Holdet 2022 EN/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Middelfart Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Ditte Linaa Buchwald, Jacob Sloth Hylleberg
Hold 2022 EN/b (1b EN, 2b EN, 3b EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tilladte hjælpemidler
Titel 2 Crime Fiction
Titel 3 2) American Values and the American Dream
Titel 4 Reality TV
Titel 5 Analysis, Interpretation, Grammar, Essay
Titel 6 Travellers
Titel 7 7) Multicultural Britain
Titel 8 1) Gender
Titel 9 5) Dead Poets Society
Titel 10 8) Realism & Minimalism: Hemingway and Carver
Titel 11 6) The British Empire
Titel 12 The American Presidential Election
Titel 13 Creative Writing
Titel 14 4) Shakespeare
Titel 15 3) Graphic novels
Titel 16 9) "Lord of the Flies" - a study of human nature
Titel 17 Repetition
Titel 18 TILLADTE HJÆLPEMIDLER

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tilladte hjælpemidler

TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL EKSAMEN

• Grammatik: https://minlaering.dk/
• Ordbøger: https://www.merriam-webster.com/
https://en.oxforddictionaries.com/
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.thesaurus.com/
https://www.vocabulary.com/
https://www.ordbogen.com/en/
https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english-thesaurus
https://www.ldoceonline.com/

ALLE DOKUMENTER, KOMPENDIER OG OPGAVER, ANALYSEMODELLER, OG ANDET I EVT. ØNSKER AT BRUGE UNDER EKSAMEN SKAL DOWNLOADES FRA LECTIO OG GOOGLE. Egne noter på papir eller på computeren (ikke Google-docs som kræver internetadgang) OG egne bøger er tilladt.
DVS.
I MÅ IKKE BRUGE LECTIO ELLER GOOGLE DREV.
LÆS:
For eleverne under den nye reform gælder:

1) Du skal selv medbringe de undervisningsmidler (bøger, kompendier, kopier), der er brugt i undervisningen, notater og gamle opgavebesvarelser, enten i fysisk form eller downloadet på din computer.

2) Det er læreren, som bestemmer hvilke digitale hjælpemidler, du må tilgå via internettet. I-bøger, videoer, ordbøger og lignende, som I har brugt i undervisningen, og som ikke kan downloades til computeren, skal fremgå udtrykkeligt af undervisningsbeskrivelsen for det pågældende fag/hold.

3) Hvis du vil benytte Dropbox, Google Drive File Stream, OneDrive eller lignende, må det kun være offline-versionen.  Du skal altså afslutte disse programmer fra, inden prøven starter. Vil du høre musik (ikke under delprøve 1), skal musikken ligge på computeren. Streamingtjenester (Spotify, Tidal, I-Tunes el. lign.) skal være off-line.

I må altså ikke gå på Lectio, Google-docs, og må ikke medbringe telefon, smartwatches i lokalet.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Crime Fiction

Forløbet undersøger genren Crime Fiction.

Tekster:
"Don't You Hate Having Two Heads"
"Hostage"
Crossing Places (excerpts)

Film/serie:
A Study in Pink. Sherlock. Ep. 1
Knives Out.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2) American Values and the American Dream

Forløbet har fokus på amerikanske værdier og amerikansk historie.



"American English" p. 3
"The New Colossus" p. 8
"The Frontier Heritage" p.10-13
"A More Perfect Union" p. 14-15
"The American Promise" p. 16-17
og "American History" (er vedhæftet her)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Analysis, Interpretation, Grammar, Essay

Et brush-up-forløb i elementær analyse og fortolkning af fiktionstekster samt en grundig introduktion til essay-genren.

Eleverne skal helst nu være bekendt med de forskellige elementer af en analyse (characterization, setting, narration/point of view, language, theme(s) and message). Vi har bl.a. arbejdet med forskellige fortællertyper, herunder unreliable narrators.

Materialer:
Kate Chopin: "The Story of an Hour" (1895)
Toshio Mori: "Abalone, Abalone, Abalone" (1979)
Ellen Hunnicutt: "Blackberries" (1987)
Cary Davies: "Jubilee"  (2014)
Pamela Fryman: How I Met Your Mother, s1, ep. 5 (2005)
David Fincher: House of Cards, ch. 1 (2013)

Grammar:
Adjektiver og adverbier
Adjektivers gradbøjning
Verbernes tider
Do-support
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Travellers

Vi læser, analyserer og fortolker tekster om rejsende, inden turen går til Portugal. Vi beskæftiger os med forskellige former for turisme og forskellige former for rejsedokumentarer. Eleverne laver optagelser til egne rejsedokumentarer under studieturen.

Materiale:
- Eric Leed: "A History of Travel" (1991). I Poulsen + Nielsen. Travellers. Systime. 2007
- David Farrier: Dark Tourism, ep. 5 "Europe". Netflix (2018)
- Sebstastian Swick: "When Your Secret Spot Becomes Overrun with Tourists.
https://www.thedailybeast.com/when-your-secret-spot-lisbon-becomes-overrun-with-tourists?ref=author
-  Larry Bleiberg: "Is this the Summer of Bad Tourists?" BBC Website (2023) https://www.bbc.com/travel/article/20230821-is-this-the-summer-of-bad-tourists
-  BBC Travel Show: "A Taste of Lisbon" https://www.youtube.com/watch?v=1moTOFGYaj0&t=25s
- Night Train to Lisbon (2013). Dir: Bille August
- Lion (2016) Dir. Garth Davis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7) Multicultural Britain

Forløbet har fokus på Storbritanniens udvikling siden 1945 med særligt fokus på indvandring, integration og identitet.
Det indgår som del i et FF3-forløb med samfundsfag om multikulturalisme.


Kernestoffet er:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien

Anvendt materiale:

"Post-War Immigration to Britain". Fra Mustad et al. Being British. Gyldendal. S. 109-113
Simon Chambers: Every Good Marriage Begins with Tears (2006)
Hanif Kureishi: "My Son, the Fanatic" (1994)
Kate Nixon: "Just below the Surface" (1993)
Aisha Lahraz: "Clothes" (1998)
Gurinda Chadha (dir): Blinded by the Light (2019)
https://woe.sbok.nam.fo/index.php?id=184
"Windrush generation: Who are they and why are they facing problems?" https://www.bbc.com/news/uk-43782241
"It's Inhumane" https://www.theguardian.com/uk-news/2018/apr/20/its-inhumane-the-windrush-victims-who-have-lost-jobs-homes-and-loved-ones
Robin Cook: "Chicken Tikka Masala Speech" (2001)
David Lammy: "Speech from a Westminster Hall debate on a petition relating to people who entered the UK as minors between 1948 and 1971. This is the text of the petition:  “Amnesty for anyone who was a minor that arrived in Britain between 1948 to 1971”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 1) Gender

Forløbet har fokus på KØN: kønsidentitet, feminisme, maskulinitet, INCELS, queer mv., og hvordan kønsproblematikker kommer til udtryk til fiktions- såvel som nonfiktionstekster.

Kernestof:
Ernest Hemingway: "Cat in the Rain" (1925)
David Fincher (dir): Fight Club (1999)
Chuck Palahniuk: Fight Club (1996), ch. 6
Emma Watson: "Gender Equality Is Your Issue too" (2014)
Jessica Samakova: "Training to Be Batman's Wife Shirt Sends All the Wrong Messages" (2014)
Chris Buck, Jennifer Lee (dir): Frozen (2013)


Supplerende:
"Teaching Hemingway". TED-Talk. 00:00-05:51
https://www.youtube.com/watch?v=WztLYVgjmy0&t=1s
"What Does the Term Incels Mean"?
https://edition.cnn.com/2023/03/16/us/incel-involuntary-celibate-explained-cec/index.html



Supplerende stof:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 8) Realism & Minimalism: Hemingway and Carver

Forløbet sigter efter at give eleverne kendskab til to af de største novelleforfattere indenfor amerikansk litteratur: Ernest Hemingway og Raymond Carver.

Udgangspunktet er læsning og analyse af 3 noveller af hver af de to forfattere, hvor begreber som 'minimalism', 'the iceberg technique', 'dirty realism' og 'the fly on the wall' introduceres.

Afslutningsvist laver eleverne i grupper et videoprojekt om de to forfattere.

Materiale:
Ernest Hemingway, ’A Clean, Well-Lighted Place’ ("Winner Take Nothing", 1933)
Ernest Hemingway, ‘Indian Camp’ ("Contexts" 12-17)
Ernest Hemingway, ‘Hills Like White Elephants’ ("Men Without Women", 1927)

Raymond Carver, ‘They’re Not Your Husband’ ("From Where You Are" 32-37)
Raymond Carver, ‘Why Don’t You Dance?’ ("Shades of Blue" 104-109)
Raymond Carver, ‘Popular Mechanics’ ("What We Talk About When We Talk About Love", 1982)

I forbindelse med arbejdet med Raymond Carver vil vi desuden se og diskutere en række fotografier af Nan Goldin og Richard Billingham for også at inddrage den fotografiske side af 'Dirty Realism'.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 6) The British Empire

Dette historiske forløb om 'The British Empire' knytter sig til forløbet i 2g om 'Multicultural Britain'. Tanken er, at der gives et historisk perspektiv på, hvorledes den britiske kolonitid har været med til at forme den multikulturelle situation, man ser i landet den dag i dag.
Forløbets primære fokus er, hvordan den britiske tilstedeværelse påvirkede (nogle af) kolonierne. Eleverne laver mundtlige præsentationer om en række tidligere britiske kolonier i grupper.

Materialer - Part 1:
- James Thomson, 'Rule, Britannia!' (www)
- 'The Golden Age' ("Passwords" 106-109)
- Laurens van der Post, "South African Incident" ("Sparks of Contact" 19-21)
- George Orwell, 'A Hanging' ("Sparks of Contact" 70-75)
- Ngugi Wa Thiong'o, 'The Return' ("Stories from Africa" 112-118)
- uddrag af Yuval Noah Harari, 'Sapiens' (fra s. 214-231)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Creative Writing

Et kort men intenst forløb i kreativ skrivning som mundede ud i, at hver elev fik skrevet en novelle.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 4) Shakespeare

Shakespeare-emnet inkluderer en sonet samt uddrag fra to dramaer, hvor vi læser cirka 5 ns fra hvert af dem. Vi ser en filmatisering af begge dramaer for at danne os et overblik over hele handlingsforløbet. På baggrund af sonetlæsningen skal eleverne selv forsøge sig med at skrive en sonet.
Desuden skal eleverne holde oplæg om forskellige aspekter i forhold til William Shakespeares liv, tid og tekster.

William Shakespeare, sonnet 130: ‘My mistress' eyes are nothing like the sun’ (http://www.poets.org/viewmedia.php/prmMID/15557)

William Shakespeare, “The Merchant of Venice”, the trial scene (IV, 1, ll. 164-328)

William Shakespeare, "Macbeth" (Gyldendal 1993):
p. 34: Act I, sc. 1
pp. 39-41: Act I, sc. 3
pp. 46-49: Act I, sc. 5
pp. 52-55: Act I, sc. 7
pp. 57-58: Act II, sc. 1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 3) Graphic novels

Forløb om genren 'graphic novels'. Forløbet er til dels tematisk funderet via et par hovedværker, der beskæftiger sig med den selvbiografiske genre ved at undersøge hovedkarakterer, der søger at forstå deres nutid ved at undersøge deres fortid. Det tematiske glider dog oftest i baggrunden til fordel for at arbejde med genrens særkender og dens karakteristiske virkemidler og analytiske værktøjer.

Materiale:
- Teori fra "Getting Graphic", s. 6-23 (om analytiske værktøjer og begreber).

- Teori fra "Understanding Comics", s. 62-74 (om ’transitions’ og ’closure’)

- Troy Hickman, ’Time of Their Lives’ (www)

- Art Spiegelman, "Maus" (uddrag)

Forløbet afrundes med screencast-præsentationer i grupper om fem forskellige uddrag af ’graphic novels’ fra bogen "Getting Graphic":

The extract from Daniel Clowes’ "Ghost world" (pp. 33-38)
The extract from Joe Sacco’s "Trauma on Loan" (pp. 44-51)
The extract from Craig Thompson’s "Blankets" (pp. 55-72)
The extract from David Small’s "Stitches" (pp. 77-97)
The extract from Paul Karasik & David Mazzuchelli’s "City of Glass" (pp. 121-131)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 9) "Lord of the Flies" - a study of human nature

Emnets kerne er William Goldings roman "Lord of the Flies", som vi læser kap. 1-5 + kap. 12 af (dvs. de første 100 sider + det sidste kapitel). Romanen skal danne baggrund for tematiske diskussioner omkring bl.a. natur-kultur, civilisationsbegrebet, og en imperialistisk vs. en moderne menneskeforståelse.

I forlængelse heraf læser vi yderligere et par tekster med henblik på at fremhæve og tematisere forskellige opfattelser af 'ondskab' og menneskets 'sande natur'.

Materiale:
- William Golding, "Lord of the Flies", ch. 1-5 + ch. 12

- Uddrag af George Pytlik, "Evil: Does it Exist - or do bad things just happen?" (http://www.pytlik.com/observe/deliverus/)

- Edgar Allan Poe, "The Tell-Tale Heart"  ("The Gothic Universe" s. 125-129)

- Robert Louis Stevenson, uddrag af "Dr Jekyll and Mr. Hyde" ("The Gothic Universe" s. 26-32)

- Vi har desuden set en kort dokumentar samt arbejdet en smule med "The Stanford Prison Experiment".
(https://www.youtube.com/watch?v=sZwfNs1pqG0&has_verified=1)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 TILLADTE HJÆLPEMIDLER

TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL 3b skriftlig terminsprøve og eksamen I ENGELSK 2025

• I må bruge tekster, kompendier, opgaver, analysemodeller osv., hvis de inden terminsprøven er downloadet til jeres computer og kan tilgås uden netadgang. (Eller hvis de er printet ud på papir.)

• I må IKKE tilgå Lectio, Google Drev, Google-docs eller andet, der kræver netadgang.

• I må ikke anvende AI / ChatGPT. I må ikke anvende oversættelsesfunktioner i onlineordbøger eller apps såsom AppWriter, Grammarly, Word Editor m.fl. – heller ikke i offline tilstand.

• De eneste steder på nettet, I må bruge under terminsprøven (udover den hjemmeside, hvor I henter opgaven), er følgende sites, og de må kun tilgås ved at trykke direkte på nedenstående links (I må fx ikke søge efter dem på Google):

https://minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/en/
https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english-thesaurus
https://www.oed.com/?tl=true


• Hvis I vil høre musik på en streamingtjeneste (Spotify, Tidal, I-Tunes eller lignende), må det kun være off-line-versionen.

• Sørg for at medbringe headset / høretelefoner, da I vil få brug for det i prøvens grammatikdel.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer