Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Middelfart Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Jesper Thomsen Løvetofte
|
Hold
|
2022 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kortfilm
I dette forløb arbejder vi med kortfilmgenren, hvor vi bl.a. arbejder med filmiske virkemidler som setup-payoff, suspense, surprise, plot, billed- og lydside og genreforventninger
-Carl Dreyer: De nåede færgen (1948)
-Dorte Høeg: Grisen (2008)
-Viktor Gelbek: Kedsomhed (2021)
-Mathieu Ratthe: Lovefield (2008)
-Sylvia Le Fanu: Abu Adnan (2017)
-Jørgen Leth: Det Perfekte Menneske (1968)
-Ulrik Holmstrup: En minister krydser sit spor (dokumentar, 2000)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kortfilmsanalyse
|
12-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Digte
I dette forløb arbejdes med lyrikgenren. Det teoretiske grundlag dækkes primært med udgangspunkt i "Digtbogen". Der arbejdes bl.a. med begreberne sprogbrug, ydre/indre form, stil og billedsprog. Eleverne vil undervejs selv skulle producere lyrik med forskellige fokuspunkter.
Tekster:
-Bo Green Jensen: "En mands tro er en anden mands våben" (1981)
-Katrine Marie Guldager: "Roser" (1995)
-Kinski: "F-ordet" (2009)
-Morten Søndergaard: "De ligger i et rum" (1996)
-Naja Marie Aidt: "Kan det blive værre endnu" (1992)
-værk: Klaus Rifbjerg: "Under vejr med mig selv" (1956)
-Tom Kristensen: "Filologisk kærlighed" (1920)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Noveller
I dette forløb arbejder vi med novellen som genre. Vi undersøger forskellige måder at analysere og fortolke noveller på, og vi laver desuden et kreativt projekt med udgangspunkt i Leif Panduros "Tur i natten".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lyrik i moderne dansk musik
I dette forløb undersøger vi lyrikken i nyere dansk musik (seneste 20 år). Vi ser nærmere på genrerne pop, rap og rock. Gruppeprojekt om De Eneste To, som behandles som et værk.
Yderligere tekster:
-Nik & Jay: ”Kommer igen” (2010), ”Mod solnedgangen” (2011), ”Forstadsdrømme” (2014), ”Novembervej” (2014), "Flight mode" (2019), "Længe leve drømmene" (2019).
-Malk de Koijn: ”Suppe, steg og is DJ” (2002)
-Kinski: "Skosvært", "Føl Det Pis", "Lykkelig Luder", "Da Vandstanden Steg" (2008)
-Suspekt: "Proletar" (2007)
-Suspekt & Tina Dickow: ”Helt alene” (2011)
-Suspekt & Folkeklubben: ”Danmark” (2015)
-De Eneste To: "De Eneste To" (2010)
-(film) De Eneste To: "Østjylland Dreaming – En musikfilm" (2010)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
De Eneste To
|
07-03-2023
|
Analyse af musiktekster
|
17-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Krigsfremstillinger (da-hi-forløb)
I dette forløb undersøges en række eksempler, hvordan krig er blevet formidlet i dansk kunst og litteratur i forbindelse med forskellige væbnede konflikter. Den behandlede perioder strækker sig fra 1. Slesvigske Krig og frem til den danske indsats i Afghanistan. Hovedfokus kommer til at ligge på besættelsestiden. Forløbet leder frem mod DHO.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
RYK - Klimaet
Dette forløb afvikles i samarbejde med det journalistiske koncept "RYK - klimaet", som er et samarbejde mellem Klimafolkemødet, SDU og Middelfart Gymnasium. Eleverne introduceres til journalistiske grundbegreber, og fokus er i særlig grad på konstruktiv journalistik. Der arbejdes med FINT-modellen, som danner ramme om et programpunkt på Klimafolkemødet, kaldet "Løsningernes Rum", hvor elever får mulighed for at debattere med bl.a. klimaministeren, førende klimaforskere m.fl.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Retorik og argumentation
I dette forløb går vi i dybden med begreberne retorik og argumentation. Eleverne arbejder bl.a. med sproghandlinger, undertekst, det retoriske pentagram, appelformer, Toulmins argumentationsmodel og argumentationskneb. Eleverne analyserer argumentationer, ligesom de selv skal konstruere god argumentation. Som afslutning på forløbet introduceres den debatterende artikel.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Debatterende artikel - mediers ansvar
|
27-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Oplysningstid
I dette forløb introduceres de dominerende stilretninger i 1500- og 1600-tallet, hvorefter hovedfokus lægges på 1700-tallets litteratur.
Tekster:
-Immanuel Kant: "Hvad er oplysning?" (1784)
-Ludvig Holberg: "Erasmus Montanus, akt 4" (1723)
-Jean-Jacques Rousseau "Emile" (1762) (uddrag)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oplysningstidens litteratur
|
22-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Romantik
I dette forløb undersøger vi romantikkens faser (universalromantik, nationalromantik, romantisme, biedermeier) med teksteksempler.
Yderligere tekster:
-Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
-Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1802)
-N.F.S. Grundtvig: "Til Danmark" (1848)
-H.C.Andersen: ”Hist, hvor vejen slår en bugt” (1829)
-Søren Kirkegaard: af "Enten-Eller" (Diapsalmata) (1843)
-Emil Aarestrup: "Angst" og "Gunløde" (1838)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Det Moderne Gennembrud
I dette forløb behandles den litterære periode "Det moderne gennembrud" i slutningen af 1800-tallet med særligt fokus på forfatterne Herman Bang og Henrik Pontoppidan. Der knyttes desuden an til starten af 1900-tallets "Folkelige gennembrud".
Yderligere tekster:
-Holger Drachmann: "Engelske Socialister" (1871)
-Herman Bang: "Franz Pander" (1885)
-Herman Bang: "Irene Holm" (1890)
-Henrik Pontoppidan: "Knokkelmanden" (1884)
-Jeppe Aakjær: "Himlens Dom" (1909)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Boganmeldelse
|
18-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Science fiction og dystopier
I dette forløb arbejdes med genrerne science fiction, CliFi mm. Der arbejdes især med dystopier af forskellig art. Hovedvægten af det litterære stof vil være i form af lydbøger.
Tekster:
-Viggo Bjerring: "Verdenshjertet" (2021)
-Karen Skovmand: "Opklaring" (2025)
-Svend Aage Madsen: "Skabt for hinanden" (1995)
-Kenneth Bøgh Andersen: "78 grader" (2009)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Den reflekterende artikel
I dette forløb introduceres skrivegenren "Den reflekterende artikel".
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reflekterende artikel - klimadebat
|
09-09-2024
|
Reflekterende artikel: Den gode samtale
|
04-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Diskursanalyse og spin
Forløbet introducerer eleverne for diskursanalyse som danskfaglig metode. Metodens grundlæggende begreber trænes med udgangspunkt i forskellige cases. Desuden trækkes tråde til diskursetik og spin med inddragelse af Habermas og Kants beskrivelse af oplysningstanken.
I forløbets anden del er hovedfokus på begrebet "spin", hvor vi især arbejder med dokumentaren "Den Hemmelige krig" og dens efterspil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Mellem de to Verdenskrige
I dette forløb arbejdes med udpluk af dansk litteratur i årene fra 1. Verdenskrigs afslutning og frem til udbruddet af 2. Verdenskrig. Fokus er dels på ekspressionisme, og dels på Karen Blixens forfatterskab.
Yderligere tekster:
-Tom Kristensen: "Fribytter" og "Det blomstrende slagsmaal", "Middag" (1920)
-(film) Anna von Lowzow & Marcus Mandal: "Karen Blixen – en fantastisk skæbne" (2005)
-Karen Blixen: "Aben" (1935) (værklæsning)
-Karen Blixen: "Ringen" (novelle:1958, film: 1988)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Minitema: Lyrik fra Besættelsestiden
I dette temaforløb læses et udvalg af danskere lyrikeres digtning fra besættelsestiden.
Tekster:
-Poul Henningsen: "Man binder os på mund og hånd"
-Martin Andersen Nexø: "Ved årtusindskiftet"
-Tove Ditlevsen: "De tyske soldater"
-Ole Wivel: "Todesurteil Vollstreck"
-Kaj Munk: "Sandhed gror"
-Johannes V. Jensen: "Hadet og håbet"
-Morten Nielsen: "Ventetid"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Konspirationsteorier
Forløbet har til formål at undersøge, hvordan konspirationsteorier opstår, og hvilken betydning de kan have, både for individet og samfundet. Der introduceres analyseredskaber til at klassificere både konspirationsteorier og konspirationsteoretikere, og der er især fokus på kommunikationssituationen. Undervejs inddrages forskellige cases, bl.a. med udgangspunkt i tv-serien "Huxi og konspirationsteorierne".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Efterkrigstid
I dette forløb undersøges de væsentligste strømninger i dansk litteratur i perioden ca. 1950-2020. Desuden inddrages eksempler på protest-tekster med særligt fokus på lyrik/sangtekster.
Yderligere tekster:
-Martin A. Hansen: ”Paradisæblerne” (1953)
-Peter Seeberg: ”Hullet” (1962)
-Albert Camus: ”Sisyfos-myten” (uddrag) (1942, DA:1960)
-John Mogensen: ”Danmarks Jord” (1972) og ”Hvad tænker de da på” (1974)
-Natasja: ”Giv mig Danmark tilbage” (2007)
-Klumben: ”Du en lort” (2011)
-Hugorm: "Folk skal bare holde deres kæft" (2020)
-Vita Andersen: ”Aftnerne var næsten de værste” (1977)
-Michael Strunge ”Natmaskinen” (1981)
-Jan Sonnergaard: ”Polterabend” (1997)
-Helle Helle: ”Fasaner” (1996)
-Caroline Albertine Minor: “Glem Archie Pey” (2017)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Tilladte hjælpemidler til eksamen i skr. dansk
Disse digitale hjælpemidler må anvendes til terminsprøven i dansk:
Den danske ordbog: https://ordnet.dk/ddo
Ordbog over det danske sprog (historisk ordbog): https://ordnet.dk/ods
Ind i dansk: https://indidansk.dk/
Synonymordbog: https://www.synonymbog.com/
Min Læring (”God stil”): https://app.minlaering.dk/bog/45
Du skal overholde følgende retningslinjer:
1. Når du skal bruge ovenstående hjælpemidler på nettet, må du kun tilgå dem via linket ovenfor! På den måde undgår du, at du ved en fejl kommer til at klikke ind på andre hjemmesider.
2. Du må ikke gå på Lectio, Google Drev, Dropbox etc. under prøven, så materiale herfra skal downloades inden prøven.
3. Medbring høretelefoner – som du ved, er der film og/eller lydfiler i prøvematerialet.
4. Du må gerne medbringe fysiske bøger og e-bøger, som du kan tilgå offline.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435519935",
"T": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435519935",
"H": "/lectio/141/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56435519935"
}