed, samtykke og grænser en tre roman-uddrag fra 2020'erne (realisme og nyeste tid). Forløbet blev skudt i gang med en ekskursion til København, hvor vi blandt andet var på Statens museum for kunst og studere malerier fra perioden.
Tekster:
Ron Mueck: Boy (1999) (skulptur)
Robert Jacobsen: Concrétion (1953) (skulptur)
Johs. V. Jensen: "Paa Memphis Station" (1903)
Martin Andersen Nexø: Af "Pelle Erobreren - Den store kamp", in "Brug Litteraturhistorien, s. 133-134
Emil Bønnelykke: "Gaden" (1917)
Emil Bønnelycke: Aarhundredet (1918)
Martin A. Hansen: "Roden" (1955)
Klaus Ribjerg: "Det er blevet os pålagt" (1963)
Albert Camus: Af "Sisyfos-myten", in "Litteraturens Huse" (1942)
Peter Seeberg: "Hullet" (1962)
Vita Andersen: "Det smukke rum" og "Arkitektens specialitet" (1977)
Michael Strunge: "Natmaskinen" (1981)
Dan Turell: "Gennem byen en sidste gang " (1993-udgaven)
Helle Helle: "Mere kaffe?" (2000)
Katrine Marie Guldager. Nørreport (2004)
Ulige numre: "København" (2011)
Laura Ringo: Grundtvig er død, 2021 (uddrag)
Eva Aagaard: Jeg vil ikke det her 2022 (uddrag)
Ulrikke Gernes: En pige forlod værelset, 2024 (uddrag)
”Hot Teen Couple”, kortfilm (deling af billeder):
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/hot-teen-couple/
Diverse baggrundsmateriale:
Mimi Olsen og Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, s.130-134, 162-170, 217-218 Systime 2014
Barbara Kjær-Hansen og Tinne S. Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, s.112-116, 156-157 Systime 2012.
Barbara Kjær-Hansen og Tinne S. Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, ibog om prosaen i 1960'erne inkl. forfatterportræt af Peter Seeberg
Fibiger et.al: Litteraturens veje, leksikon: "Eksistentialisme".
Danske forfattere, ibog Systime om Dan Turéll (uddrag)
Dan Turell / Halfdan E:
https://www.youtube.com/watch?v=uXd-vrCML5s
DR-dokumentar: "Bøger der gør en forskel - om Michael Strunge:
https://www.dr.dk/drtv/se/boeger-der-goer-en-forskel_-michael-strunge_134104
(uddrag)
https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo
(om Helle Helle og minimalismen)
https://www.justitsministeriet.dk/wp-content/uploads/2020/09/Enighed-om-indfoersel-af-ny-samtykkebaseret-voldtaegtsbestemmelse.pdf
Indhold
Kernestof:
Realisme og modernisme - introduktion_opgaver.docx
Læs vedhæftede introduktion til 1900-tallets litteratur. Besvar følgende spørgsmål:
Modernisme og realisme_Litteraturen på langs-tværs_3c-lektie.docx
3c på SMK - opgaver.docx
Kære alle gode 3c'ere. TAK for en hyggelig dag i Kbh torsdag i sidste uge. Jeg håber, I kunne se mening med programpunkterne :)
Arbejderne vinder frem og MAN_Brug LH.docx
den reflekterende artikel.html
JVJ_Paa Memphis Station.PDF
Arbejdsspørgsmål til Paa Memphis Station.docx
1) Vi skal arbejde med et digt af Johannes V Jensen. Som forberedelse til dette skal du læse vedhæftede baggrundsmateriale om forfatteren.
Johannes V Jensen- baggrund.docx
Spørgsmål til Roden_Martin A Hansen.docx
Emil Bønnelycke - Aarhundredet.docx
Vi tager et stort hop frem i 1900-tallet og lander på den anden side af 2. Verdenskrig; efterkrigstiden. I dette modul skal det handle om eksistentialismen. Læs i den forbindelse:
Efterkrigstiden - skæbne og valg.docx
Martin A Hansen - Roden_uddrag.docx
Gloser til Martin A Hansen_Roden.docx
Vi repeterer futurisme og ekspressionisme, som I stiftede bekendtskab med i 1g. Lektien er derfor
Velkommen tilbage til virkeligheden :) Jeg håber, I har fået hvilet ud i weekenden, så I er klar til at tage fat på sidste del af 3g. Vi fortsætter forløbet, som omhandler litteratur i 1900-tallet (realisme >< modernisme) og bruger de næste 3 moduler
Bønnelycke og storbyen.docx
Storbymotivet i litteraturen.docx
Læs/skim vedhæftede baggrundsstof om 80'er-lyrik (Michael Strunge)
Storbymodernisme - baggrundsstof om 80'er-lyrik_fokus Michael Strunge.docx
Opgaver til Nørreport.docx
1) Det er lektie at læse din terminsprøvestil igennem inkl. mine kommentarer. Har du spørgsmål, er du velkommen til at stille mig dem i modulet. 2) Læs "Nørreport" færdig (i kompendiet).
Spørgsmål til Sisyfos-myten.docx
Arbejdsspørgsmål til Peter Seebergs novelle.docx
Realisme og modernisme - tekster - en oversigt.docx
HUSK, at I skal læse til side 43 øverst ("Vi gik nu atter til arbejdet..") i Seeberg-novellen.
Prosaen i 1960'erne_Seeberg - LH på langs og på tværs.docx
Opgave - dokumentar - værkanalyse 3c.docx
Det er lektie at se denne dokumentar (DR1: Svømmestjerner - under overfladen):
Opgave til romanuddrag om samtykke og grænser.docx
Vi skal i de næste par moduler beskæftige os med tekster, som hører under emnet "seksuel ulighed, grænser og samtykke". De er alle skrevet i 2020'erne, så de repræsenterer litteratur skrevet indenfor de seneste 5 år. Til dette modul er lektien følgen
Grupper til de tre uddrag.docx
Tre romanuddrag.pdf
Enighed om indfoersel af ny samtykkebaseret voldtaegtsbestemmelse.pdf
Kampagnevideoens genretræk - teori.pdf
Do It For Denmark - opgave.docx
Det er lektie at læse de to romanuddrag, som du ikke læste af de tre om "grænser og samtykke". Teksterne er vedhæftet modulet i torsdags. De af jer, der var fraværende i sidste modul skal også se en kortfilm (Hot Teen Couple):
MUNDTLIG EKSAMEN - dansk 3c 2025.docx
Det er lektie at (gen)læse teorien til kampagnefilm. Dokumentet er uploadet til modulet i fredags. Det er vigtigt, at I også ser de kampagnevideoer, som nævnes i teksten. Nogle af de indsatte links virker ikke, så derfor har jeg sat fodnoter ind med
Noter til teori om kampagnefilmens genretræk.pdf
Vita Andersen - Det smukke rum.docx
Vita Andersen - Arkitektens specialitet.docx
Dan Turèll - baggrund.docx
Som eneste lektie til dette første af dagens danskmoduler skal du læse baggrundsstof, som vedrører det digt, vi i fællesskab kort talte om i modulet før påske (vedhæftet). Resten klarer vi i modulet. Vær i øvrigt opmærksom på, at der også er lagt en
Realisme i 1970'eren_Vita Andersen - baggrund.docx
Vi skal lige omkring dansk litteratur i 1990'erne, hvor minimalismen for alvor bryder frem. Læs teksten "Mere kaffe?" og forbered dig på at kunne besvare vedhæftede prøve-eksamensspørgsmål. Læs også vedhæftede dokument om minimalismen.
Minimalisme - definition.docx
Eksamensspørgsmål - minimalisme_3cDA.docx
Helle Helle_Mere kaffe.PDF
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Repetition m.m. (VÆRK 6)
I årets sidste moduler kigger vi tilbage på nogle af de forløb, vi har arbejdet med i dansk-undervisningen. Under repetition af dokumentar-forløbet arbejder eleverne med en hel dokumentar. Reklamefilm-forløbet fra 1g udvides til også at omfatte ikke-kommercielle kampagner. i forbindelse med repetition af det moderne gennembrud læser eleverne Herman Bang: "Frøkenen".
Materiale:
Tekster:
DR-Dokumentar: "Svømmestjerner - under overfladen", 2019 (VÆRK)
Do It For Denmark! | Spies Rejser:
https://www.youtube.com/watch?v=vrO3TfJc9Qw
Herman bang: "Frøkenen", 1883
Digitale hjælpemidler til mundtlig eksamen:
Alle offline-hjælpemidler er tilladt. Dvs. at du gerne må have din computer med. Du må også gerne tilgå ordbøgerne her:
- Den danske ordbog:
https://ordnet.dk/ddo/forside
- Ordbog over det danske sprog (historisk ordbog):
https://ordnet.dk/ods
Indhold
Kernestof:
Opgave - dokumentar - værkanalyse 3c.docx
Det er lektie at se denne dokumentar (DR1: Svømmestjerner - under overfladen):
Opgave til romanuddrag om samtykke og grænser.docx
Vi skal i de næste par moduler beskæftige os med tekster, som hører under emnet "seksuel ulighed, grænser og samtykke". De er alle skrevet i 2020'erne, så de repræsenterer litteratur skrevet indenfor de seneste 5 år. Til dette modul er lektien følgen
Grupper til de tre uddrag.docx
Tre romanuddrag.pdf
Enighed om indfoersel af ny samtykkebaseret voldtaegtsbestemmelse.pdf
Kampagnevideoens genretræk - teori.pdf
Do It For Denmark - opgave.docx
Det er lektie at læse de to romanuddrag, som du ikke læste af de tre om "grænser og samtykke". Teksterne er vedhæftet modulet i torsdags. De af jer, der var fraværende i sidste modul skal også se en kortfilm (Hot Teen Couple):
MUNDTLIG EKSAMEN - dansk 3c 2025.docx
Det er lektie at (gen)læse teorien til kampagnefilm. Dokumentet er uploadet til modulet i fredags. Det er vigtigt, at I også ser de kampagnevideoer, som nævnes i teksten. Nogle af de indsatte links virker ikke, så derfor har jeg sat fodnoter ind med
Noter til teori om kampagnefilmens genretræk.pdf
Vita Andersen - Det smukke rum.docx
Vita Andersen - Arkitektens specialitet.docx
Dan Turèll - baggrund.docx
Som eneste lektie til dette første af dagens danskmoduler skal du læse baggrundsstof, som vedrører det digt, vi i fællesskab kort talte om i modulet før påske (vedhæftet). Resten klarer vi i modulet. Vær i øvrigt opmærksom på, at der også er lagt en
Realisme i 1970'eren_Vita Andersen - baggrund.docx
Vi skal lige omkring dansk litteratur i 1990'erne, hvor minimalismen for alvor bryder frem. Læs teksten "Mere kaffe?" og forbered dig på at kunne besvare vedhæftede prøve-eksamensspørgsmål. Læs også vedhæftede dokument om minimalismen.
Minimalisme - definition.docx
Eksamensspørgsmål - minimalisme_3cDA.docx
Helle Helle_Mere kaffe.PDF
Dan Turéll - Storby-blues.pdf
Medbring opladet computer. Kom i god tid, så vi kan komme i gang kl. 08:10. I må have alle jeres noter med. Husk, at I IKKE har adgang til lectio eller google drev undervejs.
I dette modul repeterer vi "det moderne gennembrud" med fokus på Herman Bang og impressionismen som skrivestil. Læs teksten "Frøkenen" og forbered dig på at kunne besvare vedhæftede prøve-eksamensspørgsmål. Som det fremgår af spørgsmålet, er det en g
Eksamensspørgsmål - det moderne gennembrud_repetition - 3cDA.docx
Impressionismen og Herman Bang.pdf
Herman Bang og de stille eksistenser - uddrag.docx
Herman Bang - Frøkenen.pdf
Vi ser et eksempel på en autentisk mundtlig eksamen ("Ved det grønne bord"). Som forberedelse skal du læse det pågældende eksamensspørgsmål samt teksten, der eksamineres i (vedhæftet).
Dansk-2-2020-2014-Litteratur.pdf
MUNDTLIG EKSAMEN_dansk 3c - maj 2025.docx
3c DA hjælpemidler skriftlig dansk - eksamen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435502621", "T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435502621", "H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435502621" }