Holdet 2022 DA/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lena Gribsholt Backenhaus
Hold 2022 DA/y (1y DA, 2y DA, 3y DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Ungdom og syndefald
Titel 2 Forløb 2: Retorik, sprog og formidling
Titel 3 Forløb 3: Fra overtro til oplysning
Titel 4 3.Spanien - borgerkrig og de frivillige(Studietur)
Titel 5 Forløb 4: Nyhedsformidling og klimajournalistik
Titel 6 Forløb 6: Skriftlighed og grammatik
Titel 7 Forløb 7: Kortfilm - et genreforløb
Titel 8 Forløb 8: Uden mad og drikke...
Titel 9 Forløb 9: Hvis verden så anderledes ud
Titel 10 Forløb 10: Romantikken
Titel 11 Forløb 11: Det moderne gennembrud
Titel 12 Forløb 12: Skriftlighed: Den reflekterende artikel
Titel 13 Forløb 13: Når koderne blandes
Titel 14 Forløb 14: Sagt mellem linjerne
Titel 15 Forløb 15: Storby og modernisme
Titel 16 Forløb 16: Metoder i dansk og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Ungdom og syndefald

I dette forløb vil vi undersøge det at være ung, som det bliver fremstillet i litteratur og kunst. Derudover vil der være fokus på (den farlige) overgang mellem barn og voksen, hvor den spirende seksualitet og moralske sans bliver udviklet. Mon det går godt? Det er i hvert fald svært og fyldt med "forbudte" fristelser. Hvordan balancerer man lyst og moral?
Noget andet der fylder i ungdommen er
-  forældres krav og opgør med autoriteter og regler
-  relationer i klassen og med vennerne. Venskab, fællesskab og mobning. Druk. Normer og normalitet.
-  høje idealer, præstationskrav og sociale medier
Eleverne skal i forløbet også selv forholde sig til, hvordan det opleves at være ung og formidle det via selvskrevne digte om ungdom. Desuden inddrages teoretiske perspektiver i analysen i form af begreber om eksistentialisme samt frontstage, bagstage mv.

Under forløbet hører også et lommefilmsprojekt om unge og alkohol: kampagnefilm

Tekster:

Elverskud (folkevise)
Pia Juul: "Alle kan ro" (novelle)
Klaus Rifbjerg: "Den kroniske uskyld" (roman) - værk
Niels Malmros: "Kundskabens træ" (film)
Karen Blixen: "Ringen" (novelle)
Casper Eric: jeg har tømmermænd (2014) (digt)
Sanne Søndergaard: Negle (2020) (novelle)
Gustaf munch-petersen: til mine forældre (1932) (digt)
Michael Strunge: REBEL (1980) (digt)
4 brevkassebreve
Skam (sæson 1, afsnit 11)

Baggrundsmateriale:

Irving Goffmann – facework, frontstage og backstage samt Meyrowitz – forefront, middle region og deep backstage fra https://sociologi.systime.dk

Om eksistentialisme - essens og eksistens, det absurde, frihed, valg og ansvar, fremmedgjorthed mv. fra https://psykveje.systime.dk/

Definitioner på ungdom, om de ændrede livsbetingelser og om ungdomskulturer: Kilde: Anders Lysne & Neel Schucany: Ungdom. Forløb i medier. Lindhardt & Ringhof, 2017, side 13-14, Kilde: Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens veje”: https://psykveje.systime.dk/?id=5392 + Uddrag af Niels Martinov: At være ung i et århundrede. Systime, 2002 (side 9-18)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Retorik, sprog og formidling

I forløbet arbejdes der med retorik, sprogforståelse, argumentation og formidling ved at kigge på de tre talegenrer, Ciceros pentagram, disposition af en (politisk) tale, appelformer, formidling og etik (bl.a. om personers urørlighedszone og tilhørendes blufærdighedstærskel samt hvad et partsindlæg er), baggrundsviden om Dronningens og statsministerens nytårstale, om 1. maj-taler, argumentation i form af Toulmins model samt argumenttyper, argumentmarkører og argumentkneb (med særligt fokus på ordvalgsargumenter), sproglige virkemidler, sammenhæng i tekster (kohærens og kohæsion) samt denotation og konnotation.


Materialer

Taler:

H.M. Dronningens nytårstale 2022
Statsminister Jens Stoltenbergs mindetale i domkirken i Oslo d. 24.07.11
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2023
Pernille Skippers 1. maj-tale 2019

Film/videoer
Stoltenberg (https://www.nrk.no/video/PS*42897)
Filmcitat (Hovedpersonen Christians sandhedstale) fra Thomas Vinterberg Festen, 1998
Frederik of Denmark's Wedding Speech (https://www.youtube.com/watch?v=vHr_L5v666s) --> ses i 3g.


Baggrundsmateriale
"Retorik", ”Argumentation” mv. fra Håndbog til dansk – litteratur, sprog og medier af Ole Schultz Larsen
Uddrag af ”Formidling og etik”. Supplerende materiale til bogen Sprog og tale. Mundtlighed i dansk. Jimmy Zander Hagen og Systime A/S
Artikel: "Genvejen til grundlovstalen af Christian Stenz Kirkebæk fra Retorikmagasinet. 05.2014
Artikel: ”1. maj: Her er alt du behøver at vide om Arbejdernes Kampdag” i Fagbladet 3F 30.04.2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Fra overtro til oplysning

Første indblik i sammenhængen mellem historiske tidsperioder og litteraturen. Fokus på middelalderlig tankegange og livsformer, der afspejles i litteraturen (tro og overtro) med læsning af folkeviser (kun trylleviser) samt oplysningstid med belysning af oplysningstanker og litterære genrer (drama, epistel, digte) samt filmisk analyse af historiske film (filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder) - sidstnævnte historiske periode ifm. DHO.


Tekster:

Germand Gladenssvend (folkevise)
Ludvig Holberg: Epistola LXXXIX: Fordærvet smag i kærlighed (epistel)
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (1723)
Nikolaj Arcel 2012: En kongelig affære, Zentropa Entertainments (film)
Emmanuel Kant: af "Hvad er oplysning? (1784) (manifest)
Hans Adolph Brorson: af "Lissabons ynkelige Undergang ved Jordskiælv  d. 1. November 1755 (digt)

Baggrundsmateriale:
Dr2: "Danmarkshistorien på vrangen: Overtro gennem tiderne" (2020)

Artikel: "Tro og folketro" fra https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/middelalder-1000-1536/tro-og-folketro/

"1700-tallet: Oplysningstiden" og "Middelalderen: slægt, ære og hævn – og overtro " af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen fra
Litteraturhistorien - på langs og på tværs, 2. udgave, 2015

Bredsdorff, Thomas (1992): ”Erasmus’ handlinger med ord” (efterskrift) i Erasmus Montanus, Dansklærerforeningen, Nørhaven a/s.

"At analysere levende billeder" og "Perspektiv" af Mimi Olsen og Hans Oluf Schou fra Levende billeder, Systime, 2007

"Billedbeskæring" af Per B. Katz fra Fokus, Gyldendal, 2004

"Billeddannelse, kamerabevægelser, lyssætning, lyd" af Solveig Bennike m.fl. (red.) fra Faglige forbindelser, Dansklærerforeningen, 2005

"Krydsklipning og parallelklipning" fra filmcentralen.dk

"Tre-akter-modellen og berettermodellen" af Ole Østergaard (red.) fra Levende billeder, Systime, 2. udgave, 1. oplag, 2007-2012

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3.Spanien - borgerkrig og de frivillige(Studietur)

Forløb - Spanien - borgerkrig og de frivillige (Studietur)Spaniens historie med fokus på borgerkrigen og Gustaf Munch-Petersens forfatterskab herunder surrealismen som tema i dansk

I samarbejde med dansk - derfor er der den samme undervisningsbeskrivelse for begge fag.

Forløbet afvikles som forberedelse til elevernes studietur til Madrid og Monfragüe Nationalpark i Centralspanien - studietur med historie og biologi.

Forløb om Spaniens historie fra Middelalder til i dag med særligt fokus på den spanske borgerkrig og de store ideologier i det 20. århundrede fascisme, kommunisme - og det konstitutionelle monarki.
Vi har kort gennemgået hovedbegivenheder i den spanske nationale historie fra Romerriget over Maurertiden, samlingen, de store opdagelser, den spanske armada og det spanske monarkis langsomme afvikling frem mod Napoleonskrigene, afviklingen af koloniimperiet, forsøget på at dyrke spansk imperialisme i Marokko sidst i 1800-tallet, og det politiske kaos frem mod borgerkrigen fra 1936-39.

Vi har arbejdet med den spanske borgerkrig som en politisk og kulturelt formativ begivenhed i det 20. århundrede. Der er fokus på de politiske ideologier og deres betydning i mellemkrigstidens kunst og samfund. Og der er her særligt fokus på Gustaf Munch-Petersens forfatterskab og hans deltagelse i de internationale brigader under krigen.
I denne sammenhæng har vi læst en lang række af Gustaf Munch-Petersens digte og breve, og i denne sammenhæng har vi også introduceret hans forfatterskab med rod i surrealismen. I denne sammenhæng har vi også arbejdet med den spanske surrealistiske kunstner Salvador Dali.
Vi har særligt arbejdet med digtene: "Det underste land" (digtsamlingen af samme navn) og "præsentation" fra digtsamlingen "Mod Jerusalem". Hertil har eleverne selvstændigt arbejdet med selvvalgte digte med udgangspunkt i Leo Karis udvalg af Gustaf Munch Petersens digte.
Vi har set Laurits Munch-Petersens dokumentar: Skyggen af en helt, hvor familiehistorien om Gustaf Munch-Petersens død som spaniensfrivillig tematiseres. I denne sammenhæng har vi talt om dokumentarens genrer og diskuteret fakta- og fiktionsvirkemidler i dokumentarer.
Vi har desuden set uddrag af Jon Garaños "Den uendelige skyttegrav" om Franco-diktaturets civile terror.  

Afsluttende har vi dyrket La Transicion efter Francos død og de politisk følger heraf. Herunder det spanske demokrati og de spanske politiske partier herunder især PP (Partido Popular) og PSOE (Partido Socialista Obrero Espanol). Desuden har vi læst den spanske forfatning i uddrag og i overblik fulgt den politiks udvikling frem til moderne tid. Sidstnævnte især med fokus på de mange delvist uafhængige områder i Spanien og den interne splittelse - især Baskerlandet og Catalonien.
Afslutningsvist har vi dyrket forsoningen eller den manglende forsoning i forlængelse af borgerkrigen og Franco-regimets diktatur. I den sammenhæng har vi set dokumentaren El Silencio de Otros (The Silence of the Others).
Hertil har vi talt om historiebrug og kildekritik med udgangspunkt i den klassiske kildekritik og Klas Göran-Karlssons historiebrugs-typologi.  

I forbindelse med studieturen har eleverne skrevet såkaldte "Metrodigte" med udgangspunkt i den franske forfatter Jacques Jouet definition af "metrodigtet". I denne sammenhæng har eleverne læst og analyseret Jouets metrodigt "Poesi".
Efterfølgende har der været en opsamling og vi har lavet en elevantologi med alle metrodigte.

Centrale tekster:
Laurits Munch-Petersen: Skyggen af en helt, dokumentar (2017)
Gustaf Munch-Petersen: Digte og breve
Stig Pedersen, Den spanske borgerkrig, Frydenlund: s. 59-63, 104-123, 159-167
Stig Jørgensen: Spanien, krise, krig, diktatur, demokrati. Systime 2009. s. 7-16+ 61-67.
Klas Göran-Karlssons historiebrugs-typologi
El Silencio de Otros (The Silence of the Others) dokumentar (2016)
Kilder til Francos Ideologi i Pedersen: Den Spanske Borgerkrig.
Kilde, Folketinger: Lov om foranstaltning mod deltagelse i borgerkrigen i Spanien.

Forløbet dækker over ca. 150 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 4: Nyhedsformidling og klimajournalistik

Optaktsforløb til klimafolkemødet på Middelfart Gymnasium

Forløbet omhandler nyhedsformidling generelt med særligt fokus på forskellige mediers formidling af klimaproblematikker. Her bliver eleverne bl.a. fortrolige med traditionelle nyhedskriterier, layout (ydre komposition), nyhedstrekanten (indre komposition), nyhedsgenrer, avistyper, sproglige kendetegn (sproglig karakteristik), nyhedernes funktion, kilder, vinkling og konstruktiv journalistik (inkl. FINT-kriterierne). Analyse af nyhedsindslag (TV-avisen).

Forløbet sluttes af med 3 moduler om skriftlighed: formidlingsskrivning versus kreativ skrivning samt grammatik

Materiale:

Baggrund
- Ole og Kate Marvig Ravn: Forløb i medier. Afsnit om nyhedsformidling.
- Gerd May: "Ryk klimaet"

Artikler:
- Elisabeth Eskildsen: "Klimarapport er fuld af løsninger: Udledninger kan halveres frem mod 2030", 4. apr. 2022, Videnskab.dk
- Marie Sæhl: Trusler afdækket i ny klimabibel fra FN: 4 måder, klimaforandringerne rammer os på, 28. feb. 2022 på Dr.dk
- Kristian Klarskov og Bjarne Steensbec: ”Fe-chefen advarer mod alt for meget åbenhed” i Politiken, 24.04.2004
- Maja Langberg: "Manden bag nyhedskriterierne: I har misforstået mig" i  Journalisten.dk, 18.01.2019

Udsendelser:
- Ulrik Haagerup: 'Skriv konstruktive nyheder og forandr verden' på https://www.youtube.com/watch?v=1vvGwJzENkA
- Jeppe Juhl: 'De Kolde Kendsgerninger' på https://www.youtube.com/watch?v=1vvGwJzENkA (Newspeek)

Individuelt læst:
- Emilie Bech Jespersen: "Klimapsykolog: Journalister bør engagere borgerne med håb frem for frygt, når de skriver om klimaet", Information, 2018 (i opgave)
- Cathrine Marie Nørgaard: "Debat: Tiden er inde til at styrke klimajournalistikken", 2021 (i opgave)
- Anna Sol Jørgensen, Jakob Albrecht og Lucas Carn: "Medierne hoppede i med begge ben, da Christiansborg valgte Ukraines side"  i Journalisten.dk, 05.04.2022 (i opgave)







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6: Skriftlighed og grammatik

Skriftlighed:

Kreativ skrivning versus formidlingsskrivning

Kreative skriveøvelser

Grammatik: Hans/sin, for/får, ad/af, køre/kører (finit og infinit form), nogen/nogle, ligge/lægge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 7: Kortfilm - et genreforløb

Analyse af levende billeder - fokus på kortfilm

Repetition af filmiske virkemidler og dramaturgiske virkemidler

Ny teori: Formater og genrer samt Raskins 7 parametre

Følgende kortfilm er blevet set/arbejdet med:

Fælles:
Anders Walter (2012): 9 meter
Jens Dahl (2013): 2 piger 1 kage
Nikolaj Tarp (2009): Aqualorius
Mathieu Ratthe (2008): Lovefield

Uddelt:
David Silset (2020): Battlemind
Dennis Petersen og Frederik Nørgaard (2000): Kuppet
Lisa Svelmøe (2013): Ude i skoven
Anders Thomas Jensen (1998): Valgaften
Alevander Kølpin (2006): Under bæltestedet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 8: Uden mad og drikke...

Tekster:
Benny Andersen ”Diæt” (1964)
Benny Andersen ”Dej” (1993)
Helle Helle: ”Fasaner” (1993)
Johannes V. Jensen: "Ved frokosten" (1906)
Karen Blixen: Kapitel 5 og 8 i Babettes gæstebud (1958)
Klaus Rifbjerg: ”Fasan” (1962)
Klaus Rifbjerg: ”Uden for har vinden lagt sig” (1984)
Martin A Hansen: ”Agerhønen” (1947)
Svenske drikkeviser: ”Bort allt vad oro gör” og ”Fänga mig vind”

Baggrundsmateriale:

Livretter – mad i kunst og litteratur af Casper Thrane og Jørgen Holdt Eriksen: s. 10-13, 31-33, 40-47, 103-108, 119-121, 202-206, 134- 137 og 146-150, Systime, 2014.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb 9: Hvis verden så anderledes ud

Vi læser og arbejder med Svend Åge Madsens roman 'Se dagens lys' (1980)

Science fiction som genre

Om utopier og dystopier - i samarbejde med engelsk


Eleverne skal lave en videoaflevering om bogen samt skrive en novelle iden for genren 'alternate history' (undergenre til science fiction).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb 10: Romantikken

Litteraturhistorisk forløb om romantikkens følsomhed, fantasi, inderlighed og verdens-fjernhed. Romantisk menneske- og livssyn. Poesi og digter-geniet.
Begreber i spil er idealisme og platonisme (Platons hulelignelse), monisme og dualisme, organismetanke, panteisme, dannelsestanke og dannelsesroman, det interessante, mv.
Af romantiske retninger beskæftiger vi os med universalromantik, nyplatonisme, national-romantik og romantisme.


Tekster:

Casper David Friedrich: “Vandreren over tågehavet” (1818)

Emil Aarestrup: ”Paa sneen” (1838)

Grundtvig, Nikolai Frederik Severin: ”Danmarks trøst” (1820)

H.C. Andersen: ”Klokken” (1845)

H.C. Andersen: ”Den lille pige med svovlstikkerne” (1848)

Ingemann, Bernhard Severin: ”I østen stiger solen op” (1837)

Oehlenschläger, Adam: ”Guldhornene” (1803)

Oehlenschläger, Adam: ”Fædrelandssang” (1819)

Staffeldt, Schack: ”Indvielsen” (1804)

Sten Steensen Blicher: ”Jyden” (1846)

Søren Kierkegaard: Uddrag af Forførerens dagbog (1843)

Emil Aarestrup: Solens nedgang og Paa Sneen (1838)

Overblik og introduktion til perioden sat sammen fra Litteraturenshuse.systime.dk, Bruglitteraturhistorien.systime. dk og Litteraturensveje.systime.dk

Dr2-dokumentar: ”Guld, hor og romantik (1)” fra serien 1800-tallet på vrangen, (2007)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb 11: Det moderne gennembrud

Litteraturhistorisk forløb om det moderne gennembrud med fokus på litteratur, der sætter problemer under debat samt på realisme som stilretning, hvor både naturalisme og impressionisme bliver undersøgt og karakteriseret.

Materiale:
Baggrundsmateriale fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs" af Kilde: Litteraturhistorien – på langs og på tværs (2012), af Tinne Serup Bertelsen og Barbara Kjær-Hansen, Systime A/S

Tekster:
Bang, Herman: Den sidste balkjole (1887)
Ibsen, Henrik: Uddrag af "Et dukkehjem"
Jakobsen, J.P: ”Saa standsed’ og der den Blodets Strøm” (1884)
Jakobsen, J.P: "To verdener" (1879)
Pontoppidan, Henrik: ”En vandringsmand” (1885)
Pontoppidan, Henrik: Uddrag af Lykke-Per (1898-1904)
Skram, Amalie: ”Karens jul” (1885)
Skram, Amalie: uddrag af "Constance Ring" (1885)

Malerier:
Brendekilde, H.A.: "En landevej" (1890)
Brendekilde, H.A.: Udslidt (1889)
Henningsen, Erik: Barnemordet - Summum jus, summa injuria (1886)
Henningsen, Erik: En såret arbejder (1885)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb 12: Skriftlighed: Den reflekterende artikel


- Lære om genren 'den reflekterende artikel'
- se uddrag af en udendelse om essaygenren: "Bøger, der gør en forskel: Mathilde Walter Clark" (2. sæson, episode 5) – (Fra 4 indtil 17)
- Afprøvning af og øvelser om:
-  skrivehandlinger
- hvordan man laver en indledning
- at gå fra konkret til abstrakt
- den personlige stemme samt brug af refleksionsmarkører
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb 13: Når koderne blandes

Forløb om især dokumentargenren og dokumentartyper. Samtidig repetition af genrer og genretræk med fokus på forskellen mellem fakta og fiktion. Også repetition af nyhedskriterier, filmiske virkemidler og fakta- og fiktionskoder. Forskellen på dokumentarfilm og tv-dokumentarer bliver berørt, særligt i relation til medieetik.

Værk: "The Tinder Swindler". Her bl.a. fokus på (spændings)opbygning og indholdsanalyse. Dog også brugen af fakta- og fiktionskoder samt genrebestemmelse (type af dokumentar). Desuden har vi været lidt inde på true crime og de etiske aspekter, der kan være forbundet med den genre.

Vi har set lidt af forskellige dokumentarer (bl.a. 'På ubestemt tid' (2015) og 'Seaspiracy' (2021) med fokus på næranalyse (shot to shot-analyse) til illustration af filmiske virkemidler og fakta/fiktionskoder og bestemmelse af dokumentartype.

Eleverne har arbejdet med selvvalgte dokumentarer med henblik på fremlæggelse, bl.a. 'Kandis for livet' (2021) og 'De vaccinerede piger' (2015)

Herudover har vi også haft lidt om skrevne teksters blanding af fakta og fiktion, bl.a. oplevende journalistik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb 14: Sagt mellem linjerne

Et sprogligt forløb om:
- samtaler og samtaleregler
- sproghandlinger
- kommunikation
- facework
- relationer (magt)
- minimalisme

Der vil i forløbet være fokus på både medier, litteratur og sprog. I forløbet vil der blive kastet lys over hvad sproghandlinger er, hvilken betydning de har i vores liv, og hvordan der kan arbejdes med dem i tekster. Vi vil undersøge magtstrukturer, facework, turtagning, samtaleregler og sprogbrug i kommunikationen samt undertekst og minimalisme i bl.a. Helle Helles litteratur, hvorunder vi inddrager direkte og indirekte sproghandlinger. Desuden undersøgelse af samtaler på sociale medier og i realityprogrammer. Til sidst lidt om forskellen på klassiske og moderne noveller.

Tekster:
- De Nattergale: ”Langt fra en ordentlig parkeringsplads” fra albummet Nu griber det godt nok om sig (1995)
- Ernest Hemmingway: ”Bjerge som blå elefanter” (1943)
- Helle Helle: ”Køreplaner” (1996)
- Katrine Marie Guldager: ”Voksne mennesker kan godt tale om sex” (2009)

Videoklip: Grethe Bjarup Riis og den prostituerede Susan Møller i Go Mor-gen (16.2.2011) på https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI&t=8s

Videoklip: Cecilie og Marie skændes – Paradise Hotel 6  (15. nov. 2013) på https://www.youtube.com/watch?v=ffl-T8hLef8

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb 15: Storby og modernisme

Vi starter forløbet med at læse et uddrag af Pelle Erobreren af Martin Andersen Nexø (1906) samt Jens Vejmand af Jeppe Aakjær (1905) som repræsentanter for Det folkelige gennembrud og som den landlige kontrast til de øvrige storby-tekster.

Dernæst forholder vi os til modernitetserfaringer - med fokus på storbyen -  fra begyndelsen af 1900-tallet med bl.a. Johannes V. Jensen,  som forløber for dansk modernisme, futuristen Emil Bønnelycke og Tom Kristensen og Rudolf Broby-Johansen som repræsentanter for ekspressionismen. Der er især fokus på digtanalyse.

Vi vil også reflektere over forskellen på litterære perioder og litterære strømninger, hvor det vil repeteres, at man ikke kun taler om perioder, men også om strømninger, hvor modernisme og realisme er to spor, der ses igennem hele det 20. århundrede.

Til sidst vil vi kaste et blik på senere dansk modernisme med fokus på eksistentialisme og absurdisme. Vi snakker kort om Heretica (hvor Karen Blixen og Martin A. Hansens forfatterskaber repeteres).

Tekster:

Det folkelige gennembrud:
Aakjær, Jeppe: Jens vejmand (1905)
Nexø, Martin Andersen: uddrag af Pelle Erobreren (1906)

Ekspressionisme og futurisme:
Jensen, Johannes V.: "Maskinerne" (uddrag) (1901) (kan udelades)
Kristensen, Tom: uddrag af Hærværk: ”Angst” (1930)
Kristensen, Tom: ”Nat i Berlin” (1920)
Emil Bønnelycke: Gaden (1917)
Mund De Carlo: Gaden (perspektiveringstekst)
Emil Bønnelycke: Aarhundredet (1918)
Nordstrøm: "Berlin" (2006) (perspektiveringstekst)
Broby-Johansen, Rudolf: Digtsamlingen "Blod" (1922) - VÆRK
Eksistentialisme og absurdisme:
Peter Seeberg: "Hullet" (1962)
Uddrag af Sisyfosmyten

Baggrundsmateriale:
Poulsen, Henrik (2016): ”Modernismen i det 20. århundrede” i Litteraturhistorien – kort fortalt.
Bertelsen, Tinne Serup og Barbara Kjær-Hansen (2015): ”Første verdenskrig og ekspressionisme”, ”BLOD hos Rudolf Broby-Johansen”, ”Futurisme” og ”1900-tallets stilretninger i Litteraturhistorien på langs og på tværs.
Sørensen, Mimi og Mads Rangvid (2014): ”Tom Kristensen: fantasi om en kunstnerisk revolution” i Brug Litteraturhistorien.
Teori om realisme og modernisme, bl.a. fra: http://opslagsvaerker.gyldendal.dk og http://www.denstoredanske.dk
Litteraturen i 1900-tallet - fra tidlig til sen modernisme fra Litteraturhistorien – på langs og på tværs, Textanalyse og Litteraturens veje.

Udsendelser: Dr2 (2002):  "Danske digtere" (1) 1900-1918 og "Danske digtere" (2) 1918-1930
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb 16: Metoder i dansk og repetition

Metoder i dansk: introduktion til hermeneutik, biografisk, nykritisk, strukturalistisk, psykoanalytisk, socialhistorisk, ideologikritisk, læserorienteret og evt. kønskritisk læsning.

Herudover forskellige læsninger af
Karen Blixens novelle "Ringen" (1958) ELLER af H. C. Andersens Tepotten samt af børnebogen "Totte flytter hjemmefra"
Evt. læsning af en folkevise og et folkeeventyr ud fra forskellige metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer