Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jesper Thomsen Løvetofte
Hold 2022 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kortfilm
Titel 2 Digte
Titel 3 Noveller
Titel 4 Lyrik i moderne dansk musik
Titel 5 Krigsfremstillinger (da-hi-forløb)
Titel 6 RYK - Klimaet
Titel 7 Retorik og argumentation
Titel 8 Oplysningstid
Titel 9 Romantik
Titel 10 Det Moderne Gennembrud
Titel 11 Science fiction og dystopier
Titel 12 Den reflekterende artikel
Titel 13 Diskursanalyse og spin
Titel 14 Mellem de to Verdenskrige
Titel 15 Minitema: Lyrik fra Besættelsestiden
Titel 16 Konspirationsteorier
Titel 17 Efterkrigstid
Titel 18 Eksamensforberedelse og repetition
Titel 19 Tilladte hjælpemidler til eksamen i skr. dansk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kortfilm

I dette forløb arbejder vi med kortfilmgenren, hvor vi bl.a. arbejder med filmiske virkemidler som setup-payoff, suspense, surprise, plot, billed- og lydside og genreforventninger

-Carl Dreyer: De nåede færgen (1948)
-Dorte Høeg: Grisen (2008)
-Viktor Gelbek: Kedsomhed (2021)
-Mathieu Ratthe: Lovefield (2008)
-Sylvia Le Fanu: Abu Adnan (2017)
-Jørgen Leth: Det Perfekte Menneske (1968)
-Ulrik Holmstrup: En minister krydser sit spor (dokumentar, 2000)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kortfilmsanalyse 12-12-2022
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Digte

I dette forløb arbejdes med lyrikgenren. Det teoretiske grundlag dækkes primært med udgangspunkt i "Digtbogen". Der arbejdes bl.a. med begreberne sprogbrug, ydre/indre form, stil og billedsprog. Eleverne vil undervejs selv skulle producere lyrik med forskellige fokuspunkter.

Tekster:
-Bo Green Jensen: "En mands tro er en anden mands våben" (1981)
-Katrine Marie Guldager: "Roser" (1995)
-Kinski: "F-ordet" (2009)
-Morten Søndergaard: "De ligger i et rum" (1996)
-Naja Marie Aidt: "Kan det blive værre endnu" (1992)
-værk: Klaus Rifbjerg: "Under vejr med mig selv" (1956)
-Tom Kristensen: "Filologisk kærlighed" (1920)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Noveller

I dette forløb arbejder vi med novellen som genre. Vi undersøger forskellige måder at analysere og fortolke noveller på, og vi laver desuden et kreativt projekt med udgangspunkt i Leif Panduros "Tur i natten".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Lyrik i moderne dansk musik

I dette forløb undersøger vi lyrikken i nyere dansk musik (seneste 20 år). Vi ser nærmere på genrerne pop, rap og rock. Gruppeprojekt om De Eneste To, som behandles som et værk.

Yderligere tekster:
-Nik & Jay: ”Kommer igen” (2010), ”Mod solnedgangen” (2011), ”Forstadsdrømme” (2014), ”Novembervej” (2014), "Flight mode" (2019), "Længe leve drømmene" (2019).
-Malk de Koijn: ”Suppe, steg og is DJ” (2002)
-Kinski: "Skosvært", "Føl Det Pis", "Lykkelig Luder", "Da Vandstanden Steg" (2008)
-Suspekt: "Proletar" (2007)
-Suspekt & Tina Dickow: ”Helt alene” (2011)
-Suspekt & Folkeklubben: ”Danmark” (2015)
-De Eneste To: "De Eneste To" (2010)
-(film) De Eneste To: "Østjylland Dreaming – En musikfilm" (2010)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
De Eneste To 07-03-2023
Analyse af musiktekster 17-04-2023
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Krigsfremstillinger (da-hi-forløb)

I dette forløb undersøges en række eksempler, hvordan krig er blevet formidlet i dansk kunst og litteratur i forbindelse med forskellige væbnede konflikter. Den behandlede perioder strækker sig fra 1. Slesvigske Krig og frem til den danske indsats i Afghanistan. Hovedfokus kommer til at ligge på besættelsestiden. Forløbet leder frem mod DHO.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 RYK - Klimaet

Dette forløb afvikles i samarbejde med det journalistiske koncept "RYK - klimaet", som er et samarbejde mellem Klimafolkemødet, SDU og Middelfart Gymnasium. Eleverne introduceres til journalistiske grundbegreber, og fokus er i særlig grad på konstruktiv journalistik. Der arbejdes med FINT-modellen, som danner ramme om et programpunkt på Klimafolkemødet, kaldet "Løsningernes Rum", hvor elever får mulighed for at debattere med bl.a. klimaministeren, førende klimaforskere m.fl.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Retorik og argumentation

I dette forløb går vi i dybden med begreberne retorik og argumentation. Eleverne arbejder bl.a. med sproghandlinger, undertekst, det retoriske pentagram, appelformer, Toulmins argumentationsmodel og argumentationskneb. Eleverne analyserer argumentationer, ligesom de selv skal konstruere god argumentation. Som afslutning på forløbet introduceres den debatterende artikel.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel - mediers ansvar 27-10-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Oplysningstid

I dette forløb introduceres de dominerende stilretninger i 1500- og 1600-tallet, hvorefter hovedfokus lægges på 1700-tallets litteratur.


Tekster:
-Immanuel Kant: "Hvad er oplysning?" (1784)
-Ludvig Holberg: "Erasmus Montanus, akt 4" (1723)
-Jean-Jacques Rousseau "Emile" (1762) (uddrag)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oplysningstidens litteratur 22-11-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Romantik

I dette forløb undersøger vi romantikkens faser (universalromantik, nationalromantik, romantisme, biedermeier) med teksteksempler.

Yderligere tekster:
-Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
-Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1802)
-N.F.S. Grundtvig: "Til Danmark" (1848)
-H.C.Andersen: ”Hist, hvor vejen slår en bugt” (1829)
-Søren Kirkegaard: af "Enten-Eller" (Diapsalmata) (1843)
-Emil Aarestrup: "Angst" og "Gunløde" (1838)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det Moderne Gennembrud

I dette forløb behandles den litterære periode "Det moderne gennembrud" i slutningen af 1800-tallet med særligt fokus på forfatterne Herman Bang og Henrik Pontoppidan. Der knyttes desuden an til starten af 1900-tallets "Folkelige gennembrud".

Yderligere tekster:
-Holger Drachmann: "Engelske Socialister" (1871)
-Herman Bang: "Franz Pander" (1885)
-Herman Bang: "Irene Holm" (1890)
-Henrik Pontoppidan: "Knokkelmanden" (1884)
-Jeppe Aakjær: "Himlens Dom" (1909)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Boganmeldelse 18-01-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Science fiction og dystopier

I dette forløb arbejdes med genrerne science fiction, CliFi mm. Der arbejdes især med dystopier af forskellig art. Hovedvægten af det litterære stof vil være i form af lydbøger.

Tekster:
-Viggo Bjerring: "Verdenshjertet" (2021)
-Karen Skovmand: "Opklaring" (2025)
-Svend Aage Madsen: "Skabt for hinanden" (1995)
-Kenneth Bøgh Andersen: "78 grader" (2009)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Den reflekterende artikel

I dette forløb introduceres skrivegenren "Den reflekterende artikel".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel - klimadebat 09-09-2024
Reflekterende artikel: Den gode samtale 04-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Diskursanalyse og spin

Forløbet introducerer eleverne for diskursanalyse som danskfaglig metode. Metodens grundlæggende begreber trænes med udgangspunkt i forskellige cases. Desuden trækkes tråde til diskursetik og spin med inddragelse af Habermas og Kants beskrivelse af oplysningstanken.

I forløbets anden del er hovedfokus på begrebet "spin", hvor vi især arbejder med dokumentaren "Den Hemmelige krig" og dens efterspil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Mellem de to Verdenskrige

I dette forløb arbejdes med udpluk af dansk litteratur i årene fra 1. Verdenskrigs afslutning og frem til udbruddet af 2. Verdenskrig. Fokus er dels på ekspressionisme, og dels på Karen Blixens forfatterskab.

Yderligere tekster:
-Tom Kristensen: "Fribytter" og "Det blomstrende slagsmaal", "Middag" (1920)
-(film) Anna von Lowzow & Marcus Mandal: "Karen Blixen – en fantastisk skæbne" (2005)
-Karen Blixen: "Aben" (1935) (værklæsning)
-Karen Blixen: "Ringen" (novelle:1958, film: 1988)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Minitema: Lyrik fra Besættelsestiden

I dette temaforløb læses et udvalg af danskere lyrikeres digtning fra besættelsestiden.

Tekster:
-Poul Henningsen: "Man binder os på mund og hånd"
-Martin Andersen Nexø: "Ved årtusindskiftet"
-Tove Ditlevsen: "De tyske soldater"
-Ole Wivel: "Todesurteil Vollstreck"
-Kaj Munk: "Sandhed gror"
-Johannes V. Jensen: "Hadet og håbet"
-Morten Nielsen: "Ventetid"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Konspirationsteorier

Forløbet har til formål at undersøge, hvordan konspirationsteorier opstår, og hvilken betydning de kan have, både for individet og samfundet. Der introduceres analyseredskaber til at klassificere både konspirationsteorier og konspirationsteoretikere, og der er især fokus på kommunikationssituationen. Undervejs inddrages forskellige cases, bl.a. med udgangspunkt i tv-serien "Huxi og konspirationsteorierne".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Efterkrigstid

I dette forløb undersøges de væsentligste strømninger i dansk litteratur i perioden ca. 1950-2020. Desuden inddrages eksempler på protest-tekster med særligt fokus på lyrik/sangtekster.

Yderligere tekster:
-Martin A. Hansen: ”Paradisæblerne” (1953)
-Peter Seeberg: ”Hullet” (1962)
-Albert Camus: ”Sisyfos-myten” (uddrag) (1942, DA:1960)
-John Mogensen: ”Danmarks Jord” (1972) og ”Hvad tænker de da på” (1974)
-Natasja: ”Giv mig Danmark tilbage” (2007)
-Klumben: ”Du en lort” (2011)
-Hugorm: "Folk skal bare holde deres kæft" (2020)
-Vita Andersen: ”Aftnerne var næsten de værste” (1977)
-Michael Strunge ”Natmaskinen” (1981)
-Jan Sonnergaard: ”Polterabend” (1997)
-Helle Helle: ”Fasaner” (1996)
-Caroline Albertine Minor: “Glem Archie Pey” (2017)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Eksamensforberedelse og repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Tilladte hjælpemidler til eksamen i skr. dansk


Disse digitale hjælpemidler må anvendes til terminsprøven i dansk:

Den danske ordbog: https://ordnet.dk/ddo
Ordbog over det danske sprog (historisk ordbog): https://ordnet.dk/ods
Ind i dansk: https://indidansk.dk/
Synonymordbog: https://www.synonymbog.com/
Min Læring (”God stil”): https://app.minlaering.dk/bog/45


Du skal overholde følgende retningslinjer:

1. Når du skal bruge ovenstående hjælpemidler på nettet, må du kun tilgå dem via linket ovenfor! På den måde undgår du, at du ved en fejl kommer til at klikke ind på andre hjemmesider.

2. Du må ikke gå på Lectio, Google Drev, Dropbox etc. under prøven, så materiale herfra skal downloades inden prøven.

3. Medbring høretelefoner – som du ved, er der film og/eller lydfiler i prøvematerialet.

4. Du må gerne medbringe fysiske bøger og e-bøger, som du kan tilgå offline.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer