Middelfart Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Middelfart Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Middelfart Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Lena Gribsholt Backenhaus
Hold
2022 DA/y (
1y DA
,
2y DA
,
3y DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 1: Ungdom og syndefald
Titel 2
Forløb 2: Retorik, sprog og formidling
Titel 3
Forløb 3: Fra overtro til oplysning
Titel 4
3.Spanien - borgerkrig og de frivillige(Studietur)
Titel 5
Forløb 4: Nyhedsformidling og klimajournalistik
Titel 6
Forløb 6: Skriftlighed og grammatik
Titel 7
Forløb 7: Kortfilm - et genreforløb
Titel 8
Forløb 8: Uden mad og drikke...
Titel 9
Forløb 9: Hvis verden så anderledes ud
Titel 10
Forløb 10: Romantikken
Titel 11
Forløb 11: Det moderne gennembrud
Titel 12
Forløb 12: Skriftlighed: Den reflekterende artikel
Titel 13
Forløb 13: Når koderne blandes
Titel 14
Forløb 14: Sagt mellem linjerne
Titel 15
Forløb 15: Storby og modernisme
Titel 16
Forløb 16: Metoder i dansk og repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 1: Ungdom og syndefald
I dette forløb vil vi undersøge det at være ung, som det bliver fremstillet i litteratur og kunst. Derudover vil der være fokus på (den farlige) overgang mellem barn og voksen, hvor den spirende seksualitet og moralske sans bliver udviklet. Mon det går godt? Det er i hvert fald svært og fyldt med "forbudte" fristelser. Hvordan balancerer man lyst og moral?
Noget andet der fylder i ungdommen er
- forældres krav og opgør med autoriteter og regler
- relationer i klassen og med vennerne. Venskab, fællesskab og mobning. Druk. Normer og normalitet.
- høje idealer, præstationskrav og sociale medier
Eleverne skal i forløbet også selv forholde sig til, hvordan det opleves at være ung og formidle det via selvskrevne digte om ungdom. Desuden inddrages teoretiske perspektiver i analysen i form af begreber om eksistentialisme samt frontstage, bagstage mv.
Under forløbet hører også et lommefilmsprojekt om unge og alkohol: kampagnefilm
Tekster:
Elverskud (folkevise)
Pia Juul: "Alle kan ro" (novelle)
Klaus Rifbjerg: "Den kroniske uskyld" (roman) - værk
Niels Malmros: "Kundskabens træ" (film)
Karen Blixen: "Ringen" (novelle)
Casper Eric: jeg har tømmermænd (2014) (digt)
Sanne Søndergaard: Negle (2020) (novelle)
Gustaf munch-petersen: til mine forældre (1932) (digt)
Michael Strunge: REBEL (1980) (digt)
4 brevkassebreve
Skam (sæson 1, afsnit 11)
Baggrundsmateriale:
Irving Goffmann – facework, frontstage og backstage samt Meyrowitz – forefront, middle region og deep backstage fra
https://sociologi.systime.dk
Om eksistentialisme - essens og eksistens, det absurde, frihed, valg og ansvar, fremmedgjorthed mv. fra
https://psykveje.systime.dk/
Definitioner på ungdom, om de ændrede livsbetingelser og om ungdomskulturer: Kilde: Anders Lysne & Neel Schucany: Ungdom. Forløb i medier. Lindhardt & Ringhof, 2017, side 13-14, Kilde: Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje”:
https://psykveje.systime.dk/?id=5392
+ Uddrag af Niels Martinov: At være ung i et århundrede. Systime, 2002 (side 9-18)
Indhold
Kernestof:
Hvad vil det sige at være ung?
Alle kan ro_arbejdsspørgsmål.docx
Hvad skal verden med sådan en som mig?
Dansk_1y_grundbegreber_kompendium 2022.docx
Pia Juul_Alle kan ro.docx
Læs i 'At være ung'-kompendiet s. 1-3 og skriv to pointer ned fra hvert afsnit.
NB: Skriv til mig, hvis du ikke ønsker at få læst dit "ungdomsdigt" op (Jeg skal nok lade være med at nævne dit navn, når jeg læser det op).
Teori_Kampagnefilm_fra Textur_2022.docx
INNOVATION & MAKERTEKNOLOGI
Opgave_analyse af kampagne_2022.docx
Læs - og understreg gerne det væsentligste - i det nye kompendium om filmiske virkemidler s. 2-8
Afsnit
Kompendium 1_introduktion til filmiske virkemidler_2022.docx
Aftal med din gruppe, hvilke rekvisitter I skal medbringe, og hvem der gør hvad.
Lommefilm
Ungdomsbegrebet
At være ung (kompendium); sider: 5, 9-15, 20-23, 32-33
Kompendium
Teori_Er livet et teaterstykke_Goffmans teori om roller.docx
Knæk koden_i gang med at skrive_opgaver_2022.docx
Gruppearbejde om digtet Rebel af Michael Strunge_2022.docx
Portræt - Caspar Eric
Husk at medbringe alle jeres papirer fra forløbet...
Teori_Hvad er eksistentialisme_til forløbet 'At være ung'_2022.docx
Arbejdsspørgsmål om syndefaldsmyten
Arbejdsspørgsmål_Skam_afsnit 11.docx
Bordgrupper fra uge 1-4
Generelle kommentarer til 1y angående den analyserende artikel.docx
Lektien er at læse (alle) mine kommentarer og rettelser i jeres aflevering, som I har fået tilbage.
Medbring følgende 4 kompendier: "Skrivehåndbogen", "At være ung", "Grundbegreber i dansk" og "Introduktion til filmiske virkemidler".
klaus rifbjerg - den kroniske uskyld.pdf
Teori om folkeviser_2023_den farlige overgang.docx
Arbejdsspørgsmål om folkvisen Elverskud_2022.docx
Artikel_SKAM_Vi-vil-lære-de-unge-piger-at-være-uperfekte.docx
NB: Det første kapitel af "Den kroniske uskyld" skal være læst.
Lektien er at læse minimum 20 min. i "Den kroniske uskyld". Og MEDBRING BOGEN.
Lektien er at læse minimum 20 min. i "Den kroniske uskyld".
Kompendium_At være ung_2022.docx
Intertekstualitet
Arbejdsark om Nils Malmros_kunskabens træ.docx
Shot_to-shot-analyseskema.docx
Læs resten af "Den kroniske uskyld"
Medbring kompendium om filmiske virkemidler
Google Docs: Sign-in
DRTV - Den kroniske uskyld
Den kroniske uskyld - youtube
Gå ind under opgaver og læs opgavebeskrivelsen til næste danskaflevering
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2: Retorik, sprog og formidling
I forløbet arbejdes der med retorik, sprogforståelse, argumentation og formidling ved at kigge på de tre talegenrer, Ciceros pentagram, disposition af en (politisk) tale, appelformer, formidling og etik (bl.a. om personers urørlighedszone og tilhørendes blufærdighedstærskel samt hvad et partsindlæg er), baggrundsviden om Dronningens og statsministerens nytårstale, om 1. maj-taler, argumentation i form af Toulmins model samt argumenttyper, argumentmarkører og argumentkneb (med særligt fokus på ordvalgsargumenter), sproglige virkemidler, sammenhæng i tekster (kohærens og kohæsion) samt denotation og konnotation.
Materialer
Taler:
H.M. Dronningens nytårstale 2022
Statsminister Jens Stoltenbergs mindetale i domkirken i Oslo d. 24.07.11
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2023
Pernille Skippers 1. maj-tale 2019
Film/videoer
Stoltenberg (https://www.nrk.no/video/PS*42897)
Filmcitat (Hovedpersonen Christians sandhedstale) fra Thomas Vinterberg Festen, 1998
Frederik of Denmark's Wedding Speech (https://www.youtube.com/watch?v=vHr_L5v666s) --> ses i 3g.
Baggrundsmateriale
"Retorik", ”Argumentation” mv. fra Håndbog til dansk – litteratur, sprog og medier af Ole Schultz Larsen
Uddrag af ”Formidling og etik”. Supplerende materiale til bogen Sprog og tale. Mundtlighed i dansk. Jimmy Zander Hagen og Systime A/S
Artikel: "Genvejen til grundlovstalen af Christian Stenz Kirkebæk fra Retorikmagasinet. 05.2014
Artikel: ”1. maj: Her er alt du behøver at vide om Arbejdernes Kampdag” i Fagbladet 3F 30.04.2019
Indhold
Kernestof:
Skema over talegenrerne_2023.docx
Retorik_start af kompendium_2023.docx
Lejlighedstalen
Læs eller hør Dronningens nytårstale
H.M. Dronningens nytårstale 2022
Læs H.M. Dronningens nytårstale 2022
Den private lejlighedstale og Festen_opgave_2023.docx
Kompendium_retorik, sprog og formidling_2023.pdf
Normallæs - og forstå - "Tale ved Statsminister Jens Stoltenbergs tale i Oslo Domkirke" s. 38-39 i retorik-kompendiet
Retorik, sprog og formidling (kompendium); sider: 7-10, 18-21, 26-27
Færdiggør analyse af Stoltenbergs mindetale (s. 38 i kompendiet) - brug retorisk analysemodel (bagerst i kompendiet). Find minimum 5 sproglige virkemidler i teksten.
Lav argumentationsøvelserne færdige, hvis du ikke nåede dem i timen i går
Sprog og magt politisk framing
Medbring alle papirerne (sorry) - inkl. tidligere argumentationsøvelser (opgaver til argumentation)
Skriv alle de hovedpåstande (politiske budskaber) ned, som Mette Frederiksen kommer med i sin nytårstale + få styr på den retoriske situation (se første del af 'model til retorisk analyse' bag i jeres retorikkompendium)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 3: Fra overtro til oplysning
Første indblik i sammenhængen mellem historiske tidsperioder og litteraturen. Fokus på middelalderlig tankegange og livsformer, der afspejles i litteraturen (tro og overtro) med læsning af folkeviser (kun trylleviser) samt oplysningstid med belysning af oplysningstanker og litterære genrer (drama, epistel, digte) samt filmisk analyse af historiske film (filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder) - sidstnævnte historiske periode ifm. DHO.
Tekster:
Germand Gladenssvend (folkevise)
Ludvig Holberg: Epistola LXXXIX: Fordærvet smag i kærlighed (epistel)
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (1723)
Nikolaj Arcel 2012: En kongelig affære, Zentropa Entertainments (film)
Emmanuel Kant: af "Hvad er oplysning? (1784) (manifest)
Hans Adolph Brorson: af "Lissabons ynkelige Undergang ved Jordskiælv d. 1. November 1755 (digt)
Baggrundsmateriale:
Dr2: "Danmarkshistorien på vrangen: Overtro gennem tiderne" (2020)
Artikel: "Tro og folketro" fra
https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/middelalder-1000-1536/tro-og-folketro/
"1700-tallet: Oplysningstiden" og "Middelalderen: slægt, ære og hævn – og overtro " af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen fra
Litteraturhistorien - på langs og på tværs, 2. udgave, 2015
Bredsdorff, Thomas (1992): ”Erasmus’ handlinger med ord” (efterskrift) i Erasmus Montanus, Dansklærerforeningen, Nørhaven a/s.
"At analysere levende billeder" og "Perspektiv" af Mimi Olsen og Hans Oluf Schou fra Levende billeder, Systime, 2007
"Billedbeskæring" af Per B. Katz fra Fokus, Gyldendal, 2004
"Billeddannelse, kamerabevægelser, lyssætning, lyd" af Solveig Bennike m.fl. (red.) fra Faglige forbindelser, Dansklærerforeningen, 2005
"Krydsklipning og parallelklipning" fra
filmcentralen.dk
"Tre-akter-modellen og berettermodellen" af Ole Østergaard (red.) fra Levende billeder, Systime, 2. udgave, 1. oplag, 2007-2012
Indhold
Kernestof:
Teori_Middelalderen_2023.docx
Medbring også retorikkompendiet
Arbejdsspørgsmål om middelalderen og folkeviser_1y 2023.docx
Arbejdsark til Germand Gladensvend.docx
Folkevise_Germand Gladensvend.docx
Teori om tro og overtro_2023_1y.pdf
Medbring papirer om middelalderen og folkeviser
Arbejdsark Erasmus Montanus_akt 1&2_2023.docx
Erasmus Montanus.pdf
Teori_Oplysningstiden_dansk_2023.docx
Kompendium_fra overtro til oplysning_oplysningstiden_2023_1y.pdf
Arbejdsark om Erasmus Montanus_akt 3, 4 og 5_2023.docx
Afsnit
Studielæs i Oplysningskompendiet, s. 4-7 + 9-10 + s. 12 (sproghistorie) & den første side af teksten "Erasmus' handlinger med ord" (indtil afsnittet 'logik')
Læs om fakta- og fiktionskoder
Kompendium 2_introduktion til filmanalyse_Dansk 2023.pdf
Kompendium_fra overtro til oplysning_oplysningstiden_2023.pdf
Arbejdsark om En kongelig affære_2023_del 1.docx
Studielæs s. 5-6 om "Fortællingens karakterer" mv. i "Kompendium 2_introduktion til filmanalyse samt skim om fakta og fiktion s. 11-15
NB: Husk Erasmus Montanus og arbejdsark dertil!
Arbejdsark om En kongelig affære_2023_del 2.docx
Du skal have læst om DHO på DHO-siden. Se link på forsiden af Lectio.
Studielæs s. 8 "Essays og epistler" og s. 11 "Overgang til 1800-tallet: fornuft og følelse" i kompendiet "Fra overtro til oplysning_del 2_oplysningstiden.
Medbring al materiale
For jer der skriver med vægt i historie: Hjemme skal du finde en sekundær tekst. Den skal primært bruges som ekstra kilde i redegørelsen, således at du har din viden om de historiske begivenheder mv. fra flere tekster og ikke kun din grundbog.
https://play.gpsquiz.com/quizzes/bf0709c6-ffed-4624-be34-7459c29de137
Medbring oplysningskompendiet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
3.Spanien - borgerkrig og de frivillige(Studietur)
Forløb - Spanien - borgerkrig og de frivillige (Studietur)Spaniens historie med fokus på borgerkrigen og Gustaf Munch-Petersens forfatterskab herunder surrealismen som tema i dansk
I samarbejde med dansk - derfor er der den samme undervisningsbeskrivelse for begge fag.
Forløbet afvikles som forberedelse til elevernes studietur til Madrid og Monfragüe Nationalpark i Centralspanien - studietur med historie og biologi.
Forløb om Spaniens historie fra Middelalder til i dag med særligt fokus på den spanske borgerkrig og de store ideologier i det 20. århundrede fascisme, kommunisme - og det konstitutionelle monarki.
Vi har kort gennemgået hovedbegivenheder i den spanske nationale historie fra Romerriget over Maurertiden, samlingen, de store opdagelser, den spanske armada og det spanske monarkis langsomme afvikling frem mod Napoleonskrigene, afviklingen af koloniimperiet, forsøget på at dyrke spansk imperialisme i Marokko sidst i 1800-tallet, og det politiske kaos frem mod borgerkrigen fra 1936-39.
Vi har arbejdet med den spanske borgerkrig som en politisk og kulturelt formativ begivenhed i det 20. århundrede. Der er fokus på de politiske ideologier og deres betydning i mellemkrigstidens kunst og samfund. Og der er her særligt fokus på Gustaf Munch-Petersens forfatterskab og hans deltagelse i de internationale brigader under krigen.
I denne sammenhæng har vi læst en lang række af Gustaf Munch-Petersens digte og breve, og i denne sammenhæng har vi også introduceret hans forfatterskab med rod i surrealismen. I denne sammenhæng har vi også arbejdet med den spanske surrealistiske kunstner Salvador Dali.
Vi har særligt arbejdet med digtene: "Det underste land" (digtsamlingen af samme navn) og "præsentation" fra digtsamlingen "Mod Jerusalem". Hertil har eleverne selvstændigt arbejdet med selvvalgte digte med udgangspunkt i Leo Karis udvalg af Gustaf Munch Petersens digte.
Vi har set Laurits Munch-Petersens dokumentar: Skyggen af en helt, hvor familiehistorien om Gustaf Munch-Petersens død som spaniensfrivillig tematiseres. I denne sammenhæng har vi talt om dokumentarens genrer og diskuteret fakta- og fiktionsvirkemidler i dokumentarer.
Vi har desuden set uddrag af Jon Garaños "Den uendelige skyttegrav" om Franco-diktaturets civile terror.
Afsluttende har vi dyrket La Transicion efter Francos død og de politisk følger heraf. Herunder det spanske demokrati og de spanske politiske partier herunder især PP (Partido Popular) og PSOE (Partido Socialista Obrero Espanol). Desuden har vi læst den spanske forfatning i uddrag og i overblik fulgt den politiks udvikling frem til moderne tid. Sidstnævnte især med fokus på de mange delvist uafhængige områder i Spanien og den interne splittelse - især Baskerlandet og Catalonien.
Afslutningsvist har vi dyrket forsoningen eller den manglende forsoning i forlængelse af borgerkrigen og Franco-regimets diktatur. I den sammenhæng har vi set dokumentaren El Silencio de Otros (The Silence of the Others).
Hertil har vi talt om historiebrug og kildekritik med udgangspunkt i den klassiske kildekritik og Klas Göran-Karlssons historiebrugs-typologi.
I forbindelse med studieturen har eleverne skrevet såkaldte "Metrodigte" med udgangspunkt i den franske forfatter Jacques Jouet definition af "metrodigtet". I denne sammenhæng har eleverne læst og analyseret Jouets metrodigt "Poesi".
Efterfølgende har der været en opsamling og vi har lavet en elevantologi med alle metrodigte.
Centrale tekster:
Laurits Munch-Petersen: Skyggen af en helt, dokumentar (2017)
Gustaf Munch-Petersen: Digte og breve
Stig Pedersen, Den spanske borgerkrig, Frydenlund: s. 59-63, 104-123, 159-167
Stig Jørgensen: Spanien, krise, krig, diktatur, demokrati. Systime 2009. s. 7-16+ 61-67.
Klas Göran-Karlssons historiebrugs-typologi
El Silencio de Otros (The Silence of the Others) dokumentar (2016)
Kilder til Francos Ideologi i Pedersen: Den Spanske Borgerkrig.
Kilde, Folketinger: Lov om foranstaltning mod deltagelse i borgerkrigen i Spanien.
Forløbet dækker over ca. 150 sider
Indhold
Kernestof:
Modul 1_teori_en nyhed påvirker og spejler verden_hvad er en nyhed_fra ryd forsiden (2).pdf
Arbejdsark_hvad er en nyhed_intro (2).docx
Evaluer din DHO-proces mhp. fremtidige større skriftlige opgaver (hvis du endnu ikke har gjort det).
Læg noter fra Gerds foredrag på elevfeedback
Færdiggør arbejdsspørgsmål om teksten "En nyhed spejler og påvirker verden" (se arbejdsark fra forrige danskmodul)
Teori_Avisjournalistik_modul 2.docx
Nyhedsformidling og journalistik_2023.pptx
Avisartikler_UDVIDET_GENREOVERSIGT.pdf
Teori_ydre komposition og kilder_modul 3.docx
Se videoklippet: http://www.youtube.com/watch?v=BnhXtdwUalE (du behøver ikke at se mere end 3-4 minutter)
Teori_Indre komposition og journalistisk sprog_Modul 4.docx
Klimarapport er fuld af løsninger: Udledninger kan halveres frem mod 2030
Trusler afdækket i ny klimabibel fra FN: 4 måder, klimaforandringerne rammer os på
Skrivehåndbog_2023_2y.docx
Opbygning af den debatterende artikel. Forslag til en skabelon:
Artikel_I har misforstået mig - manden bag nyhedskriterierne.docx
FINT-kriterierne.pdf
Baggrundsviden om konstruktiv journalistik.pdf
Klimafolkemødet 2y 31. aug. 2023.docx
Læs i Stig Pedersen s. 94-99 om De Internationale Brigader
Læs om Surrealisme på lex.dk
Kilder til Den Spanske Borgerkrig, Lov om foranstaltning mod deltagelse i borgerkrigen i Spanien.docx
Digte af Gustaf Munch-Petersen, udvalgt v. Leo Kari.pdf
Orienter dig - igen - i hvad surrealisme er.
SURREALISME I DANMARK, Litteraturens veje s. 297-299.docx
det underste land gustaf munch-petersen.docx
Tom Kristensen Til min ven Gustaf Munch-Petersen.docx
Vi skal tale om surrealisme og Gustaf Munch-Petersens forfatterskab. Læs nogle af hans digte - find et godt et, som siger dig noget og vær klar til at læse det højt - og forklare, hvad digtet siger dig. (samme lektie som fredag)
Læs kronikken (helst word-filen, den er bedst) ;-)
Gustaf Munch-Petersen, kronik.docx
Gustaf Munch-Petersens breve (v. Ole Sohn).pdf
Læs kilden - hvad beslutter den danske regering og hvorfor?
Læs Stig Pedersen kap. 9 om Borgerkrigens sidste år (fra s. 159).
Spørgsmål til lektien: Hvad er München-aftalen? Hvad har den med Spanien at gøre? Hvordan tænker man om krigen i Spanien henholdsvist før og efter 2. verdenskrigs udbrud?
Spanien fra Franco til demokrati.pdf
Læs s. 58-67
Spanien, Kilder til La Transition og regionalisme.pdf
Salvador Dali og borgerkrigen.docx
Husk underskrift-sedler til studieturen!
Kreative skriveøvelser_2023.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb 4: Nyhedsformidling og klimajournalistik
Optaktsforløb til klimafolkemødet på Middelfart Gymnasium
Forløbet omhandler nyhedsformidling generelt med særligt fokus på forskellige mediers formidling af klimaproblematikker. Her bliver eleverne bl.a. fortrolige med traditionelle nyhedskriterier, layout (ydre komposition), nyhedstrekanten (indre komposition), nyhedsgenrer, avistyper, sproglige kendetegn (sproglig karakteristik), nyhedernes funktion, kilder, vinkling og konstruktiv journalistik (inkl. FINT-kriterierne). Analyse af nyhedsindslag (TV-avisen).
Forløbet sluttes af med 3 moduler om skriftlighed: formidlingsskrivning versus kreativ skrivning samt grammatik
Materiale:
Baggrund
- Ole og Kate Marvig Ravn: Forløb i medier. Afsnit om nyhedsformidling.
- Gerd May: "Ryk klimaet"
Artikler:
- Elisabeth Eskildsen: "Klimarapport er fuld af løsninger: Udledninger kan halveres frem mod 2030", 4. apr. 2022,
Videnskab.dk
- Marie Sæhl: Trusler afdækket i ny klimabibel fra FN: 4 måder, klimaforandringerne rammer os på, 28. feb. 2022 på
Dr.dk
- Kristian Klarskov og Bjarne Steensbec: ”Fe-chefen advarer mod alt for meget åbenhed” i Politiken, 24.04.2004
- Maja Langberg: "Manden bag nyhedskriterierne: I har misforstået mig" i
Journalisten.dk
, 18.01.2019
Udsendelser:
- Ulrik Haagerup: 'Skriv konstruktive nyheder og forandr verden' på
https://www.youtube.com/watch?v=1vvGwJzENkA
- Jeppe Juhl: 'De Kolde Kendsgerninger' på
https://www.youtube.com/watch?v=1vvGwJzENkA
(Newspeek)
Individuelt læst:
- Emilie Bech Jespersen: "Klimapsykolog: Journalister bør engagere borgerne med håb frem for frygt, når de skriver om klimaet", Information, 2018 (i opgave)
- Cathrine Marie Nørgaard: "Debat: Tiden er inde til at styrke klimajournalistikken", 2021 (i opgave)
- Anna Sol Jørgensen, Jakob Albrecht og Lucas Carn: "Medierne hoppede i med begge ben, da Christiansborg valgte Ukraines side" i
Journalisten.dk
, 05.04.2022 (i opgave)
Indhold
Kernestof:
Modul 1_teori_en nyhed påvirker og spejler verden_hvad er en nyhed_fra ryd forsiden (2).pdf
Arbejdsark_hvad er en nyhed_intro (2).docx
Evaluer din DHO-proces mhp. fremtidige større skriftlige opgaver (hvis du endnu ikke har gjort det).
Læg noter fra Gerds foredrag på elevfeedback
Færdiggør arbejdsspørgsmål om teksten "En nyhed spejler og påvirker verden" (se arbejdsark fra forrige danskmodul)
Teori_Avisjournalistik_modul 2.docx
Nyhedsformidling og journalistik_2023.pptx
Avisartikler_UDVIDET_GENREOVERSIGT.pdf
Teori_ydre komposition og kilder_modul 3.docx
Se videoklippet: http://www.youtube.com/watch?v=BnhXtdwUalE (du behøver ikke at se mere end 3-4 minutter)
Teori_Indre komposition og journalistisk sprog_Modul 4.docx
Klimarapport er fuld af løsninger: Udledninger kan halveres frem mod 2030
Trusler afdækket i ny klimabibel fra FN: 4 måder, klimaforandringerne rammer os på
Skrivehåndbog_2023_2y.docx
Opbygning af den debatterende artikel. Forslag til en skabelon:
Artikel_I har misforstået mig - manden bag nyhedskriterierne.docx
FINT-kriterierne.pdf
Baggrundsviden om konstruktiv journalistik.pdf
Klimafolkemødet 2y 31. aug. 2023.docx
Læs i Stig Pedersen s. 94-99 om De Internationale Brigader
Læs om Surrealisme på lex.dk
Kilder til Den Spanske Borgerkrig, Lov om foranstaltning mod deltagelse i borgerkrigen i Spanien.docx
Digte af Gustaf Munch-Petersen, udvalgt v. Leo Kari.pdf
Orienter dig - igen - i hvad surrealisme er.
SURREALISME I DANMARK, Litteraturens veje s. 297-299.docx
det underste land gustaf munch-petersen.docx
Tom Kristensen Til min ven Gustaf Munch-Petersen.docx
Vi skal tale om surrealisme og Gustaf Munch-Petersens forfatterskab. Læs nogle af hans digte - find et godt et, som siger dig noget og vær klar til at læse det højt - og forklare, hvad digtet siger dig. (samme lektie som fredag)
Læs kronikken (helst word-filen, den er bedst) ;-)
Gustaf Munch-Petersen, kronik.docx
Gustaf Munch-Petersens breve (v. Ole Sohn).pdf
Læs kilden - hvad beslutter den danske regering og hvorfor?
Læs Stig Pedersen kap. 9 om Borgerkrigens sidste år (fra s. 159).
Spørgsmål til lektien: Hvad er München-aftalen? Hvad har den med Spanien at gøre? Hvordan tænker man om krigen i Spanien henholdsvist før og efter 2. verdenskrigs udbrud?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb 6: Skriftlighed og grammatik
Skriftlighed:
Kreativ skrivning versus formidlingsskrivning
Kreative skriveøvelser
Grammatik: Hans/sin, for/får, ad/af, køre/kører (finit og infinit form), nogen/nogle, ligge/lægge
Indhold
Kernestof:
Kreative skriveøvelser_2023.pptx
Medbring grammatikøvelser
Grammatikkursus del 2_2023_2y.pdf
Find grammatikøvelserne (Grammatikkursus del 2) frem og lav øvelserne om nutids-r, s. 26-29
Besvar spørgeskemaet med evaluering af danskundervisningen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb 7: Kortfilm - et genreforløb
Analyse af levende billeder - fokus på kortfilm
Repetition af filmiske virkemidler og dramaturgiske virkemidler
Ny teori: Formater og genrer samt Raskins 7 parametre
Følgende kortfilm er blevet set/arbejdet med:
Fælles:
Anders Walter (2012): 9 meter
Jens Dahl (2013): 2 piger 1 kage
Nikolaj Tarp (2009): Aqualorius
Mathieu Ratthe (2008): Lovefield
Uddelt:
David Silset (2020): Battlemind
Dennis Petersen og Frederik Nørgaard (2000): Kuppet
Lisa Svelmøe (2013): Ude i skoven
Anders Thomas Jensen (1998): Valgaften
Alevander Kølpin (2006): Under bæltestedet
Indhold
Kernestof:
LOVEFIELD (Short Film by Mathieu Ratthe)
Kuppet
Find de to kompendier fra sidste år frem om filmiske virkemidler og introduktion til filmanalyse og medbring dem
Kompendium 2_introduktion til filmanalyse_Dansk 2023.pdf
2023_OPGAVE TIL JENS DAHLS FILM 2 PIGER 1 KAGE.docx
Valgaften Anders Thomas Jensen
Aqualorius
Husk begge kompendier og genlæs om præmis, plot, tema, konflikt og evt. fremdriftselementer (i kompendium 2).
Ekko Shortlist præsenterer: Battlemind
2 piger 1 kage
Ekko Shortlist præsenterer: Himmelknald
Arbejdsark om '9 meter'_2023.docx
Formater og genrer.docx
Teori_Raskin_De 7 parametre.pdf
Ekko Shortlist præsenterer: 9 meter
Ude i Skoven - Final
Kortfilmsanalyse - Miniprojekt_2y_2023.docx
Gå på drevet og skriv dig på dén film, som du kunne tænke dig at arbejde med og fremlægge om
Sørg for at have set alle kortfilmene, da de alle er pensum
Vær klar til at holde oplæg om din valgte film :-)
Sørg for at du har set alle de kortfilm, som der skal fremlægges om (de er alle sammen pensum): Battlemind, Under bæltestedet, Valgaften, Ude i skoven og Kuppet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb 8: Uden mad og drikke...
Tekster:
Benny Andersen ”Diæt” (1964)
Benny Andersen ”Dej” (1993)
Helle Helle: ”Fasaner” (1993)
Johannes V. Jensen: "Ved frokosten" (1906)
Karen Blixen: Kapitel 5 og 8 i Babettes gæstebud (1958)
Klaus Rifbjerg: ”Fasan” (1962)
Klaus Rifbjerg: ”Uden for har vinden lagt sig” (1984)
Martin A Hansen: ”Agerhønen” (1947)
Svenske drikkeviser: ”Bort allt vad oro gör” og ”Fänga mig vind”
Baggrundsmateriale:
Livretter – mad i kunst og litteratur af Casper Thrane og Jørgen Holdt Eriksen: s. 10-13, 31-33, 40-47, 103-108, 119-121, 202-206, 134- 137 og 146-150, Systime, 2014.
Indhold
Kernestof:
Uden mad og drikke; sider: 1-16, 18-22, 26-31, 34-35
Kompendium
Mad og merbetydning
2023_Kompendium_Uden mad og drikke.docx
Powerpoint_mad.pptx
Arbejdsark om digtet Dej af Benny Andersen.docx
Opgaver om barok og vanitas_19.12.23_2y.docx
Sproglige virkemidler_oversigt_2023.docx
Vi skal arbejde med et litteraturhistorisk blik på mad og drikke (barokken, maden i forbrugersamfundet og maden som statusmarkør) + læse og arbejde med svenske drikkeviser.
Arbejdsark_Agerhønen_2023.docx
Martin A. Hansen_Agerhønen.pdf
Arbejdsark til Klaus Rifbjergs digt Uden for har vinden lagt sig.docx
Teori til forløbet 'Uden mad og drikke' 2024
Om Martin A. Hansen
Powerpoint om minimalisme.pptx
Arbejdsspørgsmål til Helle Helles fasaner_2024.docx
Helle helle_fasaner.pdf
Skrivehåndbog_2y.docx
Arbejdsark_Johannes V. Jensen_Ved frokosten.docx
Foto_Nyt og nemt til den travle husmor.pdf
Reklame for smør_1963.pdf
Tina Dickow: Fancy
Medbring dog "Se dagens lys"
Uddrag af Babettes gæstebud_kap. 5 og 10_ocr. (2).pdf
Arbejdsark_Babettes gæstebud_2024.docx
Baggrundsviden om Babettes Gæstebud_2024.docx
Medbring "Se dagens lys"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb 9: Hvis verden så anderledes ud
Vi læser og arbejder med Svend Åge Madsens roman 'Se dagens lys' (1980)
Science fiction som genre
Om utopier og dystopier - i samarbejde med engelsk
Eleverne skal lave en videoaflevering om bogen samt skrive en novelle iden for genren 'alternate history' (undergenre til science fiction).
Indhold
Kernestof:
Opgaver til Se dagens lys_Stationslæring_2024.docx
"Se dagens lys" skal være læst (og skal medbringes)
Live med Svend Åge Madsen – Kulissen - en podcast om Aarhus Teater – Podcast Interview med Svend Åge Madsen
Opgave 7_Genre_Sci fi og utopi_dystopi.docx
Opgave 8_Eksistentielle temaer samt symbolik i romanen.docx
Live med Svend Åge Madsen – Kulissen - en podcast om Aarhus Teater – Podcast
Hvad er science fiction
Medbring 'Se dagens lys'
Da virkeligheden indhentede Svend Åge Madsens fremtidsvision
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb 10: Romantikken
Litteraturhistorisk forløb om romantikkens følsomhed, fantasi, inderlighed og verdens-fjernhed. Romantisk menneske- og livssyn. Poesi og digter-geniet.
Begreber i spil er idealisme og platonisme (Platons hulelignelse), monisme og dualisme, organismetanke, panteisme, dannelsestanke og dannelsesroman, det interessante, mv.
Af romantiske retninger beskæftiger vi os med universalromantik, nyplatonisme, national-romantik og romantisme.
Tekster:
Casper David Friedrich: “Vandreren over tågehavet” (1818)
Emil Aarestrup: ”Paa sneen” (1838)
Grundtvig, Nikolai Frederik Severin: ”Danmarks trøst” (1820)
H.C. Andersen: ”Klokken” (1845)
H.C. Andersen: ”Den lille pige med svovlstikkerne” (1848)
Ingemann, Bernhard Severin: ”I østen stiger solen op” (1837)
Oehlenschläger, Adam: ”Guldhornene” (1803)
Oehlenschläger, Adam: ”Fædrelandssang” (1819)
Staffeldt, Schack: ”Indvielsen” (1804)
Sten Steensen Blicher: ”Jyden” (1846)
Søren Kierkegaard: Uddrag af Forførerens dagbog (1843)
Emil Aarestrup: Solens nedgang og Paa Sneen (1838)
Overblik og introduktion til perioden sat sammen fra
Litteraturenshuse.systime.dk
, Bruglitteraturhistorien.systime. dk og
Litteraturensveje.systime.dk
Dr2-dokumentar: ”Guld, hor og romantik (1)” fra serien 1800-tallet på vrangen, (2007)
Indhold
Kernestof:
Romantikken_baggrundsteori_2024.docx
Analysemodel_billedanalyse_2024.docx
I østen stiger solen op + arbejdsark.docx
Arbejdsspørgsmål_klokken.docx
Romantikken_baggrundsteori_2024; sider: 7-21
Kompendium
Arbejdsark - Indvielsen_2021.docx
Romantikken_tekster_2024.pdf
Rim
Analyse af digte_2024.docx
Husk at medbringe teksterne til forløbet (andet kompendium)
Gruppearbejde om Adam Oehlenschlägers Guldhornene (2).docx
Guldhornene var to horn fra germansk jernalder som i 1800-tallet blev et dansk nationalsymbol og et betydeligt symbol for den danske nationalromantik. De udgør emnet for Adam Oehlenschlägers digt af samme navn. Hornene blev fundet ved Gallehus ved Mø
29.04.24_opgaver om biedermeier og Den lille pige med svovlstikkerne.docx
Gruppearbejde om fædrelandssang og danmarks trøst_matrix_2024.docx
Arbejdsspørgsmål til Adam Oehlenschlägers digt Guldhornene.docx
Besvar arbejdsspørgsmål om "Guldhornene" (se lektien til sidste modul)
I perioden, der kaldes for Romantikken, hyldede man naturen, fædrelandsfølelsen og historien, der var unik for hver nation – som i dette maleri "En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs" af Johan Thomas Lundbye, 1839.
Dansk Folkeparti - Valgvideo 2007
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb 11: Det moderne gennembrud
Litteraturhistorisk forløb om det moderne gennembrud med fokus på litteratur, der sætter problemer under debat samt på realisme som stilretning, hvor både naturalisme og impressionisme bliver undersøgt og karakteriseret.
Materiale:
Baggrundsmateriale fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs" af Kilde: Litteraturhistorien – på langs og på tværs (2012), af Tinne Serup Bertelsen og Barbara Kjær-Hansen, Systime A/S
Tekster:
Bang, Herman: Den sidste balkjole (1887)
Ibsen, Henrik: Uddrag af "Et dukkehjem"
Jakobsen, J.P: ”Saa standsed’ og der den Blodets Strøm” (1884)
Jakobsen, J.P: "To verdener" (1879)
Pontoppidan, Henrik: ”En vandringsmand” (1885)
Pontoppidan, Henrik: Uddrag af Lykke-Per (1898-1904)
Skram, Amalie: ”Karens jul” (1885)
Skram, Amalie: uddrag af "Constance Ring" (1885)
Malerier:
Brendekilde, H.A.: "En landevej" (1890)
Brendekilde, H.A.: Udslidt (1889)
Henningsen, Erik: Barnemordet - Summum jus, summa injuria (1886)
Henningsen, Erik: En såret arbejder (1885)
Indhold
Kernestof:
Her er det foreløbige program, hvori der skal skrives de sidste programpunkter ind:
Klasserumskultur for 3y 2024-25
Lektien er at undersøge, hvad der er af interessante programpunkter til klimafolkemødet (ellers finder lærerne på noget). Undersøg for torsdag kl. 10.00 og kl. 13.00
Uddrag af Lykke-Per.pdf
Det moderne gennembrud_Kompendium 2024_baggrundsstof.docx
Studielæs de første 5 sider om det moderne gennembrud og besvar følgende arbejdsspørgsmål:
Det moderne gennembrud; sider: 1-18
Kompendium
Uddelt gruppearbejde om Henrik Pontoppidans novelle En vandringsmand.docx
Hvad er en novelle_del 1_den klassiske novelle.docx
Normallæs novellen "En vandringsmand" af Henrik Pontoppidan. Medbring desuden baggrundskompendiet
Pontoppidan En Vandringsmand.doc
Hvad er en novelle_del 2_den moderne novelle.docx
Malerier fra Det moderne gennembrud_2024.docx
Analysemodel_billedanalyse_2024.docx
Normallæs uddraget af Amalie Skrams roman 'Constance Ring'.
AMALIE SKRAM_af Constance Ring_1885.docx
Impressionisme og Herman Bang
Herman Bang_den sidste balkjole_1887.docx
Ægteskabsloven, 30. juni 1922
Bridgerton | Official Trailer | Netflix
Skram Karens jul_1885.pdf
J.P.Jacobsen To Verdener.doc
Arbejdsark_To verdener_J.P.Jacobsen.docx
Arbejdsspørgsmål om Et dukkehjem_2024.docx
J.P. Jakobsen_saa standsed_digt.docx
Henrik Ibsen_et dukkehjem_1879.docx
Google Drive: Sign-in
Lektien er at være helt færdig med analysen og fortolkningen af jeres tekst samt i gruppen at have besluttet jer for, hvordan I vil performe teksten, så I er klar til at øve/klargøre det i timen. Skal der medbringes rekvisitter?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb 12: Skriftlighed: Den reflekterende artikel
- Lære om genren 'den reflekterende artikel'
- se uddrag af en udendelse om essaygenren: "Bøger, der gør en forskel: Mathilde Walter Clark" (2. sæson, episode 5) – (Fra 4 indtil 17)
- Afprøvning af og øvelser om:
- skrivehandlinger
- hvordan man laver en indledning
- at gå fra konkret til abstrakt
- den personlige stemme samt brug af refleksionsmarkører
Indhold
Kernestof:
Paneldebat om køn_moderne_gennembrud_2024.pptx
Ole Bornedal_uddrag af teksten_Liktorernes tyranni.docx
Kronik_fra sædelighedsfejde til ludermanifest_2017.docx
Den reflekterende artikel_eksamensgenre.docx
reflekterende artikel.html
Den reflekterende artikel_modul 1.docx
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-04-17-i-skulle-gaa-hjem-og-skamme-jer-siger-sognepraest-til-mor-og-influencer
Teori_Den personlige stemme.docx
Modul 2_Den personlige stemme.docx
Lille lektie: Se på dine opgavebesvarelser til de forskellige skrivemåder (5-10 min).
Lektie og program: Se dokumentaren 'The Tinder Swindler' og besvar disse spørgsmål derom (svar lægges på elevfeedback og skal bruges til fraværstjek - inden kl. 23)ad kan man lære af Tinder-svindlerens historie om onlinesikkerhed og brug af dating-ap
Google Drive: Sign-in
Afsnit
The Tinder Swindler_powerpoint_2024.pptx
På 1. år fik I udleveret de to vedhæftede kompendier om analyse af levende billeder. Læs grundigt de sidste sider (s.11-14) i 'Kompendium 2, introduktion til filmanalyse' om forholdet mellem fakta og fiktion samt repetér berettermodellen s. 9-11.
Kompendium 1_introduktion til filmiske virkemidler_2022.docx
Kompendium 2_introduktion til filmanalyse_Dansk 2023.pdf
Lige to ekstra spørgsmål om 'The Tinder Swindler':
Teori_Dokumentarfilmens genrer_2024.docx
Hvis du har været fraværende: Se dokumentaren "The Tinder Swindler" (medieværk) og svar på:
Link til The Tinder Swindler
Modul 3_Konkret og abstrakt_uden skriveøvelse.docx
Billeder der provokerer.docx
Lektien er at færdiggøre skriveøvelsen om din persona: "Skriv en kort tekst (200-250 ord) om din karakters største drøm eller største udfordring" (20 min)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb 13: Når koderne blandes
Forløb om især dokumentargenren og dokumentartyper. Samtidig repetition af genrer og genretræk med fokus på forskellen mellem fakta og fiktion. Også repetition af nyhedskriterier, filmiske virkemidler og fakta- og fiktionskoder. Forskellen på dokumentarfilm og tv-dokumentarer bliver berørt, særligt i relation til medieetik.
Værk: "The Tinder Swindler". Her bl.a. fokus på (spændings)opbygning og indholdsanalyse. Dog også brugen af fakta- og fiktionskoder samt genrebestemmelse (type af dokumentar). Desuden har vi været lidt inde på true crime og de etiske aspekter, der kan være forbundet med den genre.
Vi har set lidt af forskellige dokumentarer (bl.a. 'På ubestemt tid' (2015) og 'Seaspiracy' (2021) med fokus på næranalyse (shot to shot-analyse) til illustration af filmiske virkemidler og fakta/fiktionskoder og bestemmelse af dokumentartype.
Eleverne har arbejdet med selvvalgte dokumentarer med henblik på fremlæggelse, bl.a. 'Kandis for livet' (2021) og 'De vaccinerede piger' (2015)
Herudover har vi også haft lidt om skrevne teksters blanding af fakta og fiktion, bl.a. oplevende journalistik.
Indhold
Kernestof:
Lektie og program: Se dokumentaren 'The Tinder Swindler' og besvar disse spørgsmål derom (svar lægges på elevfeedback og skal bruges til fraværstjek - inden kl. 23)ad kan man lære af Tinder-svindlerens historie om onlinesikkerhed og brug af dating-ap
Google Drive: Sign-in
Afsnit
The Tinder Swindler_powerpoint_2024.pptx
På 1. år fik I udleveret de to vedhæftede kompendier om analyse af levende billeder. Læs grundigt de sidste sider (s.11-14) i 'Kompendium 2, introduktion til filmanalyse' om forholdet mellem fakta og fiktion samt repetér berettermodellen s. 9-11.
Kompendium 1_introduktion til filmiske virkemidler_2022.docx
Kompendium 2_introduktion til filmanalyse_Dansk 2023.pdf
Lige to ekstra spørgsmål om 'The Tinder Swindler':
Teori_Dokumentarfilmens genrer_2024.docx
Hvis du har været fraværende: Se dokumentaren "The Tinder Swindler" (medieværk) og svar på:
Link til The Tinder Swindler
Modul 3_Konkret og abstrakt_uden skriveøvelse.docx
Billeder der provokerer.docx
Lektien er at færdiggøre skriveøvelsen om din persona: "Skriv en kort tekst (200-250 ord) om din karakters største drøm eller største udfordring" (20 min)
Modul 2_Den personlige stemme.docx
Teori_Diverse om dokumentar_2024.docx
Lektie til alle, der endnu ikke har set dokumentaren 'The Tinder Swindler' (medieværk): se filmen og svar på disse spørgsmål:
Til alle andre er lektien: Svar på:
Øvrig lektie: Jeg påstod i sidste modul, at 'The Tinder Swindler' er en dybdeborende dokumentar. Har jeg ret? Hvor overholder/afviger den fra kriterierne for den fra denne dokumentartype?
Repetér kildetyper:
31.10.24_projektarbejde om selvvalgt dokumentar.docx
Se resten af udsendelsen "På ubestemt tid" på cfu. Log ind på Mitcfu med unilogin
Medieanalyse af dokumentarfilm_2024.docx
Titel
Lektien er at se jeres valgte dokumentar, så I er klar til at arbejde med den i dag
Dagens opgave:
HPV-vaccinen og bivirkninger
Lektien er at blive klar til at fremlægge samt have et powerpoint klar (skal være lagt i mappen på drevet inden timens begyndelse) samt læse vedhæftede artikler.
Sådan undgår du at blive snydt, når du ser dokumentarfilm
Balladen om ”virkeligheden”
’I dokumentarfilm må man mere’
Artikel_Balladen om virkeligheden_2022.docx
Artikel_Sådan undgår du at blive snydt_2018.docx
2024_Dokumentar etiske spørgsmål.pptx
Begrebsboks: Fortællende journalistik
True crime_På ubestemt tid_2024.pptx
Øvelser_Det er svært at skelne mellem fakta og fiktion.docx
Bevar evalueringen af undervisningen (spørgeskema)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb 14: Sagt mellem linjerne
Et sprogligt forløb om:
- samtaler og samtaleregler
- sproghandlinger
- kommunikation
- facework
- relationer (magt)
- minimalisme
Der vil i forløbet være fokus på både medier, litteratur og sprog. I forløbet vil der blive kastet lys over hvad sproghandlinger er, hvilken betydning de har i vores liv, og hvordan der kan arbejdes med dem i tekster. Vi vil undersøge magtstrukturer, facework, turtagning, samtaleregler og sprogbrug i kommunikationen samt undertekst og minimalisme i bl.a. Helle Helles litteratur, hvorunder vi inddrager direkte og indirekte sproghandlinger. Desuden undersøgelse af samtaler på sociale medier og i realityprogrammer. Til sidst lidt om forskellen på klassiske og moderne noveller.
Tekster:
- De Nattergale: ”Langt fra en ordentlig parkeringsplads” fra albummet Nu griber det godt nok om sig (1995)
- Ernest Hemmingway: ”Bjerge som blå elefanter” (1943)
- Helle Helle: ”Køreplaner” (1996)
- Katrine Marie Guldager: ”Voksne mennesker kan godt tale om sex” (2009)
Videoklip: Grethe Bjarup Riis og den prostituerede Susan Møller i Go Mor-gen (16.2.2011) på
https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI&t=8s
Videoklip: Cecilie og Marie skændes – Paradise Hotel 6 (15. nov. 2013) på
https://www.youtube.com/watch?v=ffl-T8hLef8
Indhold
Kernestof:
Forløbsbeskrivelse:
Sproghandlingskompendium 2024.docx
De sidste af jer skal huske at besvare spørgeskemaet (evaluering af danskundervisningen)
Medbring det nye kompendium "Sagt mellem linjerne".
2024_Sproghandlinger_inkl. øvelser.pptx
Sagt mellem linjerne; sider: 1-11, 15-22
Kompendium
Langt fra en ordentlig parkeringplads_de nattergale.docx
Gruppearbejde om novellen Voksne mennesker kan godt tale om sex.docx
Normallæs novellen: Voksne mennesker kan godt tale om sex
Katrine Marie Guldager_Voksne mennesker kan godt tale om sex_2009.docx
Kommunikation og samtaleregler_dansk_2024.pptx
Arbejdsark om Hemingway_bjerge som hvide elefanter_1927.docx
Powerpoint om minimalisme_udvidet_2024.pptx
Normallæs novellen "Bjerge som blå elefanter"
Hemingway_bjerge som hvide elefanter_1943.pdf
Læse om enten 'Sociale medier' eller 'Reality' - uddelt
3 grupper om sociale medier + samtaler
opgave_Analyse af selvvalgt samtale_2024.docx
Teori_Sociale medier.docx
Teori_Realityprogrammer.docx
Google Drive: Sign-in
Læs din sidste aflevering (reflekterende artikel om mandeidealer) og mine kommentarer igennem. Er du i tvivl om noget?
Læs om hhv. sociale medier eller reality, så du er klædt på til at kunne inddrage pointer derom i din gruppes analyse af en samtale.
En samtale SKAL være valgt, så I kan gå i gang med analysen straks i modulet
Gruppearbejde_køreplaner_helle helle_2025.docx
Helle Helle_køreplaner.pdf
Teori_novellen som genre_forkortet_2025.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Forløb 15: Storby og modernisme
Vi starter forløbet med at læse et uddrag af Pelle Erobreren af Martin Andersen Nexø (1906) samt Jens Vejmand af Jeppe Aakjær (1905) som repræsentanter for Det folkelige gennembrud og som den landlige kontrast til de øvrige storby-tekster.
Dernæst forholder vi os til modernitetserfaringer - med fokus på storbyen - fra begyndelsen af 1900-tallet med bl.a. Johannes V. Jensen, som forløber for dansk modernisme, futuristen Emil Bønnelycke og Tom Kristensen og Rudolf Broby-Johansen som repræsentanter for ekspressionismen. Der er især fokus på digtanalyse.
Vi vil også reflektere over forskellen på litterære perioder og litterære strømninger, hvor det vil repeteres, at man ikke kun taler om perioder, men også om strømninger, hvor modernisme og realisme er to spor, der ses igennem hele det 20. århundrede.
Til sidst vil vi kaste et blik på senere dansk modernisme med fokus på eksistentialisme og absurdisme. Vi snakker kort om Heretica (hvor Karen Blixen og Martin A. Hansens forfatterskaber repeteres).
Tekster:
Det folkelige gennembrud:
Aakjær, Jeppe: Jens vejmand (1905)
Nexø, Martin Andersen: uddrag af Pelle Erobreren (1906)
Ekspressionisme og futurisme:
Jensen, Johannes V.: "Maskinerne" (uddrag) (1901) (kan udelades)
Kristensen, Tom: uddrag af Hærværk: ”Angst” (1930)
Kristensen, Tom: ”Nat i Berlin” (1920)
Emil Bønnelycke: Gaden (1917)
Mund De Carlo: Gaden (perspektiveringstekst)
Emil Bønnelycke: Aarhundredet (1918)
Nordstrøm: "Berlin" (2006) (perspektiveringstekst)
Broby-Johansen, Rudolf: Digtsamlingen "Blod" (1922) - VÆRK
Eksistentialisme og absurdisme:
Peter Seeberg: "Hullet" (1962)
Uddrag af Sisyfosmyten
Baggrundsmateriale:
Poulsen, Henrik (2016): ”Modernismen i det 20. århundrede” i Litteraturhistorien – kort fortalt.
Bertelsen, Tinne Serup og Barbara Kjær-Hansen (2015): ”Første verdenskrig og ekspressionisme”, ”BLOD hos Rudolf Broby-Johansen”, ”Futurisme” og ”1900-tallets stilretninger i Litteraturhistorien på langs og på tværs.
Sørensen, Mimi og Mads Rangvid (2014): ”Tom Kristensen: fantasi om en kunstnerisk revolution” i Brug Litteraturhistorien.
Teori om realisme og modernisme, bl.a. fra:
http://opslagsvaerker.gyldendal.dk
og
http://www.denstoredanske.dk
Litteraturen i 1900-tallet - fra tidlig til sen modernisme fra Litteraturhistorien – på langs og på tværs, Textanalyse og Litteraturens veje.
Udsendelser: Dr2 (2002): "Danske digtere" (1) 1900-1918 og "Danske digtere" (2) 1918-1930
Indhold
Kernestof:
helle helle_en stol for lidt.doc
Det folkelige gennembrud_2025.pptx
M. A. Nexø Af Pelle Erobreren.doc
Perspektivering Helle Helle og impressionisme.pdf
Jeppe Aakjær_jens vejmand.docx
Artikel_Virkelighedens Jens Vejmand_2005.docx
(gen)læs uddraget af Pelle erobreren (fra sidste modul)
Arbejdsark_Maskinerne_Johannes V. jensen_1901.docx
Teori_forskellen på realisme og modernisme_1900-tallets stilretninger.docx
Overblik_Modernismen i det 20. århundrede_skema.docx
Gå på Mitcfu og se udsendelsen: Danske digtere ( 1 ) (16 min)
Husk jeres pas!
Kompendium_Storby og modernisme_2025.pdf
Arbejdsark_Ulykken_grundig.docx
I timen skal vi se udsendelsen Danske digtere (2) 1980-1930 (15-16 min)
Storby og modernisme; sider: 1-9, 15-18
Kompendium
Arbejdsark_Tom Kristensen Nat i Berlin_2025.docx
Lektien er at færdiggøre skema om modernisme og gå videre med arbejdsspørgsmål om "Ulykken" (brug 20 min.)
Rudolf Brpby-Johansen: Blod, Æther; sider: 5-9, 13
Metonymier
Gruppearbejde om BLOD_2025.docx
Medbring også kompendiet 'Storby og modernisme'.
Analyse af digte_2024.docx
Medbring 'Blod' - den skal afleveres, da en anden klasse skal bruge den
Normlæs/hurtiglæs i storbykompendiet
Arbejdsspørgsmål_hullet_2022.docx
Seeberg_hullet.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Forløb 16: Metoder i dansk og repetition
Metoder i dansk: introduktion til hermeneutik, biografisk, nykritisk, strukturalistisk, psykoanalytisk, socialhistorisk, ideologikritisk, læserorienteret og evt. kønskritisk læsning.
Herudover forskellige læsninger af
Karen Blixens novelle "Ringen" (1958) ELLER af H. C. Andersens Tepotten samt af børnebogen "Totte flytter hjemmefra"
Evt. læsning af en folkevise og et folkeeventyr ud fra forskellige metoder
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål om modernisme i 1900_2025.docx
Noter_Martin A Hansen_om forfatteren samt lidt om heretica.docx
Afsnit
Teori_Litteraturen i 1900-tallet_modernisme.docx
Teori_forskellen på realisme og modernisme_1900-tallets stilretninger.docx
Oversigt over forløb i dansk
NB: Læg mærke til, at I har fået en ny opgave for, men at datoen er rykket.
Memes om Totte.docx
Totte rydder op | Af Gunilla Wolde | Carlsen Kids | Højtlæsning for børn
Totte rydder op - forskellige læsninger.docx
Repetition i dansk
Danskfaglig metode_forskellige læsemåder_2025.docx
Dansk_STX_2014_Opgave 2_Forløb_Sproget og verden.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435513849", "T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435513849", "H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435513849" }